تهیه کننده سریال «کیمیا»:

جشنواره «جام جم» برای برنامه‌سازان و سریال‌سازان ایجاد انگیزه می‌کند

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۲:۳۲:۵۵
کد خبر: ۸۰۲۶۹۰
جشنواره «جام جم» برای برنامه‌سازان و سریال‌سازان ایجاد انگیزه می‌کند
محمدرضا شفیعی با تاکید بر اینکه جشنواره «جام جم» پتانسیل اعتبار بین المللی دارد، گفت: برگزاری جشنواره باعث ایجاد انگیزه برای برنامه‌سازان و سریال‌سازان می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده تلویزیون در خصوص لزوم برگزاری هر ساله این جشنواره گفت: اساسا لزوم برگزاری جشنواره، ارزیابی برای مدیران، امتیاز دهی برای مخاطب و ایجاد انگیزه برای برنامه‌سازان و سریال‌سازان است؛ همین که مدیران یک ارزیابی نسبت به مخاطب و کیفیت پیدا می‌کنند و از طرفی مردم و برنامه‌سازان نیز این ارزیابی را دارند، نشان از اهداف کلی جشنواره‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها در معاونت‌های مختلف صداوسیما بیان کرد: اگر تلویزیون بتواند تجمیعی بین این جشنواره‌ها برقرار کند به طوری که یک جشنواره تلویزیونی ویژه با زیرمجموعه قرار دادن تمام مشتقات در سایر جشنواره‌ها را شاهد باشیم حتی تبدیل به یک جشنواره مهم و بزرگ در خاورمیانه خواهد شد. در واقع باید جشنواره «جام‌جم» را برای مخاطب داخلی و بیرونی بسط داد. ایران در فیلمسازی و سریال‌سازی اگر اصلی‌ترین نباشد به طور حتم دوم یا سوم است؛ لذا این جشنواره پتانسیل اعتبار بین‌المللی را درون خود جای داده است.

تهیه‌کننده سریال «کیمیا» ضمن ارائه پیشنهاد در راستای تجمیع جشنواره‌ها افزود: رقابت تمام شبکه‌ها همیشه برای مخاطبان جذاب است. در این صورت می‌توان اعتبار جهانی هم برای این جشنواره قائل شد. به هرحال بخشی از خاصیت تمامی جشنواره‌ها بحث انگیزه‌بخشی به برنامه‌سازان و تشویق برنامه‌های خوب و ندیدن برنامه‌های کم کیفیت است.

شفیعی خاطر نشان کرد: تلویزیون با این پتانسیل، استعداد، نیرو و امکانات اگر بخواهد با چند نفر، دبیرخانه دائمی به «جام‌جم» اختصاص دهد به هیچ  وجه کار سختی نیست؛ این امر باعث رصد کلی خواهد شد به طوری که منِ برنامه‌ساز و تهیه‌کننده احساس می‌کنم که فعالیت‌های برنامه‌سازی و سریال‌سازی من دیده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد جشنواره «جام جم» بایستی ژانرگذاری شود؛ سریال‌های بیگ پروداکشن، ملودرام، طنز و ... در همه دنیا از یکدیگر جدا می‌شوند و با هم مورد مقایسه قرار نمی‌گیرند؛ چراکه به لحاظ مالی، زمانی و کاری از یکدیگر متفاوتند و آنچه باعث قوت و ضعف سریال می‌شود بودجه است و اگر در هر کاری این موارد رعایت شوند میزان کیفیت تغییر پیدا خواهد کرد. البته شنیده‌ام که در دوره‌های اخیر جشنواره «جام جم» این مهم رعایت می‌شود؛ در مورد برنامه‌ها هم همین‌طور است، به این معنا که به عنوان مثال نمی‌شود تاک‌شوهای بزرگ مثل «خندوانه» و «دورهمی» را در کنار برنامه‌هایی که بودجه و زمان کمتری صرف تولید آنها شده است قرار داد. لذا ساختارهای گونه‌های برنامه‌سازی (الف، ب، ج و د) را باید به تفکیک مورد بررسی قرار داد.

تهیه‌کننده سریال «وضعیت سفید» در پایان تاکید کرد: جشنواره «جام جم» می‌تواند محملی برای شکل‌گیری صنوف در زیرمجموعه جشنواره باشد. با این اتفاق بسیاری از هنرمندان که بعضا از یکدیگر بی اطلاع هم هستیم، اعم از هنرمندان تهرانی و شهرستانی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و کارکردهای جدیدی خواهند داشت و این روند در پیشبرد تلویزیون نیز به طور قطع تاثیرگذار خواهند بود. اگر صنف با ساختار و مشخصات درست ایجاد شود، به نوعی حامی و مدیران، به لحاظ ساختاری و محتوایی است.

نظر شما