دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر مطرح کرد؛

داروغه زاده: تغییر آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر ضروری است

۱۳۹۷/۱۱/۰۲ - ۱۵:۰۱:۴۰
کد خبر: ۸۰۳۲۷۶
داروغه زاده: تغییر آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر ضروری است
ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجرگفت: آیین‌نامه جشنواره در دو مورد نیازمند تغییر است و این تغییرات از سال آینده اجرا می‌شوند.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرزاری برنا؛ داروغه زاده دبیر سیو هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: ​سال گذشته پذیرفته شدن دو فیلم «شعله‌ور» و «امپراطور جهنم» در جشنواره حاشیه‌هایی را به همراه داشت. مشکل از آنجا ناشی می‌شد که یک سال قبل‌تر نسخه‌ای از این دو فیلم به جشنواره ارائه شده بود و آثار برای نمایش در بخش خارج از مسابقه نیز انتخاب شده بودند، اما براساس درخواست سازندگان از جشنواره کنار گذاشته شدند. این حاشیه امسال هم دست از سر جشنواره برنداشت. به نظر می‌رسد این وضعیت حاصل اشکالی در آیین‌نامه جشنواره است که دبیر جشنواره فیلم فجر نیز به آن اذعان دارد.
 
ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره درباره‌ این موضوع می‌گوید: «می‌توانیم در آیین‌نامه جشنواره این نکته را لحاظ کنیم که اگر فیلمی یک‌بار در جشنواره‌ها شرکت کرد، تحت هیچ شرایطی سال بعد نتواند در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند. این مسئله باعث می‌شود فیلم‌ها به هر دلیلی احساس کنند نسخه‌شان نمی‌تواند هیئت انتخاب را اقناع کند، به جشنواره نیایند. به نظرم خوب است که این تغییر در آیین‌نامه سال بعد حتما انجام شود که یکی از شروط پذیرش فیلم‌ها در جشنواره این باشد که در جشنواره سال قبل ثبت‌نام نکرده باشند.»
 
نکته مهم دیگری که یکی از موارد بحث در جشنواره فیلم فجر بوده، انتخاب فیلم‌های اول است، سال گذشته به دلیل اینکه فیلمسازهای اول در بخشی مجزا به رقابت با یکدیگر نمی‌پرداختند، این موضوع چندان مورد بحث قرار نگرفت اما حالا با برگشتن بخش نگاه نو به جشنواره، جای سوال به وجود آمده که اساسا شرط پروانه ساخت برای فیلمسازهای اول چقدر درست و منطقی است.
 
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوالی درباره وجود ملاک پروانه ساخت برای فیلم اولی‌ها و اینکه چقدر این ملاک درست است، توضیح داد: «یکی از تغییراتی که ما باید در آیین نامه بدهیم، ملاک پروانه ساخت سینمایی برای فیلم‌های اول است، اگر کسی فیلم ساخته و حتی در گروه هنر و تجربه نمایش داده شده باشد یا در جشنواره‌های خارجی شرکت کرده باشد ماهیتا دیگر فیلمساز اول حساب نمی‌شود و این نقصی است که در آیین‌نامه بود و ما هم امسال خیلی نتوانستیم تغییری در آن ایجاد کنیم.»
 
این ایراد در آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر به سال‌های اخیر بر نمی‌گردد و از ابتدای برگزاری این رویداد سینمایی، کار فیلمسازی به عنوان فیلم اول انتخاب می‌شد که برای اولین بار برای اثرش پروانه ساخت گرفته باشد. داروغه‌زاده با تاکید بر این‌که این ملاک نیازمند تغییر است گفت: «ملاک همیشه پروانه ساخت بوده اما در چند سال اخیر چون گروه سینمایی هنر و تجربه اضافه شده است شرایط فرق کرده است و به نظرم با توجه به شرایط جدید ما باید آیین‌نامه‌مان را تنظیم کنیم. طبیعی است که ملاک ما سال بعد حتما باید در بخش نگاه نو حتما تغییر کند.»
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز