یادداشت هفته؛

سوالات عجیب «برنده باش»

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۲۳:۰۴:۲۱
کد خبر: ۸۰۳۶۲۳
سوالات عجیب «برنده باش»
یادداشت- پیروز قهرمانی

برنامه برنده باش نمونه مشابه بسیاری از مسابقات این چنینی در تلویزیون‌های مختلف دنیاست که سوپراستارهای سینما و گاهی حتی سلبریتی‌های عرصه موسیقی و ورزش ایفاگر آن هستند.

برنامه برنده باش از چند زاویه قابل بررسی است؛ در  نگاه اول بایستی به سبک و طراحی سوالات این برنامه اشاره کرد که گاهی اوقات مجری برنامه را نیز انگشت به دهان نگه می‌دارد که مبنای انتخاب این سوال چه بوده است؟

برخی سوالات این برنامه مشخصاً نه جذابیت یک سوال را در حد و اندازه‌های یک برنامه تلویزیونی دارد و نه به لحاظ علمی و جایگاه محتوایی دقت عملی در طراحی آنها لحاظ شده است. بارها شاهد بوده‌ایم که محمدرضا گلزار در مقام مجری هم، از این سبک طراحی سوال متعجب شده است. 

نکته بعدی به سبک و نوع اجرایی برمی‌گردد که گلزار برای این برنامه در نظر گرفته است. در حقیقت باید گفت او که اصولا به عنوان یک استار سینمایی صاحب جایگاه و رتبه درستی است و هنوز سینمای ایران نتوانسته شبیه او را معرفی کند، آمده تا تجربه اجرا را نیز به کارنامه خود اضافه نماید اما این مستلزم مقدماتی است که مطمئنا در حوزه اجرای برنامه تلویزیونی یک شبه به دست نمی‌آید.

به هرحال او امروز در مقام مجری می‌بایست استراتژی جدیدی داشته باشد و کمی از کاراکتر ویژه‌اش در دنیای سینما و از شخصیت «محمدرضا گلزار بودنش» در زندگی شخصی فاصله بگیرد تا مردم او را در مقام یک مجری مسابقه‌ای هم باور کنند.

مشخصا گلزار قواعد خودش را در اجرا به کار گرفته است و هرگز در کار او متوجه اثری از نگاهی که به دنبال یک مجری مسابقه‌ای باشد که قرار است با ایجاد هیجان و جذابیت‌های گاه کاذب رسانه‌ای برنامه را تکان دهد نمی‌شویم. در اجرای او نوعی گارد حس می‌شود. تماشاگر نمی‌تواند به لحاظ روحی و روانی به او نزدیک شود و این حس حتی در شرکت‌کنندگان نیز محسوس است.

با این توضیح که حتی در لحظاتی که قصد دارد به شرکت کنندگان برنامه کمک کند و برای آنها فرصت کسب امتیاز ایجاد کند هم این فاصله در لحن و اجرای او دیده می‌شود.

گلزار قطعا به اندازه بازیگر بودنش به اجرا فکر نمی‌کند و یک جور از سر باز کردن در کار او احساس می‌شود. هرگز در نگاه او علاقه‌ای به اجرا و ایجاد هیجان، تعلیق وجود ندارد و در واقع تماشاگر در تمام قسمت‌های این برنامه او را در یک قاب و قالب می‌بیند و در حقیقت در ادامه مسابقه برنده باش محمدرضا گلزار به عنوان مجری کم‌کم کنار می‌رود و این نوع سوالات، شرکت کنندگان و در نهایت اعداد و القابی که جابجا می‌شود جذاب می‌مانند، در حالی که نقطه اوج برنامه برنده باش قرار است برپایه اجرای محمدرضا گلزار محکم شود. 

بی‌شک در توانمندی‌های محمدرضا گلزار دیده می‌شود که بتواند حداقل‌هایی را به سبک و جمال اجرایش اضافه کند تا به جای یک اجرای منونوتون شاهد یک اجرای چند بعدی خوش رنگ و لعاب باشیم.

نظر شما