در پی آزادی خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی وی؛

بازداشت مرضیه هاشمی در چارچوب قوانین هست؟ نیست!

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۱۵:۲۵:۴۹
کد خبر: ۸۰۴۵۱۷
بازداشت مرضیه هاشمی در چارچوب قوانین هست؟ نیست!
در حالی که مرضیه هاشمی خبرنگار و مجری ارشد پرس تی وی، پس از 11 روز تحمل زندان، چهارشنبه گذشته آزاد شد، یک تحلیلگر مسایل سیاسی آسیا، سکوت رسانه های آمریکایی و غربی در طول زمان بازداشت خبرنگار در بند شبکه پرس تی وی را مایه تاسف خواند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ «جعفر رضی خان» تحلیلگر مسایل سیاسی آسیا با ابراز تاسف از بازداشت غیرقانونی خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی وی گفت: بازداشت غیرقانونی «مرضیه هاشمی» خبرنگار و مستند ساز شبکه پرس تی وی از سوی پلیس اف بی آی آمریکا بیش از 10 روز به طول انجامید، ولی تا انتها نیز هیچ اتهام مشخصی مبنی بر دلیل دستگیری وی؛ اعلام نشد.  

تحلیل گر مسایل سیاسی آسیا درباره احتمال ارتباط دستگیری مرضیه هاشمی با ملیت آفریقاییــ آمریکایی وی گفت: خبرنگار بین المللی شبکه پرس تی وی، با علم به وجود تبعیض در برخورد با سیاهپوستان در آمریکا، با ساخت مستندهایی در این باره، برخی مشکلات سیاهپوستان آمریکایی را به تصویر کشید که مطمئنا موجب خشم مقامات آمریکایی شد.

«جعفر رضی خان» افزود: مرضیه هاشمی یک بانوی مسلمان با  اعتقادات دینی است که متاسفانه بنا بر  گفته های خود وی، مقامات آمریکایی بدون توجه به این مساله و حق قانونی ایشان با وی رفتار بسیار نامناسبی داشتند و حتی اجازه داشتن پوشش اسلامی و خوردن غذای حلال را به وی ندادند.  

تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: بی تفاوتی رسانه های آمریکایی و همسو با سیاست های کاخ سفید، باعث تأسف است و نشان می دهد برخلاف ادعاهایی مبنی بر قوانین حقوق بشری تا چه میزان از قدرت رسانه های مخالف خود و خبرنگاران مستقل هراس دارند. 

جعفر رضی خان با اشاره به اینکه اقدام دولت آمریکا در چارچوب قوانین حقوق بشر و حتی قوانین روزنامه نگاران بدون مرز نمی گنجد، گفت: دستگیری این ژورنالیست شناخته شده محبوب که به منظور دیدار با خانواده به آمریکا رفته بود برای آمریکا عواقب خوبی نخواهد داشت و این اقدام آمریکا از لحاظ ژورنالیستی ، حقوق بشری و انسانی قابل توجیه نیست .

پلیس فدرال آمریکا «مرضیه‌هاشمی» خبرنگار، مستندساز و گوینده‌ آمریکایی الاصل شبکه‌  پرس تی‌ وی را  که برای دیدار با خانواده خود به آمریکا سفر کرده بود، 13 ژانویه (23 دی) بازداشت کرد. هاشمی 11 روز در بازداشت غیرقانونی به سر برد و سرانجام دادگاهی در واشنگتن دی سی، بدون ایراد هر گونه اتهامی، حکم آزادی وی را صادر کرد.

 

نظر شما