آغاز به کار جشنواره هنرهای تجسمی؛

جشنواره هنرهای تجسمی فجر بدون وزیر ارشاد افتتاح شد

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۰۶۶۹۶
جشنواره هنرهای تجسمی فجر بدون وزیر ارشاد افتتاح شد
​یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه در موسسه صبا آغاز به کار کرد و نمایشگاه این رویداد تجسمی نیز افتتاح شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی در موسسه صبا آغاز به کار کرد که سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم حضور نیافت.

در این مراسم، سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس جشنواره هنرهای تجسمی فجر، علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، مدیران و دبیران بخش‌های مختلف و هنرمندان مطرح هنرهای تجسمی حضور داشتند.

مراسم افتتاح یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با ۵۰ دقیقه تاخیر و با شعرخوانی سعید اسلام‌زاده آغاز شد که اجرای مراسم را نیز برعهده داشت.

 ارائه هنرهای بومی جهانی با حفظ اصالت

ابراهیم حقیقی، دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، به عنوان سخنران اول مراسم پشت تریبون حاضر شد و در سخنانی بیان کرد: خوشحالیم زمانی که برای جشنواره دست یاری به سوی هنرمندان دراز کردیم، آنها نیز پذیرفتند. تصمیماتی که در جلسات شورای سیاستگذاری گرفته شد به انتخاب دبیران و داوران منتهی شد و خوشحالم این دوستان پذیرفتند تا در کنار ما باشند. 

وی با تاکید بر اینکه به مناسبت چهل سالگی انقلاب قصد داشتند فقط به نمایشگاه و مسابقه اکتفا نکنند، با اعلام آماری از حضور هنرمندان در بخش‌های مختلف جشنواره، گفت: معمولا حرفه‌ای‌ها در جشنواره تجسمی فجر شرکت نمی‌کنند به همین دلیل نمایشگاهی از هنرمندان حرفه‌ای در باغ موزه قصر ترتیب دادیم تا آثار آنها نیز دیده شود. نمایه چهل، پلاک چهل، چارسوی هنر، نمایشگاه چهل شهر، نمایشگاه عکس‌ روزهای انقلاب، نشست‌های کجا ایستاده‌ایم و نمایشگاه طوبای زرین از بخش‌های دوره یازدهم تجسمی فجر است.

حقیقی بیان کرد: می‌توان ادعا کرد هنرهای تجسمی در ایران جوان است و تاریخ تجسمی گواه بر این ادعاست. هنرهای تجسمی در اواخر قرن ۲۰ و اوایل قرن ۲۱ دگرگونی فراوانی پیدا کرد. وقتی تحولات در معماری روی داد و هنر جدید با نوع روایت ویژه خود به وجود آمد دیگر باید به فکر همسو بودن با جهان باشیم و هویت خود را حفظ کنیم.

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پایان تاکید کرد: در این دوره جشنواره قصد داشتیم با روایت بومی و حفظ اصالت‌های خودمان، شاهد بروز هنرهای بومی جهانی باشیم.

 وزیر ارشاد در اختتامیه حضور خواهد داشت 

هادی مظفری، رئیس یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در ادامه مراسم درباره حضور نداشتن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: قرار بر این بود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر حاضر شود و از نمایشگاه نیز بازدید داشته باشد اما کاری برای وزیر پیش آمد و طبق اعلام ایشان، طی روزهای آینده از نمایشگاه بازدید خواهد کرد. همچنین در مراسم اختتامیه از حضور ایشان بهره خواهیم برد.

وی در ادامه بیان کرد: مهمانان عزیز اجازه دهید به شیوه خود و نه شیوه ساختاری و سازمانی و شیوه معمول اینگونه مراسم سخن بگویم. 

رئیس یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ادامه مسیر جشنواره به شیوه قبل را سخت ندانست و خاطرنشان کرد: ایجاد همگرایی بین هنرهای تجسمی با ذائقه‌های متفاوت، مشکل بود و آنها که بی‌تفاوتی برگزیده بودند، کت‌هایشان را درآوردند و بی‌اعتمادی را کنار گذاشتند و زنان و مردان تجسمی کشور دست به کار شدند تا همه با هم زیر سقف هنر ایران بمانیم.

در پایان مراسم، نمایشگاه طوبای زرین که شامل آثار بخش مسابقه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، گشایش یافت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز