کتاب هفته؛

«پیدایش سینمای مولف»، درباره ابراهیم گلستان

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۰۹۵۵۵
«پیدایش سینمای مولف»، درباره ابراهیم گلستان
برای نخستین بار درباره فیلمساز پیشرو، ابراهیم گلستان، کتابی قابل توجه به همت فرید اسماعیل‌پور به زبان فرانسه منتشر شده که باید یگانه کتابی در این زمینه باشد که تاکنون به زبان خارجی (و حتی فارسی) منتشر شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در خبر انتشار کتابی درباره ابراهیم گلستان، بر آن شدیم که این کتاب را به عنوان کتاب هفته معرفی کنیم تا همگان در جریان نشر آن قرار گرفته و آن را تهیه و مطالعه کنند. 

این کتاب در ۱۵۹ صفحه از انتشارات لارماتان در پاریس، یک کار تحقیقی است که تحلیل گسترده‌ای از آثار سینمایی گلستان را به خوبی به دست می‌دهد. مولف کتاب که خود سینماگر فیلم‌های مستند است، منتقد سینمایی هم هست. وی دکترای سینمایی خود را از دانشگاه معتبر پاریس یک، (پانتئون سوربن) گرفته است.

این کتاب، با عنوان «پیدایش سینمای مولف»، ابراهیم گلستان،  شامل یک مقدمه، نوشته سرژ لوپرون است که درباره فیلمساز می‌نویسد: ابراهیم گلستان، مولفی است که به ناحق در سینمای ایران فراموش شده، سینمایی که امروزه در تمام جهان شناخته شده است.

مولف کتاب درباره اهمیت معرفی گلستان به خوانندگان کتابش، پنج صفحه اختصاص داده و می‌نویسد گلستان یکی از بنیانگذاران سینمای مولف ایران است… و در صفحه ۱۷ از قول جاناتان روزنبام، منتقد آمریکایی، ادامه می‌دهد: کیارستمی، مخملباف، پناهی، از سرچشمه گلستان آب می‌خورند. و بدین گونه است که سینمای جدید ایران را نمی‌توان بدون شناختن گلستان فهمید. این حرف آقای رزنبام تاچه حد می‌تواند برای دیگران قابل قبول باشد، بستگی به نظر دیگر منتقدین داخلی و خارجی دارد که آیا با او هم عقیده‌اند یا نه؟ به عقیده جاناتان رزونبام، ابراهیم گلستان «شیر سینمای ایران است.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز