سینما و جشنواره فجر در مشهد؛

مروارید: سینما یک جریان زنده، شهری و انکارناپذیر است

۱۳۹۷/۱۱/۲۱ - ۱۰:۲۲:۲۶
کد خبر: ۸۱۰۷۰۱
مروارید: سینما  یک جریان زنده، شهری و انکارناپذیر است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برگزاری این دوره جشنواره فیلم فجر در مشهد با حضور و استقبال حداکثری مردم همراه شد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ جعفر مروارید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به استقبال گسترده از اکران فیلم های جشنواره فجر در این استان، گفت: این احتمال از سوی برخی مطرح می‌شد که چون سینماهای جشنواره از دو سینما در سال گذشته به پنج سینما افزایش پیدا کرده، ممکن است در برخی سینماهای جدیدالتاسیس، شاهد حضور حداکثری نباشیم. اما در عمل استقبال از حد انتظار بالاتر بود و در سینماهای تازه تاسیس نیز، شاهد حضور پرشور مردم، حتی در ساعات پایانی بودیم.

او با بیان اینکه جریان سینما در مشهد تبدیل به یک جریان زنده، شهری و انکارناپذیر شده است، افزود: افزایش فیلم ها به 34 فیلم، افزایش سینماها به 5 سینما و نیز برگزاری بخش سیمرغ و پروانه ها در سالن سینمای اصغرزاده، ویژه سنین کودک و نوجوان، برای اولین بار، از ویژگی های این دوره از جشنواره است. رویکرد عدالت توزیعی و استفاده از تمامی سلایق و ظرفیت‌های سینمایی مشهد از دیگر ویژگی های این جشنواره بود.

مروارید گفت: مردم وقتی این گستردگی و توزیع عادلانه براساس دسترسی های متوازن فرهنگی را دیدند، با حضور حداکثری پاسخ مناسبی دادند. این باعث افتخار ماست و آینده و چشم انداز خوبی را برای سینمای مشهد و خراسان نوید می‌دهد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان این که جشنواره فیلم فجر امسال، تبدیل به یک جریان هنری، فرهنگی و مردمی شده است؛ گفت: برگزاری جلسات نقد و نظر، گفتگوهای مردمی بعد از هر فیلم، جلسات تخصصی نخبگان با عناوین سینما و شهر، سینما و رسانه، سینما و هویت، سینما و زیارت ، سینما و اخلاق، سینما و جامعه، زمان در سینمای معاصر، نگاه های نخبگان پیرامون مفاهیم مطرح شده، این جشنواره را تبدیل به یک جریان هنری، فرهنگی و مردمی کرده است. در واقع این گفتگوهای بین رشته ای که مطرح شد، به سیاستگذاری های کلان کمک می کند.

او ادامه داد: گفت و گوهایی که پیرامون جشنواره رخ داد، برای ما خیلی مهم بود. گفت و گوهای بینا فرهنگی، در زمینه رخدادهای جامعه کنونی باعث می شود رویدادهای جامعه را واقع بینانه ببینیم، آسیب شناسی کنیم و با یک امید به آینده در زمینه مشکلات گفت و گو کنیم.

مروارید حضور گسترده رسانه ها را از دیگر ویژگی های جشنواره فیلم فجر دانست و بیان داشت: رسانه ها به صورت گسترده در 5 سینما و نیز سینمای اصغرزاده حضور داشتند، در کنار مردم فیلم ها را می دیدند و گزارش های خوبی از نظرات مردمی و فیلم های اکران شده منتشر کردند در واقع رسانه ها کمک کردند که این رویداد به یک رویداد عمومی تبدیل شود.

او با بیان اینکه به نظر من جشنواره امسال، یک آکادمی عمومی بود؛ افزود: به این معنا که که مردم فرهنگ دوست و هنر دوست در این آکادمی حضور داشتند. علاوه بر اینکه، جشنواره یک کلان رویداد مردمی، نیز بود یعنی تشریفاتی نبود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی حضور مردم، رسانه ها، هنرمندان و مسئولان در کنار یکدیگر را از دیگر ویژگی های جشنواره عنوان کرد و گفت: این جشنواره فرصت و بستر مناسب برای انتقال نگاه‌ها و مفاهیم بود، این اتفاق باعث می شود که مسئولان با خانواده هایشان که در کنار مردم به تماشای فیلم ها نشستند، نگاهشان به مفاهیمی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متفاوت شود و می تواند در سیاستگذاری های کلان این نگاه‌ها را مدنظر قرار دهند.

وی بخش سیمرغ و پروانه ها را از دیگر ویژگی های مثبت این دوره جشنواره دانست و افزود: در این بخش، نگاه ویژه‌ای به فضای آموزشی، بهزیستی و کودکانی که نیازمند توجه بیشتر هستند، صورت گرفت. این بخش در سینما اصغرزاده، به صورت رایگان برگزار شد.

مروارید با تاکید براینکه فیلم های سیمرغ و پروانه ها سه ویژگی مهم داشتند، خاطرنشان کرد: اختصاص دادن یک سینما با ظرفیت بالا و فقط مخصوص کودکان و نوجوانان در مرکز شهر، اجرای عدالت فرهنگی و دعوت از کودکان و نوجوانان و مدارس حاشیه نشین شهر و کودکان و نوجوانان مدارس غیر انتفاعی و استفاده این دوگروه از فیلم‌ها و دعوت از کودکان کار و کودکان و نوجوانان در بهزیستی از ویژگی های این بخش جشنواره بود.

او با بیان این که فضای مجازی تعامل مثبتی با جشنواره داشت، گفت: رسانه ها و فضای مجازی، نگاه امیدوارانه به آینده دارند، در این جشنواره در حالی که فضای نشاط اجتماعی، فضای گفتگو و فضای تفکر در زمینه رویدادها مطرح شد، فضای تعاملی و همدلی هم میان رسانه ها، اصحاب سینما و مسئولان برقرار شد که جزو دستاوردهای این جشنواره بود.

این مدیر فرهنگی استان خراسان رضوی، در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره در این وسعت باعث افزایش سطح انتظارات مردم می شود، گفت: ما سعی کردیم بسترها و ساختارهای حداکثری لازم را فراهم کنیم. به همین منظور، در روز اول جشنواره، میزبان دکتر انتظامی، رئیس محترم سازمان سینمایی کشور در جمع مدیران سینما بودیم، که نتایج خوبی هم داشت، آسیب شناسی گذشته نیز انجام شد که در نهایت با وفاق بین سینماها، به یک طرح رسیدیم که امیدواریم بر اساس این طرح در سال های آینده کار را خود سینماها و مردم پیش ببرند و ما هم به عنوان خدمتگزاران فرهنگ جامعه در کنار آنها باشیم.

او تاکید کرد: در اواسط جشنواره نیز، میزبان وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر صالحی بودیم. وزیر فاضل فرهنگ و ارشاد، از ستاد سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، بازدید کردند و در یک حضور مردمی، در پردیس سینمایی هویزه، حاضر شدند و به گفتگو با مردم فرهنگ دوست ، نشستند. در پایان، به سوالات خبرنگاران پیرامون جشنواره فیلم فجر، پاسخ دادند و به فضای با نشاط و پررونق امسال در مشهد، اشاره کردند. زیر ساخت های خوب سینمایی در مشهد و عدالت توزیعی را از ویژگی های امسال جشنواره فیلم فجر مشهد، برشمردند.

مروارید ادامه داد: در روز پایان جشنواره هم، میزبان استاندار محترم خراسان رضوی، جناب آقای مهندس رزم حسینی بودیم. ایشان، ضمن تماشای فیلم جهان پهلوان تختی، همراه با مردم، در پردیس هویزه ، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و تاکید کردند مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و معنوی کشور، نقش تعیین کننده ای در حوزه فرهنگ دارد و باید از ظرفیت بخش خصوصی برای حمایت و توانمند سازی اهالی هنر و تامین زیر ساخت های حوزه سینما استفاده کرد و وقتی از توسعه، سخن میگوییم، توسعه فرهنگی نیز مد نظر ماست.

او گفت: مشهد یک ظرفیت بین المللی دارد و در زمینه سینما، می تواند سینماهای تخصصی و پردیس های گسترده تر را تاسیس کند. توسعه سینماهای تخصصی، سینمای معنا گرا، بین فرهنگی، اکو، سینمای کودک ، جزو برنامه هایی است که پیگیری می کنیم. در حالی که سینماها از نظر زیرساخت توسعه پیدا می کنند، توسعه نرم افزاری و مفهومی هم، متناسب با توسعه زیر ساخت ها، باید رشد یابد.

وی با اشاره به ظرفیت های مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و حضور مضجع شریف امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) امام گفت و گو بودند. انتظاری که از مشهد وجود دارد، یک انتظار بین المللی است؛ به نظر من، سینماهای مشهد، می توانند در این گفت و گوی بین المللی و بین ادیانی نقش بسزا و تاثیرگذاری داشته باشند. به همین منظور، دو جلسه بین ادیانی و بین المللی با حضور چهره های مسیحی و مسلمان، از ملیت های متنوع ، در سینما هویزه داشته ایم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه تعداد اکران ها در 7 شب به 140 سانس رسید. 42 هزار مخاطب در 5 سینما به تماشای فیلم ها نشستند و شاهد حضور مشتاقانه مردم بودیم. 1750 نفر نیز در سینما اصغرزاده، 5 فیلم از فیلم های بخش سیمرغ و پروانه ها را تماشا کردند. در این حضور مشتاقانه، گاهی مردم برای خرید بلیط انتظار کشیدند، برخی از فیلم ها، به دلیل مشکلات فنی یا دیر رسیدن رمز پخش فیلم (یا همان کی- دی- ام) از تهران، با تاخیر پخش شد که همینجا از صبر و حوصله مردم سپاسگزارم.

او افزود: با حضور دکتر صالحی وزیر فاضل فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره فیلم فجر در مشهد، که حضوری مردمی و بدون تشریفات متداول بود و حضور دکتر انتظامی رئیس محترم سازمان سینمایی کشور، مطالبات جامعه سینمایی و ظرفیت های مشهد، نشان داده شد و این رویکرد که « ایران، تهران نیست» ، برای جشنواره فیلم فجر 97 مشهد، برای اولین بار، تثبیت و نهادینه گردید.

مروارید در خصوص برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: در چهلمین سالگرد انقلاب با شکوه اسلامی، مردم بیشتر مشتاق دیالوگ هستند تا مونولوگ. باید از جلساتی که سخنران ثابت دارد و رسمی است، به سمت مدل های متنوع تر و مردمی تر، حرکت کنیم. نگاه من نیز این است که بیشتر در بین مردم و با مردم و در گفتگو با مردم باشیم. این نگاه باعث شد که تصمیم بگیریم اگر قرار است هزینه ای صرف افتتاحیه یا اختتامیه جشنواره شود، صرف حضور حداکثری مردم شود؛ چرا هزینه ای تشریفاتی را بر فضای فرهنگی تحمیل کنیم. صرف این هزینه ها برای حضور بانشاط و حداکثری مردم و نیز توزیع عادلانه سینماها و مشارکت حداکثری سینماها در امسال در جشنواره فیلم فجر، باعث کارآمدی و بالتبع رضایت بیشتر مردم هنردوست مشهد می شود.

وی ادامه داد: انشالله با جمع‌بندی نظرات مردمی، در جشن روز سینما، از فیلم برگزیده مردمی و سینماگران تقدیر خواهیم کرد. امسال مراسم رسمی و تشریفاتی افتتاحیه و اختتامیه را به حضور مردمی و رونق جشنواره تبدیل کردیم و تنوع حضور مردمی در 5 سینما، را به کاخ جشنواره در یک سینما ترجیح دادیم.

جشنواره فیلم فجر در مشهد

 

   

 

نظر شما