درباره جسارت کارگردان ماجرای نیم روز؛

ماجرای نیم روز؛ مستندی واقعی ، جسور بدون تاریخ مصرف

۱۳۹۷/۱۱/۲۶ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۸۱۱۲۴۶
ماجرای نیم روز؛ مستندی واقعی ، جسور بدون تاریخ مصرف
مجتبی احمدی

«ماجرای نیم روز» در فصل دوم یا همان «رد خون» که یکی از پرنامزدترین فیلم‌های فجر سی و هفتم هم لقب گرفته است، این روزها از زوایای مختلف از جمله:

الف: بازسازی مستندگونه و واقع‌گرایانه از زمان و جغرافیای محل روایت داستان

ب: طراحی درست قصه منطبق بر واقعیت تاریخی (که در کمال تعجب مورد توجه هیات داوران قرار نگرفت تا فیلمنامه مهدویان نامزد سیمرغ بهترین فیلم‌نامه نشود)

ج: کارگردانی سخت که به سرعت باور تماشاگر را در خود غرق می‌کند.

د: بازیگری که جای  بحث و بررسی بسیار دارد:

جسارت کارگردان در انتخاب بازیگران

اگر از فاکتورهای مختلف فیلم ماجرای نیم روز 2 و سختی های تولید در بحث پروداکشن و کارگردانی عبور کنیم به سرعت این بحث پیش می‌آید که فیلم ماجرای نیم روز در بحث بازیگری دارای چند نکته مهم است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

1ــ ریسک در انتخاب بازیگر، انتخاب جواد عزتی و محسن کیایی.

کمتر کسی است که با نام جواد عزتی لبخند نزند چراکه او را اصولا به عنوان یک بازیگر طناز می‌شناسیم، اینکه جواد عزتی با این مختصات و تعریف ذهنی از مخاطب برای  یک نقش جدی آن هم از نوع یک اطلاعاتی انتخاب می‌شود اگر چه در درجه اول به توانمندی و جسارت بازیگر مرتبط می‌شود اما نمی‌توان نادیده گرفت که این مساله از زوایایی به قدرت ریسک کارگردان بر می‌گردد.

چراکه حالا او بایستی جدا از هدایت و راهنمایی بازیگر به سرعت باور تماشاگرش را هم در دست بگیرد تا این اتفاق به کلیت و ماهیت فیلمش لطمه نزند.

 همین نکته در مورد محسن کیایی هم صدق می‌کند او را هم معمولا در نقش های کمدی و طنازانه دیده‌ایم اگر چه در دو فیلم از برادرش نقش‌های جدی را هم تجربه کرده اما حضورش در این فیلم بیش از هر چیز یک اتفاق متفاوت در کارنامه او است و بازی خوب او در کنار هادی حجازی‌فر نشان از توانمندی کارگردان در هدایت بازیگرانش دارد.

2 ـــ هادی حجازی‌فر و تجربه‌ای که هرگز تکراری نمی‌شود.

معمولا برخی از بازیگران در کار برخی از کارگردانان جا می‌افتند، در تمام دنیا شاهد این هستیم که بعضی از کارگردان‌ها با تعدادی بازیگر ثابت کار می‌کنند، اتفاقی که مرسوم است و تکرار آن فرصتی است که هر دو به چم و خم کار یکدیگر اشراف داشته باشند. اگر به بازی هادی حجازی‌فر در این فیلم دقت کرده باشید به سرعت این نتیجه حاصل می‌شود که او نسبت به تجربه‌های قبلی روندی رو به رشد در کار مهدویان داشته است. حجازی‌فر به معنای اصیل کلمه در فیلم «ماجرای نیم روز 2» زندگی می‌کند و به هیچ عنوان ادا و اصول و افه‌های مرسوم بازیگری در کار او دیده نمی‌شود. 

این بازیگر که امروز یکی از بهترین‌های سینمای ایران محسوب می‌شود با فصل دوم «ماجرای نیم روز » نشان داد می‌تواند سال‌ها برای بهترین‌های سینمای ایران خط و نشان بکشد. 

3 ـــ بازی بازیگران زن (بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی‌فر)

برخلاف آنچه بسیاری معتقد بودند بازیگران زن فیلم مهدویان حضور درخشانی در این فیلم نداشتند اتفاقا سکانس‌های دو بازیگر اصلی این فیلم از نقاط درخشان این فیلم محسوب می‌شود. چراکه در تمام لحظات هر دو در موقعیت خاص قصه نمایش ویژهای از کاراکترهایی داشتند که شاید به این راحتی ما به ازای آن در اطراف‌شان برای شناخت بیشتر پیدا نمی‌شود.

4 ــــ بازیگران دیگر

اکثر بازیگران فیلم «رد خون» در این فیلم جنسی از بازی مرتبط با زمان، مکان و موقعیت تعریف شده فیلم را به نمایش می‌گذارند. اتفاقی که کمتر در آثار شبیه شاهد آن هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز