بوشهر، ایلام، کردستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی؛

فهرست نمایش چهارمین روز برگزاری سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر در استانها

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۱۲:۲۴:۵۲
کد خبر: ۸۱۲۴۱۹
فهرست نمایش چهارمین روز برگزاری سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر در استانها
سهم استان‌های ایران از چهارمین روز برگزاری سی و هفتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دو نمایش در بخش صحنه‌ای از استان‌های بوشهر و ایلام، پنج نمایش در بخش خیابانی از استان‌های کردستان (دو اثر)، اصفهان، آذربایجان شرقی و ایلام و یک نمایش در بخش دیگرگونه‌های اجرایی از خراسان رضوی، سهم استان‌های ایران، از چهارمین روز برگزاری جشنواره‌ی سی و هفتم است.

به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، سهم استان‌های ایران، منهای تهران از چهارمین روز جشنواره‌ی سی و هفتم، پنجشنبه ۲۵ بهمن، دو نمایش در بخش صحنه‌ای از استان‌های بوشهر و ایلام، پنج نمایش در بخش خیابانی از استان‌های کردستان (دو اثر)، اصفهان، آذربایجان شرقی و ایلام و یک نمایش در بخش دیگرگونه‌های اجرایی از خراسان رضوی است. 

بر این اساس، در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «گزارشى مرگبار از فصل سیاه خواب‌خوانى زنى که بر کالبد جسد مرده‌اش ایستاده متولد مى‌شود» از شهر بوشهر واقع در استان بوشهر و «رسم عاشقی آب‌ها» از شهر ایلام در استان ایلام، در بخش خیابانی نمایش‌های «چمدان‌های من» از شهر مریوان در استان کردستان، «جنگ ابله‌ها» از فریدونشهرِ استان اصفهان، «سوگلین» از تبریز در استان آذربایجان شرقی، «درباره یک توپ» از قروه در استان کردستان و «اخطار به مشترک پرمصرف» از ایلام در استان ایلام و در بخش دیگرگونه‌های اجرایی نمایش «ما و دیگران» از مشهد واقع در خراسان رضوی، سهم استان‌های ایران، فارغ از تهران را در چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر تشکیل می‌دهند.  

«گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب‌خوانی...» به نویسندگی جواد صداقت و کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر با مدت زمان ۵۰ دقیقه در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در قالب بخش «مسابقه‌ی ایران دو» در تالار چهارسوی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا خواهد شد. 

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب‌خوانی...» روایت جزیره است؛ جزیره زنى بندرى که اکنون نیم نگاهش سوى بندرگاهى است نهنگ‌وار که در نقطه‌ى صفر جهان ذرات موج سکنی گزیده است.  

در همین روز نمایش «رسم عاشقی آب‌ها» به نویسندگی مازیار رفعتی و کارگردانی محمد اسماعیل‌بیگی از ایلام با مدت زمان ۷۰ دقیقه در بخش «مسابقه‌ی ایران دو» روی صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت ۱۷ و ۲۰ در تماشاخانه‌ی سنگلج اجرا می‌شود. 

نمایش «رسم عاشقی آب‌ها» داستان تلاش گلنار برای حفظ و آبادانی باغ خشکیده پدر و ایستادگی او در برابر زمین‌خواری خواستگار تازه به دوران رسیده خود، گلباد است.

در کنار بخش صحنه‌ای، در بخش خیابانی نمایش «سوگلین» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز ابتدا ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و سپس ساعت ۱۷ در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا می‌شود. 

«سوگلین» با مدت زمان ۲۰ دقیقه، روز گذشته چهارشنبه ۲۴ بهمن نیز در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا شده است. 

نمایش «سوگلین» به معنی عروس آب، نمایشی آیینی- سنتی است که در گذشته‌های دور به‌ هنگام خشکسالی و کمبود آب قنات‌ها و چاه‌ها در مناطق غرب کشور برگزار می‌شده است. 

ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) پس از نمایش مهدی صالحیار، در ساعت ۱۱ شاهد اجرای «جنگ ابله‌ها» به نویسندگی و کارگردانی احمد یوسلیانی از فریدونشهر با مدت زمان ۳۵ دقیقه خواهد بود. یوسلیانی در همین روز، ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه «جنگ ابله‌ها» را به محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر می‌برد. 

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: دلقکی در صندوق زندگی می‌کند. دو دسته سرباز از دو ارتش آبی‌پوش‌ها و قرمزپوش‌ها وارد می‌شوند و با یکدیگر جنگی متظاهرانه راه می‌اندازند. دلقک وارد دعوای زرگری آن‌ها می‌شود و... 

پس از اجرای این دو نمایش در قالب چهار اجرا، نوبت به «چمدان‌های من» به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از مریوان می‌رسد که روز گذشته نیز در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا شده است. 

«چمدان‌های من» در روز پنجشنبه ۲۵ بهمن برابر با چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر با مدت زمان ۲۵ دقیقه ساعت ۱۶ در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان می‌شود. 

در خلاصه داستان «چمدان‌های من» آمده است: مردی با تعدای چمدان وارد می‌شود. هر چمدانی که باز می‌شود درباره‌ی یک معضل اجتماعی است. 

محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران در روز پنجشنبه ۲۵ بهمن، نخست در ساعت ۱۶:۳۰ میزبان «درباره یک توپ» به نویسندگی و کارگردانی موسی هدایتی از قروه و سپس در ساعت ۱۷ میزبان «اخطار به مشترک پرمصرف» به نویسندگی و کارگردانی حسنا قبادی از ایلام می‌شود. 

«درباره یک توپ» روز چهارشنبه ۲۴ بهمن در دو مکان، ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و محوطه‌ی مجموعه‌‌ی تئاتر شهر اجرا شده است و درباره‌ی رابطه‌ی انسان با کره‌ی زمین است. 

در خلاصه داستان «اخطار به مشترک پرمصرف» نیز که با مدت زمان ۳۰ دقیقه اجرا می‌شود آمده است: در دادگاه طلاق، شرک قصد دارد فیونا را به دلیل اینکه یک شهروند بسیار پرمصرف است، طلاق دهد، زیرا فیونا با تخطی از قوانین و هنجارهای شهروندی عرصه زندگی را بر شرک تنگ کرده است. 

در کنار این هفت اجرا از پنج نمایش خیابانی، نمایش «ما و دیگران» به نویسندگی و کارگردانی ثریا اخلاقی از مشهد در دو نوبت ۱۶ و ۱۸ در پلاتوی شماره یک مجموعه‌ی تئاتر شهر در بخش دیگرگونه‌های اجرایی روی صحنه می‌رود. 

نمایش «ما و دیگران» که روز چهارشنبه ۲۴ بهمن نیز در همین مکان اجرا شد به بازنمایی موقعیت بخشی از مهاجران افغان ساکن ایران می‌پردازد که از احساس تبعیض رنج می‌برند. 

سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

 

نظر شما