در تبریز؛

شاعر ترانه معروف "آیریلیق" و "۲۹بهمن تبریز" درگذشت

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۲۱:۰۰:۳۶
کد خبر: ۸۱۲۶۱۵
شاعر ترانه معروف آیریلیق و ۲۹بهمن تبریز درگذشت
رجب ابراهیمى متخلص به فرهاد و مشتهر به فرهاد اردبیلى شاعر بسیارى از سرودهاى انقلابى آذربایجانى روز بیستم بهمن ماه در تهران دار فانى را وداع گفت. پیکر خالق سروده هاى ماندگار "آیریلیق""آچیل سحر"" انقلاب نسلى" "بهمن بایرامى" و دهها سرودهٰ دل انگیز دیگر روز ٢٤ بهمن ماه باشکوه فراوان از سوى چهره هاى ادبى و هنرى در آرامستان بهشت زهرا تشییع و در قطعه "نام آوران" به خاک سپرده شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، این شاعر دلسوخته به تناسب موضوعات فرهنگى جارى در جامعه سروده هاى قابل توجهى داشته که توسط گروههاى موسیقى آذربایجانى بویژه در رادیو تبریز و رادیو اردبیل آهنگسازى، اجرا و پخش شده است.

دکتر على اصغر شعردوست در مراسم خاکسپارى رجب ابراهیمى با اشاره به ویژگیهاى فردى، اخلاقى و سروده هاى ماندگار مرحوم ابراهیمى او را چهره اى ماندگار در عرصهٰ شعر انقلاب در آذربایجان و همچنین نام آور در عرصه شعر و ترانه أذربایجانى در دنیا دانست. مدیر اسبق صداى جمهورى اسلامى ایران در بخشى از سخنان خود گفت: در سالهاى اولیه بعداز پیروزى انقلاب اسلامى که ارکستر آذربایجانى رادیو تبریز بوسیله استاد نامدار عرصهٰ موسیقى تأسیس شد، سروده هاى مرحوم فرهاد بود که در قالب سرودهاى انقلابى از صداوسیماى آذربایجان شرقى و از شبکه سراسرى صداى جمهورى اسلامى ایران پخش شد.شعر "انقلاب نسلى"که در سال ١٣٥٨ با محتواى انقلابى و تشویق جوانان به ادامه راه انقلاب اسلامى سروده شده بود، توسط استاد سلیمى آهنگسازى شده و از جمله سرودهاى پرمخاطب آن روزگاران بود. با شروع جنگ تحمیلى مرحوم رجب ابراهیمى سروده هاى متعددى را براى آهنگسازى در اختیار استاد سلیمى و صدا و سیماى مرکز آذربایجان شرقى و اردبیل قرار داد که از آنجمله اند: شاهین لریم در موضوع خلبانان دوران دفاع مقدس (در سال ١٣٥٨) عسکرین وداعسى(در سال ١٣٥٩) بهمنین بایرامى(در سال١٣٨٢)

نماینده پیشین مردم تبریز در مجلس شوراى اسلامى با اشاره به خصایص اخلاقى مرحوم رجب ابراهیمى گفت: آن مرحوم به ایران ، آذربایجان، اردبیل و بویژه زادگاهش روستاى کورعباسلو علاقه ویژه اى داشت. با آنکه با شعر ترانه أیریلیق که در سال ١٣٣٥ بوسیله رشید بهبوداف خواننده معروف جمهورى آذربایجان و دهها خواننده دیگر در ترکیه و کشورهاى آسیاى مرکزى اجرا و موجبات محبوبیت او را در خارج از کشور فراهم کرده بود، او با عشق به ایران و با وجود بى مهریهاى فراوان کنار مردم و انقلاب زیست و شعر گفت.براى سروده هایش حق التألیف نگرفت و درآمدهاى خود را صرف آبادانى منطقه زادگاهش کرد. 

                                        *****

بخشى از سروده هاى مرحوم رجب ابراهیمى تحت عنوان ماهنی‌لار-شعرلر در کتابى بنام " آیریلیق"جمع آورى و منتشر شده است.این کتاب توسط آقایان یعقوب بهادری، سعید موغانلی تجمیع و منتشر شده است.

«آیریلیق» بمعناى جدایى از جمله سروده هاى معروف آن مرحوم است که با آهنگ ماندگارى که استاد مرحوم على سلیمى بر آن ساختند، اشتهارى جهانى یافت. فرهاد ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ، شاعر اردبیلی شعر ‌ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ۱۳۳۵ شمسی ﺳﺮﻭﺩ ﻭ آهنگساز تبریزی، ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻋﻠﯽ ﺳﻠﯿﻤﯽ ﺁﻫﻨﮓ ﺳﺎﺯﯼ ﺁن ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻢ فاطمه قنادی ‌معروف به ﻭﺍﺭﺗﻮﺵ(ﻫﻤﺴﺮ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺳﻠﯿﻤﯽ‌) در ﺭﺍﺩﯾﻮ ﺗﺒﺮﯾﺰ برای اولین بار آن را  ﺍﺟﺮﺍ ﮐﺮﺩ. ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺁﯾﺮﯾﻠﯿﻖ با ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺭﺷﯿﺪ ﺑﻬﺒﻮﺩاوﻑ ﺷﻬﺮﺕ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪﻫﺎ لوطفیار ﺍﯾﻤﺎﻧﻮﻑ، فلورا کریم‌اووا، ماحسون قیرمیزی‌گول، یاووز بین‌گول، یعقوب ظروفچی و اکثر خواننده‌های آذربایجان، ازبکستان، ترکیه، ایران، کرکوک ﻭ سامی یوسف همچنین بعضى خواننده هاى ایرانى ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺟﺮﺍ ﮐﺮﺩﻧﺪ.

شعر در ٩ بند سروده شده است که غالباً ٣ بند از آن بصورت تصنیف ارائه شده است:

ﻓﯿﮑﺮﯾﻨﺪﻥ ﮔﺌﺠﻪ‌لر ﯾﺎﺗﺎ ﺑﯿﻠﻤﯿﺮﻡ

ﺑﻮ ﻓﯿﮑﺮﯼ ﺑﺎﺷﯿﻤﺪﺍﻥ ﺁﺗﺎ ﺑﯿﻠﻤﯿﺮﻡ

ﻧﺌﯿﻠﻪ‌ﯾﯿﻢ ﮐﻪ ﺳﻨﻪ ﭼﺎﺗﺎ ﺑﯿﻠﻤﯿﺮﻡ

ﺁﯾﺮﯾﻠﯿﻖ، ﺁﯾﺮﯾﻠﯿﻖ، ﺁﻣﺎﻥ ﺁﯾﺮﯾﻠﯿﻖ

ﻫﺮ ﺑﯿﺮ ﺩﺭﺩﻥ ﺍﻭﻻﺭ ﯾﺎﻣﺎﻥ ﺁﯾﺮﯾﻠﯿﻖ

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز