در جمع اصحاب رسانه ؛

وزیر فرهنگ و ارشاد: کاهش بودجه برای پیشبرد امورفرهنگی زیان آور است

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۹:۰۱:۳۲
کد خبر: ۸۱۲۹۴۰
وزیر فرهنگ و ارشاد: کاهش بودجه برای پیشبرد امورفرهنگی زیان آور است
​وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کاهش هفت درصدی بودجه این وزارتخانه خبر داد و گفت: وقتی بودجه فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری دو و نیم درصد کل بودجه کشور است و در این میان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۵ درصد این دو و نیم درصد است، فشار بر حوزه‌های برنامه‌ای خواهد آورد لذا کسانی که دلسوز فرهنگ هستند باید شرایط فرهنگ را بهتر درک کنند.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ سید عباس صالحی، در پایان سفر دو روزه به استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه از میزبانی کرمانی‌ها و تلاش اصحاب رسانه تشکر و با اشاره به محورهای اصلی دستاوردهای این سفر، گفت: آنچه در تفاهم‌نامه با استان تنظیم شد ۱۳۶ میلیارد تومان ارقام ریالی است و این به غیر از ارقام غیر ریالی است که فرصتی برای اتفاقات خوب در استان ایجاد می‌کند.
 
وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه دارای سه محور خواند است، محور اول زیرساختی و توسعه فضاهای فرهنگ و هنری استان است که با آن، تالار مرکزی در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و احداث و تکمیل ۱۰ کتابخانه، ۷ مجتمع، احداث فاز اول دانشکده علوم قرآنی، احداث و تجهیز خانه هنرمندان، ۱۰ خانه دیجیتال، ۱۴ مجتمع کوچک در مناطق کم برخوردار، هنرستان زیبای دختران و پسران در جیرفت در آن دیده شده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: محور دوم این تفاهم‌نامه بحث‌های حمایتی است و اهم آن را بیمه ۱۵۰۰ نفر از هنرمندان و اصحاب رسانه و کمک به صندوق توسعه تئاتر استان است، از تسهیلات کارآفرینی به میزانی که وزارت متبوع تأمین می‌کند؛ استان سه برابر برای حوزه مشاغل فرهنگی باید ببیند که برای ۲۰ هزار شغل قبلاً ۲ هزار میلیارد در نظر گرفته شده است، همچنین حمایت از حضور اصحاب رسانه و هنر در خارج از کشور و استان نیز در این بخش در نظر گرفته شده است.
 
صالحی یادآور شد: در بخش سوم این تفاهم‌نامه در حوزه برنامه و رویدادی هم موزه هنرهای معاصر کرمان مرمت و حفاظت می‌شود و برگزاری نمایشگاه‌ها و اتفاقات دیگر، ۵ سینمای دیجیتال در شهرستان‌های مختلف. ۱۹ فیلم مستند و کوتاه، اپرای عروسکی منظومه خواجو، ارکستر کرمان، فعال شدن دبیرخانه موسیقی نواحی، حمایت جدی از رویدادهای فرهنگی هنری و رسانه‌ای و پژوهش‌های فرهنگی در فضای استان و توجه جدی به حوزه مفاخر استان در این تفاهم‌نامه دیده شده است.‌
 
وی با اشاره به گفتگو با مدیران و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان، افزود: در این گفتگوها اطلاعات ما در ارتباط با مسائل مربوطه افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین اشکالات و انتقادات هم طرح می‌شود؛ گفتگوهای متعددی در این دو روز داشته‌ایم؛ دیدار با فرمانداران و ائمه جمعه شرق استان نیز فضای تبادل نظرات را فراهم کرد و این به تصویر روشن‌تری از فضای فرهنگی استان کمک کرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تصویب اساسنامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توضیح داد: نبود اساسنامه بعد از دو دهه از فعالیت کانون‌های مساجد، نقطه نگرانی برای وضعیت جاری و آینده آنها بود که با تصویب اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ ریاست جمهوری؛ نقطه عطف و جدیدی در کارهای کانون‌ها خواهد بود.
 
صالحی ابراز داشت: شورای سیاست‌گذاری از دستگاه‌های مختلف که به هم‌افزایی کمک می‌کند نیز با این مصوبه شکل گرفته و اختیارات مشخصی به شورا و دبیر آن داده که به کمک آن مسائل کانون‌ها حل و فصل شود.
 
وی درباره نقاط قوت و ضعف فضای فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: هر مقدار که ارتباط با استان نزدیک‌تر باشد لایه‌های جدیدی کشف می‌شود اما ظرفیت قابل توجهی در استان شاهد هستیم که حتماً باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد زیرا سابقه فرهنگ و هنر استان پشتوانه قوی برای حال و آینده است و تنوعی که در حوزه‌های مختلف کاری دیده می‌شود و حرکت‌های متنوع از لحاظ سبک و قالب و جریان خلاق از نقاط قوت است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به نقطه‌های خالی هم بیشتر باید توجه کرد که بخشی از آن زیرساختی است و علیرغم این زمینه و ظرفیت اما شرایطی با فاصله دارد که گرچه نسبت به همه استان‌ها پایین‌تر نیست اما فاصله قابل توجهی با شرایط مطلوب دارد.
 
صالحی دومین خلأ در این بخش را اقتصاد فرهنگ و هنر و رسانه در استان عنوان و بیان کرد: کرمان ظرفیت قابل توجه اقتصادی دارد و با ایده‌های تازه و خلاقانه بهتر می‌تواند نگاه کند؛ پیوند صنعت و فضای اقتصادی استان شتاب‌دار است اما در مناسبات با فرهنگ باید تبادل این دو حوزه را وسیع‌تر و قوی‌تر کرد.
 
وی در ارزیابی از وضعیت رسانه‌های کاغذی و مکتوب با توجه به گستره فضای مجازی اظهار داشت: هر مقدار که جلوتر رفته‌ایم و به فضای موبایل‌های هوشمند و... نزدیک شدیم، زنگ خطر برای رسانه‌های کاغذی بیشتر شد و این خاص کشور ما هم نیست؛ رسانه‌های کاغذی در سطح جهان برخی دچار بحران شدند و بعضی به فکر مسائل تازه بر آمدند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کشور ما ایده‌ها مختلفی ترغیب شده و باید مورد توجه جدی‌تر قرار بگیرد و مزیت‌های نسبی رسانه‌های کاغذی افزایش پیدا کند و در این مسیر ایده‌های مختلفی وجود دارد از جمله اینکه نسبت اعتماد را افزایش دهند که این حوزه‌های جدیدی از مخاطب را برای خود حفظ و ارتقا می‌دهد.‌
 
صالحی در مورد بودجه سال آینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کاهش هفت درصدی آن خبر داد و با بیان اینکه باید دید این موضوع در مجلس چه مسیری طی می‌کند و به کجا می‌رسد، خاطرنشان کرد: وقتی بودجه فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری دو و نیم درصد کل بودجه کشور است و در این میان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۵ درصد این دو و نیم درصد است، فشار بر حوزه‌های برنامه‌ای خواهد آورد لذا کسانی که دلسوز فرهنگ هستند باید شرایط فرهنگ را بهتر درک کنند.
 
وی با اشاره به اینکه شرایط خوبی در همگرایی میان مدیران استان کرمان در مناسبات فرهنگی و اجتماعی و... وجود دارد و باید فاصله‌ها را در توزیع متوازن امکانات کمتر کرد و این حرکت عاقلانه و مدبرانه‌ای است؛ افزود: ممکن است به جز جنوب استان، مناطق کمتر برخوردار دیگری هم وجود داشته باشد که اینها را با شاخص‌هایی نگاه کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت موسیقی توضیح داد: نباید ذائقه بومی ما در برابر آنچه از بیرون می‌آید تغییر کند و داشته‌های خود را در حیطه‌های مختلف نباید از دست داد و در موسیقی هم که اندوخته‌های قابل توجه داریم، هم همین است.‌
 
صالحی یکی از نکات قابل توجه در این سفر را از دیدار با هنرمندان بیان کرد و گفت: استاد هژبر ابراهیمی که متولد ۱۳۰۵ است از اینکه روزی ۷ تا ۸ ساعت بیشتر نمی‌تواند کار کند تأسف می‌خورد و استاد مؤدب می‌گوید شبها نمی‌خوابم و متوسط ساعات کاری در شبانه روز ۲۰ ساعت است؛ اینها درس‌های بزرگی برای نسل جوان است که علم و هنر و حرکت در مسیر قله‌ها؛ همت بلند و پشتکار وسیع می‌خواهد.‌

 

نظر شما