در اجرای قطعاتی از ایران و جهان؛

قدردانی شاگردان از رهبر ارکستر

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۱۴:۰۰:۳۳
کد خبر: ۸۱۳۴۶۳
قدردانی شاگردان از رهبر ارکستر
تالار وحدت در غروب اولین روز از هفته جاری، میزبان ارکستر رتوریک شد تا با حضور رهبر میهمان قطعاتی از آهنگ سازان جهان و ایران را اجرا کند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ارکستر رتوریک با حضور شاهین فرهت دبیر جشنواره اولین قطعهاش را اجرا کرد. دیورتیمنتو در دی ماژور، نخستین قطعهای بود که توسط ارکستر رتوریک به رهبری نصیر حیدریان، رهبر میهمان ارکستر اجرا شد. این قطعه که یکی از فرم‌های موسیقی کلاسیک است، ساخته موتسارت، آهنگساز دوره کلاسیک قرن هجدهم اهل زالتسبورگ اتریش، یکی از مهمترین مراکز هنری این کشور است. بنابر گفته بسیاری از اساتید موسیقی کلاسیک، این قطعه یکی از سختترین قطعات برای اجراست. این نکته را حیدریان بعد از پایان این قطعه عنوان داشت و اظهار کرد:« قطعهای که ارکستر اجرا کرد، یکی از دشوارترین قطعاتیست که موتسارت نوشته و شما مشاهده کردید که ارکستر این قطعه را به چه زیبایی اجرا کرد. بعد از صحبت‌های کوتاه حیدریان، حضار اعضای ارکستر را مورد تشویق قرار دادند.

یک قعطه از آهنگساز مطرح آمریکایی

دومین قطعه که توسط اعضای جوان ارکستر رتوریک اجرا شد، adagio اثر ساموئل آزبون باربر، آهنگ ساز مطرح قرن بیستم آمریکایی بود. او اهل وستچستر آمریکاست که در نیویورک درگذشت. آداجیو قطعهای برای ارکستر ساز‌های زهی و از اولین کوارتت‌های زهی اوست. او در ژانویه هزار و نهصد و سی و هشت قطعه را برای آرتورو توسکانینی، رهبر ارکستر نامدار ایتالیایی فرستاد. توسکانینی پارتیتور را بدون هیچ اظهار نظری پس فرستاد که موجب دلگیری باربر شد. متعاقباً توسکانینی به واسطه یک دوست به اطلاع باربر رساند که فکر اجرای قطعه را در سر می‌پروراند و نت‌ها را برگردانده، چرا که آن را از حفظ شده است. اولین اجرایی توسکانینی به همراه ارکستر سمفونیک mbc در پنج نوامبر هزار و نهصد و سی و هشت از رادیو پخش شد.

سومین قطعه، st. paul’s suite اثری برای ارکستر از آهنگساز انگلیسی، گوستاو هولست بود. این قطعه در سال هزار و نهصد و دوازده میلادی تصنیف شد، ولی به دلیل تغییراتی که بعد‌ها در آن داده شد، تا سال هزار و نهصد و بیست و دوی میلادی منتشر نشد. نام این قطعه از مدرسه دخترانه سینت پل در بریتانیا گرفته شده که هولست از هزار و نهصد و پنج تا هزار و نهصد و سی و چهار در آنجا مدیر موسیقی بود. هولست این سوئیت را به پاس استودیو آکوستیکی که مدرسه برایش ساخته بود، تصنیف کرد.

قطعه ای در غم دوری از وطن

به گزارش روابط عمومی‌سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، بعد از تنفس کوتاه، بخش دوم کنسرت ارکستر رتوریک با اجرای قطعه variations on a theme by tchaikovsky اثر آنتون آرنسکی، آهنگ ساز قرن نوزدهم روس آغاز شد. بعد از این قطعه، ارکستر cavalleria rusticana intermezzo روستایی سلحشور، اثر پیترو ماسکانی، آهنگ ساز کلاسیک اپرای اهل ایتالیا را اجرا کرد. ماسکانی این قطعه را در سال هزار و هشتصد و نود تصنیف کرد که یکی از شور انگیزترین شاهکار‌های تاریخ اپرا به شمار می‌رود.

قطعه پایانی بخش دوم کنسرت ارکستر رتوریک به قطعه sinfonietta in a minor اثر شاهین فرهت اختصاص داشت. فرهت می‌گوید این قطعه را حدود ده سال پیش، زمانی که دور از وطن بود، نوشته است.

تجلیل استاد از شاگردان و هدیه شاگردان به استاد

بر اساس این گزارش، بعد از پایان قطعه آخر که با تشویق طولانی حضار همراه بود، نصیر حیدریان ضمن تمجید از اعضا و رهبر ارکستر اظهار کرد: این بچه‌ها برای دانه به دانه این نت‌ها از صبح تا شب زحمت کشیدند. من شاهد بودم که رهبر ارکستر (رضا مریوند) چقدر برای ارکستر زحمت می‌کشد. بعد از صحبت‌های حیدریان که رهبر مهمان ارکستر بود، رضا مریوند، رهبر ارکستر از طرف اعضای ارکستر، سردیس حیدریان را به عنوان هدیه، تقدیم او کردند. در پایان، ارکستر بخشی از موسیقی سامسون و دلیله، اثر سنسان را به عنوان قطعه بیز اجرا کرد.

گفتنی است نصیر حیدریان در تهران متولد شد. وی در شش سالگی همزمان با تحصیل به مدرسه موسیقی رفت و آموخته‌هایش را در هنرستان موسیقی، در رشته ساز ترومبون و تئوری موسیقی تکمیل کرد. وی بعد از اخذ دیپلم با ارکستر سمفونیک تهران همکاری کرد و سال‌ها بعد، جهت ادامه تحصیل به اتریش رفت و در دانشکده موسیقی و هنر‌های نمایشی وین رشته ساز ترومبون را ادامه داد. وی در دهه نود میلادی در شهر گراتس اتریش در رشته رهبری ارکستر ادامه تحصیل می‌دهد.

 

 

نظر شما