رخدادهای فرهنگی سال ۹۷ ( خرداد)؛

خرداد۹۷؛ اصغر فرهادی در پرتقال تا لیلا حاتمی که گوینده شهرزاد شد/ ملک مطیعی در ماه امتحانات نهایی رفت!

۱۳۹۸/۰۱/۰۳ - ۰۶:۰۶:۰۰
کد خبر: ۸۱۴۷۸۴
خرداد۹۷؛ اصغر فرهادی در پرتقال تا لیلا حاتمی که گوینده شهرزاد شد/ ملک مطیعی در ماه امتحانات نهایی رفت!
آنچه در خرداد ماه سال 97 گذشت.

درباره محمود فرشچیان 2 کتاب منتشر شد

کتاب‌های «نگار جاویدان: زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان» و «در کارگه خیال: بررسی جایگاه خیال در آثار استاد محمود فرشچیان» به نویسندگی امیر رضائی نبرد منتشر شده

 اصغر فرهادی در پرتقال کلاس گذاشت

طبق سنت هر ساله در بخشی موازی با جشنواره با عنوان "Training Ground" از سینماگران برجسته حال حاضر سینمای جهان برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی و مسترکلاس دعوت به عمل می‌آورد و امسال اصغر فرهادی کارگردان برنده اسکار ایرانی یکی از میهمانان ویژه این رویداد سینمایی خواهد بود.

ساخت شهرک سینمایی برای فیلم «کورش بزرگ» 

عبدالعظیم رضایی گفت:  قرار است فیلم «کورش بزرگ» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی در ملایر ساخته شود به طوری که تفاهم‌نامه ساخت فیلم نوشته‌ شده و به‌زودی عملیات احداث شهرک سینمایی برای ساخت این فیلم در ملایر آغاز می‌شود.

«فیلیپ راث» درگذشت

این نویسنده نامدار آمریکایی که مجموعه‌ای از مهم‌ترین جوایز ادبی را در طول بیش از ۶ دهه فعالیت ادبی کسب کرده بر اثر ایست قلبی درگذشته است.

«فیلیپ راث» متولد سال ۱۹۳۳ در نیوجرسی آمریکاست که پس از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه شیکاگو، در همان دانشگاه به تدریس ادبیات مشغول شد.

یک داستان  از موزه نخستین زن تاریخ نقاشی ایران

این هنرمند بین المللی ایران در تمام این سال‌ها یک آرزو داشت که آن را بارها در محافل مختلف اعلام کرده و همچنان به زبان می‌آورد، آن هم ساخت موزه آثار ایران درودی است. او حتی در جشن تولد ۸۱ سالگی‌اش آرزو کرد: «دعا کنید زنده بمانم تا ساخت موزه ایران درودی تمام شود و خودم بتوانم تابلوهایم را در موزه‌ام نصب کنم.»

 درگذشتناصر ملک‌ مطیعی 

زنده‌یاد ناصر ملک‌مطیعی متولد ۱۳۰۹ در تهران بود و در حدود ۱۰۰ فیلم‌ و سریال در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایفای نقش کرده بود.

وی علاوه بر بازیگری، سابقه نویسندگی و تهیه‌کنندگی سینما را نیز در کارنامه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود داشت.

ملک‌مطیعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازیگری را کنار گذاشت اما در سال ۱۳۹۲ در فیلم سینمایی "نقش نگار" به کارگردانی علی عطشانی ایفای نقش کرد.

لیلا حاتمی از «شهرزاد» گفت

 حاتمی، بازیگر سینما و تلویزیون با صداپیشگی شخصیت شهرزاد راوی قصه این انیمیشن شد که پیش از این پرویز پرستویی، بیتا فرهی، حامد بهداد، اکبر زنجان پور، مجید مظفری، حسن پورشیرازی، باران کوثری، فرخ نعمتی، اشکان خطیبی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی‌نیا، زهیریاری، و بانیپال شومون دیگر نقش‌های آن را گویندگی کرده‌اند.

 رئیس داوران جشنواره «سارایوو» اصغر فرهادی شد

اصغر فرهادی در راس هیات داوران بخش رقابتی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سارایوو» در کشور بوسنی و هرزگوین  حضور می‌یابد.

 این جشنواره سینمایی  میزبان نمایش فیلم «همه می‌دانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در برنامه "نمایش در فضای باز"  خواهد بود.

فرهادی که ساخت فیلم‌هایی چون «رقص در غبار»، «درباره الی» و «گذشته» را در کارنامه سینمایی‌اش دارد، بیشتر برای نویسندگی و کارگردانی دو فیلم برنده اسکار «جدایی» و «فروشنده» شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره بانفوذ جهان انتخاب شد.

راه یابی«امیر» به جشنواره کارلووی واری 

«امیر» ساخته نیما اقلیما به عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی «شرق غرب» جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری در کشور جمهوری چک انتخاب شد.

 فهرست فیلم‌های پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم کارلووی واری اعلام شد و فیلم «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما به عنوان نماینده سینمای ایران یکی از ۱۲ فیلم بخش رقابتی "شرق غرب" ویژه فیلم‌های جدید از شرق اروپا، خاورمیانه و اروپای مرکزی خواهد بود.

نیما اقلیما در اولین تجربه سینمایی خود با فیلم «امیر» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. در این فیلم که تهیه‌کنندگی آن را سید ضیاء هاشمی برعهده دارد میلاد کی مرام،  سحر دولتشاهی، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی و آرتین گلچین دیگر بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: "یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راه هاشون فرق می‌کنه".

دیدار اهالی فرهنگ و هنر با روحانی

رئیس‌جمهور، چهارشنبه (۹خرداد) در مراسمی با اهالی فرهنگ و هنر دیدار و گفت‌وگو کرد. در این مراسم با وجود برخی حاشیه‌ها که برای برپایی مهمانی افطار ریاست‌جمهوری با هنرمندان و اهالی فرهنگ به وجود آمده بود، اشخاصی چون: فاطمه معتمدآریا، محمود دولت‌آبادی، علی نصیریان و جمشید مشایخی حضور داشتند.

نقد و بررسی «سمفونی ایران»

مستند 75 دقیقه‌ای «سمفونی ایران» که تولید آن حدود 9 سال به طول انجامید و برای اولین بار در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش درآمد، به موسیقی نواحی ایران و اقوام مختلف می‌پردازد. در این فیلم، فریدون شهبازیان آهنگساز ایرانی برای یافتن ریشه‌های موسیقی مقامی این سرزمین کهن به سفری طولانی می‌رود...

عوامل تولید مستند «سمفونی ایران» عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: وحید موسائیان، پژوهشگران: فریدون شهبازیان و جهانگیر اشرفی، مدیر فیلمبرداری: نادر معصومی، صدابردار: مازیار شیخ‌محبوبی، صداگذاری و میکس: محسن روشن، گوینده متن: مسعود رایگان، تدوینگر: نازنین مفخم، مجری طرح و مدیر تولید: محمد پورراد، دستیار تهیه: سارا جافری، برنامه‌ریز: بهزاد آدینه، عکاس: ماهور موسائیان، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

 آخرین سرنانواز قدیمی مازندران درگذشت

محمدی با بیان اینکه این هنرمند پیشکسوت شیوه نوازندگی منحصر به فردی داشت، افزود: این استاد، نوازندگی را به گونه‌ای انجام می‌داد که در انتها، چند موتیف پیوسته در کنار هم قرار می‌گرفتند. قطعاتی که استاد فیوج‌زاده نواخت با اسم‌هایی از جمله «یک چوبِ» یا «پیش نوازی» که خودش مطرح کرد، ثبت شده است.

 گل‌آقا آسمانی شد

زنده‌یاد سید احمد سیدنا کار مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۴۵ با روزنامه «توفیق» آغاز کرد و این همکاری تا پایان فعالیت آن روزنامه ادامه داشت. او از اعضای اصلی تحریریه توفیق بود. پس از آن با چندین مجله دیگر از جمله «کاریکاتور» و «فکاهیون» برای مدتی کوتاه همکاری کرد. مدتی برای برنامه‌های طنز رادیو و تلویزیون مطلب نوشت. با آغاز فعالیت مجله «گل آقا» از نویسندگان و همکاران اصلی مجلات «گل آقا» شد و تا پایان با این مجله همکاری کرد.

او با نام‌های مستعاری چون: «خیار چمبر»، «دم بریده»، «آقا عماد» و «علیرضا خان» قلم می‌زد. پس از گل آقا، از او فعالیت کم‌تری دیده شد.

نظر وزیر ورزش‌وجوانان درباره حضور ارکسترهای ایرانی در روسیه

وزیر ورزش و جوانان گفت: زبان هنر و ورزش، زبان تحکیم پیوند بین ملت‌هاست و هنرمندان و ورزشکاران ما در این عرصه در سطح جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

مسعود سلطانی‌فر در ادامه این سخنان درباره اجرای منتخب ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران در حاشیه جام‌جهانی ۲۰۱۸ در روسیه بیان کرد: در هر صورت من فکر می‌کنم این اقدام بسیار ارزنده‌ای بود که توسط ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران انجام شد. مطمئنا تاثیرات روحی و روانی خودش را در بین ایرانیان و همچنین اعضای تیم ملی فوتبال می‌گذارد و احساس می‌کنند در کشور خودشان و در کنار هموطنان خودشان بازی می‌کنند. 

برندگان اسکار دنیای تئاتر معرفی شدند

برندگان نهایی جوایز تونی، مهمترین جوایز دنیای تئاتر در سال ۲۰۱۸ در حالی اعلام شد که جایزه بهترین نمایش موزیکال به «بازدید گروه موسیقی» رسید و «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» نیز به عنوان بهترین نمایش درام معرفی شد. 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز