داور جشنواره ملی عکس آب مطرح کرد؛

جاسم غضبانپور: دغدغه عکاسان واضح است آنها را بدانیم

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۱۳:۴۶:۴۴
کد خبر: ۸۱۵۰۶۴
جاسم غضبانپور: دغدغه عکاسان واضح است آنها را بدانیم
جاسم غضبانپورگفت :استمرار جشنواره عکس آب در میان عکاسان سراسر کشور و بویژه استان هایی مثل جنوبی و مرکزی می تواند ما را با عکس های بسیار خوب و تأثیرگذاری در سالیان آتی روبرو کند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ جاسم غضبانپور عکاس مستند اجتماعی، واضح بودن فراخوان جشنواره ها را یکی از راه های شناخت هر چه بیشتر عکاس از اهداف برگزار کنندگان آن بر شمارد و اظهار داشت: انتخاب یک متن فراخوان مناسب و به دور از هر گونه ابهام می تواند کمک کند تا آثار بی ارتباط کمتری به دبیرخانه جشنواره ارسال شود. بدون شک اگر در متن جشنواره با ابهاهاماتی روبرو باشیم و یا اعضای هیأت داورانی که برای ارزیابی آثار انتخاب می شوند در حد خیلی مطلوبی نباشند، ممکن است که با اقبال جامعه عکاسان روبرو نشویم. 

وی برگزاری جشنواره های هنری و آثار هنرمندان را در نمایش هر چه بهتر بحران آب به مردم مفید خواند و گفت: این گونه حرکت های فرهنگی و نمایش مشکلات زیست محیطی از قبیل آب که به واقع نبودن آن معضل اساسی برای مردم ایجاد می کند، باید تنها محدود به یک یا چند دوره جشنواره نباشد بلکه با برنامه ریزی و مدون بودن دبیرخانه آن در طول سال و ترسیم نقشۀ راه بتوان این موضوع را در میان هنرمندان نهادینه کرد تا آن ها به دنبال موشکافی هر چه بهتر موضوع باشند و آن را در عکس های خود نشان دهند. 

غضبانپور ادامه داد: شکل گیری دبیرخانۀ سالانه، برگزاری کارگاه های آموزشی و اطلاع رسانی صحیح در میان عکاسان سراسر کشور و بویژه استان هایی مثل خوزستان، اصفهان، ارومیه که با بحران کم آبی روبرو هستند می تواند در سالیان آینده ما را با عکس های بسیار خوب و تأثیرگذاری روبرو کند. 

این عکاس جنگ، محدود نشدن جوایز جشنواره به رتبه های اول تا سوم را باعث ایجاد انگیزۀ مضاعف در تعداد بیشتری از شرکت کننده ها دانست و خاطر نشان کرد: در بسیاری از جشنواره ها شاهد بودم که اهدای جوایز به نفرات برتر گاهی چنان تکبر و غروری برای آن ها بوجود می آورد که باعث می شود تا از مسیر اصلی کار حرفه ای خود دور شوند ولی فکر می کنم اگر فارغ از معرفی رتبه های برتر سعی کنیم تا به طور مساوی نفرات برگزیده را معرفی کنیم هر چه بهتر بتوانیم مشارکت هنرمندان عکاس را در جشنواره بدست آوریم و این مهم به نظرم می تواند به ایجاد انگیزه مضاعف در هنرمندان هم کمک کند. 

غضبانپور، تماشای بسیار زیاد عکس توسط عکاسان و نظرخواهی از دیگران در مورد آثارشان را عاملی برای رسیدن به یک نگاه منحصر به فرد ذکر کرد و  بیان داشت: این کار می تواند عکاس را در انتخاب زاویۀ مناسب، نوع نگاه به سوژه، تعیین زمان مناسب عکاسی و... کمک کند تا آثاری که تولید می کند به بهترین شکل ممکن تأثیر لازم را بر مخاطب بگذارد. در واقع عکاس باید از حضور خود در جشنواره به چنین درکی رسیده باشد که آثار او می تواند تحولی در ذهن مخاطب نسبت به موضوع بوجود آورد. با این تفکر می توان امیدوار بود که آثار رسیده به جشنواره تأثیر شگرفی در مخاطب به جا می گذارد. 

 این داور جشنواره های مختلف عکاسی، انتخاب چند عکاس برگزیده و سرمایه گذاری بر روی آن ها را  توسط مسئولان جشنواره ها خواستار شد و بیان داشت: در طول سال های گذشته عکاسان بسیاری در جشنواره ها حضور داشتند که تعداد محدودی از آن ها با فعالیت های خود توانستند مدارج بالای عکاسی را طی کنند و در سطح عکاسی فعلی کشور فعالیت کنند. به نظرم این حمایت های مادی و معنوی که بعد از جشنواره وجود دارد، می تواند انگیزه هنرمندان را مضاعف کند و آن ها را به ادامه راه امیدوارتر کند. 

لازم به ذکر است ؛ بابک برزویه؛ دبیر چهارمین دوره جشنواره آب است و انتخاب و ارزیابی آثار نیز بر عهده افشین شاهرودی، جاسم غضبانپور، حسن غفاری است. 

گفتنی است؛ مراسم اختتامیه و اهدای جوایز چهارمین جشنواره عکس آب 13 اسفندماه ۱۳۹۷ همزمان با همایش بزرگداشت روز ملی آب برگزار می شود.

جشنواره ملی آب

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز