درنوردیدن راه‌های ناپیموده؛

هنرمند ایرانی شش ساز را با هم می نوازند !

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۱۵۵۶۲
هنرمند ایرانی شش ساز را با هم می نوازند !
مهدی عطاریان، مبدع رسمی «ارکستر تک نفره» در ایران و دارنده عنوان بین الملل (Solo-Orchestra)، و عضو فدراسیون بین المللی موسیقیدانان جهان، اولین فردی است که کنسرت‌های تک‌نفره‌ برگزار کرده است.
مهدی عطاریان نوازنده توانمند بسیاری از سازهای کلاسیک و غربی در گفت و گو با خبرنگار برنا از کنسرت های خود با عنوان  «ارکستر تک‌نفره» یاد کرد و در  پاسخ سوالات اینچنین گفت.
 
فکر این کار نخستین بار چگونه به ذهنتان رسید؟
 
بالطبع من نمی‌توانستم موسیقی‌های فاخری را که از فرهنگ های متنوع بین الملل فراگرفته بودم به طریق مرسوم آن یعنی جمع کردن گروهی از نوازندگان درخور آن موسیقی‌ها و صرف ساعت‌ها تمرین گروهی در محل‌های مناسب برای هماهنگی گروه و نهایتاً اجرای گروهی در سالن‌های بزرگ عمومی و با امکانات صدابرداری و صدادهی شایسته، مهیا سازم و اگر هم از طرقی می‌شد فرضاً بر این خان، فائق آمد، یا مخاطبین توان تقبل هزینه‌های حضور در آن اجراها را به همراه خانواده خود نداشتند، یا دچار سختی می شدند، یا اساساً با توجه به مهجوریت موسیقی‌های فاخر و تغییر تدریجی غالب ذائقه‌های عمومی، تمایل یا توجیهی برای صرف وقت و هزینه برای شنیدن آن موسیقی ها نمی‌بینند.
 
وی افزود: بدیهی است که تمام این‌ها، بستری برای تضعیف مضاعف هنر فاخر در بین هنرسازان و هنر خواهان خواهد بود. پس چه؟! چه کار باید کرد؟! باید نشست و این نمودار افسرده ی فردی و نزولی اجتماعی را نظاره کرد یا باید این موانع را از پیش رو برداشت؟ باری، طی سال‌های اخیر و در مواجهه با تنگناهای اقتصادی که گریبان اکثریت جامعۀ هنرسازان و هنرخواهان را نیز گرفته و اجراهای زندۀ موسیقی‌های ناب را تقریباً به پستو کشانده است، بر اساس قابلیت‌های فراگرفته خود در شاخه‌های مختلف موسیقی شامل نوازندگی سازهای متنوع، آهنگسازی، صدابرداری و تنظیم، به فکر ایجاد برند "ارکسترتک نفره" رسیدم.
 
درباره سبک "ارکستر تک نفره یا "Solo Orchestra"توضیح دهید.
 
در سبک اجرایی "ارکستر تک‌نفره" یا"Solo Orchestra" که مبتنی بر قابلیت‌های متنوع هنرمند شامل آهنگسازی، تنظیم، صدابرداری، میکس، مسترینگ، خوانندگی، نوازندگی به شکل تکنوازی و نوازندگی هم‌زمان چند ساز است، خطوطی از برترین موسیقی‌های بین الملل که غالباً مهجور نیز هستند یا قطعات خود هنرمند، توسط خود هنرمند تنظیم و ضبط شده و خط یا خطوطی از سازهای اثر نیز به طور زنده و با پشتوانه خطوط موسیقایی دیگر که قبلا ًضبط شده توسط هنرمند ابه شکل نفرادای به مخاطبین ارائه خواهد شد.
 
ممکن است تعدادی از محاسن ارکستر تک‌نفره را برشمارید؟
 
ویژگی های این سبک به شرح زیر است:
1- افزایش اجرای زنده موسیقی‌های ناب.
2- پرداخت بهای کمتر در ازای اجرای یک نفر نسبت به گروه موسیقی چندین نفره.
3-در ارائه کنسرت تسهیل داده میشود.
4- آثار موسیقایی مهجور را نزد مستمعین احیاء می‌کند.
5- اجرای همزمان چند ساز مایه نشاط مخاطبین است.
6-کنسرت در دسترس تمام سطوح مالی علاقه مندان قرار می‌گیرد.
7- تذکری به توانمندی‌های انسان که خود در عین حال تشویقی است برای ارتقاء روحیه انفرادی و متعاقباً روحیه عمومی جامعه.
8- جلوگیری از تضعیف مضاعف هنر فاخر در بین هنرسازان و هنرخواهان.
9-در ضمن به دلیل اینکه برای این قطعات ویدئو ساخته می‌شود و همزمان با اجرای قطعه ویدئوی مورد نظر هم از طریق ویدئو پروژکشن پخش می‌شود مخاطب از سطح به عمق اهداف هنرمند پی می‌برد.
 
نکته بسیار مهم در کار جمعی موسیقی شامل اجرای صحنه‌ای و تلویزیونی یا ضبط استودیویی این است که همه از همان ابتدا عیب‌ها، اشکال‌ها و کمبودهای همدیگر را می‌بینند و برای بهبود کیفیت کلی اثر این نقص‌ها را به هم تذکر می‌دهند. مثلاً آهنگساز به شاعر ممکن است بگوید که فلان کلمه یا حتی فلان سیلاب از آن کلمه در فلان سطر از ترانه بهتر است تغییر کند یا مثلاً ممکن است تنظیم‌کننده نیز پیشنهادهایی برای بهتر شدن اثر به آهنگساز بدهد و همین طور جلو می‌رویم تا زمان ضبط و ارائه اثر که همه افراد گروه بر هم تأثیر مثبت می‌گذارند و اصلاً معنای کار تیمی نیز چیزی بجز این نیست.
 
می‌خواهیم بدانیم شما چگونه در حالی که از چنین موهبتی بی‌بهره هستید در مقام بهبود کیفیت آثارتان در ارکستر تک‌نفره برمی‌آیید؟ اصلاً خودتان و اثرتان را در کدام آیینه می‌بینید و در رفع نقص‌های احتمالی آن برمی‌آیید؟
 
من هم مثل خیلی از هنرمندان مشاورانی از میان دوستان هنرمندم دارم که شامل جمعی از بهترین و خلاقترین هنرمندان این مملکت هستند و نظر همگی این عزیزان را پیرامون بخشهای مختلف تولید و اجرای آثارم جویا میشوم. نظر این دوستان همواره برایم مهم و راه گشا بوده است.
 
دلیل اینکه غیر از ساز اصلی خودتان، به سراغ سازهای دیگری رفتید چیست؟
 
به جز علاقه شخصی‌ام، من آهنگساز و تنظیم‌کننده نیز هستم و یک قطعه را برای سازهای مختلف می‌نویسم، بنابراین باید با قابلیت‌های سازهای گوناگون به‌خوبی آشنا باشم.
 
تمرکز شما بیشتر بر پایه نوازندگی است یا تنظیم و آهنگسازی هم برایتان مهم است؟
 
برند ارکستر تکنفره" یا «Solo Orchestra» مبتنی بر قابلیت‌های متنوع هنرمند شامل آهنگسازی، تنظیم،  صدابرداری، میکس، مسترینگ و نوازندگی همزمان چند ساز است. بنابراین همه این قابلیت‌ها به یک اندازه واجد اهمیت هستند.
 
نخستین اجرای رسمی "ارکستر تک نفره" کِی و کجا بود؟
 
شهریورماه سال گذشته (1396) در خانه هنرمندان (تهران) و خوشبختانه استقبال به حدی بود که مرا به ادامه این راه، حسابی تشویق و ترغیب کرد.
 
شنیده‌ایم این کار و این برند را به اسم خودتان ثبت رسمی کرده‌اید؛ چگونه؟
 
بهار امسال پس از مدتی پیگیری موفق شدم این برند را به نام خودم در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسانم.
 
برایتان آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنیم.
 
از شما سپاسگزارم.

ارکستر تک نفره

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز