رییس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد؛

طهرانچی: در حوزه وزارت علوم مهارت ورزی نداشتیم

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۱۰:۳۹:۳۱
کد خبر: ۸۱۶۴۲۴
طهرانچی: در حوزه وزارت علوم مهارت ورزی نداشتیم
سیزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «نمودار» باحضور دکتر محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی به روی آنتن رفت.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ دکتر طهرانچی در ابتدای برنامه به مقایسه آماری پیشرفت های دانشگاه از نظر کمی قبل و بعد انقلاب پرداخت و گفت: ما لازم است در این بحث به مقایسه کمی، کیفی و حتی ماهیتی بپردازیم،اما در مقایسه کمی کشور ایران در آن مقطع سی و پنج میلیون جمعیت، صد و هفت هزار دانشجو و هشت هزار نفر عضور هیات علمی داشته است؛ جمعیت کشور در این چهل سال حدود دو و دودهم برابر شده و جمعیت هیات علمی ده برابر و جمعیت دانشجویی ما بیش از بیست برابر شده است. ایران در آمار های بین المللی ایران جزو 10 کشوری است که رشد جمعیت آموزش عالی سرزمینی دارد و شیوه رشد ما بسیار خوب بوده است.

وی در ادامه به بحث کیفی این موضوع پرداخت و گفت: در مقوله کیفیت باید گفت، بیشتر دانشگاه های ما قبل از انقلاب اسلامی در عرصه کارشناسی فعالیت می‌کردند و اساسا تولید علم مفهومی نبود. و از طرف دیگر به‌کار بردن علم در صنعت و کاربری علم برای اقتدار کشور هم وجود نداشت.

بعد از انقلاب به خصوص بعد از جنگ تحمیلی، کشور تجربه سختی را پشت سر گذاشت از این جهت که دنیا تمام تجهیزات فناوری را بر روی ایران بست، این اتفاق باعث شد کشور وارد عرصه جدید تحصیلات تکمیلی شود و با یک جهش توانستیم به جایگاه شانزدهم در برون داد های علمی برسیم و تولید محصولات در عرصه های علمی باعث اقتدار کشور شده است. 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: اولین موسسه آموزش عالی ما دارالفنون است که بعد از اتفاقات آن دوره،  نظام آموزش عالی ما شکل فرانسوی به خود می‌گیرد، چراکه افراد را برای ادامه تحصیل در آن دوران به فرانسه می‌فرستادند و بعد برگشت آنها یک نظام آموزشی فرانسوی را می‌سازند. 

دانشگاه تهران، اولین نظام آموزش عالی که با نگاهی به اینکه تهران شهر تمدن است ساخته می‌شود، بعد از کودتای 28مرداد نظام کشور وارد یک مرحله جدید به نام نظام آمریکایی می شود.دکتر شیخ الاسلام موسس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگویی با وزیر فرهنگ آن زمان برای ساخت سومین دانشگاه در کتابش ذکر کرده است که: در کشور برای ساخت دانشگاه قانونی وجود ندارد و شاه دستور می‌دهد و شما آن را می‌سازید، ولی مهم تر آن است که مستشاران فرهنگی آمریکایی که در کشور هستند باید آن را تایید کنند.

وی در ادامه افزود: نقدی که وارد است به مدرک گرایی و ناکار آمدی وزارت علوم بر می گردد که تحولات لازم را متناسب با سطح اشتغال نداشته ایم و مهارت‌ورزی در حوزه وزارت علوم کمرنگ بوده است و در دکتری صرفا به تخصص پرداخته ایم، ما باید سه دانش ، تخصصی، مهارتی و اجتماعی را به دانشجوی جوان یاد بدهیم.ما محققا دانش مهارتی را کنار گذاشته ایم و نظام اداره ای و نظام درسی که در دانشگاه حاکم‌ است به اینگونه است که دانش تخصصی را سرکلاس و دانش اجتماعی راهم در بیرون دانشگاه یاد می دهیم.

دکتر طهرانچی در آخر برنامه به موضوع بودجه پرداخت و گفت: فضای اقتصادی امسال به گونه ای بود که بعد از گران شدن ارز و تورم، حقوق هاتغیراتی داشت، بخشی از آن اضافه شدن بودجه به همین موضوع می‌رود ولی امیدوارم در پژوهش هم خرج جدی را شاهد باشیم.اگر ما نتوانیم به پژوهش آنچنان که باید هزینه کنیم خصوصا در شرایط سخت و تحریم خسارت های آن بیش از حد خواهد بود.

 «نمودار» به تهیه کنندگی حسین سینجلی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت 19 پخش می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز