رخدادهای فرهنگی سال ۹۷ (مرداد)؛

مرداد تلخ!

۱۳۹۸/۰۱/۰۵ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۱۸۵۱۰
مرداد تلخ!
آنچه در مرداد سال 97 گذشت.

۲۴ اثر کیارستمی از لوور به خانواده‌اش برگشت

به من نگاه کن

مدیرکل موزه ملی ایران گفت: مجموعه تابلو- عکس‌های نمایشگاه «به من نگاه کن» بعد از پایان نمایشگاه «لوور شعبه تهران»  به بهمن کیارستمی فرزند مرحوم عباس کیارستمی تحویل داده شد.

نمایشگاه «به من نگاه کن» هم‌زمان با نمایشگاه لوور در تهران در فاصله زمانی چهاردهم اسفند ۱۳۹۶ تا هشتم مرداد ۱۳۹۷ در موزه ملی ایران برپا بود.

حفظ خانه فروغ با شرط «نه سیخ بسوزد نه کباب»

در ادامه پیگیری وضعیت خانه پدری فروغ فرخزاد و جلوگیری از تخریب آن، مالک فعلی خانه می‌گوید: اگر نه سیخ بسوزد نه کباب، ما بیشتر از خانواده فرخزاد اشتیاق داریم که خانه حفظ شود.

عذرخواهی مدیر از خواهران منصوریان

مدیر رادیو ورزش درباره حاشیه‌های ایجاد شده مبنی بر جلوگیری از ورود خواهران منصوریان به این شبکه، ضمن ابراز عذرخواهی، توضیحاتی را ارائه داد.

ساعت ۲۰:۳۰ شب گذشته (شنبه شب) خواهران منصوریان (سهیلا و شهربانو) برای مصاحبه ورزشی به دعوت رسمی یکی از برنامه‌های رادیو ورزش، در صداوسیما حاضر شدند که نامبردگان پس از حضور در استودیو و سالن انتظار پخش رادیو با دستور حراست سازمان صداوسیما و با ادعای پوشش نامناسب از ساختمان و محوطه صداوسیما اخراج شدند.

خانه موسیقی برای برگزاری کنسرت همایون شجریان اعلام آمادگی کرد

مدیرعامل خانه موسیقی اعلام کرد: خانه موسیقی آمادگی دارد برای همایون شجریان و سایر هنرمندان دیگر با مسئولان وزارت ارشاد و شهرداری تعامل و این موضوع را پیگیری کند تا آنها کنسرت خیابانی برگزار کنند.

او با بیان اینکه سابقه برگزاری کنسرت خیابانی برای هنرمندان را به این شکل نداشته‌ایم، گفت: به هر حال در استادیوم‌های ورزشی اجراهایی داشته‌ایم. شاید منظور آقای شجریان این باشد که کنسرتی در فضایی مثل پارک برگزار کند. اگر این هنرمند آمادگی برگزاری چنین کنسرتی داشته باشد، ما نیز می‌توانیم در این زمینه کمک کنیم اما ارائه مجوز کنسرت موسیقی به ما مربوط نمی‌شود و باید مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مجوز را بدهد.

از کیارستمی تا معتمد آریا؛ ۱۰ داور ایرانی جشنواره ونیز

در تاریخ ۷۵ ساله جشنواره ونیز به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره جهان، سینماگران ایرانی تاکنون ۱۰ بار بر مسند داوری بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی نشسته‌اند.

در هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز ، فاطمه معتمد آریا دارو بخش افق‌های خواهد بود و رامین بحرانی سینماگر ایرانی-آمریکایی نیز داور بخش فیلم‌های اول خواهد بود تا در مجموع تعداد داوری‌های سینماگران ایرانی در این رویداد سینمایی به عدد ۱۱ (توسط ۱۰ سینماگر) برسد. 

 سرگذشت جمالزاده روی صحنه‌ تئاتر

نمایش عروسکی «شاهکار» (سرگذشت جمالزاده) به کارگردانی لادن نازی با رویکردی اجتماعی از یکشنبه شب مورخ 21 مرداد به مدت یک ماه ساعت 21:30 در سالن شماره دو پالیز به روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش که به واگویی زندگی ادبی سیدمحمدعلی جمالزاده می‌پردازد به مدت یک ماه ساعت 21:30 در سالن شماره دو پالیز به روی صحنه می‌رود و تلفیقی از بازیگر و تکنیک‌های مختلف تئاتر عروسکی (تئاترکاغذی، سایه و میکرو تئاتر) است.

این اجرا برهه‌ای از زندگی محمدعلی جمالزاده (پدر داستان نویسی معاصر ایران) را به تصویر می‌کشد که در آن زمان، دغدغه نوشتن دارد و  قصد دارد دوباره اثری خلق کند یا خیر.

منوچهر عسگری‌نسب‌ درگذشت

منوچهر عسگری نسب، کارگردان و تهیه کننده سینمای کشور درگذشت. عسگری نسب متولد 1315 کرمان، دارای مدرک کارشناسی سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک و کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه ایالتی میشیگان (MSU) بود.

وی فعالیت سینمایی را سال 1345 با کارگردانی فیلم‌های مستند تلویزیونی آغاز کرد. از فعالیت‌های جنبی او می‌توان به تهیه فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی، تدریس کارگردانی و اقتصاد سینما در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی، دانشکده سینما و تئاتر، دانشکده صدا و سیما و مدرسه عالی سوره اشاره کرد.

درگذشت دوبلور سریال‌های ماندگار تلویزیون 

احمد عبادی، دوبلور پیشکسوت عرصه تلویزیون و سینما، در سن ٧١ سالگی، به دلیل ایست قلبی در بیمارستان درگذشت. وی از ۲۵ سالگی به‌طور حرفه‌ای کار دوبله را آغاز کرد و افزون بر دوبله، پیشینهٔ بازیگری در سینما و تلویزیون را هم دارد.

محمد عبادی دوبلور نقش‌های مختلفی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی از جمله «ناوارو» در نقش اوکلند، «جنگجویان کوهستان» در نقش شی چن، «از سرزمین شمالی» در نقش تام، «کاراگاه و رکس» در نقش‌های مختلف، «شرلوک هلمز» در نقش‌های مختلف، «جومونگ»، «لوک خوش شانس»، «سفرهای میتی کامان»، «ریو مادن» و ...بوده است.

ضیاءالدین دری درگذشت 

ضیاءالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون درگذشت. سید ضیاءالدین دری شروع فعالیت خود در سینما را با دستیاری کارگردان فیلم «گرداب» به کارگردانی حسین دوانی در سال ۶۱ شروع کرد.

او  فیلم‌های «دیدار در غبار»، «باد و شقایق»، «صاعقه»، «لژیون»، «در سرزمینی دیگر»، «سینما سینماست» را در کارنامه هنری خود داشت.

آخرین پروژه سید ضیاءالدین دری، «کلاه پهلوی» بود که سال ۹۱ و ۹۲ از شبکه اول پخش شد. این کارگردان همچنین ساخت سریال تاریخی کیف انگلیسی را با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا در کارنامه هنری‌اش داشت، همچنین یکی از کارگردانان سریال «کمند خاطرات» در سال ۱۳۶۹ بود.

عزت‌الله انتظامی درگذشت

عزت الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر صبح امروز 26 مردادماه در بیمارستان «باهنر تهران» درگذشت. عزت‌الله انتظامی متولد 30 خرداد 1303 در تهران فارغ‌التحصیل دانشکده‌ هنرهای زیبای تهران که در سال ۱۳۳۲ به آلمان غربی رفت و در مدرسه شبانه تئاتر و سینما به نام «فولکس هوخ شوله» در «هانوفر» تحصیل کرد و در سال ۱۳۳۷ به ایران بازگشت.

از فیلم‌های سینمایی این بازیگر که در این لینک تمام فعالیت‌هایش قابل مشاهده است می‌توان به «آقای هالو»، «پستچی»، «گاو»، «ستارخان»، «صادق کرده»، «حاجی واشنگتن»، «گراند سینما»، «هامون»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «روز واقعه»، «خانه‌ای روی آب»، «دیوانه‌ از قفس پرید»، «گاو خونی»، «مینای شهر خاموش»، «آتش سبز»، «راه آبی ابریشم» و «چهل‌سالگی» اشاره کرد.

آلبوم چاوشی مجوز گرفت

حاشیه‌های عرضه آلبوم جدید محسن چاوشی گویا سرانجام به پایان رسیده و این آلبوم با پنج قطعه، به بازار عرضه می‌شود.

آلبوم جدید محسن چاوشی شامل هفت قطعه بود که از این تعداد پنج قطعه اصلاحیه خورده بود. اما در نهایت پس از پشت سر گذاشتن حاشیه‌های بسیار در روزهای اخیر و تهدید اولیه این خواننده مبنی بر عرضه اثرش در فضای مجازی که البته به تحقق نرسید، علی ترابی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در حاشیه نشست جشنواره موسیقی فجر اعلام کرد بر اساس مسؤولیت خودش به سه قطعه‌ای که اصلاحیه خورده مجوز داده و دو قطعه دیگر نیز اصلاحاتی دارند که باید درباره آن اقدامات لازم انجام شود.

 ترجمه «بوف کور» به زبان قزاقی

 این شاهکار صادق هدایت توسط خانم دکتر آیناش قاسم در قزاقستان همراه با داستان «سگ ولگرد» صادق هدایت ترجمه و منتشر شده است. ترجمه داستان «سگ ولگرد» قبلا در روزنامه‌های «صحرا و شهر» و «ادبیات قزاق» منتشر شده بود. این کتاب در ۱۱۲ صفحه چاپ شده و قرار است به کتابخانه‌های سراسر قزاقستان از جمله کتابخانه‌های مرکزی و علمی ارسال شود و به علاقه‌مندان به طور رایگان اهدا می‌شود.

 جوایز ادبی «هوگو» برندگان خود را شناخت

جوایز «هوگو» که از مهم‌ترین رویدادهای عرصه ادبیات علمی تخیلی دنیا به حساب می‌آید، برندگان امسال خود را در پنج بخش معرفی کرد. 

«ان.کی جمیسین» نویسینده آمریکایی برای سومین بار موفق به کسب عنوان بهترین رمان علمی-تخیلی سال در جوایز ادبی هوگو شد و امسال با کتاب «آسمان سنگی» این جایزه را به خود اختصاص داد. 

وی پیش از این در سال ۲۰۱۶ به رمان «فصل پنجم» به عنوان اولین نویسنده سیاه پوست در تاریخ جوایز هوگو موفق به کسب جایزه بهترین رمان شده بود و به سلطه چندین ساله نویسندگان سیاه‌پوست در ژانر ادبیات علمی-تخیلی پایان داد. 

«هوگو» از مهم‌ترین جوایز علمی- تخیلی جهان به حساب می‌آید که از سال ۱۹۵۳ به صورت سالانه آثار داستانی و فانتزی را که به زبان انگلیسی به نگارش درآمده‌اند مورد توجه قرار می‌دهد. این جایزه به نام «هوگو گونزبک» بنیان‌گذار مجله علمی - ‌تخیلی «داستان‌های شگفت‌انگیز» و ثبت‌کننده‌ ترکیب «علمی- ‌تخیلی» نام‌گذاری شده است.

برندگان جوایز «هوگو» که بیش از ۵۰ سال سابقه دارد، توسط اعضای انجمن علمی- تخیلی جهان انتخاب می‌شوند. «اسحاق عظیم‌اف»، «آن لکی» و «اورسولا کی. لو گویین» از برندگان پیشین این جایزه‌ معتبر ادبیات علمی- تخیلی هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز