رخدادهای فرهنگی سال ۹۷ (شهریور)؛

وزارت ارشاد، مجوز کنسرت‌های خیابانی را صادر کرد/ آپاندیس ایرانی، خارجی شد!

۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۰۵:۰۶:۰۰
کد خبر: ۸۱۸۵۴۹
وزارت ارشاد، مجوز کنسرت‌های خیابانی را صادر کرد/ آپاندیس ایرانی، خارجی شد!
آنچه در شهریور ماه سال 97 گذشت.

خنیاگران  موسیقی نواحی در تالار وحدت

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی نواحی، عصر جمعه، دوم شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد. 

در این مراسم از دشواری های فعالیت در عرصه موسیقی نواحی سخن گفته شد و اینکه این جشنواره که از آن به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری کشور یاد می شود، انگیزه‌ای است برای جوانان تا موسیقی منطقه خود را یاد بگیرند؛ اینکه به‌رغم ماهیت رقابتی جشنواره، این امر بهانه‌ای برای رونق دادن به موسیقی کشور خواهد بود.

هومان اسعدی دبیر جشنواره جوان گفت: برگزاری این جشنواره موسیقی باعث شده است که بسیاری از جوانان انگیزه بیشتری برای یادگیری موسیقی منطقه خود داشته باشند. با وجود ماهیت رقابتی جشنواره، این امر بهانه‌ای برای رونق دادن به موسیقی کشور خواهد بود. 

از اعترافات نصیریان تا طعنه‌های سیاسی سید مهدی شجاعی

جشن  خانه سینما تحت تاثیر درگذشت عزت الله انتظامی و سید ضیاءالدین دری برپا شد. 

شروع این مراسم با حک تصاویری از انتظامی و دری همراه با نوایی غم انگیز روی صفحه‌ نمایش بود و بعد از پخش سرود ملی کشور، تصاویری قدیمی از مراسمی پخش شد که با اجرای عزت الله انتظامی در تالار وحدت دنبال شد. در آن مراسم چهره های مطرحی از سینمای ایران از جمله جمیله شیخی و فخری خوروش حضور داشتند و انتظامی از نصیریان برای تقدیر دعوت کرد که همین بهانه‌ای شد تا نصیریان که رییس جشن امسال خانه سینماست، روی سن ایوان شمس نیز حاضر شود.

«آپاندیس» در بخش رقابتی جشنواره «وارنا»

فیلم «آپاندیس» به همراه سه فیلم ایرانی دیگر در بیست‌وششمین جشنواره فیلم «وارنا» در کشور بلغارستان به روی پرده می‌روند. 

در این جشنواره که با عنوان کامل «عشق دیوانگی‌است» در شهر وارنای بلغارستان برگزار می‌شود، فیلم «آپاندیس» ساخته حسین نمازی در بخش مسابقه اصلی در کنار ١١ فیلم دیگر از کشورهای بلژیک، انگلیس، بلغارستان، آلمان، فرانسه، ترکیه، روسیه، مجارستان، ایرلند در جشنواره فیلم وارنا به رقابت خواهد پرداخت.

همچنین «ویلایی‌ها» ساخته منیره قیدی، «برگ جان» ساخته ابراهیم مختاری و «مادری» ساخته رقیه توکلی در بخش چشم انداز این رویداد سینمایی حضور خواهند داشت.

«لانسبرگر» از هلند (رییس)، «هلموت شودل» از آلمان، «لوئیز دیگو» از پرتغال، «کاترینا شپیتسا» از روسیه و «کالین استانکولسکو» از رومانی هیأت داوران این دوره از جشنواره وارنا را تشکیل می‌دهند.

فیلم آپاندیس اثری اجتماعی است و وقایع روز اجتماع در آن روایت می شود. فیلم در بیمارستان می گذرد و از این لوکیشن خاص که پر از اضطراب و نگرانی است به مسایل جامعه اشاره دارد.

آنا نعمتی، امیرعلی دانایی، رضا اکبرپور، پردیس منوچهری، مرجان مومنی، محمدعلی کیانی، مرتضی علی عباس میرزایی، صحرا اسدالهی، سیمون سیمونیان و… در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نشست خبری شهرام ناظری و گروه کامکار 

در جریان برگزاری یک نشست خبری اعلام شد که هزینه کنسرت خیریه شهرام ناظری و گروه موسیقی «کامکارها» صرف ساخت یک مدرسه در منطقه زلزله‌زده می‌شود؛ در این برنامه همچنین درباره موارد دیگری مانند کنسرت رایگان خیابانی و همکاری دوباره ناظری و «کامکارها» صحبت شد.

 کنسرت خیریه شهرام ناظری و گروه «کامکارها» پاییز سال گذشته در حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه در تالار وزارت کشور برگزار شد. حالا پس از گذشت چند ماه از اجرای این کنسرت، نشستی برگزار شد تا عوامل این اجرا درباره عواید حاصل از این کنسرت توضیح دهند.

این نشست خبری با حضور شهرام ناظری، هوشنگ کامکار، محمدحسین توتونچیان، رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور و مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ظهر امروز ۵ شهریورماه در آمفی‌تئاتر خانه موسیقی برگزار شد.

علی عطشانی تهیه‌کننده فیلم کارگردان انگلیسی شد 

علی عطشانی که چندی پیش ساخت فیلم «اولین تولد» را در هالیوود به پایان رسانده، یکی از تهیه‌کنندگان دنباله این فیلم ساخته «تونی کی» کارگردان انگلستان با عنوان (دومین تولد) خواهد بود. 

«تونی کی» که پیش از این ساخت فیلم «تاریخ مجهول آمریکا» با بازی «ادوارد نورتون» را در کارنامه دارد، فیلم هالیوودی «۲nd Born» (دومین تولد) که در حال حاضر در مراحل پیش تولید قرار دارد را از فصل زمستان در نیوجرسی مقابل دوربین می‌برد.

برخی از بازیگران فیلم «۱st Born» (اولین تولد) ساخته علی عطشانی که به عنوان اولین تولید مشترک سینمای ایران و هالیوود شناخته می‌شوند در این فیلم جدید نیز حضور دارند و تعدادی بازیگر جدید نیز به جمع آنها اضافه خواهد شد.

در فیلم «۲nd Born» (دومین تولد) برای اولین بار در دنیا یک ربات هوش مصنوعی که شبیه انسان است و مثل انسان احساس دارد و می تواند همچون انسان تصمیم‌گیری و رفتار کند، به کار گرفته شده و قرار است یکی از نقش‌های اصلی این فیلم را بازی کند. قرار است تکنیک‌ها و متدهای بازیگری به این روبات انسان‌نما آموزش داده شود.

وزارت ارشاد، مجوز کنسرت‌های خیابانی را صادر کرد

یک عضو شورای شهر تهران از صدور مجوز برگزاری کنسرت‌های خیابانی خبر داد. 

الهام فخاری گفت: با وزیر ارشاد گفت‌وگوهایی داشتیم و مجوزهای لازم را از وزارت ارشاد به عنوان متولی امر دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: باید مجوزهای انتظامی هم اخذ شود که در اینجا شورا نقش تسهیلگر و هماهنگ‌کننده را ایفا خواهد کرد.

این عضو شورا با بیان اینکه هنرمندانی هم اعلام آمادگی کرده‌اند که در فضاهایی مشخص به اجرای رایگان برنامه بپردازند یا حداقل قسمتی از درآمد خود را نادیده بگیرند، اظهار کرد: بخش بعدی هنرمندان خیابانی و کمترشناخته‌شده و جوانی هستند که می‌توانند در فضاهای مشخص به اجرای برنامه کوتاه و نه کنسرت، بپردازند. این هم در کمیته هنری کمیسیون مطرح شده و پیگیر اجرای آن هستیم. البته این امور بین بخشی است و سایر نهادها هم باید با شورا و شهرداری همکاری لازم را به‌عمل آورند.

از قاسم رفعتی استاد آواز تجلیل شد

مراسم بزرگداشت قاسم رفعتی (خواننده پیشکسوت موسیقی) برگزار شد.

 قاسم رفعتی طی دهه‌های گذشته ضمن تولید چندین اثر ماندگار با هنرمندان شناخته شده‌ای چون محمدرضا شجریان، حسین یوسف زمانی، حسن یوسف زمانی و بسیاری دیگری همکاری داشت. حمید رضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) گفت: قاسم رفعتی یکی از تواناترین صداهایی است که من سراغ دارم. حالی که در آواز ایشان است به شخصیت او برمی‌گردد. استاد رفعتی از جمله هنرمندانی است که زیر نظر استاد محمودکریمی و استاد محمدرضا شجریان به فراگیری ردیف و آواز پرداخته است. استاد شجریان‌ می‌گفت او قبل از من در رادیو حضور داشت و سابقه بیشتری نسبت به ایشان در رادیو دارد.

«بدون تاریخ، بدون امضاء» رکورد دار جشن سینما

بیستمین جشن خانه سینما در حالی به پایان رسید که فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» با پنج تندیس رکورددار کسب جایزه شد و حامد بهداد هم تاکید کرد : هر کس مانع آبادانی این ملک شود خائن و دشمن است. 

در این مراسم فیلم برادران جلیلوند پنج جایزه گرفت و پس از آن فیلم «خوک» مانی حقیقی با سه جایزه در رتبه بعدی قرارگرفت.
همچنین فیلم‌های «به وقت شام» حاتمی کیا، «سد معبر» محسن قرایی و «سارا و آیدا» مازیار میری هر کدام دو جایزه گرفته و در رتبه سوم قرار گرفتند.

 کیهان کلهر برنده جایزه "ایزاک اشترن" 

کیهان کلهر، نوازنده کمانچه و آهنگساز، برنده جایزه معتبر بین‌المللی Human Spirit ایزاک اشترن شد.

آزمون (مسابقه) بین‌المللی ایزاک اشترن در کنار آزمون‌های بین‌المللی چایکوفسکی و کوئین الیزابت از معتبرترین آزمون‌های موسیقی جهان هستند.

 نامزد جایگزین نوبل ادبیات "موراکامی"

«هاروکی موراکامی» در کنار سه نویسنده دیگر به عنوان نامزدهای نهایی جایزه جایگزین نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند.

این آکادمی ادبی چندی پیش اسامی چهل و هفت نفر از نویسندگان از سراسر جهان را به عنوان نامزدهای اولیه دریافت جایزه جایگزین نوبل ادبیات اعلام کرد و این فهرست را به رای عمومی گذاشت و یک گروه هیات داوران تخصصی به ریاست «آن پالسون» چهار نامزد نهایی این جایزه را شامل «هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی، «نیل گیمن» رمان‌نویس بریتانیایی و دو نویسنده زن، «کیم توی» از کانادا و «ماریس کنده» از فرانسه معرفی کرده‌اند. 

اولین کنسرت خیابانی در امنیت برگزار شد

کنسرت خیابانی ارکستر سازهای ملی با خوانندگی محمد معتمدی در بوستان آب و آتش بدون حواشی امنیتی برگزار شد.

در ابتدای کنسرت خیابانی ارکستر سازهای ملی، مرشد میرزا علی به نقالی از امام علی (ع) پرداخت.

محمد مهدی رضا زاده به عنوان مجری این کنسرت خیابانی، چند کلمه ای درباره این کنسرت سخن گفت و افزود که این برنامه با همکاری مجموعه گردشگری عباس آباد و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برگزار شده است.

کنسرت خیابانی ارکستر سازهای ملی در اولین شب اجرا با استقبال مناسب مردم روبرو شد. اما از مشکلاتی همچون کمبود صندلی برای تماشاچیان و طولانی شدن زمان کوک کردن سازها روی صحنه برخوردار بود.

با این حال این کنسرت با همکاری و همدلی مردم برگزار شد و مشکل امنیتی در حین اجرا پیش نیامد. برگزاری این کنسرت خیابانی از صداگذاری تقریبا خوبی برخوردار بود.

تماشاچیان به افتخار اجرای قطعه «ای ایران» که بدون تمرین قبلی برگزار شد، به پا خاستند و با معتمدی و گروه نوازندگان همخوانی کردند.

معتمدی در پایان قطعه «سوگند» را به درخواست تماشاچیان اجرا کرد. این قطعه بدون همراهی نوازندگان اجرا شد.

احسان یارشاطر درگذشت

احسان یارشاطر، روز شنبه (دهم شهریور) در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

 احسان یارشاطر، استاد سابق زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی و سرویراستار دانشنامه ایرانیکا (مرکز مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا، نیویورک) دیروز (شنبه، دهم شهریور) درگذشت.

برگردان دست‌نوشته‌های مرتضی محجوبی به خط نت موسیقی بین‌المللی

کتاب ردیف پیانو مرتضی محجوبی به نگارش بهار برخوردار، توسط انتشارات هنر و فرهنگ، منتشر و راهی بازار موسیقی شد.

کتاب ردیف پیانو استاد مرتضی محجوبی، ردیف موسیقی دستگاهی ایران به روایت استاد مرتضی محجوبی (۱۳۴۳ ـ ۱۲۷۹) را شامل می‌شود که توسط بهار برخوردار و برای ساز پیانو به نگارش درآمده است.

نگارنده کتاب در گفتگویی درخصوص اثر مکتوبش گفت: «مبنای نگارش این ردیف موسیقی ارزشمند ایرانی، دستنوشته های باقیمانده از زنده یاد مرتضی محجوبی است. این موسیقیدان فقید، شیوه نت نگاری مختص خود را داشته که با روش نت نگاری بین المللی و متداول کاملاً متفاوت بوده است. این سیستم نگارش ابداع شخص ایشان بوده و علائم تعریف شده خاص خود را داراست. ردیف پیانوی استاد محجوبی، علیرغم ارزشمندی آن، به دلیل نامأنوس بودن روش نت نگاری آن، مهجور واقع شده و تاکنون علاقه مندان به موسیقی ایرانی از آن بی بهره بوده اند. از این رو، در ابتدا به تحقیق و پژوهش در مورد نحوه نت نویسی استاد پرداختم و سپس دست نوشته‌های ردیف پیانوی استاد محجوبی را به خط نت موسیقی بین المللی که برای همه هنردوستان قابل درک است برگردانده و نهایتا نت نویسی کامپیوتری آن را انجام دادم که حاصل آن کتاب ۳۶۶ صفحه ای حاضر، مشتمل بر ۷ دستگاه و ۵ آواز است. این کتاب اولین و تنها کتاب از ردیف پیانوی استاد مرتضی محجوبی به خط نت موسیقی بین‌المللی است.»

 آکادمی سینما سینما برگزیدگان خود را معرفی کرد

نخستین دوره‌ی جایزه‌ی آکادمی "سینما سینما" با معرفی رضا عطاران به‌عنوان موثرترین چهره‌ی سال و "رگ خواب" حمید نعمت‌الله به‌عنوان بهترین فیلم و کارگردانی و تجلیل از امیر نادری برای یک عمر عشق به سینما به پایان رسید.

خداحافظی  محمدعلی بهمنی با "شرم"!

محمدعلی بهمنی که ریاست شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی را بر عهده داشت از این سمت کناره‌گیری کرد.

محمد علی بهمنی نوشت:«متاسفانه روزگاری را می‌گذرانیم که برای تخریب "موسیقی" رندانه دارند (ارج باید و نبایدهای) کلمه در ترانه را از باورهایمان می‌ربایند.

جهت اطلاع: من با آگاهی اشتباهم از قبولی (ریاست شورای ترانه)، نه به دلیل اینکه شش ماه است که کارشناسانش هم حقوقی دریافت نکرده‌اند فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانه‌های ضعیف نباشم با شرم خداحافظی می‌کنم.»

حسین عرفانی درگذشت 

"حسین عرفانی" دوبلور پیشکسوت عرصه تلویزیون و سینما ـ امروز در سن ۷۶ سالگی، در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

عرفانی با نام کامل حسین عرفانی پارسایی، متولد ۱۳۲۱ تهران، از بزرگترین دوبلورها و گویندگان ایران بود.

او با بیش از پنج دهه فعالیت، دوبلور بازیگرانی همچون اکبر عبدی در فیلم «سفر جادویی»، کاظم افرندنیا، جمشید هاشم پور، محمد برسوزیان و محمد مطیع بوده است.

صداپیشگی به جای همفری بوگارت از مهمترین فعالیت‌های عرفانی در عرصه دوبله است و در فیلم‌هایی چون سراسر شب، داشتن و نداشتن، گذرگاه تاریک، دست چپ خدا، کی لارگو، گنج‌های سیرا مادره به جای این بازیگر مطرح هالیوود صحبت کرده است.

حسین عرفانی به جای شان کانری در فیلم‌های هایلندر، اژدهادل (قلب اژدها)، صخره، یافتن فارستر، گذرگاه مارسی و هرچه سخت‌تر باشی زمین می‌خوری هم صداپیشگی کرده است.

او به عنوان دوبلور آرنولد شوارتزنگر هم شناخته می شود و در فیلم‌های انتقام منصفانه، روز ششم، داغ سرخ، ترمیناتور (۱، ۲، ۳، ۵)، نقشه فرار، سابوتاژ، آخرین ایستگاه، بی‌مصرف‌ها (۱، ۲، ۳)، پاک‌کننده، غارتگر، تلفات جانبی، یادآوری مطلق، آخرین حرکت قهرمان، کماندو به جای او صحبت کرده است.

کناره‌گیری موراکامی از نامزدی جایزه جایگزین نوبل

«هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی که نامش در میان چهار نامزد جایزه جایگزین نوبل ادبیات بود از برگزارکندگان خواسته نامش را از فهرست نامزدها حذف کنند.

ایزه جایگزین نوبل ادبیات اعلام کرده‌اند «هاروکی موراکامی» اعلام کرده قصد دارد تنها روی نوشتن تمرکز کند و از توجه‌های رسانه‌ای به دور باشد؛ به همین دلیل درخواست داده نامش از فهرست نامزدهای جایزه جایگزین نوبل ادبیات حذف شود. 

پس از این‌که آکادمی سوئدی نوبل تصمیم گرفت به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی، برای اولین‌بار در هفت دهه اخیر جایزه نوبل ادبیات را در سال ۲۰۱۸ برگزار نکند، عده‌ای از چهره‌های شاخص فرهنگی سوئد دست به کار شدند و امسال قرار است نسخه خودشان را از مهم‌ترین جایزه ادبی جهان برگزار کنند. آن‌ها چندی پیش نام چهار نامزد نهایی خود شامل «هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی، «نیل گیمن» رمان‌نویس بریتانیایی و دو نویسنده زن، «کیم توی» از کانادا و «ماریس کنده» از فرانسه را اعلام کردند. 

سعید کنگرانی درگذشت

 سعید کنگرانی بازیگر قدیمی سینما بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت.

کنگرانی در سال ۱۳۶۷ ایران را ترک کرد و به مدت ۱۶ سال از ایران و بازیگری حرفه‌ای دور ماند. وی پس از بازگشت به ایران در فیلم سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» حسن فتحی به ایفای نقش پرداخت. 

او که در سال 1333 متولد شده بود در سن 64 سالگی از دنیا رفت.

 جوایز امی برندگان خود را شناخت

مراسم اعطای جوایز هفتادمین دوره جوایز تلویزیونی امی با پیشتازی سریال «خانم مایسل شگفت‌انگیز» با کسب پنج جایزه برگزار شد.

 سریال کمدی- درام «خانم مایسل شگفت‌انگیز» محصول کمپانی آمازون با کسب پنج جایزه شامل بهترین سریال کمدی، بهترین کارگردانی و نویسندگی برای «امی شرمن ـ پالادینو»، جایزه بهترین بازیگر مرد سریال کمدی برای «ریچل برازناهان» و جایزه نقش مکمل مرد برای «الکس بورستین»، برنده بزرگ هفتادمین دوره جوایز تلویزیونی امی نام گرفت.

سریال «ترور جیانی ورساچه: داستان جنایی آمریکایی» با کسب سه جایزه بهترین سریال، کارگردانی و بازیگر مرد نقش اصلی را در بخش مینی‌سریال‌ یا فیلم تلویزیونی را کسب کرد و فصل جدید سریال معروف «بازی تاج و تخت» محصول شبکه «HBO» نیز جایزه بهترین سریال درام و همچنین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (پیتر دینکلیج) را به خود اختصاص داد.

نظر شما