رخدادهای فرهنگی سال ۹۷ ( اردیبهشت)؛

اردیبهشت۹۷؛ گوینده خبر در پلان آخر / خبری خوب برای استاد بنان/ وقتی کامبوجی ها هم از ایرانی ها تعریف می کنند!

۱۳۹۸/۰۱/۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۱۹۱۸۵
اردیبهشت۹۷؛ گوینده خبر در پلان آخر / خبری خوب برای استاد بنان/ وقتی کامبوجی ها هم از ایرانی ها تعریف می کنند!
آنچه در اردیبهشت ماه سال 97 گذشت.

 نسخه‌ صوتی «سمفونی مردگان» رونمایی شد

نسخه‌ صوتی رمان «سمفونی مردگان» نوشته‌ عباس معروفی در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

 نسخه‌ صوتی «سمفونی مردگان» که از سوی گروه انتشاراتی ققنوس با همکاری موسسه آوانامه، به تهیه‌ کنندگی دامون آذری و با صدای حسین پاکدل منتشر شده ۱۳ ساعت و ۵۲ دقیقه است و تیتراژ آن را محسن زرآبادی‌پور و احسان گنجی گفته‌اند.

بنا بر اعلام ناشر کتاب، رمان «سمفونی مردگان» هم‌اکنون به چاپ بیست‌ونهم رسیده و نسخه‌ چاپی آن را هم علاقه‌مندان می‌توانند در نمایشگاه کتاب تهران از غرفه‌ گروه انتشاراتی ققنوس تهیه کنند.

 «قاسم افشار» درگذشت

قاسم افشار، گوینده توانمند و با سابقه صداوسیما، دارفانی را وداع گفت.

 قاسم افشار که از سال‌های اول انقلاب، گویندگی در بخش های خبری رادیو و تلویزیون را بر عهده داشت و در بحبوحه سال های دفاع مقدس با صدایی حماسی بارها اخبار مربوط به پیروزی های رزمندگان اسلام را به اطلاع هموطنان رسانده بود، بامداد امروز بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

قاسم افشار از استادان گویندگی و فن بیان بود و صدای ماندگار او هرگز از ذهن مخاطبان رادیو و تلویزیون حذف نخواهد شد.

افشار دوشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران و قصرشیرین طی کرد. سپس برای ادامه تحصیل به مدرسه عالی پارس رفت و در رشته روانشناسی ادامه تحصیل داد. با وقوع انقلاب فرهنگی تحصیلات دانشگاهی او نیمه‌تمام ماند؛ ولی بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها کارشناسی روانشناسی را از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرد. او سپس کارشناسی ارشد خود را در همین رشته از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرد.

 سریال برتر «پایتخت»، مدیری برترین مجری

آیین پایانی نخستین جشنواره مردمی صداوسیما در نوروز ۹۷ در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار و «پایتخت» برترین سریال نوروزی از نگاه مردم معرفی شد؛ مهران مدیری هم برای اجرای دورهمی برترین مجری مرد شناخته شد.

 جایزه بازیگری جشنواره «پکن» به مینا ساداتی

مراسم اختتامیه جشنواره پکن ساعتی پیش برگزار شد و مینا ساداتی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای فیلم "تابستان داغ"، به دست آورد.

 "تابستان داغ" نخستین ساخته ابراهیم ایرج‌زاد، به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است که در بخش مسابقه اصلی جشنواره پکن (بیجینگ) به نمایش درآمده بود و توانست در روز اختتامیه جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی "مینا ساداتی" از آن خود کند.

در مراسم اختتامیه ابراهیم ایرج‌زاد، مینا ساداتی و یسنا میرطهماسب حضور داشتند.

"تابستان داغ" پیش از این در جشنواره‌های "استکهلم" و "داکا" شرکت داشته است که تندیس و لوح تقدیر بهترین بازیگر زن بخش مسابقه شانزدهمین فستیوال بین‌المللی "داکا" به طور مشترک به پریناز ایزدیار و مینا ساداتی اهداء شد.

«اسپیلبرگ» اولین کارگردان ۱۰ میلیارد دلاری سینما

«استیون اسپیلبرگ» اولین کارگردان سینما نام گرفت که مجموع فروش فیلم‌هایش در سراسر جهان از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشته است.

«شماره یک آماده» جدیدترین ساخته «استیون اسپیلبرگ» به فروش بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی سینما دست یافت و بیشتر فروش خود را از محل سینماهای چین کسب کرد و با فروش ۲۰۰ میلیون دلاری در  سالن‌های سینمای این کشور آسیایی به دهمین فیلم پرفروش کمپانی برادران وارنر در چین تبدیل شد.

«استیون اسپیلبرگ» هفته گذشته اولین کارگردان سینما نام گرفت که مجموع فروش فیلم‌هایش در سراسر جهان از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشته و فیلم «شماره یک آماده» نیز پرفروش‌ترین ساخته او در یک دهه اخیر محسوب می‌شود.

کارگردان معروف کامبوجی از سینمای ایران تمجید کرد

«ریتی پان» کارگردان معروف «کامبوجی» با تمجید از سینمای ایران گفت: همواره تحت تاثیر جنبه رئال این سینما بوده‌ام.

این کارگردان و مستندساز اهل کشور «کامبوج» که امسال یکی از میهمانان ویژه جشنواره جهانی فجر است؛ 5 اردیبهشت ماه در نشست خبری درباره جنبه‌های ساخت آثار خود صحبت کرد.

وی با اشاره به این که ایران یک کشور سینمایی است، گفت: افتخار بزرگی است که به اینجا آمدم. اکثر تماشاگرانی که در اینجا می‌بینم جوان هستند و این صف‌های طولانی رویای هر فیلمسازی است و این نشان می‌دهد سینما در کشور شما چه جایگاهی دارد. در کل سینمای ایران رو دوست دارم.

این سینماگر که ببشتر برای ساخت فیلم‌هایی درباره جنایات خمرهای سرخ در زادگاهش کامبوج به شهرت بین‌المللی رسیده توضیح داد: دلیل این که امروز در میان شما هستم این نیست که از کسانی که در جنگ حضور داشتند شجاع‌تر هستم. کسانی که من در طول این نسل‌کشی از دست دادم به من الهام، انگیزه و انرژی ساخت فیلم در این زمینه را دادند. 

وی ادامه داد: در جریان نسل‌کشی خمرهای سرخ در کامبوج، میلیون‌ها نفر کشته شدند و در این جنایات بزرگ بشری فقط افراد نیستند که کشته می‌شوند و هویت، فرهنگ و شناسنامه آنها نیز از بین می‌رود و این موضوع در من اراده‌ای قوی ایجاد کرد تا بتوانم در این زمینه فیلم و مستند بسازم.

کامل‌ترین فرهنگ تاریخ ادبیات کردی رونمایی شد

کامل‌ترین فرهنگ تاریخ ادبیات کردی با عنوان فرهنگ دانشگاه کردستان و با 93 هزار مدخل نوشته گروهی پژوهشی پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان به سرپرستی ماجد مردوخ روحانی رونمایی شد.

 بزرگ‌ترین فرهنگ کردی- فارسی با 93 هزار مدخل رونمایی شد که از آن به عنوان رخدادی تاریخی در حوزه ادبیات و زبان کردی یاد می‌شود.

در این مراسم که با حضور شعرا، نویسندگان، اساتید و هنرمندان کردزبان برگزار شد، فرهنگ چهار جلدی کردی- کردی- فارسی که توسط گروه پژوهشی پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان به سرپرستی ماجد مردوخ روحانی طی 10 سال نوشته شده، رونمایی شد.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان در این مراسم اظهار کرد: مرکز کردستان شناسی دانشگاه کردستان از سال 1379 دایر شد و به شیوه‌ای علمی، پژوهش‌های زیادی انجام داده و همایش‌های زیادی برگزار کرده است که در نتیجه این اقدامات، سال گذشته با مجوز رسمی وزارت علوم به پژوهشکده ارتقا یافت.

اکران  «برسد به دست آقای بنان»

فیلم مستند «برسد به دست آقای بنان» در گروه سینمایی «هنر و تجربه» به نمایش درخواهد آمد.

 این فیلم مستند از ۲۲ اردیبهشت ماه اکران خواهد شد.

در این مستند ۸۷ دقیقه ای، زندگی شخصی و هنری غلامحسین بنان، استاد نامدار و خلاق آواز ایران، به واسطه نامه‌ای که به او نوشته می شود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این فیلم که اولین تجربه فیلمسازی کارگردان آن است، بنان را از نگاه پریدخت آور (همسر بنان)، هومن صدر (پسرخوانده بنان)، کاوه دیلمی (از تنها شاگردان بنان)، ایرج خواجه امیری، مزدا انصاری، حریرشریعت زاده و همچنین گروه «دنگ شو» به بیننده معرفی می‌کند و آرشیوهایی را از صحبت‌های خود بنان، محمدرضا شجریان و... را در برمی گیرد.

نظر شما
پرونده ویژه