بررسی سریال های نوروزی (قسمت سوم)

فیلم نامه شاهرگ حیاتی در آثار نوروزی

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۶:۰۸:۰۰
کد خبر: ۸۲۰۱۶۸
در دو نوبت سریال های نوروزی را با محوریت کارگردان و تیم بازیگری بررسی کردیم.در بخش پایانی سریال های تلویزیونی نوروز را در حوزه فیلم نامه بررسی می کنیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فیلم نامه معمولا در سریال های نوروزی  و دیگر آثار مناسبتی سیما از جایگاه بسیار مهم و موثر  برخوردار است؛ چراکه اصولا در زمان‌هایی که مخاطب برای انتخاب و پر کردن اوقات فراغتتش گزینه‌های متفاوتی روی میز دارد، قطعا آثار دراماتیک به خصوص در حوزه سریال نوروزی باید کشش و توانمندی بسیاری در حس مخاطب‌های رسانه داشته باشد.

در سال‌های گذشته بارها شاهد این بوده ایم که سریال‌هایی که از قصه‌های کم رمق و ضعیف برخوردار بودند نتوانستند در تعطیلات نوروز با اقبال چندانی مواجه شوند و معمولا بعد از یکی، دو قسمت تماشگر خود را از دست داده‌اند.

در حقیقت باید گفت قصه حتی نسبت به تیم بازیگری هم در اولویت قرار دارد، چراکه بازیگران به عنوان ویترین یک اثر نمایشی تنها در قدم اول می‌توانند برای مخاطب جاذبه ایجاد کنند و این قصه است که در قدم‌های بعدی عامل موثر در ماندگاری سریال تا پایان تعطیلات است.

تجربه نشان داده است که فاکتورهایی از قبیل تعلیق‌های داستان و نقاط اوج و فرود قصه و البته روابط میان شخصیت‌ها در تولیدات نوروزی نباید از یک عمق مفصل و آزاردهنده برخوردار باشد چرا‌که مخاطب در سریال‌های نوروزی بیش از آنکه شش‌دانگ مراقب از دست ندادن لحظات ناب داستان باشد، درگیر خوش و بش‌های نوروزی است و همین مسئله موثر است تا سریال و داستان‌ها در برخی از اوقات از دست برود.

اگر به نمونه‌های موفق سریال‌های نوروزی دقت کنید به سرعت به این نتیجه می‌رسیم که اصولا قصه نویسی و طرح موضوع کردن در یک قالب طنز در این مناسبت خاص فرمول‌های خاص خودش را دارد و در حقیقت سبک برخورد با مخاطب در نوروز و در قالب یک سریال تلویزیونی می‌بایست در یک چارچوب‌هایی متاثر از حال و هوای مخاطب طراحی شود.

یکی از دلایلی که سریال«پایتخت» به چند فصل کشیده شد و کماکان مخاطب علاقه‌مند است در فصل‌های دیگر این سریال را دنبال کند و اصولا این مجموعه تلویزیونی به عنوان برند سیما در نوروز شناخته شده است به این مسئله برمی‌گردد که با شروع هر قسمت از سریال پایتخت قبل از اینکه تماشاگر به دنبال روایتی قصه‌ای ناب، بکر و نو باشد در این مجموعه تلویزیونی و شخصیت‌های به دنبال جریان زندگی می‌گردد.

در حقیقت روایت روان جریان زندگی در این مجموعه تلویزیونی برگ برنده‌ای است تا ضمن محبوبیت بخشیدن به شخصیت‌ها باور مخاطب را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این همان فرمولی است که می‌تواند هر سریال نوروزی را به سرمنزل مقصود برساند.

در سالی که به دلایل مختلف عدم حضور سریال پایتخت را در کنداکتور شاهد هستیم دیگر مجموعه‌های تلویزیونی کار بسیار سختی دارند. چراکه تحت هر شرایطی خواه ناخواه مخاطب این مجموعه‌ها را با سریال موفق پایتخت مقایسه خواهد کرد.

شنیده می شود علیرضا نجف‌زاده و سعید آقاخانی با شناختی که از مخاطب نوروز دارند در نگارش و دکوپاژ سریال‌های امسال‌شان به شدت مسیری شبیه به «پایتخت» را البته به لحاط نمایش لحظاتی از زندگی طراحی کرده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز