یادداشت هفته با موضوع تئاتر؛

تئاتر آزاد بلای جان هنر نمایش

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۸:۰۵:۰۰
کد خبر: ۸۲۰۹۳۵
تئاتر آزاد بلای جان هنر نمایش
یادداشت؛مجتبی احمدی

هنر نمایش به عنوان با سابقه ترین و صاحب قدمتترین هنرها در کشور ما نمود دارد. جدا از هنرمندی هنرمندان ایرانی در عرصه هنر نمایش هنر تئاتر ریشه در سنت و آیین ایرانیان دارد و تاریخ نشان داده است ایرانیان در مراسمهای مختلف سنتیشان در فصول مختلف دارای آیینهای نمایشی تاریخ داری هستند که در جای جای مرز و بوم این کشور همیشه مورد توجه بوده است.

تعزیه، سیاهبازی و دیگر نمایشهای سنتی به بخشی از آن مستقیما فرهنگ اعتقادی و جغرافیایی ما مرتبط میشود سالها با پیش ثبتهای علمی و آکادمیک به موازات فعالیتهای تجربی به جایگاهی رسیده است که امروز نمایش ایرانی دارای کارنامه جهانی است و هنرمندان ایرانی روی صحنههای تئاتر دنیا در جشنوارههای مختلف حضوری درخشان دارند.

در سالهای اخیر با افزایش سالنهای نمایش خصوصی و فعالیت بیشتر هنرمندان شاهد افزایش چشمگیر گروههای نمایشی و البته تماشاگران در سالن های نمایش بوده ایم و در حقیقت سالن های نمایش خصوصی فرصتی بوده است تا خیلی از اهالی خانواده تئاتر بتوانند در این عرصه فعالیت داشته باشند و به نوعی چرخه اقتصادی تئاتر نیز دچار خدشه نشود.

اما در این میان گونه ای دیگر از نمایش ها فعال هستند که اگرچه شریف و قابل احترام می باشند اما با قواعد و قوانین آنچه از تئاتر می دانیم مطابقتی ندارند. در روزگاری که هنرمندان جوان و باسابقه عرصه نمایش به دنبال ایجاد کارها و نگاه های نو در آثار کلاسیک هستند و شاهد پیشرفت های شگرف در ایده پردازی و نگاه نو در عرصه نمایش هستیم متاسفانه تئاتر آزاد بدون رعایت قوانین و قواعد معین و مشخصی و بدون هیچ چارچوب و خط قرمزی روی صحنه های سالن های غیراستاندارد و گاهی سالن های سینمایی می روند و براساس شوخی های بی محتوای کلامی سعی بر گرم کردن سالن نمایش و با طراحی شوخی های سخیف به دنبال جلب تماشاگر به هر قیمتی هستند اتفاقی که اتفاقا با مخاطب مفصلی روبه رو است و با توجه به مزاج و سلیقه نامطلوبی که در همین راستا ایجاد شده است حتی در گیشه نیز نسبت به مدل های دیگر نمایش با موفقیت بیشتری مواجه هستند. اتفاقی که نه تنها به تئاتر و قداست این هنر نمایش لطمه می زند بلکه امنیت سالن های نمایش و قداست صحنه تئاتر را زیر سوال می برد اتفاقی که عملا در فاصله گرفتن خوانده ها از سان تئاتر موثرخواهد بود و بی تردید گیشه و نام و عنوان تئاتر را خدشه دار می کند.

اگر چه مرکز هنرهای نمایشی و اصولا هیات های بازدیدی و نظارت بر محتوای تئاتر مقرر است در محتوای این دست از نمایش ها نیز با وسواس و دقت اشراف داشته باشد اما بدیهی است که این اتفاق با سهل انگاری یا بهتر بگوییم عدم نظارت کامل و کافی باعث شده است تا ترفند و حربه این دسته از آثار همین فاکتور شوخی های سخیف و ادبیات کلامی نامربوط باشد.

بی تردید عدم توانمندی این نمایش ها در نگاهبانی از هنر تئاتر کار را به جایی می رساند که شاید قابل جبران نباشد...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز