گزارش هفته، بررسی ورود سرمایه های نامشخص در سینما و نمایش خانگی؛

نظرات متفاوت خانواده تلویزیون در مورد ورود پول های مشکوک

۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۳۸۱۹
نظرات متفاوت خانواده تلویزیون در مورد ورود پول های مشکوک
در هفته ای که گذشت در گزارشی به ورود پول های مشکوک به حوزه هنرهای نمایشی در سینما و نمایش خانگی پرداختیم. در این گزارش که خانوده تلویزیون در مقام تهیه کننده با ما همراه بودند با نظرات مختلفی در این خصوص مواجه شدیم که در ذیل از نظر می گذرانید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در 2 سال اخیر به شیوه‌های مختلف پول‌هایی به عنوان سرمایه‌گذاری وارد سینما و شبکه خانگی شده است که به نظر می‌بایست اوضاع و احوال اقتصادی این دو مدیوم را ارتقا داده و در حقیقت به وضعیت کیفی تولیدات تاثیر مثبت بگذارند. اتفاقی که به اعتقاد خیلی از خانواده سینما و حتی تلویزیون رخ نداد و در حقیقت شاهد اتفاقی برعکس بودیم چرا که تولیدات سینما و تلویزیون به دلایلی از این ماجرا لطمه دید.

ورود پول های بی‌رویه به شبکه نمایش خانگی در برخی از تولیدات سینمایی باعث شد عملا نگاه هنری از تولیدات گرفته شود و در واقع سینما و نمایش خانگی بدون در نظر گرفتن ابعاد هنری دارای خط و رسم بیزینسی شده‌اند.

به اینکه این اعداد و ارقام هنگفت و بدون حساب و کتاب از کدام مسیر به حوزه فرهنگ ورود کرد کاری نداریم، اما لطمه و ضربه‌ای که این پول‌های بی‌حساب و کتاب به هنر وارد کرد قابل بررسی است. چراکه قطعا صنعت سینما عصر نمایش خانگی نیازمند تزریق اعداد و ارقامی است که بتواند ضمن بازگشت سرمایه به کیفیتی مطلوب و درخور دست پیدا کند.

در این مقال و همزمان این وضعیت اقتصادی تحمیل شده به سینما و شبکه نمایش خانگی را با رسانه ملی مقایسه کنید. حاصل این جمع و تفریق نشان از این دارد که بسیاری از اهالی این عرصه علاقه مند هستند در شبکه نمایش خانگی و سینما با دستمزدهای نجومی حضور داشته باشند و با این حضور چند ماه در یک سریال تلویزیونی با دستمزی پایینتر وقت نگذارند.

در این میان سریال‌های قابل تاملی چون شهرزاد، شاهگوش، دندون طلا و... نیز تولید شد و بی‌تردید در حوزه بیزینس نیز شاهد موفقیت‌هایی بودیم اما واقعیت این است که هم دخل شدن پول‌های درست یا نادرست در سینما و نمایش خانگی باعث شد سینما به افتی مشهود برسد چراکه تولیدات پایه اکران (آثاری که بلافاصله پس از تولید روی پرده سینما می‌روند) تنها با هدف بازگشت سرمایه ساخته می‌شوند و عملا نه نگاه جشنوارهای به آن می‌شود نه قرار است اتفاق مهمی را رقم بزند. آثاری که به لحاظ محتوا و ساختار از درجه متوسط نامطلوبی برخوردارند اما با حضور چند چهره محبوب رکورد دار فروش می‌شوند.

دستمزدهای 500 میلیونی، 800 میلیونی و 970 میلیون تومانی برخی بازیگران سینما را با هر چرتکه‌ای که حساب کنید دلیلی نمی‌شود تا آنها علاقه‌مند باشند در تلویزیون نیز فعالیت داشته باشند. همین اتفاق در شبکه نمایش خانگی نیز قابل تصور است. چراکه بسیاری از بازیگران در شرایط مساوی علاقه‌مند هستند در شبکه نمایش خانگی فعال باشند تا در تلویزیون بخواهند در انتظار دستمزد استانداردشان مدام انتظار بکشند.

بسیاری از تهیه کنندگان تلویزیون این روزها معتقد هستند پول‌های نامشخص بر روی قیمت بازیگران تاثیر گذاشته است و همین مسئله می‌تواند در آینده نزدیک روی کیفیت تولیدات هم موثر باشد. بنابراین خبرگزاری برنا در گفتگو با چند تهیه کننده تلویزیون این موضوع را برسی می کنند.

مهران مهام: نمایش خانگی در حال سرقت هنری از تلویزیون است

دردسرهای عظیم

مهران مهام، تهیه کننده، سرمایه‌گذار و مجری طرح تلویزیون، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درمورد تاثیر ورود پول‌های نامشخص در نمایش خانگی و تاثیر آن بر کیفیت فیلم‌های تلویزیون گفت: در جامعه ما پول حرف اول را می‌زند. طبیعی است که ورود پول‌های نامربوط به نمایش خانگی و افزایش ساخت این نوع فیلم‌ها بر کیفیت کارهای تلویزیون تاثیر می‌گذارد. این پول‌های هنگفت باعث ایجاد یک جنگ نابرابر بین تلویزیون و نمایش خانگی شده است.

وی در ادامه افزود: به نظر من نمایش خانگی حریف تلویزیون نشده و نمی‌شود. مردم با اینکه می‌گویند ما تلویزیون نمی‌بینیم ولی بیننده پر و پا قرص تلویزیون هستند. چراکه تا کوچکترین سوتی و اتفاقی در تلویزیون می‌افتد به سرعت در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند و کامل در جریان مسائلی که در تلویزیون می‌افتد هستند. همچنین از تبلیغات تلویزیون کاملا مشخص است که بخش‌های خصوصی به دلیل ببیننده زیادی که تلویزیون دارد پول‌های هنگفتی را می‌دهند، تاجایی که صدا و سیما به من فیلمساز می‌گوید فیلم را کم و زیاد کن تا تبلیغات جا شوند. پس نتیجه می‌گیریم تلویزیون مخاطب خود را از دست نداده و همچنان پرببینده است. با این حال این موضوع باعث شده نرخ‌های تلویزیون بهم بخورد و ما با مشکل روبه‌رو شویم.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه نمایش خانگی سرقت هنری انجام داده است، گفت: موسسات نمایشی بیرونی هیچ بازیگری ارائه ندادند و این بازیگران تلویزیون هستند که با پیشنهاد مبلغ بالا به سمت نمایش خانگی رفته‌اند. این کار نمایش خانگی یک سرقت هنری است که نیروهای تلویزیون را سمت خود جذب کرده است. برای من جای سوال دارد که چرا این سرمایه‌گذاران به سمت فیلم‌سازی می‌آیند؟ چرا وقتی من در تلویزیون فیلمی می‌سازم و به اصطلاح نمی‌گیرد به شدت مورد نقد قرار می‌گیرم ولی آن سرمایه‌گذار را با اینکه 20 میلیارد تومان هم هزینه می‌کند و ضرر بالا می‌آورد حتی مواخذه هم نمی‌کنند؟ تمام اینها سوالاتی هستند که مدیران باید پاسخ دهند.

مهران مهام می‌گوید: ما تهیه کنندگان تلویزیون که با این چالش روبه‌رو هستیم، تمام سعی خود را می‌کنیم که شرایط را مدیریت کنیم. چراکه بودجه تلویزیون محدود است و ما مجبور هستیم با نرخ آن پیش برویم و فیلم بسازیم.

این تهیه‌کننده در پیشنهاد به وزارت ارشاد گفت: اگر در بودجه صدا و سیما مشکلی  به وجود بیاید قطعا نتایج فاجعه‌آمیزی در بخش نمایش در پیش خواهیم  داشت. سریال‌سازی جزو وظایف وزارت ارشاد نیست. باید صدا و سیما، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و افرادی که مرتبط هستند جلساتی بگذراند و این مشکل را برطرف کنند. مگر می‌شود یک جایی فیلم بسازند دقیقه‌ای 4 میلیون تومان و جای دیگر دقیقه‌ای 12 میلیون تومان؟ باید چارچوب این مسائل مشخص شود.

مهران مهام در پایان به عاقبت این موضوع خوش‌بین بود و گفت: من معتقدم وضعیت اینگونه نمی‌ماند و امیدوارم در سال جدیدی که در پیش داریم با تدابیری که از سوی مدیران مربوطه اتخاذ می‌شود این مشکلات از بین رود.

اسماعیل عفیفه: وجود پول های نامشروع در نمایش خانگی کذب است

سریال آنام

اسماعیل عفیفه، تهیه کننده تلویزیون، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا ورود پول‌های نامشخص یه نمایش خانگی را کذب دانست و گفت: از نظر من ادعای ورود پول‌های نامشروع و کثیف به نمایش خانگی ادعایی کذب است که توسط افرادی که با نمایش خانگی مشکل دارند مطرح می‌شود. ما تهیه کنندگان در مقامی نیستیم که چنین ادعایی را مطرح کنیم. اگر سند و مدرکی مبنی بر صحت این موضوع وجود دارد باید قوه قضائیه رسیدگی کند. بنده به شخصه تهیه کنندگان زیادی را در نمایش خانگی می‌شناسم که از راه درست در حال کار کردن هستند. این حرف‌ها توسط افرادی رسانه‌ای می شود که مشکلشان جای دیگری است و از این طریق می‌خواهند نمایش خانگی را زمین بزنند.

عفیفه افزایش تولیدات نمایش خانگی را به نفع تلویزیون دانست و افزود: اگر نمایش خانگی روز به روز پیشرفت بیشتری کند باعث می‌شود تلویزیون به خودش بیاید و کیفیت کارهای خود را بالا ببرد. این اتفاق در همه جای دنیا می‌افتد و طبیعی است.

این تهیه‌کننده عامل افزایش دستمزد بازیگران را وضعیت اقتصادی جامعه مطرح کرد و گفت: بر خلاف ادعاهای دیگران، نمایش خانگی هیچ تاثیری بر افزایش قیمت بازیگران نداشته و این وضعیت اقتصادی جامعه است که قیمت‌ها را بالا برده است. نمایش خانگی و سینما بازیگران خاص خود را دارد که در تلویزیون حتی یک کار هم انجام ندادند مثل محمدرضا گلزار و لیلا حاتمی. تلویزیون بازیگران خود را دارد که به دلیل شرایط موجود در جامعه به تبع دستمزدشان بالا رفته که این هیچ ارتباطی به نمایش خانگی ندارد.

زینب تقوایی: بازیگران جدید حاصل افزایش قیمت بازیگران هستند

سریال محکومین

زینب تقوایی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا ورود پول‌های نامربوط و نامشخص به نماش خانگی را تایید کرد و گفت: هر جایی که گردش مالی در جریان است امکان فساد و پولشویی وجود دارد. در نمایش خانگی هم همینطور است. بنده به شخصه در جریان هستم تعدادی از فیلم‌ها با پول‌های نامشروع ساخته می‌شود و تعدادی هم  از راه  درست. اینکه این موضوع را تعمیم  دهیم که نمایش خانگی از راه پول‌های نامربوط کسب درآمد می کند اصلا درست نیست. چون باعث می‌شود سرمایه گذاران به خاطر قرار نگرفتن در مقابل این تهمت‌ها وارد این بخش نشوند و با این اتفاق، نمایش خانگی عملا فلج می‌شود.

وی دلیل ورود بازیگران جدید به سریال‌ها را افزایش قیمت بازیگران مطرح معرفی کرد و افزود: ما تهیه کنندگان مجبور هستیم با نرخ تلویزیون پیش رویم. عده‌ای از بازیگران تفاوت تلویزیون و نمایش خانگی را می‌دانند و در فیلم‌هایی که ما پیشنهاد می دهیم دستمزد معقولی را اعلام می کنند. درصورتی که دستمزدشان در سینما و نمایش خانگی بالاتر است. عده ای هم هستند که اصرار دارند میزان دستمزدی که از نمایش خانگی می گیرند در تلویزیون هم همینطور باشد که مشخص است ما نمی توانیم از این بازیگران استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: این عوامل باعث شده تلویزیون به سمت جذب بازیگر جدید پیش رود. چه بسا در فیلم‌هایی که درحال پخش است حداقل 2 یا چند بازیگر جدید معرفی می شود. البته این اتفاق بدی نیست هم باعث می شود استعدادهای جدید کشف شوند هم اینکه مردم با چهره های جدید آشنا شوند.

تقوایی افزایش تولیدات نمایش خانگی را اتفاق بدی برای تلویزیون ندانست و گفت: جامعه امروزه ما نیاز به خوراک فرهنگی دارد و وضعیت موجود نشان می‌دهد که بازار هدف برای ساخت فیلم وجود دارد. بنابراین باید از مدیوم های مختلف خوراک مردم را تامین کنیم. نمایش خانگی اتفاقی است که در جامعه ما افتاده و اصلا هم اتفاق بدی نیست. اتفاقا باعث می شود تلویزیون به خودش بیاید و سطح خود را ارتقا دهد تا مخاطبانش ریزش نکند. اما وجود این مشکلات و حاشیه‌ها نیازمند به یک مدیریت فرهنگی قوی است. باید جلساتی برگزار شود تا قانون و چارچوب آن مشخص و به تمام حاشیه‌ها پایان داده شود.

بهروز مفید: مسیر ورود پول به نمایش خانگی ربطی به تهیه کننده ندارد

سریال+محکومین

بهروز مفید، تهیه کننده سینما و تلویزیون، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا قوه قضائیه را مسئول رسیدگی به پول‌های نامشروع در نمایش خانگی دانست و گفت: تحقیق و بررسی اینکه یک فیلمی از چه راهی ساخته می‌شود و سرمایه‌گذار آن مبلغ هنگفت را از کجا می‌آورد، برعهده بازیگران  و هنرمندان نیست. این وظیفه قوه قضائیه است تا به این موارد ورود و رسیدگی کند.

وی در ادامه افزود: بازیگران و هنرمندان باید به بحث محتوایی و خروجی فرهنگی و هنری اثر توجه کنند. متاسفانه فیلم‌های نمایش خانگی تحت تاثیر فرهنگ کشورهای همسایه مثل ترکیه ساخته می‌شود.این مسئله ای است که هنرمندان باید مورد توجه قرار دهند. من به عنوان تهیه کننده حس خوبی نسبت به این موضوع ندارم و معتقدم نمایش خانگی در محتوای فیلم های باید تجدید نظر کند.

مفید نمایش خانگی را بی‌تاثیر در کیفیت فیلم‌های تلویزیون ندانست و گفت: هر اتفاقی در فضای فرهنگی کشور رخ دهد بی‌تاثیر در تلویزیون هم نیست. وجود نمایش خانگی در فضای فرهنگی کشور یک امر ضروری است و تا الان هم توانسته مخاطبان خود را جمع کند. اما مشکلی که در آن وجود دارد این است که مدیریت فرهنگی درستی بر آن اعمال نمی‌شود. به بیان دیگر نمایش خانگی نیاز به یک مدیریت کلان دارد تا بتواند چارچوب‌های خود را مشخص کند.

این تهیه‌کننده تلویزیون افزایش دستمزد بازیگران را عدم مدیریت صدا و سیما دانست و افزود: زمانی که انتخاب برای بازیگران افزایش پیدا می‌کند طبیعی است که قیمت آنها هم بالا می‌رود. 80 درصد از بازیگران تلویزیون دستمزد معقولی دارند و آن 20 درصد باقی مانده هم به دلیل بازار کار خاصی که برایشان فراهم شده درخواست دستمزدهای بالا می‌دهند که طبیعتا ما از آنها نمی‌توانیم در فیلم‌هایمان استفاده کنیم. به نظر من سازمان صدا و سیما با اینکه بودجه متمرکز دارد ولی سیاست گذاری درستی انجام نداده و در روی قیمت‌ها کنترل ندارد. همین باعث ایجاد چنین مشکلاتی در هزینه‌ها شده است.

بهروز مفید با اشاره به اینکه نمایش خانگی در مرحله آزمون و خطاست، گفت: نمایش خانگی در مرحله استقرار نیست و به اصطلاح هنوز در آزمون و خطا قرار دارد. اگر تولیداتش همینطور ادامه پیدا کند خود به خود تعدیل می‌شود و وضعیت بهتری پیدا می‌کند. در مجموع این نمایش خانگی یک میدان مین ناشناخته نیست، اگر کسی به آن مسلط باشد می‌تواند آن را مدیریت کند. به نظر من تا الان توانسته موفق عمل کند و درآمد خوبی داشته باشد؛ در حال حاضر فقط باید به آن زمان داد.

نظر شما