بر روی ریل جشنواره صدا؛

سه دیدگاه تخصصی به جشنواره بین المللی رادیو

۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۱۲:۲۹:۵۲
کد خبر: ۸۲۴۰۸۸
سه دیدگاه تخصصی به جشنواره بین المللی رادیو
جهان شاه آل محمود: برای پویاتر کردن جشنواره بین المللی رادیو می توان یک بخش را با معیار های خاص خودش سنجید و از تعمیم دادن شاخص های عمومی به آن اجتناب کرد.

  به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا، جهان شاه آل محمود درباره جشنواره بین المللی رادیو گفت: زمانی که جشنواره بین المللی رادیو برگزار می شود، تعداد زیادی از برنامه سازان کشورهای خارجی در این رویداد مهم شرکت می کنند. 

آل محمود گفت: این افراد متخصصانی هستند که در زمینه رادیو سال ها تلاش کرده اند و از طُرُق مختلف با یکدیگر در ارتباط  هستند . در این فضا سطح اطلاعات دائما در حال جا به جایی دو سویه است. بنده چندی پیش درباره نمایش های رادیویی در حال تدوین کتابی بودم اما بعد از مدتی که از نگاش آن گذشت متوجه شدم کماکان این اثر نیازمند به روز رسانی مستمر دارد و باید با دقت بیشتری آن را تهیه کرد که نشان از دسترسی به اطلاعات جدید و نوینی دارد که در تمام نقاط دنیا درباره اش صحبت می کنند.

وی افزود: این ظرفیت از طریق جشنواره بین المللی رادیو امکان پذیر است.برای پویاتر کردن جشنواره بین المللی رادیو می توان یک بخش را با معیار های خاص خودش سنجید و از تعمیم دادن شاخص های عمومی به آن اجتناب کرد. به عنوان مثال ارزیابی تهیه کنندگان نمایشی با سایر تهیه کنندگان که در بخش های مختلف برنامه تولید می کنند تفاوت های زیادی دارند . جشنواره باید در طی سال آسیب شناسی انجام دهد و با بررسی مشکلات خاص این رویداد به سمت تقویت و ارتقای هر چه بیشتر خود حرکت کند.انجام آموزش و باز آموزمی مداوم برای نمایش های رادیویی می تواند تاثیر مضاعفی بر ارتقاء سطح نویسندگی و افزایش غنای متن های نمایشی داشته باشد ولی عمده کارها عمدتا سفارشی است که شاید مخاطب حس خوبی نسبت به آن نداشته باشد. 

میکائیل شهرستانی دیگر پیشکسوت رادیو درباره جشنواره بین المللی رادیو گفت: رادیو رسانه ای بسیار تاثیر گذار بوده و اثر آن از تلویزیون به مراتب بالاتر است. همچنین در عصر فعلی این رسانه در زندگی مردم نقش حیاتی دارد . زیرا در موقعیت ها و شرایطی فعلی که سایر رسانه ها حضور دارند، رادیو کماکان جایگاه خودش را دارد. این  رسانه می تواند به مراتب سازنده تر از هر زمانی عمل کند و به این خاطر نیازمند نیروهای مجرب  و تازه نفس هستیم و باید امکانات در اختیار آن ها قرار بگیرد. زیرا هدف اصلی ما مخاطب است و باید توجه داشت که  مخاطب امروز با مخاطب چند دهه و یا چند سال قبل تفاوت دارد .وقتی شما در کسری از ثانیه می توانید اطلاعات وسیعی در اختیار مخاطبان قراردهید، مسلما نمی توان امور را به قبل پیگیری کنید. 

وی گفت: به همین خاطر باید درباره حفظ مخاطب با دقت بیشتری عمل کنیم. رادیو رسانه ای شریف است و بنابراین تشکیل جشنواره بین المللی رادیو می تواند به مخاطبان و برنامه سازان   انگیزه دهد.رادیو مخاطبانی به مراتب بیشتر از تلویزیون می تواند داشته باشد. زیرا   رسانه ای ارزان و همراه است.به همین خاطر باید درها را باز کرد و اجازه دهیم افکار و نیات گوناگون بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار بگیرد و علاقه مندان را به میدان بیاوریم تا مخاطبان بیش از هر زمانی جذب شوند.

شهرستانی افزود: حضور برنامه سازان خارجی در جشنواره بین المللی رادیو منجر می شود که ارتباط با جهان خارج از کشور ملموس تر شده و تبادل تجربیات در پیشبرد امور مربوط به رادیو   بسیار مفیدتر به دست آید. منتها امکانات و زیر ساخت های لازم باید در اختیار برنامه سازان قرار بگیرد. همچنین امکانات استودیوها باید به نحو شایسته ای به روز رسانی شده و از تکنولوژی های فرسوده فاصله گرفت. سیستم هایی که برای تولید برنامه به کار گرفته می شود نیز باید مدرن شود.سطح نیاز مخاطبان دنیا و مخاطبان جوان داخلی در نظر گرفته شود تا در جنگ نابرابر رسانه ای برنامه سازان  بتوانند سطح دیدگاه های متنوع را گسترده مطرح کنند  تا گروه های مختلف مخاطبان انتخاب های خود را انجام دهند . رادیو رسانه ای است که می تواند نزدیکترین ارتباط را با مخاطب داشته باشد .همچنین در جشنواره بین المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا، باید بخش های کاربردی مقالات متعدد علمی ارائه شده مد نظر قرار گرفته و با نگاه کاملا عملیاتی با آنها برخورد کرد تا نتایج دلخواه به دست آید.

جشنواره بین المللی رادیو روی ریل خود در حرکت است

شهریار کرمی پیشکسوت تهیه کنندگی رادیو درباره این رسانه و جشنواره بین المللی رادیو گفت: هدف اصلی جشنواره، تبادل اطلاعات و بالا بردن سطح کیفی رادیو است . باید توجه کرد که جشنواره رادیو صرفا نباید در مسیر تبلیغات و آمار حرکت کند و باید در هدف اصلی خود قدم بردارد. به روز شدن رسانه رادیو به نحو مطلوبتری نسبت به گذشته در صدر اهداف جشنواره قرار بیگرد . یقینا امید و آرزو  این است که این جشنواره ها دستاوردهای خوبی داشته باشند  که مستلزم به روز شدن و  داشتن ارتباط مستمر با این رسانه در دنیا در کنار  سطح کیفی است.

وی افزود: در ادوار مختلف جشنواره و از جنبه های مختلف تکنیکی و فنی می دیدم که این ظرفیت وجود دارد تا از برنامه سازان خارجی  انچه که لازم است را به دست آورد . همچنین آنها نیز می توانند اطلاعات و دانسته های لازم را از ما دریافت کنند .امیدوارم از حضور این افراد به نحو فزاینده ای استفاده کرد. در مراحل پایانی این ماراتن رادیویی  ، باید تمرکز بیشتری روی انتخاب آثار شود  .فراخوان باید حساب شده تر باشد تا قضاوت ها آسانتر انجام شود.علیرغم همه مشکلات موجود جشنواره بین المللی رادیو در حال حرکت صحیح بر روی ریل خودش است.

 

نظر شما