سبد رنگارنگ شبکه ها در نوروز ۹۸؛

مستندات تلویزیون در نوروز رو نمایی می شود

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۰۸:۰۵:۰۰
کد خبر: ۸۲۴۷۵۷
مستندات تلویزیون در نوروز رو نمایی می شود
شبکه های سیما در ایام نوروز، برای مخاطبان خود سفره هفت‌سین متنوعی تدارک دیده اند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر گزاری برنا؛ همزمان با آغاز نوروز و نوشدن طبیعت، شبکه های سیما با ویژه برنامه هایی جذاب و شاد، فیلم های شاخص سینمای ایران و جهان، سریال های طنز و درام و ... به استقبال بهار 98 می رود.

مستند

شبکه یک سیما

 پخش مستند «کهن ترین سرزمین» با تهیه کنندگی بهروز سبطی و با موضوع معرفی قابلیت ها و ظرفیت های مختلف ایران اسلامی در ایام نوروز پخش می شود.

مستند تلویزیونی «ایرانگرد» با اجرا و تهیه‌کنندگی جواد قارایی در ایام نوروز در ۱۵ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای به معرفی مناطق مختلف ایران می‌پردازد. گلچینی از تمام قسمت های این برنامه از یکم فروردین روی آنتن خواهد رفت.

با توجه به معرفی مکان های گردشگری ایران، گروه دانش و اقتصاد با مستند «ایرانی که ندیده‌ایم» در ۳۰ قسمت، ۵ دقیقه‌ای در ایام نوروز در خدمت بینندگان خود خواهد بود. این مستند تلویزیونی نیز به تهیه کنندگی رسول تسلیمی و قاسم یوسفی تولید شده است.

شبکه دو سیما

«از آسمان» به تهیه کنندگی امیر خورشیدی فرد نگاهی مستند به عاشقانه های فرهنگ پایداری، جهاد و شهادت دارد. این برنامه در ایام نوروز ساعت ۱۲:۵۰ گفتگویی نوروزی را در کنار سفره هفت سین و بر مزار شهدای مدافع حرم تقدیم علاقمندان فرهنگ ایثار و شهادت می کند. بازپخش این برنامه نیز ساعت ۱:50 بامداد خواهد بود.

«شهر به شهر» عنوان مستندی گزارشی است که دوربین آن به شهرهای مختلف ایران سفر می کند و با همراهی کودکان و نوجوانان به معرفی استان های مختلف می پردازد. از نقاط تمایز این برنامه می توان به اجرای آن توسط مجریان محلی هر شهر اشاره کرد. این برنامه به تهیه کنندگی جواد خانی هر روز ساعت 10:40 روانه آنتن می شود.

همچنین مستند گزارشی «نما دو» کاری از گروه دانش و اقتصاد به تهیه کنندگی هادی خدادی با محوریت انعکاس اتفاقات و حال و هوای نوروزی در سراسر ایران ساعت 14:35 و 19:55 از شبکه دو سیما پخش می شود.

شبکه سه سیما

مجموعه مستند گردشگری ـ زمین شناختی «اقلیم» از پنجشنبه اول فروردین، هر شب روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد. 

فصل سوم  مجموعه  مستند گردشگری ـ زمین شناختی «اقلیم» در 15 قسمت 30  دقیقه ای به تهیه کنندگی  موسی جابری و کارگردانی رئوف جابری برای ایام نوروز تولید شده است .

 این مجموعه علاوه بر پدیده های جغرافیایی و زمین شناختی به آداب و مناسک فرهنگی اقوام ایرانی در استان های مختلف کشور چون بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گیلان، کرمان، خوزستان و ...  می پردازد.

مستندهای «پنجره ای به بیکرانه ها» روایتی از حال و هوای جوانان در اعتکاف، «هوادار ایرانی» حواشی و حال و هوای حضور ایران در جام جهانی فوتبال در روسیه و «وطن من» تصویر مناطق گردشگری و طبیعت زیبای ایران از دیگر مستندهای این شبکه است.

شبکه چهار سیما

مستند علمی «آزمایشگران» در ایام نوروز هر روز ساعت 14 در قالب برنامه «چهارسوی علم» به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

همچنین علاقه مندان به مستند های حیات وحش، شبکه چهار سیما برای نوروز 98 سری جدیدی از مجموعه مستندهای «حیات وحش» را تدارک دیده است که هر شب 45 دقیقه بامداد پخش می شود.

شبکه آموزش سیما

«من می توانم»، «دوربین 7»، «همکلاسی» و «مستند 7» با محوریت ایام نوروز از شبکه آموزش پخش می شود.

شبکه قرآن و معارف

مستندهای توحیدی با محوریت تدبر در آفرینش با عنوان «نشانه ها» در 16 قسمت و مستند شگفتی های علمی قرآن با عنوان «مواهب» در 32 قسمت پخش می گردد.

دیدار نوروزی با و علما و گفتگوی صمیمی با چهره های قرآنی و معارفی در مستند «دیدار» از این شبکه پخش می شود.

شبکه نسیم

مستند داستانی «عید پیما» در ایام نوروز از شبکه نسیم پخش می شود.

شبکه افق

مستندهای داخلی و خارجی با موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تحت عنوان «مستندهای منتخب» روی آنتن می رود.

«شما که غریبه نیستید» با محوریت افراد شاخص جامعه و پشت صحنه زندگی آنها و همراهی با خانواده ایشان در ایام نوروز پخش می شود.

مجموعه مستند «مردمان لب رود» نیز از دیگر مستندهایی است که در این شبکه پخش می شود.

شبکه سلامت

برنامه های مستند شبکه سلامت در سه حوزه  «سلامت»، «بازی ذهن»، «ایرانگردی» پخش می شود.

مستند «سلامت» در 20 قسمت 45 دقیقه ای آناتومی بدن را به تصویر می کشد و مورد واکاوی قرار می دهد.

«بازی ذهن» مستندی خارجی است که به صورت تامینی در اختیار پخش قرار می گیرد. این مستند مجموعه ای جالب و شگفت انگیز در مورد تأثیرات مستقیم بازی ها و رویدادهایی است  که ذهن و مغز را به تصویر می کشد. 

در طول ایام نوروز مستند «ایرانگردی» با هدف نمایش جذابیت های اقلیمی و گردشگری ایران پخش می شود. «ایرانگردی» در 20 قسمت 30 دقیقه ای کاری از تولید استان هاست و در ایام نوروز پخش می شود. علاوه بر مستند «ایرانگردی»، شبکه سلامت جاذبه های گردشگری ایران را در میان برنامه ای 7 دقیقه ای روی آنتن می برد.

شبکه جام جم

«خشت بهشت» با روایتی از 40 شهر جهان که رابطه متقابل با استان و فضای پیرامون از نظر جامعه شناسی و تنوع زیست فرهنگی ایران، روی آنتن می رود.

«قصه های دریا»، «پارسین» و «کاروانسراهای ایران» از دیگر مستندهای آماده شده برای پخش در این ایام است.

شبکه امید

مستندهای علمی در خصوص مسائل روز و مستندهایی درباره طبیعت و حیات وحش از تدارک شبکه امید برای ایام نوروز است.

شبکه مستند

«مستند ایران» به نمایش مناطق بکر و دیدنی در استان های مختلف ایران می پردازد که در این سری از این مجموعه، جاذبه های استان های چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد به تصویر کشیده شده است.

«ثمرقند» این مجموعه به معرفی شیرینی های محلی و سنتی هر استان می پردازد. در این فصل معرفی شیرینی های سنتی و سوغات ویژه نوروز مورد نظر است.

«رخ» (روزگاران) مجموعه پرتره ای از هنرمندان تلویزیون و سینما است که به مرور فعالیت های ایشان می پردازد.

معرفی مناطق مختلف ایران که به لحاظ جغرافیایی، طبیعی، آداب و رسوم، مشاغل خاص سنتی و جاذبه های شاخص طبیعی و گردشگری دارای ویژگی های شاخص هستند در «پارسین 2» نمایش داده می شود. در هر قسمت از این مجموعه با محوریت موضوع های گوناگون مردم شناسی مسائل مطرح شده را معرفی و به آنها پرداخته شود.

«شاد خوان» روایتگر زندگی منوچهر آذری، پیش کسوت دوبله و بیان خاطرات وی می باشد.

درباره زندگی و فعالیت های پیش کسوتان دوبله در مجموعه مستند «صدای ماه» روایت می شود.

در مستند «رزم آهنگ» به بررسی روند تهیه و ساخت رزم آهنگ های دوران انقلاب و بعد از آن پرداخته می شود.

*«پاهای خردمند» راجع به ورزشکار دو و میدانی ای است که موفق شده در مسابقات بین المللی مقامات متعددی کسب کند.

«نیمه زمین ما» در خصوص انسجام ملی و ایجاد وحدت بین اقوام مختلف ایرانی است که با گویش ها و آداب مختلف در راستای حمایت از تیم ملی فوتبال ایران پخش می شود.

«همپای بهار» (کاسپین) زندگی پسربچه ای است که در بندر انزلی از طریق پارک بانی در تامین معاش خانواده کمک می کند.

«ستاره های فوتبال جهان»، « یونتوس» و «منجستر سیتی» از جمله مستندهای ورزشی این شبکه است.

«یک سنگ عجیب»، «روایت علمی و تخیلی»، «حیات وحش جدید»، «حیات وحش ایران» و «چین دامن البرز جنوبی» از مستندهای علمی شبکه مستند است.

«میز سرآشپز» در خصوص سرآشپزان معروف دنیا، غذا و نحوه طبخ آنها و جذابیت ها و هیجان ماشین های مدرن و قدیمی در «سفر بزرگ» در ایام نوروز پخش می شود.

«ده شهر» به بررسی تاریخچه مکانی و تاریخی یکی از شهرهای ایران و ریشه یابی وجه تسمیه نام آن شهر می پردازد.

«هنر دستان» و «نوروز نامه» به معرفی صنایع دستی کشور با استفاده از تصاویر چشم نواز و موسیقی هر منطقه و آیین های نوروزی در استان های مختلف می پردازد.

شبکه ورزش

شبکه ورزش سیما در ایام نوروز 98 با مستندهای زیبا و جذاب ورزشی دنیا، میهمان خانه‌های علاقه‎مندان به ورزش خواهد بود.

این شبکه سعی دارد با پخش مستندهای رشته‌های مختلف ورزشی و ورزشکاران بنام آن، علاوه بر پر کردن اوقات فراغت هم‎وطنان در ایام نوروز به ترویج ورزش بین نسل نوجوان و جوان کشور بپردازد.

علاقه‎مندان به مستند و دنیای ورزش می‎توانند این مستندها را از اول تا 16 فروردین ساعت 11 صبح از شبکه ورزش سیما تماشا کنند.

نام و موضوع این مستندها به ترتیب عبارتند از :«جنگ 24 ساعته» (اتومبیلرانی)، «رویای ما را بساز» (فوتبال، استیون جرارد)، «تبدیل شدن به ای پی» (سوارکاری)، «شرپا» (کوهنوردی)، «من بروس لی هستم» (رزمی)، «شانکلی» (فوتبال)، «ضربه‌های نابغه» (تنیس)، «ساچین» (کریکت)، «فرشاد آقای گل» (فوتبال)، «کوهستان» (کوهنوردی)، «بابی رابسون» (فوتبال)، «دیواره دان» (صخره نوردی)، دیوید لاما (اسکی و کوهنوردی)، استیو مک کویین (اتومبیلرانی)

 

نظر شما