رییس سازمان فرهنگی هنری:

بیش از ۱۵۰۰ اجرا در ایام نوروز/کنسرت ارزان محمد معتمدی در پردیس تئاتر/فعالیت ۳۳ کتابخانه در تعطیلات

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۱۶:۲۶:۲۰
کد خبر: ۸۲۴۸۳۱
بیش از ۱۵۰۰ اجرا در ایام نوروز/کنسرت ارزان محمد معتمدی در پردیس تئاتر/فعالیت ۳۳ کتابخانه در تعطیلات
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست تشریح برنامه‌های نوروزی این سازمان که شنبه ۲۵ اسفند ماه برگزار شد، از اجرای ۲۵ عنوان برنامه با بیش از ۱۵۰۰ اجرا در ایام نوروز خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نشست خبری تشریح ویژه‌‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در استقبال از بهار و نوروز ۹۸ با عنوان «فرهنگ‌سرای نوروز»، شنبه ۲۵ اسفند ماه با حضور سعید اوحدی رییس و مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای نشست گفت: سال ۹۷ برای سازمان فرهنگی هنری سال خوبی در حوزه تعامل با رسانه‌ها بود. این پنجمین نشست خبری در سال ۹۷ است. همچنین بالاترین میزان تولید خبردر سال ۹۷ در حوزه شهرداری تهران توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اتفاق افتاد که باید از شما فعالان حوزه رسانه تشکر کنم. لازم می‌دانم جنایت بسیار فجیع و هولناک نیوزلند را هم محکوم کنم و به خانواده آنها تسلیت بگویم.

سعید اوحدی درباره ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت نوروز ۹۸ گفت: برای این برنامه‌ها ستادی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکیل شد و این ستاد از اوایل اسفند کار خود را به صورت جدی آغاز کرد. این برنامه‌ها با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده، برگزار می‌شود. یکی از وظایف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این است که نگذارد بیانیه گام دوم انقلاب به فراموشی سپرده شود یا به صورت شکلی با آن برخورد شود. در همین راستا کارگروه تشکیل دادیم و هفت سرفصل را دسته‌بندی کردیم که رویکرد برنامه‌های نوروز ۹۸ است و به موضوع‌های اقتصاد مقاومتی، کالای ایرانی، پرهیز از اسراف، همدلی، سبک زندگی، اخلاق و خانواده پرداخته می‌شود. 

اجرای ۲۵ عنوان برنامه با بیش از ۱۵۰۰ اجرا در ایام نوروز

وی در ادامه بیان کرد: ۲۵ عنوان برنامه با بیش از هزار و ۵۰۰ اجرا در دو بخش پیش از نوروز با عنوان «فصل دل‌تکانی» و در ایام نوروز با عنوان «فرهنگ‌سرای نوروز» برگزار می‌شود. از این ۲۵ عنوان برنامه، ۱۰ عنوان برای «فصل دل‌تکانی» و ۱۵ عنوان برنامه برای «فرهنگ‌سرای نوروز» است.

اوحدی افزود: دو برنامه «مهمانی لاله‌ها» و «مهر آیین» در حال برگزاری است. در برنامه «مهمانی لاله‌ها» با خانواده‌های شهدا دیدار و مزار شهدا در مناطق ۲۲ گانه تهران غبارروبی می‌شود. این برنامه به صورت ویژه پنجشنبه ۲۳ اسفند از سوی فرهنگ‌سرای رضوان در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) برگزار شد. همچنین در برنامه «مهر آیین» فراخوانی در بین کارمندان سازمان فرهنگی هنری و مراکز ۲۲ منطقه منتشر شد. طی این فراخوان فهرستی از داوطلبان برای کمک در بخش‌های مختلف تهیه شد و تا ۲۹ اسفند با حضور این عزیزان داوطلب برای کمک در خانه‌تکانی به حضور خانواده‌های شهدا می‌رویم.

حرکت ۴ دستگاه اتوبوس در شهر تهران در برنامه «نوروزخانه سیار»

رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه توضیح برنامه‌های «فصل دل‌تکانی» به نوروزخانه سیار اشاره کرد و گفت: در نوروزخانه سیار چهار دستگاه اتوبوس در مناطق مختلف شهر؛ بازار شهر ری، تجریش، میلاد نور و چهار پهنه شمال، جنوب، غرب و شرق تهران حرکت می‌کند و برنامه‌های فرهنگی متنوعی چون؛ مسابقه کتابخوانی، عضویت در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری به صورت رایگان، برگزاری مسابقات ورزشی فوتبال دستی، دارت و... را برگزار می‌کند. همچنین پویش «یک عید یک کتاب» در فضای مجازی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به سایت tlib.ir دو عنوان کتاب که برای معرفی در این سایت بارگذاری شده را دانلود کنند و پس از خواندن، خلاصه‌های خود را در همین سایت بارگذاری کنند. در نهایت ۳۰ فرودین ماه به بهترین خلاصه‌ها جوایزی اهدا می‌شود.

وی افزود: جشنواره «شیرینی‌های عید» با حضور بانوان فعال در کانون‌های سازمان فرهنگی هنری در مناطق ۲۲ گانه برگزار می‌شود. این شیرینی‌ها بعد از پخت در خود فرهنگ‌سراها به صورت خیریه به فروش می‌رسد. همچنین ویژه‌برنامه «درخت آرزوها» برنامه‌ای است که طی آن کودکان مناطق محروم آرزوهایشان را نقاشی می‌کنند و نقاشی‌ها به این درخت‌ها آویزان می‌شود. این درختان در فروشگاه‌های شهروند مستقر می‌شوند و با کمک نیکوکاران، این آرزوها به عنوان عیدی سال ۹۸ برآورده خواهد شد.

انتخاب چهره مردمی سال در برنامه فرمول یک

اوحدی ادامه داد: نخستین دوره مسابقه «حکمت‌های علوی» به صورت آنلاین از ۲۵ اسفند تا ۳۱ فرودین برگزار می‌شود. در این مسابقه ۵۰ حکمت از نهج‌البلاغه انتخاب شده و مخاطبان می‌توانند با خواندن این ۵۰ حکمت به سوالات پاسخ دهند. همچنین ویژه‌برنامه‌ای ۹ اسفند به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) در باغ موزه قصر برگزار می‌شود. این برنامه همزمان از شبکه یک سیما پخش می‌شود و ۱۰ هزار گلدان شمعدانی بین مردم توزیع می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری به همکاری با برنامه «فرمول یک» اشاره کرد و گفت: ۱۰ فرهنگ‌سرا به عنوان محل رای‌گیری مردمی برای انتخاب ۱۱چهره مردمی سال که در برنامه «فرمول یک» معرفی شده، مشخص شده است. فصل مشترک این ۱۱ چهره عشق خدمت به مردم است. همچنین شب چهارشنبه‌سوری فانوس‌هایی با آرزوی کودکان محروم به آسمان پرتاب می‌شوند.

اوحدی در ادامه نشست به برنامه‌های ویژه برای ایام نوروز اشاره کرد و گفت: ۱۵ عنوان برنامه در فرهنگ‌سراهای خاوران، اشراق، بهمن و باغ موزه قصر، باغ موزه هنر ایرانی، باغ کتاب تهران، خانه فرهنگ ایرانسرا و... برگزار می‌شود. از جمله برنامه‌ها می‌توان به استیج‌هایی با اجرای برنامه‌های شعرخوانی، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی، تئاتر‌های میدانی و... اشاره کرد. همچنین ۴ دستگاه اتوبوس با عنوان «نورزوخانه سیار» از ۲ تا ۲۵ فروردین در سطح شهر تهران حرکت می‌کند و برنامه‌های متنوع فرهنگی برگزار می‌کند.  

فعالیت ۳۳ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری در نوروز

رییس سازمان فرهنگی هنری از فعالیت کتابخانه‌های این سازمان در ایام نوروز خبر داد و گفت: ۲۲ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری در ایام نوروز از ساعت ۸ تا ۱۸ و ۱۱ کتابخانه نیز با اجرای طرح اردوی مطالعاتی، از ساعت ۸ تا ۲۳ باز هستند و مجموعاً ۳۳ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری در ایام نوروز ارائه خدمات می‌کنند. 

وی ادامه داد: در روز ۱۴ فروردین ماه، عید مبعث را داریم که در هشت نقطه تهران ویژه‌برنامه «بعثت دل‌ها» را برگزار می‌کنیم. همچنین در روز مبعث یک برنامه ویژه و متفاوت در باغ کتاب تهران اجرا می‌شود که پخش تلویزیونی نیز خواهد داشت. در پردیس تئاتر تهران با همکاری صداوسیما ویژه‌برنامه «عیدانه عروسکی» را از سوم تا ۱۳ فروردین ماه برای کودکان و نوجوانان داریم که کار زیبایی است و دعوت می‌کنیم خانواده‌ها با کودکانشان در این برنامه حضور یابند. 

اوحدی با بیان اینکه نوروز فرصت خوبی برای تهرانگردی است، افزود: برنامه‌های تهرانگردی سازمان فرهنگی هنری ظرفیت ملی دارد و هم شهروندان تهران و هم مسافرانی که به پایتخت می‌آیند، می‌توانند از آن استفاده کنند. در روزهای عید ۱۶ برنامه تهرانگردی خواهیم داشت که شماره ۱۸۳۷ اطلاعات این برنامه‌ها را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. یکی از برنامه‌های تهرانگردی سازمان فرهنگی هنری ویژه دانشجویان خارجی‌ای برگزار می‌شود که نوروز را در تهران هستند و به کشور خودشان نرفته‌اند.

وی افزود: در خانه فرهنگ ایرانسرا واقع در میدان آزادی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران برنامه‌ای با عنوان «عیدانه ایرانسرا» برگزار می‌شود که شامل نمایشگاه سوغات و صنایع دستی، اجرای نمایش میدانی، نوروزخوانی، خیمه‌شب‌بازی و... است. باغ‌موزه هنر ایرانی نیز از ۴ تا ۱۱ فروردین برنامه‌های متنوعی با حضور هنرمندان برگزار خواهد کرد.

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: همانند سال‌های گذشته، برنامه «ماهی حوض قصه‌ها» از سوم فروردین ماه آغاز می‌شود که در آن کودکان، ماهی قرمز سفره هفت‌سین خود را به مراکزی که حوض یا استخر دارند هدیه می‌کنند و در ازای آن کتاب هدیه می‌گیرند. 

اجرای کنسرت ارزان‌قیمت توسط محمد معتمدی در پردیس تئاتر تهران

وی ادامه داد: فعالیت ویژه دیگر سازمان فرهنگی هنری، طرح «هنر برای همه» است. در سال ۹۷ شاهد حرکاتی در فضای هنری بودیم که خیلی هم استقبال نشد؛ تئاترهای لوکسی که به دلیل قیمت بسیار بالایشان با انتقادات فراوانی همراه شدند. کنسرت‌های موسیقی هم قیمت بسیار بالایی دارند و حضور در آنها برای بسیاری افراد عملاً غیرممکن است. به همین دلیل نخستین اجرای طرح هنر برای همه، کنسرت بزرگ محمد معتمدی است که از چهارم فروردین ماه در پردیس تئاتر تهران آغاز می‌شود. چند شب از این کنسرت برای خانواده شهدای مدافع حرم، کودکان کار و گروه‌های دیگر رایگان خواهد بود. به جز محمد معتمدی، با هنرمندان دیگری هم مذاکره کرده‌ایم و قصد داریم این برنامه‌ها را در طول سال نیز ادامه دهیم. از امروز ظهر بلیت‌فروشی آغاز می‌شود و قیمت همه ردیف‌های سالن ۲۵ هزار تومان تعیین شده که بسیار پایین‌تر از قیمت بلیت کنسرت‌های دیگر است. 

اوحدی اظهار کرد: هفتمین جشنواره فیلم شهر از تیرماه آغاز به کار می‌کند و سعی شده با تکیه بر تجربه دوره‌های گذشته، با کیفیت قابل قبولی برگزار شود. به طور کلی تلاش ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر این بوده که فعالیت‌هایمان در سال ۹۸ با رویکرد تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انجام شود.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاران رسانه‌های گوناگون به طرح پرسش‌های خود از سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پرداختند.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پاسخ به پرسشی درباره درآمدهای حاصل از کنسرت محمد معتمدی در پردیس تئاتر تهران عنوان کرد: آقای معتمدی و اعضای ارکسترشان یک هفته وقت می‌گذارند و طبیعی است که همه مبالغ، صرف گروه موسیقی شود. سازمان فرهنگی هنری هیچ عایدی مالی‌ای از این کنسرت‌ها نخواهد داشت و اگر درآمد اضافه‌ای باقی بماند، با هماهنگی آقای معتمدی صرف امور خیریه خواهد شد.

وی در ادامه درباره فرایند انتخاب چهره مردمی سال و دلیل اجرای این برنامه توضیح داد: دو هزار چهره اولیه توسط داوران بررسی شدند و به ۴۰ نفر رسیدیم و بعد در نهایت این ۱۱ چهره باقی ماندند. برای این ۱۱ چهره در حال انجام تبلیغات شهری و مجازی هستیم تا مردم چهره مورد نظر خود را انتخاب کنند. جامعه امروز ما به این اتفاق نیاز دارد؛ چهره مردمی کسی است که با همه وجود در خدمت مردم باشد و این ۱۱ چهره این ویژگی را دارند. این افراد سال‌ها خدمت مستمر به مردم داشته‌اند و به دیده شدن فکر نکرده‌اند. این کار برای اولین بار انجام شده و ممکن است نواقصی داشته باشد، اما امیدوارم رسانه‌ها کمک کنند تا این برنامه به نتیجه خوبی برسد. 

ابراز امیدواری برای تصویب بودجه قانونی سازمان فرهنگی هنری

اوحدی در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت مردمی در برنامه‌های فرهنگ‌سرای نوروز بیان کرد: اگر در سال ۹۷ توفیقی نصیب سازمان فرهنگی هنری شد که هزاران اجرای فرهنگی و هنری داشته باشد، به این دلیل بود که از مشارکت دستگاه‌های گوناگون و مردم بهره بردیم. در قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین، بهار مهربانی، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و... از این ظرفیت استفاده کردیم و در فرهنگ‌سرای نوروز نیز همین نگاه را خواهیم داشت. 

وی در پایان با اشاره به بودجه سازمان فرهنگی هنری گفت: برای سال ۹۸ سعی کردیم یک بودجه کارشناسی شده را به تصویب برسانیم. طبق قانون، ۴ درصد از بودجه شهرداری تهران باید صرف امور فرهنگی شود که متاسفانه هیچ وقت این اتفاق رخ نداده است. امیدواریم این بودجه قانونی در سال ۹۸ محقق شود و برای این کار به حمایت هیئت امنای سازمان فرهنگی هنری نیاز داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز