درباره کنداکتور نوروز تلویزیون؛

مخاطبان‌مان را در نوروز گم نکنیم!/ کنداکتور منظم؛ راز دیده شدن همه برنامه‌های تلویزیون!

۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۰۷:۰۸:۰۰
کد خبر: ۸۲۵۱۳۹
مخاطبان‌مان را در نوروز گم نکنیم!/ کنداکتور منظم؛ راز دیده شدن همه برنامه‌های تلویزیون!
چیدمان و مهندسی کنداکتور در دیده شدن برنامه‌های مختلف تلویزیون موثر است.

امسال رسانه ملی تدارک وسیعی را برای پر کردن اوقات فراغت مخاطبانش دیده است. شاید در چند سال اخیر هرگز تلویزیون تا این اندازه تولیدات پر و پیمان نداشته است و نکته جالب‌تر اینکه مدیران تلویزیون برای نوروز 98 نگاهی متنوع‌تر از همیشه داشتند و می‌توان گفت مخاطب با هر مزاق و سلیقه‌ای می‌تواند خواسته خود را روی آنتن رسانه ملی پیدا کند.

اگرچه مهندسی و طراحی محتوا با شناخت کامل از مخاطبان تلویزیون اتفاق میافتد و سیاست گزاران محتوایی رسانه تلاش می کنند تا به سلیقه مخاطبانشان نزدیک شوند اساس محتوا را بر خواسته مخاطبشان طراحی نمایند اما باید گفت بخش مهمی از وظیفه رسانه بعد از تولید بهترینها ایجاد ویترین مناسب برای دیده شدن است.

در حقیقت باید گفت ویترین یا همان زمان و چگونگی پخش هر برنامه تلویزیونی نیز بایستی بر اساس تحقیق و بررسی و شناخت کامل از مخاطب اتفاق بیوفتد.

واقعیت این است که روحیات حسی و روانی تلویزیون بایستی در زمان بندی پخش هر برنامه تلویزیونی لحاظ شود و میل و خواسته مخاطب در ساعات مختلف شبانه روز بایستی قبل از دیدن کنداکتور بررسی شود. چراکه تجربه نشان داده است پخش یک برنامه قوی و پرمحتوا در زمان نامناسب می تواند سند مرگ اثر را امضا کند.

اینکه چه کسی یا چه کسانی مسئولیت مدیریت کنداکتور شبکههای مختلف را برعهده دارند و مبنای آنها در این طراحی چه فاکتورهایی می تواند باشد شاید موضوع این بحث نباشد اما میزان شناخت آنها از روند زندگی افراد مختلف در ساعات مختلف روز بسیار مهم و قابل بحث است.

در واقع مهندس طراحی کنداکتور رسانه ملی به خصوص در مناسبتی مانند نوروز که دیده شدن هر برنامه تلویزیونی مستلزم داشتن کنداکتور پخش و بازپخش مناسب است بایستی شناخت کامل و لازم روی سلیقه و سبک زندگی مخاطبانش داشته باشد و بداند مخاطب ایرانی در چنین مناسبتی بر چه اساس و قاعدهای تماشاگر سیما است.

اینکه زمان‌های مرسوم همیشگی که برای مخاطب به یک عادت تبدیل شده است دچار تغییرات شود عملا لطمه ای است که ما خودمان به دسترنج خودمان می زنیم. تلویزیون در سالهای اخیر تمام تلاش و سعی خود را بر این داشته است که برنامه های جذاب و پرمخاطبش در قالب های مختلف از سریال و مسابقه و برنامه های ترکیبی و فان و مفرح گرفته تا برنامه های زنده شبیه مسابقات فوتبال و... به بهترین شکل روی آنتن رفته و هرگز با هم‌پوشانی برنامه‌های مختلف به خصوص سریالها که معمولا در کنداکتوری پشت به پشت هم روی آنتن می‌روند آثارش را زخمی و حیف و میل نکند. به طور مثال تغییر کنداکتور زمان پخش سریال در شبکه‌های مختلف تلویزیونی عملا مخاطب را که عادت به دیدن سریال فلان شبکه در فلان ساعت را داشته است، گمراه و سردرگم می کند و این در واقع اشتباهی است که ما ناخواسته منجر به آن می شویم تا اثری باز ناخواسته در جذب مخاطبش دچار اختلال شود.

پیشنهاد می‌شود در چیدمان و جدول‌بندی کنداکتور برنامه های مختلف تلویزیون در طول سال و به خصوص مناسبت‌های خاص جدا از اینکه درنظر می‌گیریم تا هیچ‌یک از برنامه‌های همگونه مانند سریال‌ها دچار هم‌پوشانی نشوند، مراقبت کنیم تا عادات مخاطب در دنبال کردن یک برنامه از رسانه ملی و خصوصیات روحی روانی هر فرد حتی مرتبط با یک فصل خاص یا مناسبت خاص لحاظ شود تا زحمات یک تیم از این نکته دچار خسران نگردد.

نظر شما