گزارشی درباره احتمال افزایش بلیت سینماها به ۲۰ هزارتومان؛

سلام بلیت سینماها به افزایش قیمت‌ها

۱۳۹۸/۰۱/۰۴ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۵۳۲۱
سلام بلیت سینماها به افزایش قیمت‌ها
در شرایطی که اقشار سینمارو کشور به‌دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود سالن کمتر رنگ پرده را می‌بینند، این روزها زمزمه‌های افزایش قیمت بلیت سینماهای مدرن و پردیس‌های سینمایی به گوش می‌رسد. زمزمه‌هایی که هم برای مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و هم برای سینماداران به دلیل افزایش هزینه‌ها اجتناب ناپذیر است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مدتی است زمزمه‌های افزایش بلیت سینما در سال 98 مطرح شده است. غلامرضا فرجی، سخنگوی کارگروه اکران سینماها، در تشریح وضعیت قیمت بلیت سینماها در سال 98 به این اشاره کرد که قیمت بلیت قطعا در سال آینده با افزایش روبه‌رو می‌شود. ظاهرا میزان افزایش قیمت بلیت مشخص نیست و قرار است صنوف مختلف پیشنهادات خود را به کارگروه اعلام کنند تا پس از جمع بندی این تصمیم به سینماها ابلاغ شود. در گزارش پیش رو با رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی، علی عطشانی با فیلم روی پرده «پارادایس» و جلیل شعبانی، تهیه کننده «سوء‌تفاهم»، صحبت کردیم تا در خصوص این موضوع صحبت کنند که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

رضا سعیدی‌پور: سینما ارزان‌ترین تفریح در کشور است

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی، در پاسخ به اینکه رسیدن قیمت بلیت سینماها با 20 هزارتومان برای شهروندانی با مشکلات اقتصادی فراوان منطقی است یا خیر؟ گفت: من به این فکر می‌کنم یک سینما از تعدادی پرسنل تشکیل شده که باید حقوق بگیرند و یکسری تجهیزات موجب می‌شود که تصویر روی پرده بیفتد. 

سعیدی‌پور ادامه داد: اگر قیمت لامپی که مصرف می‌کنم و حقوقی که به پرسنلم می‌دهم، افزایش پیدا نکند، به طور طبیعی این افزایش قیمت هیچ توجیه منطقی ندارد اما وقتی دولت می‌گوید بعد از عید حداقل 20 درصد به قیمت‌ها اضافه می‌شود و لامپ‌هایی که قبلا دو یا سه میلیون می‌خریدیم، حالا باید 12 میلیون بخریم و تجهیزاتی که 100 میلیون تومان می‌خریدیم، الان باید 700 میلیون تومان بخریم تا فیلم‌ها را در آن نمایش دهیم، چه کار باید انجام دهیم و این هزینه‌ها باید از کجا در بیاید؟ وقتی یک تاکسی شما را قبل از عید جا به جا می‌کند، علاوه بر هزینه معمولی عیدی می‌خواهد!

او در رابطه با اینکه آیا این افزایش قیمت روی تعداد مخاطبان تأثیر نمی‌گذارد، عنوان کرد: مقایسه آمار تماشاچیانی که در ایران و خارج به سینما می‌روند، شوخی است. اصلا این میزان تماشاگر در ایران زیاد نیست، اما فکر می‌کنم کسی که مخاطب سینماست و الان می‌خواهد از سینما استفاده کند و به دلیل افزایش قیمت آن به سینما نیاید، کجا می‌خواهد برود؟....

سعیدی‌پور افزود: مخاطب هرجا از قبیل کنسرت و تأتر بخواهد برود، بالای 100 هزارتومن باید هزینه بپردازد. ارزان‌ترین تفریح فرهنگی در کشورمان سینماست و اگر مردم نخواهند به این سینما بروند، کجا می‌خواهند بروند؟...شما به من تفریح فرهنگی معرفی کنید که مردم دوست داشته باشند وارد آن مجموعه شوند که هزینه‌ای کمتر دارد.

مدیر پردیس سینمایی آزادی در رابطه با اینکه آیا نگران کم شدن مخاطبان نیست؟ افزود: من نگران اداره سالن، تعمیر، نگهداری و حقوق کارمندانم هستم و اداره سالن ما قابل قیاس با پنج سال پیش نیست و تبدیل به رقم عجیب و غریبی شده است. البته تمام کسانی که فیلم می سازند هم متحمل هزینه های بیشتری می شوند. 

این مدیر سینمایی افزود: در گذشته یک فیلمساز با پانصد میلیون یا یک میلیارد فیلم می ساخت، اما الآن کف فیلم هایی که ساخته می شود، عجیب و غریب شده است. از طرف دیگر تهیه کننده هم پنجاه درصد از هزینه های ساخت فیلم را می خواهد از این مبلغ بردارد تا توازنی بین ساخت و تولید برقرار شود. فروش های یک میلیارد جوابگوی هزینه های فیلمسازان نیست. 

مدیر پردیس سینمایی آزادی خاطرنشان کرد: در گذشته وقتی فروش فیلمی به یک میلیارد تومان نزدیک می شد، می‌گفتند فیلم به باشگاه میلیاردی‌ها رسید، اما الآن اگر فیلمی زیر پنج میلیارد بفروشد، جوابگوی هزینه‌ها نیست.

سعیدی پور در پاسخ به این پرسش که آیا به نظرتان افزایش بلیت ها همپای کیفیت فیلم هاست؟ گفت: کیفیت از نظر تماشاگر هیچ‌گاه ارتقا پیدا نمی کند، چون بچه های ما فیلم های روز دنیا را در لپ تاپ خود می بینند و همیشه دنبال بهترین کیفیت تولیدی هستند و سطح توقع مردم نسبت به فیلم های فارسی خیلی افزایش یافته است. خداروشکر کارگردانان خوبی داریم که فیلم هایشان در سطح جهانی است و در عرصه سینما عقب نیستیم و می توانیم فیلم خوب بسازیم، اما مردم باید بابت فیلمی که ساخته می شود مشارکت کنند. 

علی عطشانی: هم سینمادار و هم مردم حق دارند/ مشکلات ما ریشه ای است

علی عطشانی، تهیه کننده فیلم روی پرده «پارادایس»، درباره افزایش قیمت بلیت سینما گفت: ساخت فیلم برای فیلمساز مقداری هزینه بر است و از طرف دیگر مردم در فشار اقتصادی هستند. روزهایی که فیلم ها در سینما نیم بها هستند و بلیت سینما از یک عدد دو رقمی به هفت یا هشت هزارتومان می رسد، تمام سالن ها پر است. تمام بلیت های ما در روزهای گذشته حدود 19 سانس کوروش فروخته شد. 

این تهیه کننده با اشاره به وضعیت معیشتی مردم عنوان کرد: الان بیشتر بحث مالی و معیشتی مردم مطرح است و نمی‌دانم افزایش قیمت بلیت سینما کار درست یا غلطی است. از یک طرف به این نگاه می کنم که وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و پرداخت 20 هزار تومان برای آن ها زیاد است و از طرف دیگر نیز باید گفت که سینمادارنیز جزوی از مردم است و تمام هزینه های گرانی که به مردم فشار می آورد، برای او نیز سخت است. 

این سینماگر افزود: هزینه آب، برق، کارگر، لامپ تصویر و هرچیز دیگری رو به افزایش است و تمام این ها به صورت زنجیروار به هم وصل است، اما جوابی برای آن نداریم. اگر خودمان را جای مردم بگذاریم، می بینیم تمام هزینه‌ها گران است و از طرف دیگر برای سینمادار نیز هزینه‌ها افزایش یافته و این مشکلات ریشه‌ای است. 

جلیل شعبانی: برای فرهنگ یارانه اختصاص دهند

جلیل شعبانی، تهیه کننده فیلم روی پرده «سوءتفاهم»، در خصوص افزایش قیمت بلیت سینماها گفت: فکر می‌کنم در شرایط فعلی اگر قیمت بلیت افزایش یابد، میزان مخاطبان کاهش پیدا می کند. به هرحال روی مردم فشار اقتصادی زیادی وارد شده و در سبد خانوار مردم با همین شرایط سینما چندان جایی ندارد و نمی توانیم قشر دیگری را به سینماروها اضافه کنیم. 

شعبانی با بیان اینکه با افزایش بلیت سینما نه تنها به قشر سینمارو اضافه نمی شود، بلکه میزان آن کاهش می‌یابد، عنوان کرد: از طرفی هم این افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است و هزینه ساخت فیلم ها زیاد شده و نمود این موضوع قطعا در سال آینده است، اما فکر می کنم گران کردن راه حل مناسبی نباشد.

تهیه کننده فیلم «قسم» در رابطه با اینکه چه راهکاری برای متعادل نگه داشتن هزینه بلیت سینما سراغ دارید، عنوان کرد: در حال حاضر دولت ممکن است برای بعضی از اقلام خوراکی یارانه اختصاص دهد و اگر بخواهند که این تماشاگران سینما را حفظ کنند، برای مسائل فرهنگی هم یارانه اختصاص دهند. به عبارتی، قیمت بلیت‌ها افزایش پیدا نکند، اما دولت ما به تفاوت آن را به تهیه کنندگان بپردازد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز