به مناسبت نوروز؛

برنامه شبکه‌های استانی برای ایام نوروز و استقبال از بهار

۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۴:۳۳
کد خبر: ۸۲۵۶۶۳
برنامه شبکه‌های استانی برای ایام نوروز و استقبال از بهار
در نوروز 98 شبکه‌های استانی مراکز صداوسیما نیز پابه پای بهار، طراوت نوروزی را به مخاطبانشان هدیه می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه‌های نوروزی صداوسیمای استان‌ها به این شرح اعلام شدند:

آبادان

(سیما)

سیمای مرکز آبادان سریال هتل یوس را با رویکردی طنز برای ایام نوروز تولید کرده است. علاوه بر این،  ویژه برنامه نوروز اروند به مدت 240 دقیقه با ساختار ترکیبی روی انتن خواهد رفت.

برنامه بهار اروند در 15 برنامه 60 دقیقه ای با ساختار ترکیبی نمایشی با لهجه بومی به آداب و رسوم منطقه و معرفی مناطق گردشگری می‌پردازد.

اجرای  برنامه‌های مشترک با مراکزی چون بندرعباس،بوشهر،کیش،اهواز برای تقویت فضای همدلی بین استانها از دیگر برنامه‌های این شبکه است.

 هشت ویدیو کلیپ با دعوت از خوانندگان برتر استان با هدف معرفی موسیقی بومی محلی منطقه نیز تولید شده است.

 (رادیو)

رادیوی مرکز آبادان نیز برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است. برنامه«یه دنیاحرف»برنامه تولیدی ۳۰دقیقه ویژه راهیان نور است که  از ۲۰اسفند۹۷تا ۱۵فروردین روی آنتن می‌رود.

مستند«راهیان نور»به مدت ۳۰دقیقه ، مستندهای عملیات های دفاع مقدس: سوم خرداد٬خیبر٬پنج مهر٬شهیدرهبر٬والفحر۸. ویژه ی راهیان نور، «چشم در چشم بهار»ویژه تحویل سال به مدت ۹۰ دقیقه،

«بهارانه» ویژه پیام نوروز از اول تا 15فروردین از ساعت ۹ا تا ۱۰صبح، «بنگ شادی» ویژه نوروز ۱ الی ۵ فروردین ۱۰:۳۰الی۱۲:۳۰صبح، «هلهله نوروزی» از اول تا 15فروردین از ساعت ۲۰ تا  ۲۲، «عیدآبادانی» 6 تا ۱۰ فروردین۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰صبح، «نخل و نوروز» ۶ تا ۱۰ فروردین۲۰ تا ۲۲ شب، «چکلیت» ۱۱ تا ۱۵ فروردین ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ صبح، «سرتاسر»۱۱ا تا ۱۵فروردین۲۰ تا ۲۲شب.

 اردبیل

 صدا و سیمای مرکز اردبیل با تولید و پخش ویژه برنامه‌های مختلف به استقبال سال جدید و لحظه تحویل سال ۹۸ می رود.

(سیما)

سیمای این مرکز ویژه برنامه‌های متنوعی را همچون "برنامه یاز نغمه سی" به مدت 110 دقیقه تولید و پخش می‌کند. این برنامه به منظور معرفی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، گردشگری، فرهنگی، صنایع دستی، معرفی هنرمندان و صنعتگران بخش صنایع دستی و آداب و رسوم استان، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ عید نوروز در استان و صله ارحام و دید و بازدید پخش می‌شود.

 همچنین ویژه برنامه لحظه تحویل سال با عنوان  "بایراموز مبارک" به مدت 300 دقیقه از سیمای مرکز اردبیل پخش می‌شود. این برنامه با آیتم های شاد و مفرح، با حضور کارشناسان مطلع به آداب و رسوم و سنن محلی، تکم چی، گزارش‌های مردمی و گزارش از مناطق مختلف و در موقعیت‌های کاری مختلف، نمایش استودیویی، خاطره‌گویی، سرودهای تولیدی، آرزوها و دعاهای مردم، آئین و آداب و رسوم منطقه در آستانه سال نو بخش‌های مختلف برنامه را تشکیل می دهند.

(صدا)

صدای مرکز اردبیل نیز با پخش برنامه «باهار سبلان» از ۲7 اسفند و هر برنامه به مدت 120 دقیقه که به حال و هوای عید و سال نو می پردازند. این برنامه صبحگاهی سعی می‌کند با پخش موسیقی‌های شاد لحظات خوبی را برای مخاطبان رادیو اردبیل فراهم کند. از آیتم های آن می توان به گزارش زنده مردمی، هشدار های پلیسی، وضعیت هوا و راههای استان، معرفی اماکن گردشگری و جاذبه‌های تاریخی و آب‌های گرم و معدنی استان اشاره کرد.

ویژه برنامه سال تحویل 29 اسفند ماه به مدت 180 دقیقه از ساعت 20:30 از شبکه استانی صدای مرکز اردبیل پخش می‌شود.این برنامه به صورت مجله ای با موضوع تحویل سال به صورت زنده از صدای مرکز اردبیل پخش می‌شود. شرح دعای تحویل سال، آداب و رسوم تحویل سال و نمایش از آیتمهای دیگر برنامه است. همچنین در این برنامه  به رویدادهای مهم استان در سال 97 اشاره می‌شود. در بخش کارشناسی هم به شرح دعای تحویل سال و آداب و رسوم استان در لحظه تحویل پرداخت می‌شود.

همچنین رادیو اردبیل برنامه «یاز نغمه سی» را  برای بخش عصرگاهی  ایام نوروز به زبان آذری به مدت 60 دقیقه تدارک دیده است. از آیتم‌های آن می توان به گزارش مردمی  زنده، نمایش‌های طنز، هشدارهای ایمنی، وضعیت هوا و راه‌های استان، اصول تغذیه در سفر، همراهی با کاروان راهیان نور و معرفی اماکن گردشگری استان اشاره کرد. این برنامه ضمن همراهی و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای شنوندگان، به اطلاع رسانی لازم در خصوص ایام نوروز و مسائل مرتبط می پردازد.

رادیو برون مرزی آران اردبیل نیز با برنامه «بایراملیق» به مدت 45 دقیقه از ساعت 11:30 میهمان مخاطبان آذری زبان جمهوری آذربایجان است.

موضوع برنامه به علت برگزاری مناسبت‌ها، آداب و رسوم جاری منطقه، عید نوروز در اسلام، تحول، اشاعه فرهنگ اسلامی، ترویج اخلاق در نوروز اختصاص دارد.

 البرز

صداو سیمای البرز با برنامه‌های متنوع، نوروز 1398 میهمان خانه‌های گرم البرزنشینان می‌شود.

(سیما)

"رنگ بهار" عنوان ویژه برنامه روز تحویل سال 1398 خواهد بود که به صورت زنده به مدت 360  دقیقه از سیمای مرکز البرز پخش خواهد شد. گفت‌وگوهای شاد و عیدانه با مردم در سطح استان و توصیف حال و هوای شهر و ارتباط با مسئولان استانی از آیتم‌های این برنامه است.

"نسیم البرز" عنوان برنامه دیگری است که به مدت 60 دقیقه هر شب میهمان شهروندان البرزی در ایام نوروز خواهد بود. به تصویر کشیدن آداب و رسوم نوروزی در تمام نقاط استان از مهمترین آیتم این برنامه است و تلاش شده که با همکاری مسئولان فرهنگی استان و شهرستان‌های مختلف غذاهای محلی ، موسیقی‌های خاص عید باستانی در استان و نقاط گردشگری از زبان مردم هر دیار معرفی شود. این برنامه هر شب از ساعت  20 به صورت زنده پخش خواهد شد .

برنامه"باغ ترانه نوروزی " نیز به مدت 60  دقیقه  هر روز به صورت زنده و استودیویی با پخش ترانه‌های درخواستی محلی تلاش میکند لحظات مفرحی را برای شهروندان فراهم کند.

 پخش کلیپهای کوتاه نیز در خلال برنامه‌ها اوقات خوشی را برای مخاطبان البرز فراهم می‌کند.

(صدا)

رادیو البرز نیز در نوروز 1398 با تدارک برنامه‌های متنوعی میهمان البرزنشینان و مسافران نوروزی خواهد بود. برنامه لحظه سال تحویل در رادیو البرز با عنوان «تحویل بهار»  به مدت 330 دقیقه همراه  شنوندگان رادیو البرز می‌شود.از آیتم‌های این برنامه می‌توان به گفت‌وگوهای کوتاه و شنیدنی ، آیتم های طنز ، ترانه‌های طنز عیدانه و نمایش کوتاه اشاره کرد.

 برنامه «در کوچه باغ البرز » نیز برنامه صبحگاهی رادیو البرز در ایام نوروز خواهد بود که به مدت 120 دقیقه  با رویکرد اطلاع رسانی و نشاط آفرینی از ساعت 10 الی 12 بطور زنده از شبکه استانی صدای مرکز البرز پخش می‌شود.

برنامه عصرگاهی ایام نوروز نیز با عنوان «خوش بحال روزگار » به مدت 120 دقیقه با رویکرد تفریحی ، سرگرمی و اطلاع رسانی هر روز از ساعت 17 الی 19 از شبکه استانی صدای مرکز البرز پخش می‌شود. از آیتم ها این برنامه‌ها می‌توان به نمایش‌های شاد و مفرح، مسابقه تلفنی و پیامک، آشپزی و شیرینی پزی، پزشکی، رعایت نکات بهداشتی در تغذیه و سفر، ترانه‌ها و تصنیفهای  شاد محلی و ایرانی، ارتباط با گزارشگران جنوب کشور و ارائه گزارشی از اردوی کشوری راهیان نور و مناطق عملیاتی جنوب ، بیان آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در ارتباط با گزارشگران رادیو در سایر استانها اشاره کرد. همچنین ارتباط با پلیس راهور و بررسی وضعیت ترافیک راهها ، هواشناسی ، نکات ایمنی سفر ، نکات ایمنی خودروها و تهیه بلیط و راهنمایی مسافران در هنگام بازگشت از سفرهای نوروزی آیتم های دیگری است که در این برنامه پخش خواهد شد .

برنامه "سروستان  " نیز هر روز به مدت 15 دقیقه با پخش موسیقهای شاد بهاری به درخواست مخاطبان به روی آنتن رادیو البرز می‌رود. همچنین برنامه "یک کهکشان ستاره" نیز برنامه ای تعاملی و شبانگاهی است که با موضوع بهار و آداب و رسوم آن در نقاط مختلف استان می‌پردازد.

(خبر)

در واحد خبر صدا و سیمای البرز نیز در ایام نوروز 1398 گزارشهای مختلفی با موضوع ایمنی سفر ،معرفی مناطق گردشگری استان ، گزارشهایی در خصوص ایمنی در چهارشنبه آخر سال، صله ارحام و احترام به بزرگترها ، تحول طبیعت و تحول انسانها ، لحظه تحویل سال در جوار امامزادگان، شعار سال، آرزوهای تحویل سال ، دید و بازدیدهای نوروزی، سوغات البرز و ارتباط با ارگان‌های اطلاع رسان از جمله پلیس راهور، راهها و هواشناسی به صورت روزانه از جمله گزارشهای در نظر گرفته شده برای بخش های خبری مرکز البرز است.

همچنین صدا و سیمای مرکز البرز همزمان با نوروز 1398  با ساخت و پخش یک قطعه موسیقی به مناسبت شروع تحویل سال نو با عنوان "بهار" تلاش میکند لحظات خوب و خوشی را در این ایام برای هم استانی‌ها فراهم کند.

معاونت فضای مجازی استان نیز با ایجاد فضایی مناسب و تعامل با شهروندان تلاش می‌کند تا از طریق فضای مجازی و  ایجاد امکان برای شهروندان با آیتم هایی مانند کلیپهای جاذبه گردشگری ، توصیه‌های پزشکی و بهداشتی در قالبهای (پادکست ، کلیپ، گرافیک ) ، پادکستهای صوتی طنز، اینفوگرافی‌های اماکن گردشگری استان  از این طریق نیز  با مخاطبان تعامل داشته باشد .

ایلام

صداو سیمای مرکز ایلام باتهیه و تدارک ویژه برنامه‌های متنوع ضمن ایجاد آگاهی بخشی و امید آفرینی لحظات شاد و مفرحی را برای مخاطبان شبکه استانی مرکز ایلام رقم خواهد زد.

(سیما)

جنگ شبانه «وهارانه» و برنامه زنده راهیان نور، برنامه‌ جرخه جم، آبادی، مستند ایلام و همچنین برنامه‌های تامینی ایرانی، مستند آداب و رسوم، سینمایی خارجی و ایرانی، سینمایی پویا نمایی، سریال طنز، مجموعه کلاه قرمزی ،روایت فتح و....از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده این معاونت برای نوروز 98 است که از ساعت یک بامداد روز اول فروردین ماه به صورت 24 ساعته مخاطبان تلویزیون ایلام را همراهی می‌کند.

(رادیو)

در رادیو برنامه هناس وهار (نفس بهار)ویژه لحظه سال تحویل به صورت زنده تولید شده  و برنامه‌های سیران وهار ، وهار ایلام ، گلبانگ شبانه، مسابقه گوی و میدان، بزه خه نگ، فرهنگ مردم، موج خنده و دنگیل دیاری در نوروز میهمان مخاطبان رادیو ایلام هستند.

(خبر)

معرفی اماکن تاریخی ، طبیعی و مذهبی استان ، معرفی برنامه‌های شاخص صدا و سیما ، کاروان راهیان نور ،اطلاع رسانی در مورد وضعیت راه‌ها و هواشناسی، تولید و پخش گزارش های مختلف شامل انعکاس ظرفیت های گردشگری و معرفی مکان‌های دیدنی و طبیعی استان ، گزارش از کاروان‌های راهیان نور از مناطق عملیاتی شرهانی در دهلران و قلاویزان در مهران و سایر مناطق عملیاتی استان، گزارش از بازار شب عید با محوریت حضور مردم ،گزارش استقرار گروه‌های امداد و نجات هلال احمر و پلیس راه در نیمه اسفند تا پانزدهم فروردین، گزارش شهرستان‌ها از مناطق دیدنی و تفریحی و بازدید مسافران نوروزی از این مناطق از جمله این فعالیت‌هاست.

(فضای مجازی)

در قالب‌های‌های بنر ، عکس نوشته ، ویدئو کلیپ ، پادکست و استیکر حاصل تدارک گسترده معاونت فضا ی مجازی مرکز ایلام برای همراهی با مخاطبان شبکه استانی در نوروز 98 است .

آذربایجان غربی 

صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی برای مخاطبان خود برنامه‌های شاد و متنوعی را در نوروز ۹۸ و آغاز سال جدید تدارک و پیش بینی کرده است. 

(صدا)

صدای مرکز آذربایجان غربی نوروز ۹۸ را با ویژه برنامه تحویل سال با عنوان «باهارا سلام» (سلام به بهار) به تهیه‌کنندگی اسکندر رحیمی از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز یکم فروردین آغاز می‌کند. تحویل سال با حضور هنرمندان، خوانندگان و شخصیت های علمی و فرهنگی استان، توجه به حال و هوای معنوی لحظات تحویل سال، سرودهای عاشیقی محلی، نمایش های طنز، پخش پیام رهبری و گزارش از شیفت‌های شب و پاسگاه‌های مرزی  از آیتم های این برنامه ۱۸۰ دقیقه ای است.

رادیو چی چست همچنین دو ویژه برنامه "گلدی باهار" (بهار آمد) به تهبه کنندگی محمدعلی عبدالی و "یاز نفسی" (نفس بهار) به تهیه کنندگی زینب اسمی در دو بازه زمانی صبح ساعت ۱۱ و عصر از ساعت ۱۸ به‌مدت ۱۲۰ دقیقه با بخش‌های گزارش از مسافران نوروزی ، آداب و رسوم بومی و محلی عید ، گردشگری ،ارتباط با سایر مراکز ، خبرنگاران شهرستانها و راهیان نور ، اسکان مسافران ، تماس های مردمی ، هواشناسی و پلیس راه پخش می کند.

برنامه عصر گاهی «آخشاملار» نیز در روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند به موضوع چهارشنبه آخر سال و پویش مردمی آتش بازی نیست، می پردازد. برنامه «نوروز نغمه لری» هر روزساعت ۱۵:۳۰ و برنامه سفر با موضوع گردشگری ساعت ۱۳:۵۰ پخش می‌شود. معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان، ارتباط زنده با سایر مراکز صداوسیما و گزارش های متنوع از مسافران و مهمانان نوروز در سراسر استان از آیتم های سایر برنامه‌های صدای مرکز آذربایجان غربی در ایام نوروز ۹۸ است. 

(سیما)

سیمای مرکز آذربایجان غربی نیز با برنامه‌های شاد و متنوع ، میهمان خانه‌های گرم و صمیمی مردم استان در ایام نوروز ۹۸ خواهد بود.

برنامه "یازگلیر" (بهار می آید) ویژه برنامه ۲۴۰ دقیقه ای تحول سال در شب ۲۹  اسفند ساعت ۲۱:۳۰ آغاز گر برنامه‌های نوروزی این شبکه است. این برنامه در17 قسمت ۶۰ دقیقه ای هر شب از ساعت ۲۱:۴۵ از سیمای استانی بصورت زنده به تهیه کنندگی داود غفاری آذر و اتابک حبیبی پخش می‌شود.

سایر برنامه‌های زنده سیمای مرکز آذربایجان غربی از جمله: «ائویمیز »به تهیه کنندگی صالحی و حری رضایی و «سلام اوشاقلار» به تهیه کنندگی جنگجو نیز رنگ و بوی نوروزی به خود می گیرند .

سریال طنز "تورشا شیرین" در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقه ای به تهیه کنندگی و کارگردانی بابک لطفی هر شب ساعت۲۲و تکرار آن روز بعد ساعت ۹ صبح و۱۸:۱۵ پخش می شود .

برنامه "شاد یاشا" با رویکرد طنزنمایشی از دیگر برنامه ها است. برنامه «بیزیم ائللر»، مستندهای معرفی استان ، نغمه عاشقی و دیدار در مراکان، مستندهای فلامینگو ها و در مسیر زاب نیز از آنتن سیمای استانی پخش خواهد شد. سایر مستندهای این ایام عبارتند از : بن بست سیمین  ، تخت زرین ، بخت سپید ، اشک کبود ، گذر از دره‌ها ، آوای ارس و شگفتی‌های حیوانات. پخش روزانه فیلم سینمایی ، میان برنامه‌های طنز از سایر برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی برای ایام نوروز ۹۸ می باشد . 

(خبر)

خبر مرکز آذربایجان غربی در نوروز ۹۸ با دو بخش خبری ساعت ۲۰ و ۲۳ در سیما و بخش خبری ساعت ۱۶ در صدا  اقدام به تهیه و پخش گزارش های خبری متنوع  با هدف معرفی ظرفیت ها و جاذبه‌های گردشگری ، معرفی آداب و رسوم شهرهای مختلف استان و همچنین پوشش خبری مراسم آئین‌ها و نمایشگاه‌های خواهد کرد. تولید گزارش با موضوع شعار سال ، نوروز در مرز و آداب و رسوم چهارشنبه آخر سال  ، اطلاع رسانی بموقع از وضعیت آب و هوا و خدمات ستاد سفرهای نوروزی آذربایجان غربی در جهت اسکان و پذیرایی از میهمانان نوروزی و درج خبرهای مکتوب و تصویری در آنتن خبر استانی و سراسری و صفحه اختصاصی استان در وب سایت خبرگزاری صدا وسیما ، اطلاع رسانی ازآخرین اخبار استان در شبکه‌های مجازی از سایر اقدامات  معاونت خبر صدا وسیمای مرکز آذربایجان غربی است .

(فضای مجازی)

معاونت فضای مجازی نیزبا انعکاس گزیده برنامه‌های ویژه نوروز ۹۸ در کانال مرکز ، برگزاری پویش بهار مهربانی( عکس و فیلم) ایجاد صفحه ویژه نوروز ۹۸ ، اطلاع رسانی برنامه‌های نوروزی صدا و سیما در وب سایت، سروش، کانال آپارت و اینستاگرام، انتشارکنداکتور سیما و صدا در سایت و کانال سروش و اینستاگرام ، انتشار عکس های ارسالی مخاطبان در کانال سروش و وب سایت و تولید فتوکلیپ و پخش آن از شبکه استانی و رادیو نما و انتشار در کانال سروش @urmiairib و  تولید نسخه فضای مجازی تیزرهای برنامه‌های نوروزی سیما در دستور کار دارد .

 مرکزاصفهان

 صداوسیمای مرکز اصفهان، به مناسبت عید نوروز شبکه اصفهان برنامه‌های متنوعی را تهیه ، تولید و پخش می‌کند. 

(سیما)

برنامه «نازنوروز» ویژه تحویل سال که از مکان‌های تاریخی پل خواجو ، میدان امام خمینی(ره) و گلستان شهدای اصفهان به صورت زنده ساعت 20:30 پخش می‌شود.

این برنامه در17 قسمت 90دقیقه‌ای  هر شب ساعت 20:30 به صورت زنده روی انتن می‌رود که با بهره گیری از هنرمندان و خوانندگان استان و همچنین آیتم های شاد و جذاب اوقات خوشی را برای بینندگان رقم خواهد زد.

برنامه «اصفهان امروز» روزانه در 4 بخش  و پخش گزارش هایی از مسافران نوروزی ، فضاهای دیدنی شهر و ستاد اسکان مسافران نوروزی، برنامه «سفرنامه» با معرفی نقاط دیدنی و آداب و رسوم استان به هموطنان گرامی ، «دست چین»که در اماکن تاریخی و تفریحی ضبط می‌شود و با دعوت از نخبگان استان شامل ورزشکاران ، هنرمندان، کارآفرینان و خوانندگان به گفت‌وگوی صمیمی‌با آنها می‌پردازد.

برنامه «همین حوالی» با رویکرد سفر به روستاهای استان اصفهان و گفت‌وگو با مردم و معرفی آداب و رسوم، صنایع دستی و ظرفیت‌های کشاورزی آن‌ها، "سیمای راهبران " ، "گلچین ستاره چینی" و" زنده رود" از دیگر برنامه‌هایی هستند که از شبکه اصفهان پخش خواهد شد.

تامین برنامه شبکه اصفهان نیز ویژه برنامه‌های «رنگین کمان» ، «مستند اصفهان» ، « مستند خارجی» ، «جورواجور» و  سریال و فیلم های سینمایی شاد و جذابی برای ایام نوروز در نظر گرفته و پخش می‌کند.

(صدا)

رادیو اصفهان نیز با برنامه «به استقبال بهار» از 25 اسفند ماه در دو نوبت صبح و عصر پخش می‌شود برنامه «بهاراصفهان» نیز در  40 قسمت 120 دقیقه‌ای  که به صورت زنده پخش می‌شود. برنامه‌های «قند و عسل» و «زالزالک» با ساختار ترکیبی نمایش طنز بدر 15قسمت 30 دقیقه‌ای به حال و هوای عید و سال نو می پردازند.

در برنامه بهار اصفهان علاوه بر آیتم های طنز و سرگرم کننده بخش هایی مانند اطلاعات ترافیکی شهر ، معرفی جاذبه‌های گردشگری اصفهان و شهرستان‌های استان ، اطلاع رسانی ستاد اسکان و نیروی انتظامی در نظر گرفته شده است.

در واحد شعر و موسیقی مرکز اصفهان نیز 3 اثر موسیقی با موضوعات نوروز و بهار در ساختارهای ارکسترال ، پاپ و محلی تولید شده‌است.

(فضای مجازی و خبر)

برنامه‌های معاونت فضای مجازی هم در ایام نوروز ، معرفی اماکن گردشگری و دیدنی شهرستان‌های استان اصفهان ، معرفی اماکن تاریخی و دیدنی کمتر دیده شده شهر اصفهان توسط مردم و مسافران ، اطلاع رسانی به مسافران از طریق پیام رسان‌ها درباره وضعیت آب و هوا ، اماکن دیدنی ، وضعیت جاده‌ها ، معرفی برخی از آداب و رسوم مردم اصفهان در ایام نوروز به منظور آشنایی مسافران با فرهنگ و آداب و رسوم مردم اصفهان و انتشار برخی از کلیپ های شاد و50 گزارش و کلیپ و تیزر خواهد بود.

 بوشهر

 مرکز بوشهر به اجمال برخی برنامه‌های نوروزی را اعلام کرده است.

(سیما)

سیمای بوشهر با برنامه‌های راهیان نور ، بچه‌های آفتاب ، بهار بوشهر ، وِیژه برنامه تحویل سال نو  با مخاطبانش همراه خواهد شد.

برنامه راهیان نور ویژه نوروز از ساعت 10صبح  از یکم تا 13 فروردین به تهیه کنندگی حسین دهقانی از سیمای مرکز بوشهر پخش می‌شود  تدارک سفره هفت سین مسافران نوروزی در جزیره مقاومت (جزیره خارگ) سرزمین پاک شهیدان موضوع این برنامه است .

برنامه «بچه‌های آفتاب» برنامه شاد و مفرح ،  سرگرم کننده و آموزشی به مناسبت نوروز 98 با هدف اطلاع و آموزش به کودکان و نوجوانان است که شامل قسمتهای مختلف از جمله نمایش ، کارتون ، گزارش و سرود و آهنگهای مخصوص کودک  به تهیه  کنندگی محمدرضا میرشکاری از اول تا شانزدهم فروردین  از ساعت 17پخش می‌شود.

برنامه «بهار بوشهر» از یکم تا شانزدهم فروردین از ساعت 21 به تهیه کنندگی مهدی شریفی از سیمای مرکز بوشهر پخش می‌شود. گزارش مردمی ، مسابقه ، موسیقی‌های سنتی ، خواندن پیامک های ارسالی بینندگان ، معرفی جاذبه‌های گردشگری استان ، گزارش از راهیان نور دریایی ، معرفی مشاهیر و بزرگان استان بوشهر ، شعر خوانی ویژه نوروز ، معرفی اغذیه‌های محلی استان بوشهر برای مهمانان نوروزی ، اخبار ویژه هواشناسی و بررسی راه‌های استان در ایام نوروز  ...از بخش‌های این برنامه است.

برنامه ویزه برنامه تحویل سال نو (سال 98 ) نیز از ساعت 23  به تهیه کنندگی مهدی شریفی آغاز می‌شود و شامل بخشهای متنوعی چون ازتباط با گلزار شهداء، گزارش از مهمانان نوروزی استان، رسم و رسوم عید در استان، پخش موسیقی شاد، حضور مهمان ویزه، پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و نماینده محترم ولی فقیه در استان بوشهر است.

(صدا)

  برنامه «مرمرشک» از رادیو  ویزه نوروز  تدارک دیده شده این برنامه از جمله برنامه‌های فرهنگی ، اجتماعی ، تفریحی و سرگرم کننده است که  از 29 اسفند تا 16 فروردین از ساعت 10 صبح به تهیه کنندگی  مختار فیاض از صدای مرکز بوشهر پخش می‌شود.

قزوین

شبکه قزوین با برنامه‌های شاد و متنوع به استقبال بهار می رود.

(سیما)

برنامه تلویزیونی «بوی عیدی» صبح‌های نوروز از ساعت 9 به مدت 60دقیقه و به تهیه‌کنندگی حسن ناصری از شبکه قزوین پخش می‌شود. این برنامه با بخش های متنوعی همچون: دُرشکه(مصاحبه با گردشگران نوروزی در سطح شهر در داخل درشکه)، ورزش صبحگاهی(اجرای حرکات ورزشی هراه با ورزشکاران)، دوربین مخفی، پخش هشدارهای پلیسی، هم فال هم تماشا(معرفی آثار تاریخی و گردشگری قزوین)، نماهنگ های بهاری و حضور میهمانان در استودیو برنامه هرروز صبح در ایام نوروز روی آنتن شبکه قزوین می رود.

برنامه شبانگاهی «بهار جانان» از دوم تا شانزدهم هرشب ساعت 21 به مدت 60دقیقه و به تهیه‌کنندگی سید محمد بهرامی زنده و مستقیم تقدیم بینندگان می‌شود. این برنامه با بخش های شاد و جذابی همچون: گردشگری در قزوین که یک خانواده با استفاده از دوچرخه و خودروی vip  به گشت و گذار در سطح شهر قزوین می پردازند و از آثار و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر بازدید می‌کنند. از بخش های دیگر این برنامه ی توان به نقالی، گزارش های نوروزی، پخش عکس های نوروزی مخاطبان، نمایش طنز، قصه خوانی و برگزاری مسابقه اشاره کرد.

برنامه زنده تلویزیونی ویژه تحویل سال با عنوان «هشت بهشت» نیز حدود چهار ساعت قبل از تحویل سال از ساعت 22 تا 2 بامداد به تهیه کنندگی مهدی احمدی میهمان خانه‌های مردم قزوین خواهد بود.

این ویژه برنامه با بخش های متنوعی همچون: ارتباط زنده با گروه مستقر در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و انعکاس حال و هوای اردوهای راهیان نور هنگام تحویل سال، معرفی آثار باستانی و مکان‌های مذهبی قزوین در قالب وله‌های تصویری، پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نماینده ولی فقیه در استان قزوین، نمایش عروسکی، دعوت از ورزشکاران و مدال آوران و همچنین افراد شاخص قزوینی در حوزه‌های مختلف ب عنوان میهمان برنامه، بخش حافظ خوانی در لحظات تحویل سال، استفاده از ساز  و دهل در استودیو برنامه برای استقبال از سال جدید و بهار و همچنین پخش شلیک گلوله توپ در لحظه تحویل سال از جمله بخش های متنوع این برنامه است.

برنامه تلویزیونی «سه سوت» هم به تهیه کنندگی حسن ناصری در 13قسمت 45 دقیقه ای در ایام نوروز هرشب ساعت 22 از شبکه قزوین پخش خواهد شد. این برنامه با حضور ورزشکاران برتر استان قزوین روی آنتن خواهد رفت که در آن ورزشکاران در آیتم های مختلف باهم به رقابت ورزشی می پردازند که در پایان یکی از آن‌ها به مقام قهرمانی می رسد.

(صدا)

معاونت صدای مرکز قزوین هم با دو برنامه زنده رادیویی در صبح و عصر به استقبال سال جدید می رود.

برنامه صبحگاهی «نوبهار» در ایام نوروز از ساعت 10:30 با بخش های شاد و متنوع به استقبال بهار می رود. این برنامه با بخش های گزارشی همچون: گزارش از مشاغل فعال استان در ایام نوروز و معرفی پتانسیل های استان مثل صنایع دستی و شیرینی قزوین است.از دیگر بخش های برنامه «نوبهار» می توان به مصاحبه با خانواده شهدا، جانبازان دفاع مقدس، مصاحبه با مسافران نوروزی، ارتباط زنده با پلیس راه، هواشناسی، هلال احمر و ستاد خدمات نوروزی برای کسب اطلاع مخاطبان برای برنامه ریزی سفر و همچنین ارتباط زنده با مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد.

این برنامه شامل بخش های کارشناسی می‌باشد که کارشناس با حضور در استودیو برنامه مثل حضور کارشناس تغذیه برای توصیه‌های تغذیه ای در نوروز از دیگر بخش های این برنامه می‌باشد.

برنامه عصرگاهی «عیدتون مبارک» هرروز از ساعت 18 با بخش های متنوع و شاد از رادیو قزوین روی آنتن می رود.این برنامه هرروز با 3بخش نمایشی طنز، راننده آژانس و لطیفه‌های شیرین میهمان خانه‌های مردم قزوین خواهد بود.

خلیج فارس

رادیو خلیج فارس با 5 وسیمای خلیج فارس با 4 ویژه برنامه به استقبال سال جدید ولحظه تحویل سال 98 می رود.

(سیما)

سیمای خلیج فارس به مناسبت آغاز سال نو «نوروز دریا» را در سیزده قسمت 15 دقیقه‌ای به تهیه کنندگی نعیمه حمزوی باساختار گزارش تدارک دیده و تلاش دارد با مهمانان نوروزی در استان ارتباط برقرار کند و آنها را با مکانهای گردشگری و آداب و رسوم وغذا ولباس این استان آشنا کند. همچنین با توجه به ایام نوروز دربرنامه از آهنگ های شاد نوروزی  و وله‌های کوتاه استفاده می‌شود.

برنامه«راهیان نور دریایی» با آغاز  سال نو به تهیه کنندگی مهرآذین هرشب ساعت 20:45 ازسیمای خلیج فارس بر روی آنتن می رود. سفر مهمانان نوروزی وشهروندان که به مناطق جنگی به خصوص مناطق جنگی آبی ودریایی را منعکس می‌کند.ارتباط با شبکه‌های ملی وسراسری از دیگر بخش های این ویژه برنامه است.

برنامه «شب‌های قشم»  در سیزده قسمت 50 دقیقه ای هرشب ساعت 21 تقدیم علاقمندان می‌شود. این برنامه تلویزیونی با آیتم‌های شاد ومتنوع در ایام نوروز هرشب مهمان خانواده‌های خونگرم هرمزگانی ومهمانان نوروزی خواهد بود.سیروس صادقی تهیه کننده برنامه است.

کودکان  ونوجوان نیز بیننده برنامه «پرپروک» خواهند بود که هر روز از ساعت 15:45 دقیقه  به تهیه کنندگی ساره سالاری روی آنتن می‌رود.

(صدا)

«بوی بهار » برنامه‌ای  با ساختار ترکیبی نمایشی در دوقسمت 240 دقیقه‌ای است که  29 اسفند بصورت زنده پخش می‌شود. این برنامه باهدف ایجاد فضایی شاد وصمیمانه ، اطلاع رسانی به شنوندگان ومسافران نوروزی را دردستور کار دارد.طنز ، موسیقی، بسته‌های کارشناسی ، پیامک وتلفن  وارتباط با مسئولان جهت اطلاع رسانی به مردم ومسافران نوروزی آیتم های این برنامه است.سیدجلیل هاشمی  تهیه کننده ، گیلیاردی نویسنده ،پوریا وچشم براه گوینده ، خسروی ، مهر ، داغینه و رحیمی‌گزارشگران این ویژه برنامه هستند.

«چیری ویری بهار»از دیگر ویژه برنامه رادیو خلیج فارس به‌مناسبت آغاز سال است که در 24 قسمت 180 دقیقه‌ای در ایام نوروز در دو بخش صبح وعصرگاهی بصورت زنده با ساختار پیامی پخش می‌شود. معصومه ناصری ، فتانه گیلیاردی ومنیژه فدایی تهیه کنندگان این ویژه برنامه هستند.

برنامه «گلچین بوی بهار» در 29 اسفند بصورت زنده به مدت 50 دقیقه درساختار پیامی سعی در ایجاد فضایی شاد ومفرح برای اطلاع رسانی به شنوندگان ومسافران نوروزی دارد.

برنامه «پیام آور کربلا» این ویژه برنامه 2 فروردین در سالروز رحلت حضرت زینب(س)از رادیو خلیج فارس پخش می‌شود تهیه‌کنندگی برنامه برعهده عباس ایرانمنش است. این ویژه برنامه در دوقسمت 240 دقیقه ای ضمن آگاهی بخشی در باره سفر ومسایل خاص آن به مناسبت های دینی ومذهبی هم می پردازد.

برنامه«خورشید هفتم» این برنامه 12 فروردین همزمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) بمنظور معرفی وبیان درس های زندگی حضرت امام کاظم (ع) پخش می‌شود. با توجه به حضور مسافران نوروزی دراستان به نیازهای فرهنگی واطلاع رسانی این افراد نیز می پردازد.این برنامه در دوقسمت 240 دقیقه ای به تهیه کنندگی مهدیه احترامی در رادیو خلیج فارس تدارک دیده شده است.

چهارمحال و بختیاری 

در بام ایران نیز برنامه‌های متنوعی برای بزرکگداشت این جشن باستانی تدارک دیده شده است.

(سیما)

شبکه جهان بین با ویژه برنامه «صدای پای بهار» به استقبال لحظات تحویل سال نو می رود. این برنامه با بخش های متنوع و با رویکرد معرفی آداب و رسوم مردم استان همزمان با تحویل سال جدید و ایجاد روحیه نشاط و امید از ساعت 21شب تحویل سال به مدت300 دقیقه به تهیه کنندگی شهره احمدپور تهیه و پخش می‌شود. «صدای پای بهار» در بخش های گزارش مردمی، حضور گروه‌های هنری در برنامه و اجرای موسیقی و نمایش، حافظ خوانی ارتباط با شبکه‌های استانی و شبکه شما، بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی برای دریافت عکس های مردمی از سفره‌های هفت سین وگزارش از آداب و رسوم مردم استان در عید نوروز، در لوکیشن‌های متنوع از جمله مکان‌های تاریخی و فرهنگی استان تولید می‌شود.

همزمان با سال نو، ویژه برنامه «شب های بهاری» در ایام تعطیلات نوروز از شبکه استانی سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری پخش و با ایجاد لحظاتی شاد، به یاد ماندنی و مفرح برای مخاطبان، همراه لحظات نوروزی مردم و مسافران استان می شود. معرفی آیین‌ها و سنت های قدیم مردم استان در نوروز، موسیقی تصاویر زیبا از طبیعت بهاری استان، عیددیدنی، معرفی اماکن تفریحی و زیارتی استان، معرفی سوغات استان، سفر به شهرستان‌ها، پیامک های بینندگان و حضور خوانندگان محلی در برنامه بخش های این برنامه را تشکیل می دهند.برنامه«شب های بهاری» همزمان با تعطیلات سال نو هر شب از ساعت 21 به مدت 90 دقیقه به تهیه کنندگی داریوش نیکبخت از سیمای جهان بین پخش می‌شود.

«سلام بهار» هم عنوان برنامه‌ای دیگر از تولیدات سیمای جهان بین است که با هدف ایجاد لحظاتی با نشاط و مفرح و معرفی آداب و رسوم مردم استان به تهیه کنندگی دیدار محمودی در تعطیلات سال جدید از ساعت18:30 به مدت 45 دقیقه به روی آنتن می رود. نمایش طنز با لهجه‌های مختلف، موسیقی‌های محلی و پاپ، استندآپ کمدی و گزارش های مردمی از مردم نقاط مختلف استان از جمله بخش های این برنامه هستند.

(رادیو)

رادیو جهان بین تلاش می‌کند در لحظات پایانی سال و آغاز سال جدید لحظاتی شاد، مفرح و سرگرم کننده را همراه با مژده رسیدن فصل بهار برای شنوندگان خود به ارمغان آورد. ویژه برنامه «مژده بهار» نیز همزمان با لحظات تحویل سال از شبکه استانی صدای مرکز چهارمحال و بختیاری پخش می‌شود.

در برنامه «مژده بهار» در بخش های متنوع از جمله معرفی سنت‌ها و آئین و رسوم مردم استان در هنگام تحویل سال، گفت‌وگو با بزرگترها، صله رحم، عید نوروز از دیدگاه اسلام، ترانه و موسیقی‌های شاد، مباحث کارشناسی، گزارش و معرفی جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی استان به روی آنتن می‌رود. این برنامه به تهیه کنندگی مهشید موسویان و گویندگی جعفر زمانی از 30 دقیقه بامداد تا2:30 دقیقه از رادیو جهان بین با مردم استان همراه می شود.

«سال نو، سلام نو» ویژه برنامه صبحگاهی شبکه استانی صدای مرکز چهارمحال و بختیاری در سال جدید است. این برنامه  از ساعت10 تا12 هر روز از رادیو جهان بین پخش می شود. ارتباط با ادارات هواشناسی، پلیس راه، ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ستاد راهیان نور، پرداختن به آداب و رسوم محلی، ارزش های اجتماعی، معرفی خرده فرهنگ ها، سوغات استان، مسابقه، ارتباط تلفنی با سایر مراکز استان‌ها، ترانه و موسیقی، تلفن و پیامک های مخاطبان و معرفی اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بخش های این ویژه برنامه را تشکیل می دهند.

«بهار بام ایران» هم ویژه برنامه عصرگاهی شبکه استانی صدای مرکز چهارمحال و بختیاری در ایام نوروز است. این ویژه برنامه عصرگاهی با ایجاد روحیه نشاط و پویایی و ترویج فرهنگ صله ارحام توأم با شادی و سرزندگی  از ساعت 17 تا 19 در تعطیلات سال نو از رادیو جهان بین پخش می شود.

(خبر)

معاونت خبر همزمان با نوروز و تعطیلات سال جدید، با پیش بینی تولید و پخش بیش از هزار و صد دقیقه گزارش های رادیویی و تلویزیونی، مستند خبری، گزارش و خبر مکتوب برای پخش از شبکه‌های محلی و سراسری با موضوع معرفی جاذبه‌های سیاحتی، فرهنگی و زیارتی، ارائه موقعیت های گردشگری استان، تقویت آئین‌ها و سنت های مقبول و ارزشمند محلی، آگاه سازی جامعه درخصوص پیشگیری از جرایم و بزهکاری در تعطیلات، تقویت فرهنگ بوم گردی و ارتقای سطح دانش جامعه برای مراقبت از محیط زیست در ایام نوروز به استقبال فصل بهار می رود.

(فضای مجازی)

تولید پوستر، عکس نوشت، اینفوگرافیک و کاریکاتور با موضوع نوروز، تولید ویدئو، موشن گرافیک و پادکست، ایجاد صفحه ویژه در وب سایت مرکز، استفاده از ظرفیت اپلیکیشن جهان بین همراه، معرفی ویژه برنامه‌های صدا و سیما در فضای مجازی، برگزاری پویش های مردمی و دریافت محصولات کاربرمحور، انتشار محتوا در کلیه بسترهای فضای مجازی، بازتولید محصولات رسانه ای مناسب و بهره گیری از ظرفیت فعالان فضای مجازی برای تولید و توزیع محتوا از جمله فعالیت های پیش بینی شده معاونت فضای مجازی صدا و سیمای استان در این ایام است.

خراسان جنوبی

صداوسیمای خراسان جنوبی میزبانی را در حق مخاطبان تمام کرده و سبدی متنوع از برنامه های نوروزی را برایشان تهیه کرده است.

(صدا)

برنامه «ایران را بگردیم » با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری ، تفریحی ، زیارتی و سیاحتی روستاها وشهرهای استان خراسان جنوبی در 2 قسمت 15 دقیقه ای به صورت ضبطی از صدای خاوران به روی آنتن می‌رود.

«بوی بهار» نیز ویژه برنامه‌ای در3 قسمت113 دقیقه ای به صورت زنده در ساختار" ترکیبی نمایشی" است که در صبح وعصر روزهای 28 و29 اسفند ماه پخش می‌شود. هدف برنامه اطلاع رسانی از میزان آمادگی استان در ایام نوروز و نحوه ارائه خدمات سازمان‌ها و ادارات و همچنین ایجاد لحظات شاد در پایان سال جاری می‌باشد و جاذبه‌های گردشگری استان نیز به مسافران نوروزی معرفی می‌گردد.

برنامه «بیا که نوروزه» با رویکرد اطلاع رسانی و ایجاد لحظات شاد و مفرح پخش می‌شود.

ویژه برنامه تحویل سال 1398 این رادیو نیز «سرسال نو» نام دارد که به‌صورت زنده روی انتن می‌رود.

برنامه «سفرخوش»در ساختار پیامی‌به تعداد 52 برنامه 15 دقیقه ای به مناسبت ایام نوروز، هر روز در 4 بخش به صورت زنده تولید و پخش می­‌شود. هدف از تولید برنامه "اطلاع رسانی به مسافران نوروزی از وضعیت استان در ایام نوروز" است.

برنامه «مژده بهار» هر شب با برقراری ارتباط با سایر مراکز  ،سطح شهر و کاروان‌های راهیان نور لحظات شاد و مفرح را برای مخاطبان رقم می زند.

«نو نورا» برنامه عصرگاهی صدای خاوران است که در ایام نوروز هر  شب ساعت 19 به مدت 120 دقیقه با هدف اطلاع رسانی به مخاطب با اورژانس ،هواشناسی ،هلال احمر و سایر دستگاه‌های خدمت رسان ارتباط برقرار می‌کند. پخش دو آیتم نمایشی کوتاه وشاد در دیگر بخش های این برنامه است.

 خراسان شمالی

صداوسیمای خراسان شمالی به مناسبت تحویل سال نو و تعطیلات آغازین بهار ، ویژه برنامه‌های مختلفی را برای مخاطبانش تدارک دیده است.

شبکه اترک با برنامه‌‌های «حالا بهار »، «بهار بارون»، «واینک بهار»، «بهار بارون » و «بهاری شو» مهمان خانه‌های گرم اهالی خراسان شمالی می‌شود.

برنامه «حالا بهار» عنوان ویژه برنامه تحویل سال سیمای اترک است که با هدف ایجاد لحظاتی شاد و مفرح در ساعات پایانی سال ۹۷ و دقایق آغازین سال ۹۸ روی آنتن می‌رود.

این برنامه با دعوت از کارشناسان و هنرمندان ضمن معرفی آداب و رسوم، فرهنگ و سنن نوروزی مردم استان که مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی است ، سعی دارد با  تهیه گزارش‌های از مزار شهدا، اماکن متبرکه و خانه سالمندان درلحظات تحویل سال ، گزارش از تکاپوی مردم در ساعات پایانی سال ، نمایش طنز با حال و هوای نوروزی، موسیقی تصویر، معرفی اماکن گردشگری  استان ،تلفن و پیامک ،وله‌های نوروزی و...لحظات به یاد ماندنی را در ذهن مخاطبانش به یادگار بگذارد.

ویژه برنامه «حالا بهار » به تهیه کنندگی محسن سرداریان ساعت ۲۱ روز ۲۹ اسفند تا ساعت ۲ بامداد روز اول فروردین به مدت 5 ساعت از سیمای اترک به صورت زنده پخش می‌شود.

«بهار بارون» نام برنامه دیگر سیمای اترک است که با هدف  ایجاد فضای شاد و بهاری در ایام نوروز همراه بینندگان است و می‌کوشد در کنار معرفی فرهنگ ، آداب و رسوم نوروزی مردم استان ، با بخش های متنوع  شامل :  دعوت از مهمانان در زمینه‌های گوناکون ، اجرای موسیقی‌های محلی و پاپ به صورت زنده ، معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف استان ، آشنایی با نخبگان و هنرمندان ، سبک زندگی اسلامی ایرانی و... ساعات خوشی را برای مخاطبانش فراهم کند.

معرفی چهره‌های شاخص استان در زمینه‌های علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، هنری و ورزشی ، ارتباط با ستاد سفر استان ، کارشناسان انتظامی ، پلیس راهور و مسئولان میراث فرهنگی ، معرفی مکانهای تفریحی ، تاریخی و گرشگری استان ، گزارش از مسافران نوروزی ، تلفن و پیامک های مردمی و... از دیگر بخش های « بهار بارون» است.

 تهیه کنندگی«بهار بارون» را مجتبی فروزانفر بر عهده دارد که در تعطیلات نوروز هر شب ساعت 21 به مدت یک ساعت به صورت زنده از سیمای شبکه اترک روی آنتن می‌رود.

(صدا)

صدای اترک با برنامه‌های «واینک بهار » ، «بهاری شو» و «بهار بارون » زمزمه‌ها و نغمه‌های بهاری را برای شنوندگانش می نوازد.

«واینک بهار »  ویژه برنامه تحویل سال صدای اترک است که باهدف ایجاد فضای شاد و مفرح همراه با معنویت و همدلی در لحظات تحویل سال تهیه و تولید می‌شود. «و اینک بهار» تلاش می‌کند با دعوت از مهمانان گوناگون مانند ورزشکاران ، نوازندگان و خوانندگان بومی ، هنرمندان ، افراد موفق در عرصه‌های مختلف و... فضایی شاد و دلنشین همراه با معنویت و همدلی  را برای شنوندگانش  در لحظه‌های پرخاطره تحویل سال نو ایجاد کند.

موسیقی‌های بهاری و شاد ،کلام بزرگان ،گزراش های مردمی‌به لهجه‌های مختلف ،تلفن و پیامک های تبریک مردمی ،پخش پیام تبریک  مقا م معظم رهبری و رئیس جمهور ، سنت صله رحم  ، معرفی آداب و رسوم مردم خراسان شمالی و...  از دیگر بخش های برنامه است.

«واینک بهار » به تهیه کنندگی مینا احمدی و گویندگی جواد اسکندری ، زهرا محمدی و ملکان آهی از ساعت 23  روز 29 اسفند تا ساعت 3 بامداد اول فروردین به صورت زنده از صدای اترک پخش می‌شود.

برنامه رادیویی«بهاری شو» نیز در بخش‌های مختلف با معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، مکانهای گردشگری، امکانات اقامتی استان و... استان، ضمن ایجاد فضایی شاد و نوروزی می‌کوشد اوقات خوشی برای مخاطبانش فراهم کند. گزارش، موسیقی زنده، مستند بوم گردی،  ارتباط با هواشناسی ، نمایش، رادیو همراه ، ارتباط با پلیس راه، عید دیدنی ( رفتن به دیدار شنونده‌های دائمی و خاص رادیو ) ، مسابقه ،  تلفن و پیامک و... بخشهای از  برنامه است. «بهاری شو » به تهیه کنندگی مجید حمزانلوئی و ابراهیم نسیمی در ایام نوروز هر روز از ساعت 17:30 به مدت 90 دقیقه از صدای اترک به طور زنده با شنوندگان همراه است.

«بهاربارون » دیگر برنامه صدای اترک است که در تلاش است با ایجاد روحیه شاد در مخاطبان نوروزی خود لحظات خاطره انگیزی را برای آنان پدید آورد. ارتباط با مراکز، ارتباط تلفنی با مسئولان ستاد سفرهای نوروزی ، اطلاع رسانی در زمینه سفر ایمن ،گفتگو با مسافران نوروزی گزارش بخش های متعدد کارشناسی ، پخش موسیقی‌های مفرح و شاد بومی محلی ، مسابقه ، تلفن و پیامک های مردمی و... بخش های از  این برنامه زیبا و شنیدنی نوروزی می‌باشد. تهیه کنندگی«بهاربارون » بر عهده سمانه سفیدگر،مریم سلمانی طبری و زهرا تیمورزاده است که در ایام نوروز هر روز ساعت 10 به مدت 90 دقیقه از صدای اترک به صورت زنده پخش می‌شود

خراسان رضوی

صداوسیمای خراسان رضوی نیز در ایام نوروز با برنامه‌های متنوع از مخاطبانش پذیرایی می‌کند.

(سیما)

«صبح خراسانی» با رویکرد اطلاع رسانی درخصوص وضعیت آب و هوای مشهد و استان و هم چنین حضور مسئولان استانی تهیه و پخش خواهد شد. «گزارش 5» با رویکرد هشدارهای امنیتی و انتظامی مرتبط با سفر تولید و پخش روی آنتن می‌رود.

«پخش زنده مراسم تحویل سال نو» با رویکرد به تصویر کشیدن فضای معنوی حرم رضوی و ارتباط زنده با شبکه استانی و شبکه‌های سراسری و برون‌مرزی درقالب برنامه بهار فیروزه ای هراه مخاطبان است.

«پخش زنده مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب» از حرم مطهر رضوی، پخش«مستندهای تولیدی» برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، «زیرنویس‌های تلویزیونی» برای اطلاع رسانی وضعیت آب‌و‌هوا، وضعیت جاده‌های استان، «شب شرقی» ویژه ایام نوروز، «برنامه‌های طنز» پخش برنامه‌های طنز «جدی نگیرید»با رویکرد نشاط و شادی، «ارتباط با حرم مطهر رضوی» و به تصویر کشیدن فضای معنوی حرم، پخش مستندهایی پیرامون آداب و رسوم خراسانی، حضور کارشناسان و صاحب نظران در برنامه‌های زنده برای تبیین و تحلیل شعار سال از جمله بخش‌های برنامه‌های نوروزی سیمای خراسان رضوی است.

 (صدا)

برنامه «روز شیرین نوروز شیرین»  به مدت 2 ساعت صبح‌ها، «صدای زائر» به مدت 2 ساعت ،، «صد سال به این سال‌ها»به مدت 2 ساعت،  مسابقه «هفت سین» به مدت 45 دقیقه و برنامه «شب‌های نوروزی» به مدت 1 ساعت در نوروز از صدای این مرکز پخش می‌شود.                    

رادیو سراسری زیارت

 شبکه رادیویی سراسری زیارت نیز  با توجه به اهداف و راهبردها در زمینه ترویج فرهنگ زیارت اهل بیت «علیهم السلام» با رویکرد کشوری و به طور خاص زیارت حضرت امام رضا «علیه السلام» به طراحی و آماده سازی کنداکتور ایام نوروزی اقدام کرده است.

احسن الحال: با توجه به تغییر، تحول و پویایی در فصل بهار، عنوان "احسن الحال" برگرفته از دعای تحویل سال برای ویژه برنامه عید نوروز در نظر گرفته شده است. شعار اصلی این برنامه "حال مرا خوب کن" در نظر گرفته شده است. توجه به زائر نوروزی و ایجاد یک حس خوب از اهداف اصلی این برنامه است. این برنامه از 25 اسفند تا 29 اسفند با عنوان "مهمان داریم" پخش می‌شود. و از اول فروردین به "احسن الحال" تغییر نام می دهد. تهیه کننده این برنامه آقای محمود واعظی هست. این برنامه از ساعت 6 تا 23 در 10 بخش مجزا که هر کدام به مدت 15 دقیقه است تولید و پخش می‌شود. گویندگان خانم دولت آبادی و آقای مسرور هستند. برای اطلاع رسانی و ارتباط موثر با شهرهای زیارتی، دو ایستگاه در مشهد مقدس و یک ایستگاه در قم و یک ایستگاه در شهر شیراز برای تعامل و ارتباط بیشتر با مخاطبان در نظر گرفته شده است. این ایستگاه‌ها آماده اند تا در تمامی ساعات با برنامه‌های مختلف از جمله برنامه زنده صبح، برنامه زنده عصر، برنامه احسن الحال و ... در ارتباط باشند.

صبح بهاری: می توان گفت تقریبا تمامی سفرهای نوروزی به صورت خانوادگی انجام می‌شود. شهرها و اماکن زیارتی و حتی اماکن زیارتی بین راهی، جزو مقاصد اصلی این مسافران است. لذا رادیو زیارت این خانواده‌های مسافر را در قالب خانواده زائر بعنوان مخاطب خود تعریف می‌کند. پرداختن به نظاط معنوی در سفر، رفتارهای اجتماعی، رفتارهای محیط زیستی، بهداشت عمومی، جوان باوری در سفر و ... از محورهایی است که در برنامه سازی مد نظر است. شعار اصلی برنامه زیارت، نوروز، خانواده است. پرداخت به این مقوله در برنامه زنده صبح به تعداد 21 برنامه 135 دقیقه ای به صورت ترکیبی نمایشی در نظر گرفته شده است. عنوان این برنامه "صبح بهاری" است و تهیه کننده کنندگی این برنامه را آقای محسن مقدم بر عهده دارند. همچنین برنامه را آقای باصری گویندگی خواهند کرد.

قدم قدم با بهار: ویژگی فصل بهار تغییر در فرد فرد و جزء جزء محیط است. اگر از بعد فردی به مقوله زیارت نگاه شود، می تواند تغییر، تحول، رشد و تعالی را در فرد فرد یک جامعه ایجاد کند. رادیو زیارت سعی می‌کند تا به ویژگیهای فردی یک زائر در ایام نوروز توجه ویژه داشته باشد. یک زیارت خوب می تواند یک حس خوب را که در نهایت منجر به تعالی شود، ایجاد کند. محورهایی مانند بهار، زیارت، امامت، معاد، انگیزش طبیعت، توسعه فردی و ... مد نظر قرار می‌گیرند. شعار اصلی برنامه زیارت، بهار، فرد است. برنامه زنده عصر به تعداد 21 برنامه 135 دقیقه ای با ساختار ترکیبی نمایشی به این مقوله می پردازد. عنوان این برنامه "قدم قدم با بهار" است و تهیه کنندگی آن را آقای مسعود فرزین بر عهده دارد. گویندگی این برنامه را هم خانم حداد بر عهده دارد.

گفت‌وگو: با توجه به اینکه مشکلات زائران در شهرها و اماکن زیارتی در ایام نوروز بیشتر خواهد شد، رادیو زیارت تصمیم گرفت تا با تعامل بیشتر با مخاطبان به بررسی موضوعات و مشکلات پیرامون مباحث زیارت بپردازد. لذا برنامه "گفتگو" از دو بار در هفته به 6 بار در هفته افزایش یافته و هر روز به مدت 40 دقیقه با مسئولین مرتبط گفتگو خواهد داشت. تهیه کننده و مجری این برنامه خانم نعمتیان هستند.

دل آوا: یکی از منابع اصلی در محتواهای رادیویی استفاده از موسیقی می‌باشد. اما با توجه به راهبردها و اهداف تعیین شده برای رادیو زیارت، استفاده از هر نوع موسیقی برای این رادیو جایز نمی‌باشد. لذا برنامه ای با عنوان "دل آوا" تولید خواهد شد که هدف اصلی این برنامه استفاده از ظرفیت هنرمندان کشوری برای تولید آثاری با مضمون زیارت می‌باشد. تعامل با مخاطب جوان، در راستای آشنایی با آثار موسیقایی زیارت نیز در این برنامه مد نظر قرار دارد. این برنامه را علیرضا اعلم به مدت 30 دقیقه تهیه می‌کند.

لالایی: یکی از دغدغه‌های رادیو زیارت ایجاد ارتباط مستمر و هدفمند مادر با کودک و خردسال پیرامون مفهوم زیارت و امام است. لذا برنامه‌ای ترکیبی نمایشی با عنوان "لالایی" تولید می‌شود تا مادران با استفاده از این محتواها بتوانند کودکان خود را با مفهوم امام و زیارت بیشتر آشنا کنند. این برنامه را کودکان در ساعات ابتدایی شب می‌شنوند. همچنین پیوستی برای برنامه تعریف شده تا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی محتواها در اختیار مخاطبان قرار گیرد. این برنامه 15 دقیقه می‌باشد و تهیه کننده آن خانم ویدا ضمیری است.

به وقت ارادت: در روایتی از وجود گرامی رسول اکرم «صلی الله علیه و آله» هست که ایشان فرمودند با ایام دشمنی نکنید. امام هادی علیه السلام در شرح این روایت می فرمایند منظور از ایام ما چهارده معصوم هستیم که آسمانها و زمین به سبب ما بر پاست. بعد ایشان تعلق هر روز به یکی از معصومین را نام می‌برند. رادیو زیارت این حدیث را مورد توجه قرار داده و برنامه ای را با عنوان "به وقت ارادت" برای توجه ارادت هر روزه به محضر معصومین علیهم السلام تولید خواهد کرد. تولید کننده این برنامه خانم تناکی است. مدت این برنامه نیز 45 دقیقه است.

 رادیو تاجیکی برونمرزی

عنوان برنامه نوروزی رادیو تاجیکی «بهار همدلی» است که قرار است به تعداد 14 برنامه و مدت زمان 30 دقیقه (روزانه) تهیه شود. ساختار برنامه ترکیبی و آوایی–روایی است که با هدف بازشناسایی اشتراکات فرهنگی نوروز به عنوان جشن وحدت بخش بین کشورهای فارسی زبان تهیه خواهد شد. محتوای تولیدی بهار همدلی مطالب نوروزی، اشعار بهاری، سرودهای تاجیکی و ایرانی و گزارش و مصاحبه است. محورهای برنامه نیز تاریخچه نوروز، ویژگی‌های برگزاری جشن نوروز در میان کشورهای فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان و آیین‌های نوروزی در کشورهای منطقه است. در برنامه «جهان در سالی که گذشت» آخرین رخدادهای جهان به ویژه کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه به مدت 30 دقیقه پرداخته خواهد شد. «نوای همزبانی» نیز به بررسی موسیقی‌های مورد علاقه فارسی زبانان کشورهای ایران، تاجیکستان و افغانستان همراه با ترانه‌های درخواستی مخاطبان به مدت 20 دقیقه خواهد پرداخت

 رادیو دری

 اینک بهار؛ اینک بهار ویژه برنامه ای دو ساعته است که در ایام نوروز با ایجاد فضای شاد و محتوا محور در صدد است تا از نوروز استقبال کند. آیتمهای موجود در این برنامه چنان متنوع است که تقریبا می تواند در فضای دورهمی خانواده‌ها در ایام نوروز و یا در فضاهای سفر رقم زننده ی لحظات پر محتوا و تامل برانگیزی باشد. تامل در باب نوروز، با هم بودن، طبیعت، شادیهای ناب لحظه ای .... از غایات این برنامه است.

جهان در سالی که گذشت؛ از یاد نبریم که هر سال با توجه به تحولات سریع جهانی رویدادهای قابل تاملی را در بطن خود دارد. نگاهی تحلیلی به این رویدادها می تواند بار دیگر الهام بخشی این رویدادها و عبرت آموزی آن را یادآور شود و اجازه ندهد که شانتاژهای رسانه ای این نقاط ثقل رویدادی را از ذهن مخاطب پاک کند.

یک سال با ولایت؛ این برنامه ماهیتا نگاهی دارد به فرازها و محورهای مهمی از بیانات مقام معظم رهبری که در طول سال گذشته و در مناسبتها و دیدار با اقشار مختلف ایراد فرموده اند . از آنجا که مرور و یادآوری این فرمایشات راهبردی و مهم است بخصوص در حوزه ی بین الملل جنبه ی بصیرت افزایی دارد . از همین منظر است که این برنامه جایگاه مهمی در ساختار کنداکتوری نوروز رادیو دری دارد.

به همین سادگی؛ در این برنامه تلاش شده است با خلاقیتها ی هنری و جملات حکیمانه و انگیزشی منبعث از حکمتها ، آیات و روایات و ادبیات شادی و فرح معرفت افزا را برای مخاطب رقم بزنیم

ادب بهاری ؛ همواره ادبیات ما و تاریخ ادب فارسی مشحون از شعرها و نثرها و نغزهایی است که الهام گرفته از بهار و طبیعت است و اصطلاحا به آن بهاریه گفته می‌شود . این برنامه تلاش دارد با عینک ادب به بهار و شیرینی‌ها آن  نظر کند

فرهنگ نوروز ؛ نوروز به عنوان یک آئین مشترک حوزه ی تمدن و ادب فارسی و بسیاری از ساکنین آسیای میانه ، شبه قاره و غرب آسیا چنان تنوع و گوناگونی دارد که در هر ملتی زیبایی از آن دیده می‌شود که از آن تحت نام آداب نوروز یاد می‌شود . نگاهی به این آداب در فرهنگهای ملل مختلف حلاوت و شیرنی خاصی دارد که یادآوری آن در ایامی‌که نام نوروز بخود گرفته خالی از لطف نیست

چنین کنند حکایت؛ کمتر کسی است که فارسی زبان باشد و از عمق حکایتها و تمثیلهای شیرین ادبیات فارسی و کهن اطلاع نداشته باشد و یا آن را در پیشانی کلام و گفتار خود بکار نگیرد . حکایتهای الهام بخش و شیرین و پندآموزی که در کتابهایی همچون گلستان و بوستان ، مثنوی معنوی ، بهارستان ، کلیله و دمنه و ... وجود دارد . روایت هنری این حکایتها حلاوت ویژه ی خود را برای فارسی گویان دارد و بر همین ضرورت این برنامه تدارک دیده شده است

افغانستان در آئینه ی سال؛ از آنجا که رادیو دری در حوزه ی افغانستان قابل پخش است و هدف آن تهیه محتوا برای این جغرافیا است پس از اولویتها خود م یداند که رویدادهای مهم فرهنگی ، هنری ، اجتماعی و سیاسی این کشور را در غالب یک برنامه جمع بندی و ارائه کند

زمزمه بهار؛ این برنامه پخش موسیقی را برعهده دارد و سفارش آهنگ و موسیقیهای مخاطب را برعهده دارد . تلاشی است برای رقم زدن فضاهای شاد نوروزی

تمثیل بهار؛ این برنامه نمایشی است که برای ایجاد سرگرمی و انتقال محتواهای ناب فرهنگ صله ارحام ، توجه به طبیعت و آمادگی برای سالی نو تدارک دیده شده است و برنامه ی شاخصی است که در غالب نمایش و الف تهیه می‌شود.

معاونت فضای مجازی

ولید 13 قسمت پادکست با نام رادیو ریحون با موضوعات: خانه تکانی، خرید لباس عید، خرید میوه، آجیل و شیرینی شب عید، ماهی پلو، سفرۀ هفت سین و ...؛ تولید 5 قسمت وکس پاپ با موضوعات هشدارهای خطرات چهارشنبه سوری، احترام به والدین، کمک به هم نوع و مهمان نوازی؛ تولید عکس نوشته ؛ -تولید اینفوگرافی، تولید استیکر، تولید کلیپ، برگزاری پویش مهمان داریم.

در پویش مهمان داریم از مخاطبان خواسته می‌شود که با ارسال عکس ها و دل نوشته‌های خود با موضوع حضور رهبر معظم انقلاب و زایران بارگاه رضوی به مشهد مقدس در پویش #مهمان_داریم شرکت کنند.

 خوزستان

شبکه استانی صدا و سیمای مرکز خوزستان برنامه‌های متنوعی ویژه ایام نوروزی تدارک دیده است :

(صدا)

«لیالی ربیعه (شبهای بهاری )» برنامه ای از تولید رادیو عربی با ساختار ترکیبی – نمایشی ماست که با هدف ایجاد فضایی شاد و مفرح درتعطیلات نوروز به تهیه کنندگی حسین حیاوی ، روشنک عباسیان ، عبداله طرفی با بخش‌های متنوعی چون نمایش طنز و موضوعی ، مسابقه گزارشی در میان مردم در اماکن تفریحی ، گزارش هواشناسی ، هشدارهای راهنمایی و رانندگی ، معرفی یادمان‌ها و اماکن زیارتی دفاع مقدس و شهدای استان از تاریخ 29 اسفند لغایت 16 فروردین 98 بمدت 120 دقیقه ساعت 21 از شبکه استانی صدای خوزستان پخش می‌شود .

برنامه «سال نو سلام »عنوان به طور زنده با ساختار ترکیبی - نماشی برای ایجاد لحظات شاد نوروزی و با آیتم های مختلفی چون :آواز ریتمیک،نمایش طنز،خوزستان رو بیشتر بشناسیم و نوروز در خوزستان، اعلام وضعیت راه‌ها به صورت زنده، گزارش موضوعی در قالب 3 بخش ، توصیه‌های بهداشتی در ایام نوروز، آداب و رسوم نوروزی خوزستان ، برای مسافران نوروزی پخش می‌شود. سلام سال نوهرروز صبح ساعت 10به مدت 120دقیقه و در 14 برنامه از شبکه استانی صدای خوزستان پخش می‌شود . 

برنامه«بهار دزفول» در ایام نوروز به منظور اشنایی مخاطب با جاذبه‌های شهری و منطقه ای و رسوم اقوام مختلف ساکن در شمال خوزستان – معرفی اماکن تفریحی و طبیعی و مذهبی منطقه – به صورت گزارشی ، کارشناسی ونمایشی تهیه و تقدیم خواهد شد. گزارش از حضور کاروان‌های راهیان نور از مناطق جنگی مربوط به دزفول و اندیمشک ، معرفی مناطق دیدنی و گردشگری دزفول – شوش و اندیمشک ، نکات بهداشتی – سلامتی بخصوص با موضوع تغذیه توسط کارشناسان مرکز بهداشت ، پیام امنیت حاوی نکات ایمنی منازل و خودرو در سفرهای نوروزی ، اطلاعات مربوط به جاده‌های شمال خوزستان ، ارتباط با هواشناسی و هشدارهای لازم در خصوص اب و هوا ، ارتباط با مراکز اورژانس و آمادگی لازم این مرکز در ایام نوروزی و هشدارهای لازم مسافران و میهمانان نوروزی ، ارتباط با عوامل ستاد نوروزی در خصوص اسکان و خدمات به مهمانان نوروزی ، .....بهار دزفول 15 برنامه 120 دقیقه ایی یه تهیه کنندگی مهناز نانازاده و لیلا حسن پور ، گویندگی مسعود قمر و گزارشگری احمد زرشناس ساعت 11 از رادیو شهری دزفول پخش می‌شود .

صدای زائر عنوان برنامه ایست با هدف بزرگداشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس و آگاهی بخشی در خصوص یادمان‌های مختلف و ضرورت تشویق به حضور پرشور کاروان‌های راهیان نور در منطقه در صدای مرکز خوزستان تهیه و تولید می‌شود. 

این برنامه با آیتم‌های  راهیان نور در مناطق عملیاتی ، معرفی عملیات های مختلف و روایت های رزمندگان از حضور در سال های دفاع مقدس و همچنین پخش سرود و موسیقی‌های حماسی هشت سال دفاع مقدس به تهیه کنندگی سارا نجدی ، نویسندگی عزت کوتی عرب ، گویندگی ، افشین حسینخانی ،از ساعت صبح 9 به مدت 60قیقه بصورت زنده از شبکه استانی صدای خوزستان پخش می‌شود . 

بوی نوروز عنوان ویژه برنامه تحویل سال نو به صورت زنده به مدت 120دقیقه و با بخشهای متنوعی چون دعوت از هنرمندان و ورزشکاران مطرح استانی و کشوری ، گزارش از مناطق عملیاتی و بیمارستان‌ها و پخش موسیقی و ترانه ، پخش سخنان مقام معظم رهبری به تهیه کنندگی محمود ستایش ، گویندگی عزت کوتی عرب ومحمد شمس و گزارشگری حسین مقدم روی آنتن می‌رود.

نسیم نوروز درطول ایام نوروز هر روز عصر به مدت 120 دقیقه و به طور زنده با قالب ترکیبی نماشی برای ارائه اطلاعات لازم برای مسافران نوروزی تولید می‌شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی عبدالصالح رایگانی و گویندگی زهرا پرورش و گزارشگری احمد زرشناس ساعت 17 پخش می‌شود .

(سیما)

برنامه «یک یک» ویژه تحویل سال نو به تهیه کنندگی محسن پناه با هدف ایجاد لحظات شاد و مفرح با بخش های متنوع چون پخش موسیقی محلی و سنتی به صورت زنده ، بامناطق مرزی استان  ونحف اشرف ارتباط برقرار می‌کند. ،حضور چهره‌های برتر هنری ، ورزشی ، ونخبگان استان ، بخش بازارچه خوراکی‌های محلی وصنایع دستی ، معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و آداب و رسوم استان به مسافران نوروزی از آیتم‌های این برنامه است. این برنامه روز29 اسفند به مدت 7ساعت از ساعت 21 تا لحظه تحویل سال مهمان خانه‌های پر مهرخانواده‌های خوزستانی و مهمانان نوروزی خواهد بود . 

«بهار کارون» نیز یکی دیگر از برنامه‌های ویژه ایام نوروز به تهیه کنندگی اکبر صابری نژاد اسنت که با بخش‌هایی چون موسیقی محلی وبومی زنده ،گزارش ازطبیعت و جاهای دیدنی استان ، مسابقه و...ادر 15 قسمت 60 دقیقه ایی از دوم فروردین 98 هرشب ساعت 21 پخش می‌شود. 

«سرزمین نور» از ویژه برنامه‌های راهیان نور به تهیه کنندگی محمد بدری و کمال مطوف است که در 30قسمت 15 دقیقه‌ای داز کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیاتی گزارش تهیه می‌کند،

  زنجان

آغاز سال 1398 با سالروز ولادت باسعادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و روز پدر مقارن شده است و صداوسیمای مرکز زنجان برنامه ریزی ویژه‌ای برای اقناع مخاطبانش کرده است تا بتواند با دست پر میهمان سفره‌های هفت سین بینندگان و شنوندگان خود بوده و لحظات شاد و مفرحی را برای مخاطبان خود فراهم کند.

(سیما)

سیمای زنجان برای تحویل سال نو ویژه برنامه ای با عنوان «گولوش (لبخند)» را تدارک دیده است. این ویژه برنامه از ساعت 23 روز 29 اسفند تا دقایقی پس از لحظه تحویل سال با بینندگان همراه خواهد بود. گزارش، عیدانه، بیان آداب و رسوم و سنن نوروزی مردم استان، معرفی اماکن مذهبی وگردشگری، اجرای زنده موسیقی‌های سنتی و پاپ، نمایش طنز از آیتم‌های این برنامه است. این برنامه هر شب از ساعت 20:45  بمدت 70 دقیقه از تا پایان تعطیلات نوروزی به صورت زنده پخش می‌‍شود،

برنامه «شهر قشنگ» با آیتمهای شاد و متنوع برای کودکان و نوجوانان در ایام نوروز از شبکه اشراق پخش می‌شود.

معاونت سیما همچنین برنامه‌های متعددی را در قالب‌های مختلف همچون ، مستند ، داستانی ، تفریحی و سرگرمی  و .... برای ایام نوروز تدارک دیده و تولید کرده است که از آن جمله می توان به ایونلار، اسب، شیلاندر، گنبد نیلگون، قلعه بهستان و چورک، مستندهای حیات وحش استان ، عیددیدنی با ورزش، دوربین زنده بازار زنجان و .... اشاره کرد.

پخش سیما نیز با تأمین برنامه‌های مختلف تلاش دارد نظر بینندگان خود را جلب کند. فیلمهای سینمایی مثل  مشت آهنین، آخرین فرمانروا و از چاندی چوک به چین و..... ، مجموعه‌های تلویزیونی مانند قرعه، هفت سنگ، آخرین مهلت، سوین وشاید برای شما اتفاق بیافتد و ..... ، فیلم های سینمایی ایرانی مانند سین دهم، آسمان مال من است، همه بریم خواستگاری، و مهمان بابا فیلمهای دوبله شده به زبان آذری و دهه برنامه متنوع دیگر از جمله برنامه‌های تأمینی برای ایام نوروز در شبکه اشراق می‌باشند.

(صدا)

رادیوی استانی نیز برای ایام نوروز برنامه‌های خوبی را تهیه ، تولید و تأمین کرده است. ویژه برنامه رادیو برای لحظه تحویل سال، بایراملیق(عیدی) نام دارد. مدت زمان این برنامه 180 دقیقه است و شامل آیتمهایی چون ارتباط با مشهد مقدس ، قم و جمکران ، ارتباط با امامزاده سیدابراهیم(ع)و آرامش بهاری ، گزارش از بیمارستانها و دستگاههای خدمات رسان عمومی در لحظه تحویل سال ، گزارش از خانواده‌های شهداء و ایثارگران ، نمایشهای طنز ، باین اداب و رسوم محلی در نوروز ، آیتم عید نوروز در جبهه‌ها ، سرود و موسیقی و ..... خواهد بود .

دیگر برنامه صدا برای این ایام «نازلی بهار» نام دارد که هر روز در دو نوبت از ساعت 10 تا 12:30 و 17 تا 19:30 به صورت زنده برای مخاطبان پخش خواهد شد. معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، ارتباط با مسئولان ستاد سفرهای نوروزی، اعلام وضعیت راههای مواصلاتی، ارتباط با گزارشگران آزاد شهرهای استان، معرفی فرهنگ بومی وآداب و رسوم نوروزی مناطق مختلف، اجرای زنده موسیقی، ارتباط باسایر مراکز استانی وشبکه‌های سراسری و .... از دیگر آیتم‌های این برنامه است .

واحداطلاعات واخبار مرکز هم با تولید و پخش گزارشهای مختلف ویژه عنوان سال، گزارش خبری با موضوع معرفی اماکن تاریخی، مذهبی و گردشگری استان ، گزارش از طرح آرامش بهاری از بقاء متبرکه وارتباط زنده با شبکه بین المللی خبر ،  همچنین بسته خبری ضرورتهای سفر ، همراه مخاطبان و مسافران نوروزی خواهد بود.

معاونت فضای مجازی مرکز هم با تولید برنامه‌هایی مانند هشدار به خانواده در مراسم چهارشنبه آخر سال، اینفوگرافیک مراسم نوروز در زنجان، تولید آیتم ویژه بناهای تاریخی استان، باز تدوین و تلخیص بازیهای محلی زنجان و پوسترهای نوروز در زنجان همراه با فعالین فضای مجازی به استقبال نوروز می رود.

سمنان

صدا و سیمای مرکز سمنان به مخاطبان خود در نوروز 98 ویژه برنامه‌های متنوعی را عیدانه میدهد.

(صدا)

برنامه" بوی بهار عطر یاس" از 29 اسفند ماه در نوبت صبح از ساعت 9 تا 11 و نوبت عصر از 18:30 تا 20 به‌صورت زنده با هدف افزایش نشاط و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از صدای مرکز سمنان پخش می‌شود.  برنامه " اینک بهار " را هم در  تحویل سال نو  از ساعت 23 الی 2 بامداد بصورت زنده پخش می‌شود

برنامه‌های متنوع دیگری چون: 13 قسمت نمایش طنز رادیویی، معرفی آداب و رسوم مردم استان در نوروز با  نام " نوروز در قومس" ،  مستند هایی با موضوع معرفی اماکن دیدنی و تاریخی استان و معرفی نقاط گردشگری کشور با عنوان" ایران را بگردیم" هر کدام در 34 قسمت و پخش 17 قسمت مستند گزارشی از مناطق جنگی جنوب و کاروان راهیان نور با عنوان" به نیت دریا" در ایام نوروز 98 روی آنتن می‌روند.

(سیما)

ویژه برنامه زنده « بوی عیدی» در شب میلاد حضرت علی(ع) ساعات خوشی را برای مخاطبان فراهم می‌کند. این برنامه همچنین از ساعت 15 تا 18 روز 29 اسفند  و ادامه  آن به عنوان ویژه برنامه تحویل سال نو از ساعت 19 الی 2 بامداد با آیتم های شاد و متنوع به روی آنتن میرود.

ویژه برنامه شبانه نوروز 98 سیمای این مرکز با نام " به وقت عید" در 16 قسمت از اول تا 16 فروردین هر شب از ساعت 21 الی 22:30 با این آیتم ها بصورت زنده به روی آنتن خواهد رفت.

دعوت از خوانندگان و بازیگران سینما و تلویزیون کشوری و هم استانی، حضور نخبگان و فرهیختگان هم استانی، دعوت از ورزشکاران، دیدار و گفت‌وگو با خانواده‌های معظم شهدا و شهدای مدافع حرم، گزارش هایی از مسافران نوروزی در استان، اطلاع رسانی در خصوص وضعیت ترافیکی و آب و هوایی استان، برقراری ارتباط زنده با کاروان راهیان نور و اماکن مذهبی و آستان مقدس امام زاده یحیی(ع) شهر سمنان، آیتم‌های طنز، موسیقی، معرفی آداب و رسوم مردم استان در استقبال از بهار و نوروز، سفره‌های هفت سین مردم نقاط مختلف استان، تبلیغ و ترویج ازدواج آسان با دعوت از 30زوج جوان که در فاصله میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و میلاد امام علی (ع) ازدواج کرده اند از بخش های این ویژه برنامه است.

برنامه کودک «شادی خانه»، ویژه برنامه خانواده «زیر یک سقف» ، پخش 16  فیلم سینمایی ایرانی و خارجی در ایام نوروز، پخش دو سریال نوروزی، 16 عنوان مستند با موضوع معرفی نقاط دیدنی و تاریخی استان و کشور، ، ارتباط زنده با مناطق عملیاتی جنوب و کاروان‌های راهیان نور از دیگر برنامه‌های نوروزی سیمای مرکز سمنان هستند.

تهیه 24 مستند خبری ، چندین ارتباط زنده با شبکه خبر و تهیه گزارش های تولیدی از موزه‌های مردم شناسی استان بخش هایی از برنامه‌های معاونت خبر مرکز سمنان است که از شبکه استانی سمنان و شبکه‌های سراسری در ایام نوروز امسال پخش خواهند شد

سیستان وبلوچستان

مرکز سیستان و بلوچستان در جشن نوروزی مردم ایران با برنامه‌های ویژه شریک می‌شود.

(صدا)

برنامه«سال نو سلام» عنوان ویژه برنامه تحویل سال 1398 است که به مدت 180 دقیقه به صورت زنده به روی آنتن خواهد رفت. معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری استان، اطلاعات پرواز و اطلاعات جوی هوا از زبان هواشناسان، ارتباط با گزارشگران افتخاری، نوروزنامه، بیان فرهنگ وآداب ورسوم مردم سیستان واقوام بلوچ در بلوچستان که با گویش‌ها وزبان‌های گوناگون در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و همچنین آئین‌های به استقبال رفتن نوروزدر سیستان و پخت کلوچه‌ها

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز