«غلامرضا تختی» در انتهای جدول فروش اکران نوروزی؛

میزان تماشاگران «غلامرضا تختی» شرم‌آور است

۱۳۹۸/۰۱/۱۳ - ۰۴:۵۶:۰۰
کد خبر: ۸۲۸۹۴۶
میزان تماشاگران «غلامرضا تختی» شرم‌آور است
سردبیر ماهنامه «فیلم» در یاداشتی به قرار گرفتن فیلم «غلامرضا تختی» در انتهای جدول فروش فیلم‌های اکران نوروزی و میزان تماشاگران این فیلم اشاره کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ هوشنگ گلمکانی، سردبیر ماهنامه «فیلم»، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: وسط این سیلاب‌های الهی/ دنیوی/ مدیریتی که برخی صحنه‌هایش اعجاب و وحشت توأم را برمی‌انگیزد، مشاهده اسم فیلم «غلامرضا تختی» در انتهای جدول فروش فیلم‌های اکران نوروز هم برایم بسیار تعجب‌برانگیز و از طرفی خوفناک است.

اگر قرار باشد سیلاب نوروزی تاثیری بر فروش فیلم‌ها گذاشته باشد، که حتما گذاشته، باید تاثیری مشابه و مساوی بر همه فیلم‌ها باشد، نه این که فیلمی با حدود ده میلیارد آن بالا باشد و تختی با پنج درصد فروش آن فیلم، این پایین. البته این‌که «غلامرضا تختی» به انتظارهای عامه تماشاگران از زندگی یک اسطوره معاصر اجتماعی پاسخ مطلوبی نمی‌دهد، از آغاز هم قابل پیش‌بینی‌بود اما نه این قدر که تماشاگران، حتی نگاهی متفاوت و از حیث زیبایی‌شناسی، متعالی به زندگی تختی را هم تاب نیاورند.

بی‌تعارف، این میزان تماشاگر برای چنین فیلمی در جامعه ما شرم‌آور است. یک شرم اجتماعی. می‌توانیم تحلیل کنیم که اوضاع عمومی سینما سلیقه مخاطبان را تقلیل داده اما در رده دوم جدول فروش، فیلم خوب و جدی «متری شیش‌ونیم» هم هست.

بنابراین موضوع پیچیده‌تر از چنین تحلیل ساده‌ای است. به هر حال به نظر می‌رسد شمار مخاطبان جدی و متوقع و مدعی و معترض به اوضاع عمومی سینما آن قدر هست که انتظار داشته باشیم فروش فیلمی چون «غلامرضا تختی» با چنین رقمی در انتهای جدول فروش اکران نوروزی نباشد، اما حالا این طوری اسباب شرمندگی است. من که شرمم آمد؛ کسانی که فیلم را ندیده‌اند، نمی‌دانم.

نظر شما