بررسی تولیدات کمدی در سینما با نگاه گیشه؛

کدام ژانر سینمادار را خوشحال می کند؟

۱۳۹۸/۰۲/۰۱ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۳۵۹۸۸
کدام ژانر سینمادار را خوشحال می کند؟
یادداشت؛ مجتبی احمدی

اصولا روشن ماندن چراغ سینما و فروش فیلم در اولویت سینمادارهاست، در واقع سینمادار از وضعیت صندلی های سالنش می تواند اوضاع مساعد سینما را تخمین بزند. اینکه فیلمی با حواشی بسیار بتواند به فروش خوبی دست پیدا کند دغدغه سینماداران است. سینمادار ایرانی با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، به دنبال این است سینما تحت هر شرایطی فروش مساعدی داشته باشد و اینکه چه فیلمی در چه ژانری و با چه بازیگری می تواند اثر قابل قبولی در کارنامه سینمایی این مملکت باشد در زمزمه ذهنی او نمی گنجد و در حقیقت او به دنبال این است که هر فیلمی که می تواند تماشاگر را به سالن های سینما بکشاند در درجه اول قرار دهد.

در سال گذشته اتفاقی افتاد که چندین تن از سینمادارن ایرانی به رغم عدم رغبت بسیاری از کارگردانان، از آن حمایت کردند. وقتی تیم ملی ایران در جام جهانی حضور یافت، بسیاری از سینماداران از طرح اکران بازی های تیم ملی در سالن های سینما حمایت کردند درحالی که برخی از کارگردانان و صاحب نامان سینما این قضیه را به شدت محکوم کردند و معتقد بودند اگر قرار است فوتبال در سینما به نمایش گذاشته شود ماه هم می توانیم فیلممان را در استودیو آزادی اکران کنیم.

با این توصیف باید گفت سینمادار هیچ وقت به دنبال کیفیت اثر، موقعیت سینمایی آن و درجه هنری فیلم نیست. اینکه فیلمی با هر درجه و جایگاه هنری بتواند در سینما اکران موفقی داشته باشد و با فروش و استقبال خوبی رو به رو شود، قطعا می تواند رضایت سینمادار را جلب کند.

در سال های اخیر شاهد این بودیم که با تغییر ژانر در سینما، سینماداران هم حال و احوال بهتری پیدا کردند. بسیاری از فیلم های کمدی که گاهی از نظر هنری در درجه بسیار پایینی قرار داشتند، با فروش بسیار بالا سالن های سینما را گرم کردند و عملا این به پیشرفت سیما در جذب مخاطب کمک کرد.

اتفاقی که اخیرا باعث شد فیلم «رحمان 1400» از پرده سینماها برداشته شود و فیلم «تگزاس 2» جایگزین آن شود هم تا حدودی نشان دهنده همین قضیه بود. مسئولین و تصمیم گیرندگان اکران، بعد از فیلم کمدی «رحمان 1400» که انصافا در سینما با فروش بسیار خوبی هم مواجه بود، به سرعت فیلم «تگزاس 2» را آماده اکران کردند تا دوباره وضعیت طبقه بندی فیلم های روی پرده سینما به لحاظ ژانر به حالت قبل برگردد و فیلم «تگزاس 2» حالا برای شکستن رکورد «رحمان 1400» روی پرده رفته است.

نکته ای که قابل اهمیت است این است که در شرایط موجود قطعا سینمادار و صاحبان سالن سینمایی و مدیران به دنبال فروش هستند و هیچ جایگاهی برای سینمادارانی که قرار است از هنر تجربه و ژانرهای دیگر حمایت کنند، وجود ندارد. این مسئله به کلیت وضعیت سینمایی ما به لحظا ژانر لطمه وارد می کند و بی شک سینما به سمت آثار کمدی که قطعا بیش از 60 درصد آنها به لحاظ جایگاه هنری، ویژه نیستند حرکت خواهد کرد.

سینمادار امروز معتقد است محتوا می فروشد نه اسم و رسم، درحالی که بی شک تهیه کنندگان خوب می دانند استارهای سینمایی در ژانر کمدی با استقبال خوبی مواجه می شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز