علامه اقبال لاهوری میهمان تلویزیون

۱۳۹۸/۰۱/۳۱ - ۱۶:۵۹:۵۳
کد خبر: ۸۳۶۴۵۱
علامه اقبال لاهوری میهمان تلویزیون
شبکه هیسپان تی وی برای مخاطبان اسپانیایی زبان خود، مستندی را آماده پخش دارد که گوشه هایی از زندگی «علامه محمد اقبال لاهوری» را به تصویر کشیده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، کارگردان این مستند سعی دارد در سه بخش «مراحل زندگی و تکامل شخصیت اقبال»، «بررسی فلسفه و افکار علامه» و در نهایت به «حس شاعرانه اقبال در بیان مسائل روز جامعه» بپردازد.

در این مستند نشان داده می شود که اقبال تحصیلات عالی خود را در رشته های فلسفه و حقوق در دانشگاه های انگلستان و آلمان به اتمام می رساند و با توجه به اشرافی که به علوم اسلامی و مکاتب فلسفی شرق و غرب داشته، همچون پلی ارتباطی در جهت درک بهتر مبانی فلسفه شرق و غرب عمل می کند. 

آنچه که از اقبال یک چهره متمایز و ممتاز می سازد و در این مستند به آن اشاره می شود، استعمار ستیزی او در دوران سلطه استعمار انگلستان بر شبه قاره هند و اشعار بی بدیل وی برای بیداری مسلمانان و مردمان تحت ستم است. اقبال بی آنکه زبان فارسی را به شکل رسمی و آکادمی خوانده باشد، به این زبان اشعار فراوانی سروده که به گفته اهل فن بخشی از شاهکارهای ادب فارسی است. اقبال هیچگاه خود را شاعر نمی دانست بلکه شعر را ابزاری برای بیان افکار و بالا بردن ضریب نفوذ مفاهیم می دانست.

مستند «اقبال: حکمت شرقی» (Iqbal: The Eastern Wisdom ) به کارگردانی احمد جان میرزایی محصول سال 2015 در دو قسمت 25 دقیقه ای از یکشنبه، اول اردیبهشت ماه ساعت 8:30 به وقت تهران از هیسپان تی وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 بازپخش می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز