خندیدن به صلاح نیست!

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۱۰:۳۵:۳۷
کد خبر: ۸۳۸۴۹۳
خندیدن به صلاح نیست!
در حالی سریال‌های ماه رمضان سال 98 اعلام شد که در میان تولیدات رمضان جایی برای سریال طنز وجود ندارد.

سال‌ها آنتن ماه مبارک رمضان به دلیل مخاطب وسیعش جزو پرمخاطب ترین کنداکتورهای سیما محسوب می‌شد، با این وصف که با توجه به حجم مخاطبش از سوی مدیران سیما نیز با وسواس و تمرکز بالایی چیدمان می شد و معمولا کارگردانان و تهیه کنندگان کارنامه داری در این مناسبت خاص سریال سازی می‌کردند. در طول این سال ها آثار ماندگار در رسانه ملی که بسیاری از آنها در خاطره ها ماندند و باعث شدند این مناسبت ویژه جزو پرطرفدارترین زمان های جذب مخاطب محسوب گردد. 

یکی از نکات مهم در برنامه ریزی و انتخاب آثار برای این کنداکتور نگاه ویژه مدیران و سیاست گذاران سازمان در بحث انتخاب ژانر بود. در واقع تنوع ژانر و رسیدن به مزاق و سلیقه اکثر مخاطبان مدنظر مدیران سازمان بود تا مخاطبان رسانه ملی پای سفره افطار ماندگار شوند. اصولا و معمولا در انتخاب آثار ویژه ماه مبارک رمضان در حوزه نمایش، یک اثر حداقل در گونه طنز دیده می شد که اتفاقا طرفداران خاص خودش را هم داشت. در واقع می توان گفت سریال های طنز و آثاری که در فضای ماورایی در این مناسبت خاص تولید شدند جز پرمخاطبان ماه مبارک رمضان بوده است.

با نگاه اجمالی به تولیدات امسال به این نکته می رسیم که تمام آثار از گروه برنامه ساز سابقه دار سیما با کارنامه قابل قبول هستند که اتفاقا هر یک در فضایی ویژه تولید شده اند. کارنامه سعید نعمت الله و محمدرضا آهنج و از سوی دیگر بهرام بهرامیان و تجربه اخیر برادران محمودی نشان از این دارد که ماه رمضان امسال هم، تلویزیون تدارک ویژه برای تولید آثار نمایشی داشته است و در حقیقت در کنار سفره مردم آثار دراماتیک می‌توانند لحظات جذابی را ایجاد کنند.

اما جای خالی تولیدات طنز تلویزیونی در این چیدمان خالی است. با توجه به وضعیت روحی و روانی جامعه بهلحاظ اقتصادی و... منطقی بود حداقل یکی از تولیدات امسال در حوزه طنز باشد که قطعا طرفداران بسیاری دارد. اینکه دو سریال طنز «زوج یا فرد» و «نون خ» در تعطیلات نوروز با مخاطب حداکثری مواجه شد و تماشاگران سیما بالاترین رای را به آنها دادند منطقی بود که یکی از طنازان کاربلد تلویزیون با اثری متفاوت امسال سریالی را روانه آنتن ماه مبارک کند که این اتفاق رخ نداد.

در روزهایی که مردم نیازمند خندیدن هستند و رسانه ملی بر خود وظیفه می داند که فضای شاد و مفرحی را میان مردم به خصوص خانواده های روحانی ماه مبارک رمضان ایجاد کند جدا شدن حداقلی مردم از روزهای سخت اقتصادی و خندیدن و شاد بودن، آن هم از طریق تنها رسانه مورد وثوق مخاطب ایرانی توقعی است که انجام آن خیلی دور از ذهن به نظر نمی رسد. اگرچه فینال «عصر جدید» و تولیدات شبیه به آن هم شاید بتوانند در این حوزه حضور کاربردی داشته باشند.

در ذیل آثار  تولیدی ماه رمضان را بررسی می کنیم:

از یادها رفته

مجموعه تلویزیونی «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه کنندگی اکبر تحویلیان یک ملودرام تاریخی است که در ۵۰ قسمت برای پخش از شبکه پنج سیما ساخته می‌شود و داستان آن به زندگی دختری جوان در سال ۱۳۱۹ می‌پردازد که به دلیل نداشتن شناخت از وضعیت کشور و آداب و رسوم دچار بحران شدیدی می‌شود اما با کشف حقیقت سنت‌ها و رفتارها به آرامش و زندگی مشترک می‌رسد.

میترا حجار، حسین یاری، سعیدراد، مائده طهماسبی، رسول نجفیان، الهام حمیدی، بیتا فرهی، لیلا بلوکات، کامران تفتی، حبیب دهقان نسب، سیما تیرانداز، علیرام نورایی، هلیا امامی، رضا یزدانی، حسین پاکدل، یوسف مرادیان، سیدمهرداد ضیایی، جهانبخش سلطانی، علی اوجی، سیامک اطلسی، مهدی سلوکی، ارسلان قاسمی، انوش معظمی، نیلوفر پارسا، امین ایمانی، مهرداد ضیایی، حسین ملکی، هادی ساعی، روزبه معینی، صحرا اسدالهی، آهو فرشچی، فرید نوروزی، ابوالفضل عرب، فرزانه طهماسبی از بازیگران این سریال رمضانی هستند.

عوامل سریال «از یادها رفته» عبارتند از کارگردان: بهرام بهرامیان، نویسندگان: حامد افضلی، رویا خسرو نجدی، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، مدیرتصویربرداری: ایرج عاشوری، طراح گریم: مهین نویدی، تدوین: شوکا زندباف، صدابردار: محمد علی درگاهی، برنامه ریز: فرزاد رحمانی، مدیران تولید: سید دانیال کاشانچی، مهدی تحویلیان، مدیر تدارکات: مرتضی پیر هادی، مسئول لباس: غزل آلوسی، عکاس: پریدخت اصباح، متین تحویلیان، کارگردان پشت صحنه: هوشنگ فلاح رضایی، مشاور امور رسانه ای: علی زادمهر، تهیه کننده: اکبر تحویلیان، محصول شبکه پنج سیما.

از یادها رفته

دلدار

محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند، رؤیا جاویدنیا، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی، شادی مختاری، کمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی و پیمان جعفری از جمله بازیگران این سریال هستند.

مجموعه تلویزیونی دلدار در ژانر ملودرام عاشقانه است که به موضوع جوانان و خانواده توجه ویژه‌ای دارد. در خلاصه داستان این سریال آمده است: «دیریست که دلدار پیامی نفرستاد».

عوامل اصلی این سریال عبارتند از: مدیر تصویربرداری: علیرضا رنجبران، تصویربردار: مهدی رضایی، صدابردار: سعید بجنوردی، صداگذار: حسین قورچیان، دستیار کارگردان و برنامه ریز: سیاوش رمضان لو، طراح صحنه: جواد فاضلی، طراح لباس: شبنم اصغری، طراح گریم: محمدرضا قومی، آهنگساز: ابوالفضل فراز، منشی صحنه مرجان تاجیک، مدیرتولید: علیرضا باقربیگی، عکاس: نوشین جعفری و مدیر تدارکات: رضا دهقان.

سریال دلدار

برادر جان

موضوع اصلی این ملودرام خانوادگی «حق الناس» است و در خلاصه داستان آن آمده است؛ «پسری بعد از، از دست دادن پدرش می­ خواهد دین­ های او را ادا کند.»

بازیگران سریال «برادر جان» عبارتند از: علی نصیریان، حسن پورشیرازی، حسام منظور، آفرین عبیسی، سعید چنگیزیان، کامران تفتی، سجاد افشاریان، ندا جبرئیلی، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، آرش فلاحت پیشه، محبوبه صادقی، جلیل فرجاد و با حضور لعیا زنگنه.

مدیر تصویربرداری: جمال شمس، مدیرتولید: آرش زینال خیری، مدیر برنامه‌ریزی: حسین دیردار، دستیار اول کارگردان: داوود بابایی، صدابردار: محمد شیوندی، طراح گریم: کامران خلج، طراح صحنه: جعفر محمدشاهی، طراح لباس: سوسن نوروزی، عکاس: مهدی حیدری، مهدی بردبار مشاور رسانه: ملیکا راد و مجری طرح مؤسسه فرهنگی هنری وصف صبا.

علی نصیریان برادر جان

نظر شما