بررسی چند فصلی شدن سریال‌های تلویزیونی؛ (بخش چهارم)

در صورت استقبال مردم دنباله‌سازی بر یک سریال اتفاقی مثبت است / نباید کیفیت را فدای کمیت کرد / گاه محتوا بر جذابیت قصه ارجحیت دارد

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۶:۴۹:۲۷
کد خبر: ۸۳۸۷۹۸
در صورت استقبال مردم دنباله‌سازی بر یک سریال اتفاقی مثبت است / نباید کیفیت را فدای کمیت کرد / گاه محتوا بر جذابیت قصه ارجحیت دارد
بهروز مفید با مثبت دانستن دنباله‌سازی بر سریال‌های موفق تأکید که دنباله‌سازی باید در صورتی انجام شود که قصه و فیلمنامه ظرفیت لازم را داشته باشند.

بهروز مفید تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: بحث سری کاری و تولید سریال‌ها در فازهای مختلف پس از استقبالی مطرح می‌شوند که از سوی مردم صورت می‌گیرد. اگر یک سریال در فاز دوم خود بتواند با یک منطق که ظرفیت داستان، آن را مشخص می‌کند ادامه داشته باشد حتی اگر عوامل تولید سریال پیش از شروع ساخت به این مسأله فکر نکرده باشند ساخت سریال در فازها و فصل‌های بعدی می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

مفید خاطرنشان کرد: سال گذشته سریال «محکومین» به تهیه‌کنندگی من ساخته شد و سپس سازمان صدا و سیما به دلیل استقبال از این سریال پیشنهاد تولید فاز بعدی را داد و با وجود اینکه ما چنین قصدی نداشتیم ساخت «محکومین 2» اتفاق خوبی بود که به نظرم سریال خوبی ساخته شد اما نکته جالب توجه این است که سریال «محکومین» در ساختاری اپیزودیک تولید شده که یک قصه مشخص را دنبال نمی‌کند و موضوع سری سازی در سریال‌هایی که قصه‌ای منسجم دارند تا حد زیادی فرق می‌کند.

وی افزود: در هر صورت ساخت یک سریال در فازهای بعدی حتی اگر پیش از ساخت پیش‌بینی نشده باشد در صورتی که سریال خوبی ساخته شود و مردم از آن استقبال کنند می‌تواند اتفاق مثبتی باشد و هیچ ایرادی ندارد و بعید می‌دانم اگر سریال در فصل اولش مورد استقبال قرار نگیرد عوامل تولید و سازمان صدا و سیما علاقه‌ای به ساخت فصل بعدی آن داشته باشند اما گاه نکات دیگری نیز مدنظر قرار می‌گیرد که شاید برای بسیاری جای سوال داشته باشد که چرا یک سریال با وجود عدم استقبال مخاطبان در فازهای بعدی ساخته و پخش می‌شود.

این تهیه‌کننده در ادامه این بحث گفت: سازمان صدا و سیما وظایف بسیاری دارد که برای آن تنها سرگرم‌کننده بودن یک سریال حائز اهمیت نیست. یکی دیگر از مسائلی که مورد توجه تلویزیون است توجه به محتوای آثار از جمله سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است. شاید یک سریال چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگیرد اما مضمون و محتوایی که آن اثر دارد نیاز روز جامعه باشد و سازمان از ساخت آن حمایت کند. مطمئناً یک سریال ارزشمند و با محتوا که تنها 10 یا 20 درصد مردم آن را دنبال می‌کنند جزو آثاری است که تلویزیون ترجیح می‌دهد ساختش ادامه داشته باشد و در اینجا مسأله‌ای مهم‌تر از سرگرمی و استقبال وجود دارد که به سیاست‌های تلویزیون ما برمی‌گردد که گاه محتوا بر جذابیت قصه ارجحیت دارد.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «هشت و نیم دقیقه» در پایان اظهار داشت: بحث دنباله‌سازی بر سریال‌های تلویزیون موضوع مهمی است که باید با کارشناسی دقیق‌تری دنبال شود. به نظر من محتوای آثار، خود جزو مباحث مهم است اما یک سریال تلویزیونی در هر صورت نیاز به مخاطب دارد و مسئولان باید به این مضوع نیز توجه کنند. من به شخصه با دنباله‌سازی بر سریال‌هایی که مردم از آن استقبال می‌کنند مشکلی ندارم اما این دنباله‌سازی باید به گونه‌ای باشد که سریال بتواند نظر مردم را مثل فصل اولش جلب کند. متأسفانه برخی مواقع برای پر کردن آنتن و طولانی کردن سریال ما شاهد هستیم که یک سریال خوب با قصه‌ای جذاب که می‌توانست در 30 قسمت روایت شود را به 60 قسمت کشانده‌اند و قصه‌اش آنقدر طولانی شده و به قولی کش آمده که دیگر جذابیتی ندارد. نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و در ساخت سریال‌های طولانی در چند فصل باید به ظرفیت فیلمنامه و قصه توجه داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز