در برنامه «رو در رو» مطرح شد؛

نقطه ضعف وابستگی بودجه به نفت چیست؟!

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۱۳:۰۸:۳۹
کد خبر: ۸۴۰۸۰۷
نقطه ضعف وابستگی بودجه به نفت چیست؟!
محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک و هادی آجیلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی با حضور در برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما موضوع تحریم نفتی از منظر فرصتی برای خودکفایی و عبور از خام فروشی را به مدت ۵۰ دقیقه بررسی کردند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابتدا مراد عنادی مجری برنامه با اشاره به خودداری ترامپ از تمدید معافیت برخی کشورها از تحریم نفتی ایران گفت: این اقدام در چارچوب خروج از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به فرجام صورت گرفته و هدف آن تشدید فشار بر جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

وی در ادامه با طرح مسائلی چون رایزنی ترامپ با برخی از کشورها همچون عربستان برای کاهش عرضه نفت ناشی از تحریم ایران و نیاز فزاینده بازار جهانی به نفت وارد بحث شد.

خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در مورد قابلیت عملیاتی شدن تحریم های نفتی آمریکا گفت: در تحریم های قبلی هم می خواستند در چهار یا پنج مرحله با کاهش ۲۰ درصدی در هر بار فروش نفت ایران را به صفر برسانند و موفق نبودند. 

وی افزود: در تحریم اخیر نفتی هم می خواستند فروش نفت ایران را به صفر برسانند و نتوانستند و فکر می کنم الان هم نمی توانند چرا که بازار نفت جهان در تعادل است. 

نماینده اسبق ایران در اوپک خاطر نشان کرد: همه از بازار نفت و تعادل آن راضی هستند و آمریکا در این تحریم تنهاست و نمی تواند به هدف خود برسد. 

هادی آجیلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین بیان کرد: هدف آمریکایی ها به صفر رسیدن درآمدها و کاهش درآمدهای نفتی ایران برای تحت فشار قرار گرفتن در طرح های دفاعی و موشکی است.

آجیلی ادامه داد: امروز دیگر کشورها در زمین آمریکا بازی نمی کنند و همه تخم مرغ هایشان را در یک سبد نمی گذارنند و راهبرهای خودشان را دارند از جمله کشور چین که به شدت به نفت عربستان وابسته است.

خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک به قیمت جهانی نفت و نوسانات آن پرداخت و گفت: ترامپ نه تنها قیمت نفت را کاهش نداد که قیمت نفت را بر اساس اقدامات خود افزایش دادند و اگر بر ماجراجویی های خود اصرار داشته باشند قیمت نفت بالاتر هم می رود.

وی با طرح این موضوع که در بودجه سال ۹۸ فروش ۱.۵ میلیون بشکه پیش بینی شده، ادامه داد: ما بر اساس بازار نفت با مشکل فروش و درآمد مواجه نخواهیم شد.

نماینده اسبق ایران در اوپک خاطر نشان کرد: نفت از نظر کیفی مهم است و نمی توان هر نفتی را جایگزین نفت دیگر کرد و کشورها در این جایگزینی کیفیت ها با مشکل مواجه می شوند.

هادی آجیلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: اگر قیمت نفت تا قبل از اعلام عدم تمدید معافیت ها ۷۰ دلار در هر بشکه بود الان ۷۵ دلار در هر بشکه است و این افزایش ها در انتخابات آمریکا تاثیر گذار است و تناقضی در راهبردهای آمریکا وجود دارد.

وی ادامه داد: آمریکا علاقه دارد شیل‌اویل را با افزایش فروش پیش ببرد و آن را جایگزین نفت ایران کند در حالیکه هزینه استخراج آن بالاست و میزان آن با نفت ایران برابری نمی کند مگر تغییر در دیزاین پالایشگاه هایشان. 

خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک به امنیت بازار انرژی پرداخت و گفت: چه بسا آمریکا بخواهد قیمت های نفت را برای رقبای اروپایی خود بالا ببرد و هزینه های خود را کاهش دهد و البته چین هم در رقابت اقتصادی در صدد توسعه خود است و با تصمیم های نفتی آمریکایی ها ممکن است رقابت اقتصادی با رقبایی چون چین و کشورهای اروپایی را برای یکه‌تازی خود پیش می برد.

هادی آجیلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی به راهبردهای نفتی بازار نفت پرداخت و اظهار کرد: این راهبرد تنوع مشتری و فروش را موجب می شود و البته در محموله های ما باید تتوع بخشی وجود داشته باشد و الان خریداران نفت ما مشخص و محدود هستند و همانطور که چینی ها توجه دارند که به خرید تنوع دهند ما نیز باید در فروش محصولات تنوع ایجاد کنیم و این راهبرد انرژی ما را تضمین می کند.

خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در مورد تنوع بخشی و بازارهای تضمین شده رقبای ایران گفت: ما در این زمینه غفلت کردیم در این سالها و باید اقدام شود. 

هادی آجیلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی به غفلت از بازار بزرگ بورس نفت اشاره و بیان کرد: تشخیص منشاء صادرات نفت با کیفیت مشخص اگر خریدار با ما هماهنگ باشد تقریبا مشخص نیست و اگر خریدار نخواهد منشاء را مشخص کند راه های بسیاری وحود دارد اما موضوع مسائل امنیتی هم وجود دارد و البته نمی توان مسئله اقتصادی را با پاسخ امنیتی مواجه کرد مانند آنکه بلاک اتفاق بیفتد و در این فاز می توان پاسخ امنیتی داد.

آجیلی یادآور شد: در سال ۶۸ نفت کش های ما را می زدند و الان کدام نفت کش ما را زدند که ما اقدام متقابل انجام دهیم.

خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک تصریح کرد: از تنگه هرمز فقط نفت صادر نمی شود بلکه گاز هم صادر می شود و هم واردات صورت می گیرد و هر کس بتواند این را کنترل کند دست برتر دارد و با توجه به شرکای تجاری ایران می توان شروطی گذاشت که متقابل نفت در تعادل فروش با شرکای تجاری باشد.

وی به جریمه های خرید نفت ایران برای خریداران پرداخت و گفت: کشورهایی که در آمریکا دارایی ندارد نگران جریمه نیست در غیر این صورت آمریکا می تواند دارایی های آنها را با جریمه تهدید کند.

نماینده اسبق ایران در اوپک به تحریم های قبلی اشاره کرد و گفت: در تحریم های قبلی راهکار داشتیم و این جریمه ها هم راهکار دارد و با شرکای خود می توانیم کما بیش کار کنیم.

هادی آجیلی استاد دانشگاه علامه گفت: خصلت تحریم به نحوی است که باید در کوتاه مدت جواب دهد در غیر این صورت کشور تحریم شده خود را تطبیق می دهد و آمریکایی ها به دنبال ایجاد یک شک اقتصادی و افزایش نارضایتی در ایران بودند که در کوتاه مدت محقق کنند.

آجیلی افزود: اگر برجام بود درست اما الان که عملا برجام کارآیی خود را از دست داده و ما با مدیران نفتی سر و کار داریم که نمی خواهند با راه‌های فرعی تحریم ها را دور بزنند و دچار مشکلات برای خود شوند.

خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در بخشی از این گفتگو عنوان کرد: اگر ما بخواهیم از تحریم ها عبور کنیم باید توجه داشته باشیم که تحریم ها یک اوج دارند و ایران توانسته که تحریم های قبلی را مدیریت کند.

وی گفت: ما همسایگان زیادی داریم و دولت باید مسلط شود و تعاملاتی با شرکا و همسایگان خود ایجاد کنیم و در این صورت دیگر تحریم ها برای ایجاد کنندگان آنها سودی ندارد بلکه برایشان ایجاد ضرر هم خواهد کرد.

نماینده اسبق ایران در اوپک تاکید کرد: دولت و مجلس قطعاً باید برنامه ریزی خاصی داشته باشد و این شرایط تحریم مجریان و مدیران با شهامت و ریسک می خواهد که اگر اسمشان در لیست تحریم ها برود باکی نداشته باشند و با این شرایط می توانیم تحریم را مدیریت کنیم و دشمن را ناکام بگذاریم.

هادی آجیلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه بحث عنوان کرد: اتحادیه اروپا در اینکه می خواهد در برجام بماند و البته اینکه می تواند در برجام بماند نشان داد که نمی تواند و پشتوانه برجام قطعنامه سازمان ملل است.

آجیلی افرود: استقلال اروپایی ها از آمریکا در برجام مطرح شد و در برجام آمریکایی ها می گفتند بدون اروپا در برجام نمی مانیم و بعد که اروپایی ها آمدند آمریکا رفت و آمدن و رفتن اروپایی ها در برجام اثری نداشت و این برای حیثیت آنها بد است.

خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک بیان کرد: اروپا واردکننده نفت و گاز است و آسیب تحولات نفتی متوجه او خواهد بود و باید در این زمینه پای کار بیایید و امنیت انرژی خود را صیانت کند.

وی درمورد وابستگی به نفت گفت: اقتصاد ما وابسته به نفت است و این نقطه ضعف است و باید ارتباط فروش نفت با زندگی مردم را قطع کنیم و سرمایه گذاری ها در مسیر دیگری باشد و تا قبل از برجام وابستگی ما ۲۵ درصد کم شده بود و اگر در این ۴۰ سال سالی ۲ الی ۳ درصد هم وابستگی بودجه به نفت را کاهش می دادیم دیگر وابسته نبودیم.

نماینده اسبق ایران در اوپک تاکید کرد: باید نقطه ضعف وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی را رفع کنیم و درآمدهای نفتی را صرف سرمایه گذاری کنیم و در صندوق ذخیره نفتی پس انداز کنیم. 

خطیبی گفت: دشمن از طریق نقطه ضعف وابستگی به درآمدهای نفتی به ما فشار می آورد و با رفع این ضعف اقتصادی با سلامت در اقتصاد مواجه می شویم.

وی ادامه داد: فکر می کنم مسئولان در این مدت به این نتیجه رسیده اند که وابستگی اقتصاد به نفت را کم کنند.

هادی آجیلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در همین رابطه عنوان کرد: لازم نیست اقتصاد بدون نفت باشد بلکه نباید بودجه جاری وابسته به نفت باشد و وقتی تولید در کشور بالا رود نیاز به واردات کم می شود و کشور را با درآمدهای مالیاتی اداره کنیم.

«رو در رو» محصول گروه سیاسی شبکه چهار سیما است که سه شنبه ها ساعت 19 به صورت زنده پخش می شود.

 

نظر شما