۳۰ سریال برگزیده ماه رمضان؛(قسمت نخست)

از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۸ با سریال های ماه مبارک رمضان/یادگاری از بازیگرانی که نامشان ماندگار ماند

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۳:۴۱:۳۰
کد خبر: ۸۴۱۳۵۲
از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۸ با سریال های ماه مبارک رمضان/یادگاری از بازیگرانی که نامشان ماندگار ماند
در ماه رمضان تصمیم داریم سریال های ماندگار این مناسبت را بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بیش از سه دهه از آغاز ساخت و پخش مجموعه‌های مناسبتی ماه رمضان در تلویزیون می‌گذرد. پخش سریال‌های ماه رمضان که البته هنوز به عنوان مجموعه‌های مناسبتی این ماه مطرح نشده بودند، به طور جسته گریخته اوایل دهه هفتاد از شبکه‌های یک و دو آغاز شد.

شروع پخش این سریال‌ها همزمان با ایام نوروز در آن سال‌ها بود و به همین دلیل نمی‌توان به طور قطع گفت که هدف سازندگان مجموعه‌های تلویزیونی که آن زمان به روی آنتن رفتند تنها ماه رمضان بوده و در واقع مناسبتی دو جانبه، هم نوروز و هم ماه مبارک رمضان دلیل پخش سریال‌هایی بود که خسرو ملکان و حسن فتحی کارگردانی‌شان کردند.

روند پخش مجموعه‌های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان از سال 70 آغاز شد و به جز دو سال 75 و 77 که هیچ کدام از شبکه‌ها تدارکی برای پخش سریال ویژه این ماه ندیده بودند تا اوایل دهه هشتاد ادامه پیدا کرد.

در نظر داریم به همین بهانه در روزهای ماه مبارک رمضان آثار منتخب نمایشی این مناسبت را بررسی کنیم.

مهمان

«مهمان» تنها سریالی بود که سال 70 به کارگردانی خسرو ملکان در ماه مبارک رمضان از شبکه یک پخش شد.

پروین سلیمانی در نقش طاهره خانم (طاهره خانمِ چنگال‌به‌دست)، محمدعلی ورشوچی در نقش شعبون، جمشید مشایخی، حمیده خیرآبادی، احمد قدکچیان و روح‌الله مفیدی از بازیگران این سریال بودند.

خلاصه داستان: پسر آقای ستوده که در فرانسه درس می‌خواند، برای گذراندن تعطیلات نوروزی در کنار خانواده، به ایران می‌آید. خانواده‌اش تصمیم گرفته بودند که در این فرصت، برای او همسری انتخاب کنند ولی هنگامی که او به ایران می‌آید، متوجه می‌شوند که نه تنها او ازدواج کرده، بلکه فرزندی هم دارد.

تعطیلات نوروزی

این سریال خسرو ملکان در سال 71 در ماه مبارک رمضان از شبکه یک پخش شد.

اسماعیل داورفر، مرتضی احمدی، پروین سلیمانی در نقش طاهره خانم، محمدعلی ورشوچی در نقش شعبون، محمود بهرامی در نقش قنبرک، کیومرث ملک‌مطیعی، فرخ‌لقا هوشمند، عباس محبوب، هما خاکپاش، فاطمه طاهری، مختار سائقی، مهین برزوئی، رحمان مقدم، سیروس قهرمانی و هائده حائری از بازیگران این سریال بودند.

خلاصه داستان: مدیر یک واحد صنعتی بزرگ، تصمیم دارد تعدادی از کارگران خود را به عنوان «کارگر نمونه» انتخاب و خانه‌هایی را به آنان واگذار کند. همه کارکنان و کارگران تلاش گسترده‌ای را آغاز می‌کنند تا نامشان در لیست افراد برگزیده قرار گیرد و به تبع آن، توطئه‌ها و اختلافات زیادی در طی داستان بوجود می‌آید، اما سرانجام، حق به حق‌دار می‌رسد.

همسایه ها

حسن فتحی سال 72 سریال «همسایه ها» را روانه آنتن شبکه یک کرد.

بیوک میرزایی، شهلا ریاحی، فریبا متخصص، زهرا سعیدی، شهرزاد عبدحق، مریم معترف، حسین کسری، داریوش موفق، بهمن نجف‌زاده و خسرو فرحزادی از بازیگرانی بودند که در این سریال نقش آفرینی کردند.

داستان این مجموعه تلویزیونی درباره چندین خانواده و همسایه است که همگی در یک محله زندگی می‌کنند و در هر قسمت برای هریک مشکلات و مسائلی پیش می‌آید که در نهایت با همفکری و همیاری سایر همسایه‌ها، آن مشکل برطرف می‌شود.

نیمه پنهان ماه

سال 73 «نیمه پنهان ماه» به کارگردانی مجید جعفری از شبکه یک پخش شد.

عنایت‌الله بخشی در نقش عمو، جلال مقدم، مهین شهابی، ثریا قاسمی، حسین کسبیان، تانیا جوهری، اکرم محمدی، محمود عزیزی، لادن طباطبایی، فاطمه طاهری، فریبا متخصص، فریده سپاه‌منصور و اصغر سمسارزاده از بازیگران این سریال بودند.

این مجموعه تلویزیونی، درباره خانواده‌ای است که گم‌شده‌ای دارند و با زیر و رو کردن خاطرات‌شان، بدان دست پیدا می‌کنند. شخصیت اصلی این مجموعه، آقا بزرگ است که سرپرست و بزرگ خانواده است. او مدت‌ها قبل، پسری به نام جلال را به فرزندی قبول کرده است و پس از آن و در خلال سال‌ها، اتفاقاتی برای خودش، خانواده و جلال رخ داده است.

بهاران در بهار

«بهاران در بهار» در سال 74 به کارگردانی غلامرضا رمضانی از شبکه دو سیما پخش شد.

رضا بابک، رضا خندان، پروین میکده، هما خاکپاش، فاطمه طاهری، رضا ایران‌منش، پرستو گلستانی، فرهاد اصلانی، نعمت‌الله گرجی و مهرانه مهین ترابی بازیگران این سریال بودند.

خلاصه داستان: نصرت به طمع به‌دست آوردن زمینهای معمار تلاش می‌کند پسرش جواد را به عقد دخترِ معمار درآورد. از طرفی پسرش جواد که در کارگاه آقارضا کار می‌کند، به دختر او معصومه علاقمند است؛ اما صادق برادر معصومه با این ازدواج موافق نیست.

گردنبند

شبکه سه سیما سال 76 سریال «گردنبند» هاشم میرطالبی را در ماه رمضان پخش کرد.

بازیگران مطرح این سریال جلیل فرجاد، اکبر دودکار بودند.

موضوع اصلی این سریال مربوط به گردنبند گمشده ای بود که دست به دست می چرخید و هر بار داستانی تازه را رقم میزد.

جزیره ای در خشکی

این سریال به کارگردانی حسین قاسمی جامی سال 78 از شبکه یک پخش شد.

احمد نجفی، ولی شیراندامی، محمد جوزانی، عزت الله رمضانی فر بازیگران این سریال رمضانی بودند.

این سریال با داستان ظالم و مظلوم در فضای ارباب و رعیتی روستا ساخته شد.

ارمغان بهشت

در همان سال 78 شبکه دو سیما سریال «ارمغان بهشت» را به کارگردانی محمدرضا فریس آبادی روی آنتن برد.

جواد انصافی و امیر پارسا از بازیگران این سریال بودند.

این سریال فضایی جنگ گونه داشت و که ماجراهای اوستا و شاگرد را روایت می‌کرد.

ادامه دارد...

نظر شما