همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده؛

همراه با رادیو در ماه ضیافت الهی

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۱۲:۳۳:۵۶
کد خبر: ۸۴۲۹۹۶
همراه با رادیو در ماه ضیافت الهی
​بیش از 870 عنوان برنامه متناسب با ماه مبارک رمضان در شبکه‌های مختلف رادیویی تدارک دیده شده است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  دکتر شاه آبادی با اعلام این خبر گفت: بیش از 870 عنوان برنامه متناسب با ماه مبارک رمضان در شبکه‌های مختلف رادیویی تدارک دیده شده است. وی افزود: برنامه‌هایی با محور حق‌الناس، حضور چهره‌های معنوی به عنوان سخنران و برنامه‌هایی درباره احکام ویژه رمضان تولید شده است.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: در رادیو سلامت برنامه‌های مختلفی درباره سبک زندگی ارائه می‌شود و هر شبکه رادیویی متناسب با ماموریتش، برنامه‌های رمضانی را به گوش مخاطبان می‌رساند. در رادیو قرآن، ترتیل و تلاوت، برنامه‌های ویژه ای برای ماه مبارک رمضان تولید شده که تقدیم شنوندگان می‌شود. معاون صدای رسانه ملی گفت: در سال گذشته که از رادیو ترتیل استقبال خوبی شد و امسال تا پایان ماه مبارک از آن استفاده می‌کنیم. وی با بیان اینکه رادیو ایران با «جشن سلام» به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رود، گفت: این شبکه رادیویی پس از اتمام ماه مبارک با «جشن سپاس» به استقبال ماه شوال می‌رود. همچنین رادیو تهران نیز با «جشن سپاس» به بیان آیین و مراسم عید فطر می‌پردازد.

 برنامه‌های سحرگاهی

شاه آبادی با اشاره به برنامه‌های سحرگاهی رادیو گفت: «قرار بی‌قراران» ویژه برنامه سحرهای ماه مبارک رمضان رادیو ایران است که تقدیم شنوندگان روزه‌دار می‌شود.

برنامه «سحوری» رادیو فرهنگ نیز با پخش ادعیه و مناجات سحر، فضایی معنوی برای روزه داران فراهم می‌کند.هر سحرساعت 3 بامداد در برنامه «مشکات» رادیو جوان مجموعه سخنرانی‌های حجت الاسلام قرائت و کارشناس مذهبی دراین ماه پخش می‌شود.

ویژه برنامه سحرگاهی «بهشت اجابت» با آشنایی مفاهیم جوشن کبیر از رادیو معارف، «تهران بیدار» از رادیو تهران ،«زلال مثل باران»  از رادیو گفتگو اوقات سحری را با مردم همراه می‌شود.

ویژه برنامه‌های افطار

معاون صدای رسانه ملی با اشاره به ویژه برنامه‌های افطار رادیو گفت: «قرار آسمانی» ویژه برنامه افطار رادیو ایران ،« نان و خرما» ویژه برنامه افطار رادیو معارف است که به بررسی صفات متقین از منظر حضرت علی(ع) می‌پردازد. رادیو سلامت با مجله ویژه افطار و مطرح کردن موضوعهای اخلاقی و اجتماعی، توکل و توسل لحظات معنوی را برای مخاطبان فراهم می‌کند.

«دعوت» ویژه افطار رادیو تهران ، «به تماشا سوگند»ویژه برنامه افطار رادیو گفتگو و «صدای ربنا» ویژه برنامه افطار رادیو قرآن است.

ویژه‌های رادیو در ماه مبارک رمضان

دکتر شاه آبادی از ویژه برنامه‌های رادیو ایران با نام‌های «به رنگ خدا» با موضوع قرآن و زندگی ،«عشق نام دیگر توست» ویژه وفات حضرت زینب (س) یاد و اعلام کرد: 3 مستند رادیویی از گروه سیاست این شبکه با موضوع شکست نظریه‌های سازش از کارتر تا ترامپ، راهپیمایی بازگشت و مظلومیت جهانی فلسطین ، نقش ایران و جهان اسلام در حمایت از فلسطین تدارک دیده شده است. ضمن اینکه در مستند دیگری اندیشه مقاومت در نسل جدید فلسطینی‌ها بررسی و زنده بودن اندیشه امام خمینی(ه) در باره فلسطین روایت می‌شود.

وی برنامه‌های «در حوالی قاف»گفت‌و‌گو با اهالی ادب و هنر در خصوص ماه مبارک رمضان ،«سی روز سی آیین» بررسی آیین ‌های ماه رمضان در کشورهای اسلامی،«سی روز سی حکمت» جملات قصار و احادیث ناب درباره روزه و ماه رمضان، «سی روز سی غزل» از برنامه‌های رادیو فرهنگ خواند و گفت: رادیو جوان نیز ویژه برنامه صبحگاهی «هفت آسمان»، ویژه اذان مغرب با نام «ماه نو» را با آیتم‌های مختلف و موضوع حق و تکلیف در دوران جوانی، همچنین «قرار» ویژه اذان ظهر با موضوع اهمیت نمازاول وقت و برکات روزه را پخش می‌کند.

برنامه«شبهای رمضان» رادیو معارف گفت‌وگوی صمیمی‌با چهره‌های شاخص در عرصه‌های دینی و فرهنگی است.

مسابقه رادیویی «ضیافت» نیز به طور زنده  با هدف آشنایی مخاطبان با احکام دین و حقوق متقابل انسانها در کنداکتور رمضانی این شبکه است. مسابقه رادیویی«آیات نور» نیزبا همکاری سازمان عقیدنی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با کارشناسی حجت الاسلام احمد جلیلی صفت جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در دو نوبت به روی آنتن می‌رود.پخش دعای پر فضیلت افتتاح و برنامه «غرفه‌های نور» و انعکاس فعالیت نمایشگاه قرآن کتاب تهران هر شب روی آنتن این رادیو خواهد رفت. معاون صدا از برنامه «نشانی» با طرح موضوعات مرتبط با هر جزء از قرآن کریم و «حق با توست» با موضوع رعایت حق الناس در برنامه‌های رادیو سلامت یاد کرد وگفت: نمایش‌هایی ویژه خانواده در برنامه «خانه ما» و ماه باران» با مباحث و موضوعات قرآنی و معرفتی از  رادیو تهران روی آنتن می‌رود.

شاه آبادی با معرفی برنامه‌های رادیو گفتوگو اعلام کرد: برنامه «ماه ماه» با موضوع بررسی آیین‌های ماه رمضان در فرهنگ عامه مردم ایران، برنامه «برهان» با تحلیل و بررسی ریاضت غیر دینی و تفاوت آن با روزه داری، برنامه «روشنا»با تفسیر آیات قرآن کریم از زبان حجت الاسلام قرائتی، برنامه «نجوا» با موضوع بررسی صفات خوب در ماه مبارک رمضان وآیتم های متنوع روانشناسی،برنامه«رهیافت» با موضوع تبیین جدیدترین مواجهات هستی شناختی با محوریت دین اسلام ، برنامه «اشاره»به منظور ترویج دو حسنه «رعایت حق الناس» و «خوش خلقی» در جامعه از برنامه‌های رادیو گفتگو است.

وی در خصوص برنامه‌های مناسبتی رادیو قرآن گفت: پخش زنده محفل انس با قرآن در حضور مقام معظم رهبری، معرفی کتاب با موضوع رمضان و «شهر قرآن» ویژه نمایشگاه قرآن  تهران از ویژه برنامه‌های رادیو قرآن است.

ویژه برنامه «قرآن و زندگی» در مناسبت های رحلت حضرت خدیجه،ولادت امام حسن مجتبی(ع)،روز ضربت و شهادت حضرت علی(ع)نیز پخش می‌شود. شرح دعای ابوحمزه ثمالی در ویژه برنامه«لحظه‌های ناب شرح دعای ابوحمزه ثمالی» از دیگر برنامه‌های این شبکه است.

همچنین در رادیو پیام با توجه به تغییر رویکرد این شبکه برنامه‌های کوتاهی با عناوین « یک آیه یک پیام» ، «پیام رمضان» ، «قرآن از زبان قرآن احادیث»،« آیات» متون ادبی و کلام بزرگان در مورد ماه مبارک رمضان پخش می‌شود.

برنامه «عصر رمضان»،«فامیل دور،فامیل نزدیک»،«نمایش ویژه ماه رمضان» ،«همپای صبا» از برنامه‌های رادیو صبا است.ضمن اینکه برنامه‌ای اذانگاهی «در حوالی عشق» با رویکرد ماه رمضان پخش می‌شود

رادیو اقتصاد نیز برنامه‌های «در خلوت حضور» درباره نحوه آماده شدن برای ماه مبارک رمضان، «لحظه‌های اجابت» برای بررسی احکام ماه مبارک رمضان، برنامه«شهید عدالت» با موضوع بررسی سیره اقتصادی حضرت علی(ع)، برنامه«فیض حضور» برای سفارش به خواندن قرآن و شب زنده داری در روال پخش دارد.

نمایش‌های رادیو

دکتر شاه آبادی با بیان اینکه 15 سریال رادیویی برای پخش از شبکه‌های رادیویی تهیه شده است که از این تعداد 13 سریال جدید و 2 سریال آرشیوی است گفت: این سریال ‌ها از 10 شبکه ایران، جوان، سلامت، فرهنگ،تهران،ورزش ، اقتصاد،صبا، قرآن و نمایش پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه برای بعضی شبکه‌ها ، 3 سریال تهیه شده است که هر سریال متناسب با سه دهه ابتدایی،میانی و پایانی ماه مبارک رمضان است، خاطر نشان کرد: برای شبکه‌هایی که یک سریال تهیه شده است موضوع و داستان متناسب با ایام لیالی قدر و پوشش مناسبت‌ها ارایه شده است. دکتر شاه آبادی گفت: مدت این مجموعه ‌ها 4380 دقیقه در 246 قطعه است.

دراین سریال‌ها به موضوع «حق الناس» به عنوان محور موضوعی اصلی و مضامینی چون انس و توجه به قرآن ، توبه،کسب روزی حلال، نوع‌دوستی، تهذیب نفس، صبر ،گذشت و بخشش، مناعت طبع و پرهیز از زیاده خواهی توجه ویژه‌ای شده است.

ترتیل قرآن کریم از امواج رادیو

دکتر شاه آبادی گفت: مخاطبان رادیو می توانند شنونده ترتیل یک جزء از قرآن کریم از رادیو باشند.

برنامه «قدر قرآن» که هر سحر ساعت 5:00 از رادیو ایران پخش می‌شود،به تلاوت کامل قرآن کریم در طول ماه مبارک رمضان می‌پردازد. رادیو فرهنگ در همین ساعت ، رادیو جوان در برنامه «تلاوت قرآن» ، رادیو تهران در برنامه «ترتیل قرآن» ، رادیو سلامت با ویژه برنامه «ترتیل» و رادیو اقتصاد با برنامه « تلاوت قرآن کریم» به تلاوت جزء به جزء قرآن کریم می‌پردازند.

رادیو معارف با برنامه زنده «در محضر قرآن مشهد» ساعت 4:50 دقیقه بعد از اذان صبح به پخش مستقیم ترتیل قرآن کریم از حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) می‌پردازد.

همچنین با برنامه زنده « در محضر قرآن قم» که ساعت 14:50 پخش می‌شود، ترتیل قرآن کریم حرم مطهر حضرت معصومه (س) به طور زنده روی آنتن می‌رود. در رادیو گفتگو ترتیل یک حزب از قرآن کریم تلاوت می‌شود و پس از آن در برنامه «شمیم عطر رحمان» تفسیر یک آیه از هر جزء قرآن کریم (پس از پخش ترتیل)پخش می‌شود.

رادیو قرآن نیزبه تلاوت ترتیل یک جزء خلیل حصری با ترجمه قادر پناه می‌پردازد.

ویژه برنامه‌های شب ‌های قدر

به گفته دکتر شاه آبادی  رادیو ایران با ویژه برنامه‌های «عشق نام دیگر توست» ، «ساده مثل صبح» ویژه برنامه 19 ماه مبارک رمضان ،«حرفی از نام تو» ،«دور عاشقان» «باغ ارغوان» و «ویژه شب‌های قدر به موضوع شبهای قدر ، ضربت خوردن و شهادت حضرت علی (ع) می‌پردازد. رادیو فرهنگ با دو برنامه ‌ «ماه شب‌های کوفه» و «ماه محراب» نمایش‌هایی مربوط با ویژه شهادت حضرت علی (ع) پخش می‌کند.«گفت نپوش» درس گفتارهایی در حوزه اخلاق و فرهنگ اجتماعی از دیدگاه حضرت علی(ع) در نهج البلاغه و مولانا در مثنوی معنوی و مقایسه این دو دیدگاه با هم است. پخش سخنرانی به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) در برنامه «فراز سخنرانی»، سیمای حضرت علی(ع) در ادب فارسی-کلام امیرمومنان در نهج البلاغه در برنامه «آفتاب در آینه»، پخش سخنرانیهای مذهبی به مناسبت ایام شهادت حضرت امام علی(ع) از دیگر برنامه‌های این شبکه رادیویی است.

رادیو جوان باویژه برنامه «خدایی که در این نزدیکی است» به اهمیت شب قدر می‌پردازد.

رادیو معارف در ویژه برنامه « فیض حضور» ویژه شبهای قدر به پخش زنده برنامه‌های حرم حضرت معصومه در شب ‌های قدر می‌پردازد.«ماه و محراب» ویژه شهادت جانسوز امیر المومنین حضرت علی (ع) به مدت سه روز به طور زنده پخش می‌شود.

رادیوتهران در ویژه برنامه«پله پله تا ملاقات با خدا» به اهمیت این شب‌ها می‌پردازد. برنامه‌های«پلک تر عشق» و «خانه بدون علی»ویژه ضربت خوردن امام علی (ع) تدارک دیده شده است.

رادیو گفتگو در ویژه برنامه‌هایی به پخش ادعیه و مراسم شب قدر از دانشگاه امام صادق (ع) می‌پردازد. برنامه«سجده سرخ» بررسی سیره عملی امام علی (ع) است که از این شبکه روی آنتن می‌رود.

رادیو قرآن در ایام شهادت حضرت علی (ع) و شب ‌های قدر با ویژه برنامه «قدرقرآن» به مراسم احیاء می‌پردازد. پخش دعای جوشن کبیر در مراسم شبهای قدر از دیگر برنامه‌هاست.

ویژه روز قدس

معاون صدای رسانه ملی با اشاره به روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان گفت: شبکه‌های رادیویی با تهیه ویژه برنامه‌هایی به اهمیت این روز می‌پردازند. رادیو ایران در ویژه برنامه‌ای به انعکاس مراسم راهپیمایی روز قدس می‌پردازد

.همچنین رادیو فرهنگ با دو برنامه«قبله اول» و «روزی برای رهایی»ضمن پوشش مراسم راهپیمایی روز قدس، این روز را گرامی می‌دارد.

برنامه «فلسطین» مستند تاریخی فلسطین و «به سوی قدس»ویژه برنامه‌های رادیو معارف است.

«کوچه سلامت پلاک 102»ویژه برنامه روز قدس است که از شبکه رادیویی سلامت پخش می‌شود.

«زیتون‌های زخمی» ،«خاک مقاوم»،، «ویژه روز قدس» و «میراث ماندگار» ویژه برنامه ‌های ر وز قدس رادیو تهران است که به انعکاس راهپیمایی می‌پردازد.

رادیو اقتصاد با برنامه «ویژه روز قدس» به بیان اهمیت حضوردر راهپیمایی روز قدس می‌پردازد.

رادیو گفتگو در ویژه برنامه گفت‌وگوی سیاسی به موضوع فلسطین و بررسی اقدامات آمریکا در منطقه وجهان می‌پردازد.

رادیو قرآن نیز در ویژه برنامه روز قدس به اهمیت این روز می‌پردازد.

ویژه ولادت امام حسن مجتبی (ع)

شاه آبادی سپس به معرفی برنامه‌های رادیو در سالروز میلاد امام حسن(ع) پرداخت و گفت: رادیو ایران با ویژه برنامه‌ای به بررسی تقوی در خانواده و در اجتماع می‌پردازد.

رادیو فرهنگ در برنامه «کوبه» به اطلاع رسانی برنامه‌های هفته اطعام نیازمندان و اکرام ایتام اشاره می‌کند.

رادیو معارف با دو ویژه برنامه «کریم آل طاها» ،«کریمانه» به بررسی سیره و زندگی امام حسن مجتبی (ع) می‌پردازد.

 عید سعید فطر

دکتر شاه‌آبادی با اشاره به برنامه‌های عید فطر رادیو گفت: رادیو ایران نه تنها با ویژه برنامه «ساده مثل صبح» به اهمیت این عیددینی- ملی می‌پردازد، بلکه در ویژه برنامه «قنوت شکر» مراسم نماز عید فطر به طور زنده پخش می‌شود.

صبح روز عید فطرنیز رادیو جوان با برنامه«رنگین کمان » لحظات شاد و مفرحی را برای مخاطبان ایجاد می‌کند.

رادیو معارف در شب عید سعید فطر با برنامه «بدرقه» به بررسی اعمال عیدسعید فطر ، علل وجوب زکات از منظر دین می‌پردازد.ضمن اینکه ویژه برنامه «شکرانه» اول و دوم ماه شوال پخش می‌شود.

رادیو سلامت در شب عید سعید فطر با ویژه برنامه‌ای حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطررا گرامی می‌دارد.

رادیو اقتصاد نیز با برنامه ویژه عید فطر به تاثیر پرداخت زکات فطریه از منظر اقتصادی می‌پردازد.

«عیدانه و لبخند» ویژه برنامه رادیو گفتگو به مناسبت عید فطر است که به موضوع شادی در اسلام، انفاق و زکات در دین اسلام می‌پردازد.

رادیو قرآن در ویژه برنامه‌ای به پخش زنده خطبه و نماز عید فطر همچنین نماز عید فطر به امامت مقام معظم رهبری می‌پردازد. برنامه «عید بندگی» ویژه برنامه این روز است .همچنین برنامه «راز آسمان»در خصوص استهلال ماه مبارک رمضان وماه شوال صحبت می‌شود.

رادیو ومخاطبان خردسال

دکتر شاه آبادی با بیان اینکه رادیو در ماه مبارک رمضان مخاطبان خردسال خود را فراموش نکرده است گفت: رادیو ایران برای خردسالان در برنامه «شب بخیر کوچولو» با اجرای مریم نشیبا قصه‌ای با موضوع ماه مبارک رمضان و فضایل این ماه تدارک دیده است. همچنین رادیو سلامت با دو برنامه «قصه‌های آسمانی» با داستان‌های کودکانه و «فرزند من» درباره روزه اولی‌ها و مسئولیت دادن به فرزندان در کنار خانواده‌های ایرانی خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز