چند روز پس از برگزاری مراسم جشن شانزدهمین شب بازیگر تئاتر؛

بهزاد فراهانی: منافع شخصی‌شان تأمین نشده توهین و فحاشی می کنند/ پارسال زن و شوهر کاندیدا بودند امسال می خواستند پدرشان هم کاندیدا شود

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۸۴۳۲۰۹
بهزاد فراهانی: منافع شخصی‌شان تأمین نشده توهین و فحاشی می کنند/ پارسال زن و شوهر کاندیدا بودند امسال می خواستند پدرشان هم کاندیدا شود
بهزاد فراهانی با اشاره به حواشی بسیاری که برای شانزدهمین جشن شب بازیگر رخ داد گفت: افراد معترضی وجود دارند که به اندازه‌ای کوچک هستند که چون منافع شخصی‌شان در جشن شب بازیگر تأمین نشده به توهین و فحاشی علیه ما می‌پردازند. یکی از همین اشخاص که سال گذشته خودش و همسرش کاندیدا بودند امسال انتظار داشتند پدرشان نیز کاندیدا شود و چون این اتفاق رخ نداد به انتقادهایی از جنس توهین پرداختند.

بهزاد فراهانی، رئیس هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره انتقاداتی که به جشن شانزدهمین شب بازیگر تئاتر و داوری آن مطرح شده، گفت: قرار است در یک جلسه اضطراری درباره مسائلی که مطرح شده صحبت کنیم و قصد ما رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب است، همانطور که همواره در راستای برگزاری بهتر این جشن تلاش کرده‌ایم. به همین منظور از هر شخصی که در بهبود شرایط برگزاری جشنواره به خصوص شرایط داوری پیشنهادی برای ما دارد دعوت می‌کنم پیشنهادات خود را به صورت مکتوب به ما مطرح کند.

فراهانی در ادامه تصریح کرد: اما متأسفانه در این بین بیشتر شاهد توهین هستیم تا انتقاد و افراد معترضی وجود دارند که به اندازه‌ای کوچک هستند که چون منافع شخصی‌شان در جشن شب بازیگر تأمین نشده به توهین و فحاشی علیه ما می‌پردازند. یکی از همین اشخاص که سال گذشته خودش و همسرش کاندیدا بودند امسال انتظار داشتند پدرشان نیز کاندیدا شود و چون این اتفاق رخ نداد به انتقادهایی از جنس توهین پرداختند. جشن شب بازیگر یک جشن صنفی است که هدفش بزرگ کردن تئاتر ایران است نه بزرگ کردن شخصی خاص.

وی افزود: برخی از همکاران ما در تئاتر دچار توهمی هستند که از هر جشن و جشنواره‌ای انتظار جایزه دارند، به شخصه شاهد بودم یک کارگردان چون بازیگرش کاندیدای جایزه نشده به‌گونه‌ای با من رفتار کرد و حرف‌هایی زد که گویا او بزرگترین کارگردان جهان و بازیگرش گرتا گاربو است. حتی بزرگترین بازیگران جهان نیز انتظار ندارند از هر جشن و جشنواره‌ای جایزه بگیرند و بهتر است ما هم این نکته را بیاموزیم که به جای منافع شخصی به فکر منافع جمعی‌مان باشیم.

این بازیگر در ادامه اظهار داشت: متأسفانه مسأله در نظر گرفتن منافع شخصی کار را به جایی رساند که امسال ما نتوانستیم مثل سال‌های گذشته جشن شب بازیگر را در تالار وحدت برگزار کنیم و مجبور شدیم سالن اصلی تئاتر شهر را برای برگزاری این مراسم در نظر بگیریم. کاسب‌کاری و تجارت باعث شد تا ما نتوانیم امسال تالار وحدت را برای برگزاری این جشن داشته باشیم و من حتی از مسئولان تالار وحدت نامه‌ای مکتوب دارم که از ما 60 میلیون تومان پول خواسته بودند تا اجازه دهند این جشن یک شب در آنجا برگزار شود که خانه تئاتر چنین پولی ندارد و در این زمینه هزینه نمی‌کند.

بازیگر فیلم سینمایی «سگ کشی» تصریح کرد: ما در بخش داوری نیز هیچ پولی به داوران پرداخت نمی‌کنیم و این مسأله خود باعث شد بسیاری از همکاران دعوت ما برای حضور در بین داوران جشن را نپذیرند. داوران ما طی یک سال حدود 400 نمایش را می‌بینند و هیچ پولی از خانه تئاتر دریافت نمی‌کنند. در این بین مشکلات بسیاری وجود دارد که افراد باید بدون دریافت مبلغی از ما مبالغی برای رفت‌ و آمدشان هزینه کنند و به دیدن آثار نمایشی بروند که در نهایت از افرادی که جایزه نگرفته‌اند فحش و ناسزا نصیب‌شان شود. نکته جالب توجه این است که حتی برخی مواقع افرادی که جایزه می‌گیرند نیز حرف‌های جالبی می‌زنند. میکائیل شهرستانی لطف کرد و بعد از گرفتن جایزه گفت جایزه‌اش را 20 سال پیش دزدیدند و من از این بازیگر پیشکسوت‌مان باید بپرسم چرا برای اتفاقات «مریم و مرداویچ»، که خودش خیلی آن را دوست داشت، اعتراض نمی‌کند و به خانه تئاتر که خانه خودش است اینگونه معترض است؟

فراهانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه خانه تئاتر جایگاه خود را پیدا کرده و افرادی که نمی‌توانند چنین چیزی را تحمل کنند به سنگ‌اندازی مشغول می‌شوند. ما به بسیاری از این افراد که امروز به ما معترض هستند پیشنهاد داوری دادیم اما آنها چون می‌دانستند داوری در جشن خانه تئاتر هیچ سود مالی برایشان ندارد حاضر به همکاری با ما نشدند و حال در جایگاه یک منتقد به ما حمله می‌کنند، به همین دلیل من به این معترضان لقب معترضان کوچک را می‌دهم.

وی در ادامه این بحث تصریح کرد: حتی من شاهد تهدیدهای عجیبی بودم که می‌گفتند اگر فلان بازیگر انتخاب نشود کارت خانه تئاتر خود را پاره می‌کنم و من نمی‌فهمم این مسائل به چه منظور مطرح می‌شود! ما به زور از کسی نخواستیم در خانه تئاتر عضو باشد که حال ما را به پاره کردن کارت عضویتش تهدید می‌کند و با این تهدید نه به من، بلکه به یک اجتماع چند هزارنفره توهین شده و فردی که ما را به این کار تهدید می‌کند به خانواده تئاتر توهین کرده است. کسی که کاری نمی‌کند مطمئناً انتقادی نیز متوجه او نیست، من با 74 سال سن هر بار که می‌خواهم استعفا بدهم از من می‌خواهند حضور داشته باشم و چون کسی نیست که این مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد مجبور هستم که چنین مسئولیت‌هایی را عهده‌دار باشم.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: این مسئولیت‌ها برای من جز دشمنی هیچ ثمری نداشته و هیچ پولی از این فعالیت‌ها نصیب من نشده، کسانی که به خانه تئاتر اعتراض دارند و معتقد هستند وظایف صنفی به خوبی در خانه تئاتر انجام نمی‌شود چرا خودشان دست به کار نشده و برای راه‌اندازی یک خانه تئاتر جدید اقدام نمی‌کنند؟ امثال من و ایرج راد که سال‌هاست مشغول فعالیت در این زمینه هستیم و پولی نگرفته‌ایم چرا باید اینقدر به ما توهین شود و فحش و ناسزا بشنویم؟

بازیگر مجموعه تلویزیونی «مدینه» درباره نحوه داوری در جشن شب تئاتر اظهار داشت: ما برای انتخاب داوران ابتدا از بین 100 اسمی که هیأت مدیره اصناف به ما می‌دهند، رأی‌گیری می‌کنیم و سپس افرادی که آرای بیشتری دارند را به عنوان داوران آغازین انتخاب می‌کنیم و این افراد به دیدن آثار می‌روند، در نهایت آثاری که سه رأی دارند به شورا معرفی شده و توسط اعضا دیده می‌شوند. با توجه به این مسأله امکان لابی‌گری بسیار کم است و با وجود این مراقبت‌ها من می‌پذیرم اشتباهاتی رخ داده که غیر قابل انکار است. به عنوان مثال تئاتری دیده نشده و این را می‌توان پذیرفت که باید دقت بیشتری در کار هیأت داوران وجود داشته باشد و من می‌دانم به دلیل وفور تئاترهای جدید این اتفاق افتاده و هیچ عمدی در کار نبوده است.

وی افزود: یکی از مسائلی که ما در نظر داریم این است که افراد منتخب در جشن شب بازیگر افرادی باشند که در خانه تئاتر عضو هستند و این برای ما ملاک حرفه‌ای بودن بازیگران است و متأسفانه برخی حتی معیارهای جشن خانه تئاتر را نمی‌دانند و معترض هستند و همه این اعتراضات با هم هجمه بزرگی را متوجه ما کرده است.

فراهانی در پایان تأکید کرد: اعضای شورای هیأت مدیره به زودی در یک جلسه حاضر خواهند شد و آئین‌نامه را برای سال آینده مورد بررسی قرار می‌دهند که امیدوارم این جلسات نتیجه خوبی داشته و باعث رشد و ارتقای جشن خانه تئاتر شود. از همه منتقدان و معترضان نیز می‌خواهم به جای فحش دادن نظرات خود را به ما در جهت حل مشکلات مطرح کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز