گزارش هفته؛

از کلاس‌های بازیگری چه خبر؟!

۱۳۹۸/۰۲/۲۰ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۴۳۸۶۳
از کلاس‌های بازیگری چه خبر؟!
بازار داغ کلاس‌های بازیگری و فراخوان‌ها این روزها باعث شده تا افراد بسیاری با رویاهای بسیار به آموزشگاه‌های مختلف مراجعه کنند اما در این بین تنها چند نفر که تعدادشان کمتر از انگشتان یک دست هستند به درستی به آرزوی خود می‌رسند و واقعاً تا امروز کمتر کسی می‌تواند بگوید که راه درست برای رسیدن به آرزوی بازیگری چیست اما در این بین شاید بتوان برخی مسائل را در نظر گرفت که احتمال موفقیت بیشتر شود، در ادامه گزارش خبرگزاری برنا درباره کلاس‌های بازیگری را می‌خوانید.

مراقب باشید گول نخورید / کلاس‌های بازیگری با تست ورودی و قول معرفی به جشنواره‌ها

معمولاً اکثر کسانی که به سینما علاقه‌مند هستند پیش از هر رشته‌ای در هنر هفتم توجهشان ابتدا به بازیگری جلب شده، بازیگری در سینما امروز یکی از جذاب‌ترین شغل‌ها است و تعداد این علاقه‌مندان به قدری بالاست که فضایی نامطمئن برای رسیدن به این آرزو برای علاقه‌مندان به وجود آمده که همواره به ابزاری برای افراد سودجو تبدیل شده است.

با رسیدن به اواسط فصل بهار و نزدیک شدن به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و در نتیجه بیشتر شدن اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان فرصتی فراهم می‌شود تا هر شخص برای دستیابی به آرزوهای خود که خارج از حیطه درس و مدرسه قرار است به آن برساند را دنبال کند و در این بین رویای معروف شدن که این روزها با گردشی در فضای مجازی می‌توان به تب داغ آن پی برد بیش از هر چیز طرفدارانش را به سمت خود می‌کشد.

در دنیای ماشینی و روحیه مصرف‌گرایی، فرهنگ دستیابی به هدف بدون تلاش و به قولی طی کردن ره صد ساله در یک شب فرهنگ رایج می‌شود و در این بین افرادی که کوتاه‌ترین راه‌ها را برای رسیدن به مقصد معرفی می‌کنند نظرات بیشتری جلب می‌کنند و در این شرایط برای کسانی که علاقه‌مند به هنر بازیگری هستند کلاس‌های نامعتبر بسیاری وجود دارد که وعده‌های رنگارنگشان هر بار علاقه‌مندان به بازیگری را فریب می‌دهد و همواره برای همه علاقه‌مندان به هنر بازیگری راه دستیابی سریع‌تر به هدف قرار گرفتن جلوی دوربین فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی یک راه نامشخص است که معمولاً آنها را به مقصد نمی‌رساند.

با پیگیری‌های خبرنگار برنا، در زمینه کلاس‌های بازیگری و فراخوان‌هایی که این روزها منتشر می‌شود نکته جالب توجه این است که امسال شرایط آموزش و همکاری بسیار متفاوت شده. کلاس‌های بازیگری و فراخوان‌ها تقریباً با هم ادغام شده و هر کلاس بازیگری یک فراخوان نیز برای بازی در سریال یا فیلم در دل خود دارد که نظر هنرجویان را بیشتر به خود جلب می‌کند.

در شرایطی که یک هنرجو برای ثبت‌نام در کلاس‌های بازیگری اقدام می‌کند مطمئناً چهره، اندام و تیپ شخص نمی‌تواند اهمیتی داشته باشد اما وقتی یک نفر برای شرکت در یک فراخوان اقدام می‌کند شرایط تغییر کرده و چهره، اندام، تیپ و سن هنرجو اهمیت دارد. با تماس‌هایی که با بخش ثبت‌نام کلاس‌های بازیگری و فراخوان‌ها داشتیم اصرار افراد به دریافت عکس از هر هنرجو برای تست و ثبت‌نام می‌تواند نکته جالب توجهی باشد. اکثر تست‌ها برای حضور در کلاس‌ها در همین روزها انجام خواهد شد اما شروع کلاس‌ها از ابتدای تابستان خواهد بود. اینکه تست‌های بازیگری برای حضور در کلاس‌ها بر چه اساس انجام می‌شود خود نکته قابل تأملی است که نیاز به پیگیری دارد اما در نهایت با حضور 40 هنرجوی زن و مرد در کلاس‌ها که در نهایت وعده‌هایی در پایان دوره‌ها برای هر کدام وجود دارد چگونه ممکن است همه یا اکثر افراد را به آرزویشان برسند؟

اکثر کلاس‌ها هیچ مدرکی به هنرجویان در پایان دوره خود ارائه نمی‌دهد و صرفاً حضور در این کلاس‌ها در بهترین شرایط می‌تواند جنبه یادگیری یک هنر یا ثبت خاطراتی با بازیگران مطرح را داشته باشد و ممکن است در این بین روابطی نیز به وجود آید که می‌تواند در رسیدن به آرزوی بازیگر شدن فرد کمک کند و این در حالی است که با نشستن پای درد و دل بازیگران صاحب نام و قدیمی سینما و تلویزیون می‌توان به آمار بالای بیکاری بازیگران حرفه‌ای پی برد و عجیب است که در این شرایط هنوز افرادی با علاقه شدید به سمت دستیابی به جایگاه یک بازیگر قدم برمی‌دارند و در این راه مبالغ بسیاری هزینه می‌کنند.

در این بین فضا برای بانوان علاقه‌مند به بازیگری بسیار مخدوش‌تر است و به همین دلیل اکثر والدین حاضر نیستند که فرزند دخترشان در این کلاس‌ها شرکت کرده و در این رشته فعالیت کند. مطمئناً چنین ذهنیتی می‌تواند برای کلاس‌هایی که به صورت حرفه‌ای و دقیق و حساب‌شده آموزش بازیگری را مدنظر دارند آسیب‌زننده باشد و در این بین باید کلاس‌های بی ارزش را شناسایی و معرفی کرد.

بنا بر این گزارش، در تماسی که خبرنگار برنا با یکی از این کلاس‌ها داشت، منشی در تماس تلفنی درباره شرایط این کلاس‌ها گفت: تست‌های ورودی اواسط اردیبهشت انجام می‌شود و پذیرفته‌شدگان از نیمه تیر ماه تا اوایل مرداد ایده‌های خود را ارائه می‌دهند و در نهایت 15 نفر انتخاب می‌شوند.

وی افزود: اجراهای انتخاب شده به جشنواره‌های مختلف معرفی می‌شوند و پیش از آن در کارگاه‌های چند ساعته دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند. هیچ قولی از سوی مدیران و اساتید به هنرجویان مبنی بر معرفی به پروژه‌ها داده نمی‌شود و حتی در برخی از این کلاس‌ها یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون نیز به عنوان استاد مهمان حضور دارد.

وی در پایان با درخواست ارسال تصویر شخصی که متقاضی حضور در کلاس‌های آموزشی است اظهار داشت: عکسی که ارسال می‌کنید عکس با کیفیتی باشد به طوری که چهره در آن کاملاً مشخص بوده و اگر شخص متقاضی خانم است فرقی نمی‌کند که حجاب وی به چه شکل است.

ظهور راه‌های جدید برای رسیدن به شهرت به بهانه بازیگری

بدون شک بازیگری همانطور که جزو سخت‌ترین شغل‌های جهان است، در بین محبوب‌ترین مشاغل جهان قرار دارد و همواره بیراهه‌‎های بسیاری برای رسیدن به آرزوی بازیگری وجود دارد و تعداد علاقه‌‌مندان و بیراهه‌ها به قدری است که فضا و راهی نامشخص را به وجود آورده است که افراد بسیاری در این بین سردرگم به دنبال رسیدن به آرزوی خود هستند.

بدون شک جایگزینی نسل جوان به جای نسل قبل نیاز هر حرفه‌ای است و این اتفاق منجر به زنده ماندن و پویایی یک حرفه می‌شود اما در برخی حرفه‌ها بازنشستگی معنایی متفاوت دارد، یکی از این حرفه‌ها بازیگری است و در واقع هر انسانی می‌تواند درک کند که برای قرار گرفتن جلوی دوربین در نقش مردی 80 ساله باید از یک مرد سالخورده استفاده کرد و فرد سالخورده هر اندازه که تجربه داشته باشد در کهنسالی نیز با قرار گرفتن مقابل دوربین همچنان مشغول کار است.

اما در این بین ورود نسل جوان به حرفه بازیگری همواره در سال‌های اخیر به شکلی بوده که پیشکسوتان و بزرگان عرصه بازیگری به آن انتقاد داشته‌اند و دلیل اصلی آن ورود افراد بدون در نظر گرفتن ضوابط لازم است. بازیگری از جمله مشاغلی است که اکثر افراد با وجود اینکه همواره جزو سخت‌ترین مشاغل دنیا بوده تصور می‌کنند کار راحتی است و در آن استعداد و حتی مهارت دارند.

به همین دلیل اکثر افراد انتظار دارند با اولین مکانی که برای تست بازیگری مراجعه کرده‌اند به نتیجه رسیده و در کنار بازیگران مطرح قرار بگیرند. این توقع بازار فراخوان برای نقش‌آفرینی و حضور در مقابل دوربین را گرم کرده و باعث شده تا کلاس‌های بازیگری تغییر رویه دهند و یا با عنوان فراخوان هنرجوها را به خود جلب کنند یا در کنار کلاس‌ها از فراخوان‌‌های مختلف برای حضور در نمایش‌ها، فیلم‌ها و جشنواره استفاده کنند.

با پیگیری‌های خبرنگار برنا، با توجه به اینکه این روزها با تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس افراد بیشتری به سمت کلاس‌های بازیگری و فراخوان‌ها می‌روند، در این روزهای سال تعداد انتشار فراخوان و شروع ترم جدید کلاس‌های بازیگری بسیار بیشتر شده و حتی در این بین بازیگران مطرحی نیز حضور دارند که از نام آنها استفاده می‌شود اما در نهایت در کلاس‌ها تنها 2 یا 3 جلسه حضور پیدا می‌کنند و در واقع استاد اصلی شخص دیگری است.

با تماسی که خبرنگار برنا، با یکی از این کلاس‌های بازیگری و فراخوان‌ها داشت، شخص پاسخگو با ارائه اطلاعاتی درباره شرایط حضور در فراخوان مورد نظر اظهار داشت: این فراخوان‌ها برای بازی در میکروفیلم‌هایی است که در فضای مجازی منتشر می‌شوند و می‌توانند به عنوان یک رزومه برای شخصی که در آن ایفای نقش کرده به حساب بیاید.

وی افزود: میکرو فیلم به آثاری گفته می‌شود که از فیلم‌ها کوتاه نیز کوتاه‌تر است و با توجه به اینکه این روزها مردم توجه بیشتری به فضای مجازی دارند این فیلم‌ها می‌توانند موقعیتی برای اشخاصی باشند که علاقه به بازیگری دارند و می‌خواهند فرصتی پیدا کنند تا دیده شوند.

در نهایت با ارائه یک شماره تلفن شخص پاسخگو از متقاضی حضور در فراخوان درخواست ارسال یک عکس و مشخصات را داشت و گفت: در صورتی که چهره فرد متقاضی برای حضور در فراخوان مناسب بود با شما تماس گرفته می‌شود.

با نگاهی به شرایط حضور در این فراخوان می‌توان به ظهور راه‌های جدیدی برای دیده شدن پی برد، مطمئناً اگر دغدغه افراد هنر بازیگری در سطحی استاندارد باشد تنها به دیده شدن اهمیت نمی‌دهند و راه‌های مناسب‌تری برای رسیدن به هدف خود انتخاب می‌کنند اما حضور در هر اثری نمایشی به عنوان بازیگر صرفاً برای دیده شدن نشان از هدفی دیگر دارد که معمولاً در فضای مجازی امروز کشورمان می‌توان به اشخاصی برخورد کرد که شاید با علاقه به بازیگری امروز به یک شخصیت معروف در جامعه و فضای مجازی تبدیل شده‌اند که در این راه هنجارهای اجتماعی بسیاری را زیر پا گذاشته‌اند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز