بررسی دنباله‌سازی بر فیلم‌های سینمایی (بخش دوم)؛

راست گفتار: پول تنها دلیل دنباله‌سازی در سینمای ایران است / هیچ احترامی به مخاطب وجود ندارد / پول به بالاترین ارزش تبدیل شده

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۰۵:۵۶:۰۰
کد خبر: ۸۴۴۵۲۹
راست گفتار: پول تنها دلیل دنباله‌سازی در سینمای ایران است / هیچ احترامی به مخاطب وجود ندارد / پول به بالاترین ارزش تبدیل شده
کاظم راست‌گفتار با تأکید بر بالا بودن اهمیت مسائل اقتصادی در ساخت قسمت‌های بعدی یک فیلم سینمایی گفت: در ایران تنها مسأله‌ای که برای ساخت یک فیلم سینمایی در قسمت بعدی وجود دارد پول است.

کاظم راست‌گفتار کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در ایران بحث ساخت قسمت‌های بعدی بر یک فیلم سینمایی یک بحث کاملاً صنعتی و تجاری است. البته این مسأله در دنیا نیز وجود دارد و در همه جای دنیا بحث صنعت و تجارت در سینما بحثی جدی است که اهمیت زیادی برای سازندگان فیلم‌ها دارد و بسیاری مواقع پول مهم‌ترین مسأله در ساخت یک فیلم به حساب می‌آید.

راست‌گفتار خاطرنشان کرد: تفاوتی که سینمای ما با دنیا دارد در این است که اگر در سینمایی مثل سینمای هالیوود پول و تجارت حائز اهمیت است به جنبه‌‍‌های هنری اثر نیز توجه می‌شود و مخاطب یکی از مسائلی است که سینماگران هالیوود آن را در نظر می‌گیرند اما در کشور ما صرفاً پول مطرح است و اگر یک اثر سینمایی در جلب نظر مخاطب موفق عمل کرده به فکر قسمت بعدی می‌افتند و چون کار خود را در قسمت اول انجام داده‌اند دیگر برای جلب نظر مخاطب تلاشی نمی‌شود و فیلم هر چه باشد می‌فروشد.

وی افزود: در آمریکا که با سینمای واقعی مواجه هستیم برای ساخت فیلم‌ها در قسمت‌های بعدی سازندگان اثر وقت می‌گذارند و اثری قابل قبول از هر جهت می‌سازند شاهد هستیم که فیلم‌هایی مثل «انتقام‌جویان» که این روزها بر پرده سینماهای جهان است با فروشی در قسمت سومش مواجه می‌شود که مطمئناً پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما خواهد شد. اکثر فیلم‌های پرفروش جهان فیلم‌هایی هستند که چند قسمت دارند ولی برگ برنده آنها تنها چند قسمت بودنشان نیست و فیلم‌هایی که می‌بینیم از جمله فیلم «انتقام‌جویان» آثاری هستند که مدت‌ها برای ساختشان زحمت کشیده شده و ساخت همین فیلم حدود سه سال به طول انجامیده است.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: موفقیت یک ایده در گرو شرایط اجتماعی است، در سینمای ما یک ایده در شرایطی خاص به موفقیت می‌رسد و پس از این موفقیت سازندگان اثر قسمت بعدی را می‌سازند که اصلا معیارهای موفقیت را ندارد و کاملاً بی‌کیفیت است. این روند در بسیاری از تولیدات ما در دیگر حوزه‌ها نیز وجود دارد و تنها نمی‌توان به سینما خرده گرفت. ما شاهد هستیم که حتی در یک رستوران وقتی مردم از غذاهای آن استقبال می‌کنند پس از چند روز کیفیت را کاهش می‌دهد و دیگر به کیفیت اهمیتی داده نمی‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «نقاب» تصریح کرد: پول‌پرستی، بی اخلاقی و بی ارزش شدن همه ارزش‌های انسانی و بالا رفتن اهمیت پول از هر ارزشی باعث شده تا در هر زمینه‌ای انسان فراموش شود و هیچ احترامی به مخاطبان و مردم وجود نداشته باشد و هر محصول هنری صرفاً برای درآمدزایی باشد. به همین دلیل است که ما شاهد هستیم که فیلم‌هایی بی ارزش و ضعیف ساخته می‌شوند و چون مردم حق انتخاب ندارند در این میان این فیلم‌ها نیز به موفقیت در گیشه می‌رسند.

راست‌گفتار در پایان گفت: تا اطلاع ثانوی در ایران اخلاق، هنر و ارزش‌های بالای هنری از بین رفته و پول تنها ارزش حاکم در جامعه است و انتظار زیادی از هنرمندان برای ارائه محصولی با کیفیت و ارزشمند وجود ندارد.

نظر شما