درباره سلبریتی هایی که مجری می شوند؛

محمد سلوکی: نه موافقم ، نه مخالف

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۳:۵۹:۰۰
کد خبر: ۸۴۵۷۱۱
محمد سلوکی: نه موافقم ، نه مخالف
در حواشی اجرای برنامه های تلویزیونی توسط چهره ها با عنوان تازه به بازار رسیده "سلبریتی ها" درباره تصمیم مدیران صدا و سیما در عدم استفاده از چهره های شناخته شده برای اجرای این برنامه ها با محمد سلوکی مجری برنامه های تلویزیونی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانیم.

با کمی دقت در فضای رسانه امروز می بینیم که تقریبا در تمامی برنامه هایی که در زمینه های مختلف هنری، آموزشی و ادبی برگزار می شود از چهره های شناخته شده هنرهای مختلف  مانند سینما و موسیقی برای اجرای این برنامه ها استفاده می شود  از همین دریچه با محمد سلوکی مجری با تجربه برنامه های تلویزیونی همچون نیم رخ، ستاره شو، شب گشت و ... به بررسی چگونگی و چرایی اجرای برنامه های تلویزیونی توسط چهره های مطرح هنری پرداختیم و او را به چالش تایید و تکذیب حضور آنها در  برنامه های تلویزیونی کشیدیم. 

محمد سلوکی در آغاز پاسخ خود به مجموعه سوالات خبرنگار برنا در مورد اجرای سلبریتی ها در برنامه های تلویزیونی گفت: من نه مخالفم نه موافق.

وی افزود: اگر کسی توانایی و استعداد انجام کاری را دارد، خب چرا نباید اجازه کار را به او بدهیم،  این واژه سلبریتی ها که متاسفانه به تازگی در کشور  باب شده و جنبه دیگری پیدا کرده است و متاسفانه معلوم نیست که دقیقا چهره های مطرح کدام عرصه هنری را شامل می شود، سینما ،تلویزیون و یا چه ؟  باعث یک سردرگمی در ترجمه معنایی این واژه  در میان مردم شده است. و ما امروزه در یک فضای ناآشنای مبهوتی غوطه ور هستیم. 

سلوکی گفت: متاسفانه تهیه کنندگانی که صاحبان تفکر و مدیر جریانهای فرهنگی کشور هستند کار را به جایی می کشند که مدیران در راس آن حوزه متوسل به دستورات تند برای اجرا و یا عدم  یه برنامه می شوند. 

این مجری برنامه های تلویزیونی بیان کرد: در مدیریت جریان های فرهنگی دچار ضعف بسیاری هستیم که نمی دانم باید چه بگویم. ما امروز مجریانی در عرصه اجرا داریم که بسیار متخصص و کاردان هستند . اما متاسفانه جریان  برنامه سازی غلط است. کسی که  برنامه ساز  است می داند که همه بار اجرای یک برنامه نباید به دوش مجری  آن برنامه بیفتد . در حالی که تهیه کنندگان نا آشنا به حوزه رسانه توسط زد و بندهای نسبتی و یا رفاقتی آمدند و با گروهی به پشتوانه اعتبار مالی یک اسپانسر تصمیم به برگزاری یک برنامه می کنند و به اعتبار جایگاه مجری صدمه می زنند. 

وی افزود: اینها (تهیه کنندگان) هر جا که اشتباه می کنند ایراد خود را به گردن مجری و عوامل دیگر انداخته و با یک برنامه دیگر در شبکه های مختلف مشغول تولیداتی دیگر  می شوند که بدون تفکر و پر از حاشیه آن را به خورد مردم می دهند، این برای آن است که سرمایه دست  بی سوادان نوظهور در عرصه سینما و تلویزیون افتاده که معلوم نیست این سرمایه را از کجا به دست آورده اند و آن را در راه تولید جریانهای فرهنگی مصرف می کنند که فقط به هدف  افزایش حسابهای مالی خود صورت می گردد. 

سلوکی در پاسخ به این سوال که چرا یک خواننده می تواند در جایگاه یک مجری قرار بگیر د و یا اینکه یک بازیگر می تواند در مقام یک خواننده به روی صحنه برود گفت: این اول به جریان سرمایه برمی گردد دوم اینکه در اصل این جریان هیچ ایرادی وجود ندارد. تلویزیون، سینما و ... هنرهای نمایشی و بصری  هستند. در بسیاری از کشورهای جهان هم اتفاق می افتد که بهترین بازیگران و یا خوانندگان و یا حتی سیاست مداران در اجرای هنرهای مورد علاقه دیگر خود ،  پیشروی می کنند و به اجرای آن می پردازند. 

وی در این باره افزود: این اتفاقا چیز خوبی است، موضوعی که مورد بحث است مدیریت کردن این سرمایه هاست. کدام مدیر با  کدام تجربه و کدام ذوق هنری  و کدام هدف و دانش هنری و  رسانه ای می خواهد از این نیرو و امکان و انسانها و از وقت مردم استفاده و به تولید محتوای  برنامه های فرهنگ ساز  بپردازد. 

سلوکی در پایان بیان کرد: ما اصلا به دنبال این نیستیم که بدانیم این تهیه کنندگان که این برنامه هایی که ساخته و تولید می شود در طول این سالها در گذشته چه کسانی بوده اند و امروز دست چه کسانی است، تهیه کننده چه نقشی دارد ؟کارگردان چه نقشی دارد؟ و اینها چه تاثیراتی می توانند در روند رشد و پس رفت فرهنگی  اجتماعی یک جامعه داشته باشند. 

او در پاسخ به فعالیت های امروز خود در عرصه تلویزیون و اجرا به خبرنگار برنا گفت گفت : فعلا استراحت می کنم همین. 

 

 

 

 

 

نظر شما