این بار در اداره کل بازرگانی؛

حاشیه‌ای جدید برای تلویزیون

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۱۱:۳۷:۲۹
کد خبر: ۸۴۸۸۲۴
حاشیه‌ای جدید برای تلویزیون
اداره کل بازرگانی صداوسیما درخصوص ادعای کذب، متناقض و بدیع سازمان غذا و دارو، مبنی بر ممنوعیت تبلیغ یک محصول ابراز شگفتی و اعلام آمادگی کرد در صورت نیاز مدارک مربوطه به مراجع قانونی ارائه خواهد شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا،  چند روزی است که در پی برخی زمینه سازی‌ها، مطالبی غیرمستند در فضای مجازی و برخی پایگاه‌های خبری و روزنامه‌ها با محوریت پخش تبلیغات محصولات بهداشتی «بدون‌مجوز» از شبکه‌های مختلف رسانه‌ملی منتشر شده است. به عنوان نمونه، در برخی خبرگزاری‌ها در مطلبی با عنوان «لوسیون تقویت‌کننده موی بهاره مجوز ندارد» به نقل از سخنگوی سازمان غذا و دارو چنین ادعا شده که سازمان صداوسیما با وجود اینکه این محصول مجوز ندارد، آن را تبلیغ می‌کند و جالب آنجاست که این  ادعا، بدون استعلام و هر گونه بررسی از بخش های مربوطه سازمان و دریافت واقعیت ماجرا، در فضای مجازی و برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها با عناوین دیگری بازنشر و موجب ایجاد ابهامات زیادی شد.

در پاسخ به این مطالب، ضمن تکذیب ادعاهای فوق اعلام می‌شود که در سازمان صداوسیما، تبلیغ هر یک از محصولات، اعم از بهداشتی، آرایشی، غذایی و... مشروط به داشتن مستندات لازم از مراجع ذیصلاح است و در این زمینه هیچ استثناء، تبصره و مسامحه ای وجود ندارد. محصول ذکر شده نیز دارای پروانه بهداشتی ساخت به شماره 10317/ 135/ ص/ 96 به تاریخ 22آذر سال 96 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت غذا و دارو  است و مدارک آن به سازمان صداوسیما ارائه شده و در پرونده این شرکت، موجود است.

یادآوری این نکته ضروری است که اداره کل بازرگانی صداوسیما در مرحله پیش از تبلیغ انواع محصولات در شبکه‌های مختلف اعم از رادیویی و تلویزیونی، با در نظرگرفتن حقوق مخاطبان به عنوان اصلی حیاتی، مجوزهای صادره از سوی مراجع ذیصلاح را اخذ می‌کند و البته بررسی کیفیت محصول به عهده مراجع مربوطه ( صادرکننده ) است.

اداره کل بازرگانی با هدف تنویر افکار عمومی در صورت نیاز آمادگی ارائه مدارک مربوط به  این شرکت را در مراجع ذیصلاح دارد و ضمن رد ادعای یک مقام مسئول در این سازمان، مبنی بر فقدان مجوز، این سوال را مطرح می‌کند که چطور می‌شود مجوز و پروانه بهداشتی ساخت را صادر کرد اما شرکت‌ها  را از حقوق طبیعی خود نظیر بازاریابی و تبلیغات منع کرد؟!  که این نوعی تناقض و مغایر با سیاست‌های رونق تولید در کشور است.

 در پایان مجدداً یادآور می‌شود که شرط اولیه معرفی و تبلیغ تمام کالاها و محصولات، ارائه مجوز معتبر از مراجع ذیصلاح است و هیچ محصول بدون مستندات لازم از مراجع مربوطه از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تبلیغ نمی‌شود. شایسته است اصحاب رسانه نیز پیش از انتشار هرگونه مطلب که موجب ایجاد نگرانی و دامن زدن به ابهامات در جامعه می‌شود، نسبت به استعلام مستندات و کسب اطلاعات دقیق از نهادهای مربوطه، اقدام کنند.

نظر شما
پرونده ویژه