ترانه و موسیقی در سریالهای تلویزیونی (بخش نخست)

صدا و سیما باید نگاه خود را به موضوع موسیقی تغییر دهد!

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۲۴۹۸
صدا و سیما باید نگاه خود را به موضوع موسیقی تغییر دهد!
افشین سیاهپوش ترانه سرا و آهنگساز که در کارنامه خود قطعات طفلکی، پناهم باش و آلبوم پسرای مشرقی و غیره را دارد در گفت و گو با خبرنگار برنا ، درباره ترانه و موسیقی تیتراژ سریالهای تلویزیونی صحبت کرد.

افشین سیاهپوش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری  برنا گفت: هیچ ترانه ای، تاثیر مهمی در ارائه مضمون فیلمنامه یک سریال به مخاطب ندارد، کما اینکه در برخی مواقع می بینیم ترانه و موسیقی متن سریالها هیچ ربطی به موضوع و مضمون آن سریال ندارد.

وی افزود: متن و موضوع یک سریال باید  آنقدر  جذاب و گرم  باشد که قرار نباشد ترانه تیتراژ تاثیری بر کیفیت آن بگذارد.

این ترانه سرا و آهنگساز که سابقه خوانندگی در کارنامه اش دارد ادامه داد: ترانه تیتراژ قرار است با ایجاد هیجان در مخاطب احتمالا بار عاطفی اثر را در مخاطب بالا ببرد و نباید توقع داشت که تاثیری بر قصه و فضای درام بگذارد .

سیاهپوش افزود : در گذشته می دیدیم در ابتدا و یا انتهای یک فیلم یا یک سریال تلویزیونی تیتراژی پخش می شد اما الان می بینیم موسیقی تمام لحظات یک فیلم و یا یک سریال را پر می کند و  من با این مساله اصلا موافق نیستم چون از موسیقی استفاده ابزاری می شود و این مطلوب نیست. 

این ترانه سرا در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی برای استفاده از خوانندگان چهره در  تیتراژ سریالها و یا فیلم های سینمایی وجود دارد گفت: استفاده از خوانندگان چهره و شناخته شده برای جذب مخاطب بیشتر و تاثیر آن بر بهتر دیده شدن سریال است، وگرنه امروز خوانندگان تازه کاری  هستند که البته با شرط پرداخت مبالغ  بالا هم  حاضر می شوند که در این حوزه  برای دیده و شنیده شدن اقدام کنند. 

وی درباره حمایت صدا و سیما به عنوان یک رسانه تاثیر گذار از روند موسیقی و چگونگی استفاده از آن در تولیدات تلویزیونی گفت: صدا و سیما باید نگاه خود را به موضوع موسیقی تغییر  دهد و این نگاه محدود را به روز رسانی کند، چرا که موسیقی عامل مهمی در انتقال مسائل اجتماعی و فرهنگی است و از این منظر قطعاً می تواند کمک حال رسانه ملی باشد.

سیاهپوش افزود:  موسیقی تاثیر گذارترین هنر دنیاست چرا که می تواند ذائقه مردم را تغییر دهد، ایجاد شادی  و نشاط کند. متاسفانه استفاده از ملودیهای تراژیک و غمناک به هدف مغموم تر کردن مخاطبان یکی از ابزارهایی است که برای انتقال مضمون سریالها و فیلم ها به آن متوسل می شوند...

وی در پایان گفت: موسیقی هرگز نمی میرد و من آرزو می کنم که وضعیت موسیقی از این بلا تکلیفی که امروز دچار آن شده در آمده و مسیر درست خود را پیدا کند.

 

 

 

نظر شما