در نشست خبری سریال «برادر جان»؛

«برادر جان» به دل مردم نشست

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۱۴:۳۸:۵۱
کد خبر: ۸۵۴۲۸۴
«برادر جان» به دل مردم نشست
تهیه کننده سریال «برادر جان» گفت: با وجود زمان کمی که داشتیم اثری ساخته شد که مردم با آن ارتباط برقرار کردند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محمدرضا شفیعی تهیه کننده «برادر جان»، با اشاره به اینکه این سریال مروج خشونت نیست، گفت: شخصیت های این سریال چند بعدی هستند و همین مسئله فضای خشونت باری را که برخی از آن انتقاد می کنند، تلطیف می کند.

وی ادامه داد: موضوع این سریال همیشگی و به روز بود؛ یک گروه تقریبا 80 نفره، شبانه روز کار کردند تا این مجموعه تلویزیونی به آنتن برسد.

شفیعی، درباره نقد هایی که به متناسب نبودن این سریال با ماه مبارک رمضان وارد می‌شود، تصریح کرد: در جلسه ای که مقام معظم رهبری با سازندگان مجموعه های تلویزیونی داشتند، حضور داشتم و ایشان فرمودند مفاهیم اخلاقی و دینی را به شکل غیر مستقیم در مجموعه های نمایشی بیاورید و این کار اینچنین بود.

این تهیه کننده، درباره نقدهایی که به دیالوگ های این سریال می شود گفت: هر نویسنده ای امضایی دارد و این خاصیت متن های سعید نعمت اله است؛ نمی توان گفت این قضیه اشکال فیلمنامه به حساب می آید، این دیالوگ ها، دیالوگ های روزمره نیست و آهنگ دارد و در حقیقت پینگ پنگی است که به سریال طراوت می دهد.

محمدرضا شفیعی درباره مراحل تولید و پیام های این سریال، افزود: از 4 سال پیش طرح این سریال را ارائه داده بودیم، برادرجان توانست در مدت زمانی کم، مفاهیم اخلاقی، دینی و انسانی زیادی را به تصویر بکشد و از این بابت و همچنین استقبال مردم از این سریال خوشحال هستیم.

محمدرضا آهنج، کارگردان این سریال نیز درباره وجود خشونت در این سریال گفت: به نظر من خشونت هیچ حد و مرزی در آثار سینمایی ندارد؛ در این سریال خشونت آنچنانی نمی بینیم و اگر هم می بینیم در نهایت پیام خوبی برای فرد خشن ندارد.

وی درباره اینکه چرا به مسئله حق الناس پرداخته است، ادامه داد: از همان زمان که قتل هابیل و قابیل شکل گرفت مسئله حق الناس مطرح شد و تا ابد هم مطرح است اگر به من چندین بار دیگر هم سوژه حق الناس بدهند باز هم خواهم ساخت زیرا مهم تفاوت نوع نگاه ها است ، «برادرجان»، قصه جذابی دارد و بسیاری از افراد می گویند که با این اثر همزاد پنداری می کنند.

آهنج در پاسخ به سوالی درباره ثقیل بودن دیالوگ ها و شباهت دیالوگ شخصیت های مختلف، گفت : این امضای سعید نعمت اله است من بارها گفته ام اگر فیلمنامه او را حتی با نام دیگری بخوانیم متوجه می شویم که این ادبیات خودش است ؛ البته به نظر من دیالوگ شخصیت های مختلف به هم شبیه نیست و شخصیت ها با هم متفاوت هستند.

این کارگردان درباره اینکه بعضی از منتقدان از افت فیلمنامه این مجموعه نمایشی از نیمه می گویند، گفت : شاید ابتدای فیلمنامه توقع را بسیار بالا برد، خود من هم بخشهای ابتدایی را خیلی دوست دارم اما یکسری از مسائل تعیین می کند که فیلمنامه قرار است به کدام سمت و سو برود.

آهنج درباره نبودن پلیس در این سریال گفت : ما در جاهایی که نیاز داستان بود از این مقوله استفاده کردیم تا جایی که یکی از عزیزانی که در نیروی انتظامی فعال است با من تماس گرفت و گفت اگر می خواستیم سریالی درباره حق الناس بسازیم حتما شبیه این سریال می ساختیم.

علی نصیریان بازیگر این سریال درباره نقد هایی که درباره وجود خشونت در این سریال وجود دارد، گفت: ما باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشیم که با یک ساختار نمایشی رو به رو هستیم و بنای یک درام، مبتنی بر جنگ است ؛ باید بدانیم که اساس یک کار دراماتیک جنگ است و یک اثر نمایشی بدون وجود کاراکتر های مثبت و منفی چیز خوبی از کار در نمی آید.

وی ادامه داد: وقتی از یک اثر نمایشی صحبت می کنیم با تخیل روبرو هستیم و معمولا در  ساختارهای رئالیستی ما وحدت موضوع در آن بسیار مهم است.

نصیریان درباره سنگین بودن دیالوگ ها گفت : بعضی وقتها با دیالوگ های پیچیده ای روبرو بودیم البته سعید نعمت اله، حادثه ها را بسیار خوب روایت کرده اما به قصه های فرعی هم قدری نقد دارم که می توانست بهتر باشد.

وی ادامه داد : این را هم باید بگویم که نویسنده، تهیه کننده ، کارگردان و مجموع عوامل تحت فشار بودند و مطمئنم اگر زمان بیشتری داشتیم می توانستیم کارهای با کیفیت تری ارائه دهیم البته نحوه چینش بازیگران بسیار خوب بود و از بازی ها لذت بردم.

حسام منظور بازیگر این مجموعه تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود تنش در این سریال گفت : ادبیات نمایشی نباید شبیه زندگی واقعی باشد؛ هر نویسنده سبک خود را دارد ما یک تم کلی در آثار دراماتیک داریم و همه تم های دیگر در آثار سینمایی دنیا تکراری هستند و بحث حق الناس هم موضوعی است که می توان از زوایای مختلف به آن پرداخت.

وی ادامه داد : اگر صحنه های خشونت در سریال وجود نداشته باشد آن مجموعه برای بازیگر کسل کننده می شود وقتی خشونت را نشان می دهیم می خواهیم بگوییم این خشونت چقدر بد است و نتیجه ای ندارد.

سعید چنگیزیان نیز درباره نقدی که بر خشن بودن تعدادی از سکانس ها مطرح شد گفت : چرا حال و احوال بقیه شخصیت ها را نمی بینید که خوب است ما در خانواده کریم بوستان، یک شیوه تربیتی می بینیم اگر خشونتی هم در تعداد محدودی از صحنه ها دیده می شود بخاطر این است که بگوییم چنین چیزهایی نتیجه ندارد.

برادر جان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز