بازیگران مرد گران‌تر هستند یا بازیگران خانم؟ (بخش سوم)

در سینمای ایران مردسالاری حرف اول را می‌زند/ تهیه کنندگان فقط به دنبال «ستاره پولساز» هستند

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۴۵۴۹
در سینمای ایران مردسالاری حرف اول را می‌زند/ تهیه کنندگان فقط به دنبال «ستاره پولساز» هستند
یک تهیه کننده سینما معتقد است به دلیل اینکه در تاریخ همیشه نقش‌های اصلی برای مردها نوشته می‌شده هنوز هم سینما دچار مردسالاری است و به همین دلیل آنها دستمزد بالاتری طلب می‌کنند.

جهانگیر کوثری، تهیه کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با اشاره به اینکه همواره در تاریخ سینما دستمزد بازیگران مرد بیشتر از خانم‌ها بوده گفت: در همه جای دنیا دستمزد بازیگران مرد بیشتر از زنان است. مبنای این موضوع برمی‌گردد به تاریخ سینما و زمانی که هنر هفتم شکل گرفت. در فیلمنامه‌ها، مردها همیشه یکه بزن و آرتیستی هستند که می‌توانند گره‌های فیلم را باز کنند. طبیعی است دستمزد بالاتری هم طلب می‌کنند.

وی ادامه داد: در سینمای جهان جیمزباندها را می‌توان مثال زد که هم نویسنده و هم بازیگران آن مرد هستند. در واقع مردسالاری از  قدیم‌ها بوده و در سینما هم رسوخ پیدا کرده است.

تهیه کننده فیلم «فراری» درباره دستمزد بازیگران درجه دو در سینما بیان داشت: بین بازیگران درجه دو هم مسئله به همین شکل است. یعنی مردها دستمزد بیشتری می‌گیرند. حتی گاهی اوقات پیش می آید بازیگر مرد نقش مکمل دستمزد بیشتری از بازیگر نقش اول می گیرد یا اینکه دستمزدشان با هم برابری می کند. دلیلش هم این است نقش مکمل کامل کننده فیلم محسوب می شود و اهمیت ویژه دارد. در سینمای دهه 20، 30 و 40 نقش مکمل به ویژه در مصر و هند اهمیت ویژه‌ای داشت. برای مثال اسماعیل یاسین، بازیگر معروف مصری، جزو اولین نفرهایی بود که نقش مکمل بازی می‌کرد و دستمردهای کلانی هم می‌گرفت.

جهانگیر کوثری

جهانگیر کوثری با اشاره به اینکه سینما به دلیل گیشه فقط به دنبال ستاره‌هاست تصریح کرد: تلویزیون به دلیل اینکه یک سازمان دولتی است و سالانه بودجه مشخصی دریافت می‌کند، به دلیل دستمزد بالای بازیگران چهره می‌تواند از بازیگران ناآشنا و تئاتری استفاده کند، کما اینکه اکنون این اتفاق رخ داده و در اکثر سریال‌ها یک یا دو بازیگر جدید می‌بینیم. مشخصا این بازیگران چون با یک ورودی رایگان وارد این عرصه می‌شوند دستمزد خیلی کمی می‌گیرند و توقعی ندارند اما در سینما اینگونه نیست. ما تهیه کنندگان به فکر گیشه و بازگشت سرمایه خود هستیم بنابراین باید از استارها و بازیگران چهره استفاده کنیم تا بتوانیم مخاطب را به سینما بکشانیم.  

وی در ادامه افزود: استفاده از بازیگران جدید مسئله‌ای است که یک عده آن را قبول دارند و انجام می‌دهند، یک عده هم هستند که معتقدند سینما با ستاره زنده است و بدون ستاره معنا ندارد. این شعار سینمای هالیوود، بالیوود، ایتالیا و... است. دسته اول در دهه‌های 60 میلادی خواستند این سنت را بشکنند، در نتیجه از  بچه‌های تئاتر استفاده کردند و اتفاقا توانستند بهترین آثار را خلق کنند. در سینمای ما به دلیل وضعیت اقتصادی و نگرانی از فروش گیشه اصطلاح «ستاره پولساز» رایج است. تهیه کنندگان در آثار سینمایی به دنبال بازیگری می روند که عکسش روی بیلبورد بفروشد.

این تهیه کننده با اشاره به عناصری که دستمزد استارها را تعیین می کند گفت: در کشور ما هر بازیگری دستمزد مخصوص خودش را دارد. اولین چیزی که تعیین کننده قیمت یک بازیگر است به توانمندی و پتانسیل آن بر می‌گردد. دومین مسئله تیپ و ظاهر و سومین مورد موفقیت فیلم های قبلی اوست. یعنی تهیه کننده نگاه می‌کند این بازیگر در کارهای قبلی توانسته گیشه را نگه دارد یا خیر. تمام این سه مورد ترکیبی است که از یک بازیگر استار پولساز می سازد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز