بررسی موسیقی متن در آثار نمایشی؛

ساز درام ایرانی کوک نیست؟/موسیقی در آثار نمایشی اهمیت ندارد یا اولویت؟!/همیشه پای پول در میان است!

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۶:۳۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۷۵۷۴
ساز درام ایرانی کوک نیست؟/موسیقی در آثار نمایشی اهمیت ندارد یا اولویت؟!/همیشه پای پول در میان است!
یادداشت_مجتبی احمدی

موسیقی به عنوان یکی از هفت هنر برتر در زندگی بشر نقشی بسیار مهم دارد. چراکه بی تردید باید گفت موسیقی ارتباط مستقیم با روح و روان انسان دارد و تاثیر آن در زندگی به حدی است که تکنولوژی بخشی از توانمندی هایش را در به روز شدن به این مهم اختصاص داده است و این روزه می بینیم که برای دسترسی افراد مختلف موسیقی متریال لازم در هر حد و اندازه ای مهیاست.

موسیقی در درام هم جایگاه مهم و حیاتی دارد. بدون هیچ اغراقی باید گفت بخش مکمل فیلم و تصویر، قصه و حتی شخصیت ها موسیقی است که به نوعی ذهنیت مخاطب یک اثر دراماتیک را به تم و فضای داستان نزدیک می کند و با این فاکتور مهم و موثر است که تماشاگر در برخی از لحظات ارتباط نزدیک تری با داستان و شخصیت ها پیدا می کند.

برخی از صاحب نظران و مطلعان امر معتقدند موسیقی حتی به عنوان یک کاراکتر در هنر نمایشی جای دارد. این ادعا وقتی برای مخاطب درام جدی میشود که در برخی از آثار موسیقی تنها قهرمان قصه است و تو با دیدن تصاویر در کنار موزیک به فضا و اتمسفر داستان می رسی!

بسیاری از آثار صاحب نام در سینمای دنیا اتفاقا به واسطه موسیقی و ترانه متنشان شناخته می شوند. این نشان از آن دارد که در اهمیت موسیقی متن وجوه اقتصادی مدنظر سازندگان نیست و در حقیقت نگاه هنرمندانه به این وجه باعث می شود که خالقان اثر به عنوان یکی از ارکان اصلی به این موضوع نگاه کنند و برخلاف کشور ما که بسیاری از آهنگسازان معتقد هستند شرایط مالی اجازه نمی دهد برای یک مجموعه تلویزیونی یا فیلم سینمایی تمام آنچه باید را به کار ببندیم، اتفاقا با وسواس خاصی این اتفاق در تولید آثار موفق دنیا رخ داده است.

از «کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف» در سینما یا تولیدات علی حاتمی برای تلویزیون مانند «هزاردستان» و البته نمونه های دیگر نشان از این دارد که در سینما و تلویزیون کشور ما نیز این مسئله با توجه خاصی همراه بوده است، تا اینکه وضعیت اقتصادی باعث شد تهیه کنندگان به بحث موسیقی متن توجه سابق را نشان ندهند و به بهانه شرایط مالی پروژه ها به سراغ افراد کم سابقه تر رفته و گاهی از موسیقی های آماده برای متن آثارشان استفاده کردند.

نکاتی چون...

1) وضعیت اقتصادی 

2) کج سلیقگی سازندگان در انتخاب آهنگسازان کاربلد 

3) عدم شناخت لازم و کافی برخی از سازندگان موسیقی از درام (در انتخاب ساز و تم موسیقیایی بر اساس ژانر در آثار نمایشی)

4) نداشتن زمان کافی برای ساخت یک اثر موسیقیایی فاخر(معمولا موسیقی جزء فاکتورهایی است که در مراحل آخر تولید گروه سازنده برای ساختن اقدام می کنند)

خبرگزاری برنا در گزارشی به این مقوله خواهد پرداخت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز