انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌ کند؛

بزرگداشت آیت‌الله میرزا ابولحسن جلوه برگزار می‌شود

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۱۲:۵۰:۱۶
کد خبر: ۸۵۸۷۴۲
بزرگداشت آیت‌الله میرزا ابولحسن جلوه برگزار می‌شود
مراسم بزرگداشت آیت‌الله میرزا ابولحسن جلوه، فیلسوف و حکیم الهی چهارشنبه ٢٩ خردادماه ١٣٩٨ درتالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ به نقل از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، حکیم الهى میرزا ابوالحسن جلوه یکى از دانشوران جهان تشیع است که در عصر قاجار چون ستاره‌اى فروزان در آسمان حکمت درخشید و با تلاشى ارزشمند و کوششى وافر مشعل حکمت را در این عصر روشن نگاه داشت.

حکیم جلوه از لحاظ نسب به سلسله‌اى از سادات طباطبایی انتساب دارد که از طریق پدر به امام حسن مجتبى علیه السلام و از طریق مادر به حضرت امام حسین علیه‌السلام مى‌رسد و یکى از اجداد او سید بهاءالدین حیدر است که در قرن هفتم در زواره مى‌زیست و زمانى که قوم وحشى مغول به این شهر یورش آوردند این سید وارسته شجاع رهبرى دفاع مردم این شهر در مقابل مهاجمان را عهده‌دار گردید و سرانجام به دست مغول به شهادت رسید و در خانه‌اش دفن گردید و مرقدش اکنون زیارتگاه مردم است.

جلوه در سال ۱۲۷۳ق، در حالی که ۳۵ بهار از زندگی پربار خود را پشت سر می‌گذاشت، با اندوخته‌های علمی که در اصفهان کسب کرده بود، راهی تهران شد و در مدرسه دارالشفاء اقامت گزید. (این مدرسه نخست به دستور فتحعلی شاه برای بیمارستان ساخته شد ولی بعدها به صورت مدرسه درآمد. ) این حکیم الهی، به مدت ۴۱ سال در این مدرسه به تدریس حکمت و فلسفه و ریاضیات مشغول بود. در این عصر آقا محمد‌رضا قمشه‌ای و آقا علی مدرس و جلوه سه استاد کامل فلسفه و حکمت به شمار می‌رفتند که کاروانی از دانشوران و مشتاقان معرفت از حوزه تدریس آنان استفاده می‌کردند و با رحلت آن دو حکیم در دوره ناصری، علوم عقلی به مجلس درس جلوه انحصار یافت و بعد از حاج ملاهادی سبزواری در مکتب او فلسفه جان تازه‌ای یافت.

در این مراسم که از ساعت ١٧:٣٠ تا ١٩:٣٠ برگزار خواهد شد، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ مهدی محقق، رئیس هیأت مدیره انجمن؛ آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا؛ قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و منوچهر صدوقی‌سها، عضو شورای علمی انجمن سخنرانی خواهند کرد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر(عج)، پائین‌تر از میدان منیریه، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک ٧١ واقع است.

ابوالحسن جلوه

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز