بررسی عوامل موثر در موفقیت فیلم سینمایی در حال اکران؛

سوپراستار حرف اول و آخر را نمی‌زند/ رقابت مسموم تهیه‌کنندگان تمام نشود سینما روبه نابودی می‌رود

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۴:۵۲:۰۰
کد خبر: ۸۵۹۷۰۳
سوپراستار حرف اول و آخر را نمی‌زند/ رقابت مسموم تهیه‌کنندگان تمام نشود سینما روبه نابودی می‌رود
منصور لشکری قوچانی تهیه‌کننده آثاری چون «قاتل اهلی»، «عصر یخبندان»، «هفت ماهگی»، «خط ویژه» و... معتقد است در فیلمنامه مهم‌ترین عامل در موفقیت یک فیلم است و اینکه تهیه کنندگان گمان می کنند اگر فیلم‌شان پر از استار باشد، می‌فروشند تصوری غلط و اشتباه بیش نیست.

منصور لشکری قوچانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با تشریح تعریف موفقیت برای یک فیلم سینمایی گفت: موفقیت یک اثر سینمایی برای هر تهیه‌کننده متفاوت است. برای تهیه‌کننده‌ای که فیلم اجتماعی می‌سازد مهم‌ترین مسئله، پیدا کردن مخاطب خاص و راضی کردن آن است اما زمانی که تهیه‌کننده فیلم کمدی می‌سازد چون این ژانر مخاطب عام دارد به دنبال فروش بیشتر است.

وی ادامه داد: برای مثال فیلم‌های «سرخ پوست» و «شبی که ماه کامل شد» با اینکه در ظاهر در یک ژانر به نظر می‌رسند اما کاملا مخاطبان متفاوتی دارند و از نظر من رقابت بین این دو فیلم اصلا معنی ندارد. تعریف من از موفقیت فیلم سینمایی، این است که یک تهیه‌کننده مخاطب فیلمی که می‌سازد را پیدا کند و به نحو صحیح اطلاع‌رسانی انجام دهد تا مخاطبانش هم او را پیدا کنند.

تهیه کننده فیلم «قاتل اهلی» رقابت تهیه کنندگان در فروش فیلم را کاری نادرست دانست و بیان داشت: میزان فروش فیلم، اصطلاح اشتباه و نادرستی است که جدیدا بین تهیه کنندگان سینما راه افتاده است. تهیه کننده باهوش کسی است که از این رقابتِ بیهوده بیرون می‌آید و خودش را نجات می‌دهد. اگر مخاطب فیلم ناراضی از سالن بیرون بیاید بیشتر به تهیه کننده ضرر می‌رسد تا اینکه فروش کمی داشته باشد. اگر فیلم من ضعیف و بدون داستان باشد اما به دلیل وجود ستاره یا هر عامل ظاهری دیگر خوب بفروشد این پول هیچ ارزشی ندارد.

این تهیه‌کننده در ادامه افزود: به عنوان مثال فیلم «شبی که ماه کامل شد» از نظر زمانی از دو فیلم دیگر بیشتر است. بنابراین ممکن است تعداد سانس‌های آن در سالن‌ها کمتر باشد. پس میزان فروش اصلا مقیاس درستی برای مقایسه خوب بودن فیلم نیست. تهیه کنندگان ما باید این فضای مسموم را از بین ببرند، چراکه اگر ادامه پیدا کند به سینما لطمه شدیدی وارد می کند.

لشکری قوچانی با اشاره به فاکتورهای موثر در موفقیتِ فیلم در حال اکران گفت: در مرحله اول فیلمنامه و سپس بازیگر است که در موفقیت فیلم تاثیر بسزایی دارد. بعد از اینکه دو مورد محقق شد، زمان اکران و تبلیغات مهم‌ترین مسئله است. اینکه بگوییم ستاره تنها عامل موفقیت محسوب می شود کاملا اشتباه است. ما فیلم‌های بسیاری داشتیم که اصلا استار نداشته اما هم خوب فروخته هم تماشاگران دوست داشتند در مقابل فیلمی هم داشتیم پر از سوپراستار بوده اما مردم دوست نداشتند. برای مثال رضا عطاران از بازیگران استار و چهره است که در کارنامه کاری خود فیلم هایی داشته که مورد استقبال قرار نگرفته و فیلم هایی هم داشته که بسیار موفق بوده است. پس سوپراستار حرف اول و آخر  را نمی زند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز