برگزاری نشست فصل هفتم رئالیتی شوی پربیننده؛

آدم های معمولی که در تلویزیون ستاره شدند

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۰۳:۵۷:۰۰
کد خبر: ۸۵۹۷۷۳
آدم های معمولی که در تلویزیون ستاره شدند
عوامل «خانه ما» از سیر محبوبیت این مستند مسابقه پرمخاطب که آدمهای معمولی را به ستاره هایی روی صفحه تلویزیون بدل می کند، سخن گفتند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ نشست خبری «خانه ما» در آستانه پخش فصل هفتم این مستند مسابقه امروز سه شنبه 28 خرداد با حضور حسین افشار تهیه کننده، احسان عمادی کارگردان، حسام اسلامی مشاور کارگردان و اهالی رسانه در خانه مستند انقلاب اسلامی برگزار شد.

افشار با بیان اینکه اگر یک دهه از عمر تولید و پخش این مجموعه می گذرد، به خاطر طراحی خوب و سناریونویسی آن است، در خصوص مجموعه هایی با قالب واقع نمایش اظهار کرد: سال ۸۹ که کار «فرمانده» شروع شد فقط یک تیم در این ساختار داشتیم، اما اکنون با گذشت ۸، ۹ سال و انتقال تجربیات و افزایش دانش و مهارت، تیمهای متنوعی با استودیو نوبین با دغدغه های مختلف کار می کنند.

وی افزود: درست است که انتظارها بیشتر است اما یادمان باشد این قالب کمتر از یک دهه است که زیست خود را تجربه می کند و به مرور می توانیم کارهای بزرگتری را با تجربیاتمان داشته باشیم.

پرتعدادترین رئالیتی شو که فصل هشتم آن هم در راه است

تهیه کننده «خانه ما» این اثر را پرتعدادترین رئالیتی شوی استودیو نوبین خواند و ادامه داد: این مجموعه امسال به فصل ۸ هم می رسد و تا به حال هیچ کدام از مجموعه های ما به این تعداد سال و قسمت نرسیده بودند. این مرهون نگاه مردم است و با افزایش کیفیت و تبلیغات بهتر می توانیم مخاطب بیشتری را درگیر کنیم.

افشار با اشاره به اینکه «خانه ما» می تواند مهم ترین سند تاریخی اجتماعی از وضعیت مردم در دهه 90 قلمداد شود، تاکید کرد: از هر دوره ای به این مجموعه نگاه کنند شناخت درستی از وضعیت فرهنگ عامه مردم پیدا خواهند کرد. در هیچ کار تلویزیونی تا به این حد به زندگی عادی مردم نزدیک نمی شویم اما در «خانه ما» با کمترین دخل و تصرف بی واسطه ترین ارتباط را با زندگی مردم داریم.

«خانه ما» سندی تاریخی اجتماعی از وضعیت مردم در دهه 90

وی یادآور شد: «خانه ما» سعی می کند زندگی اجتماعی مردم را در یک سناریو جذاب به نمایش بگذارد که این امر میتواند استراتژیک باشد. اتفاق فوق العاده این برنامه، همت برای شهر به شهر رفتن و پیدا کردن خانواده ها است و زحمتی که تیم متحمل می شوند این سند را محکم تر می کند. تاکنون به تهران، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و شیراز رفته ایم و برنامه مشهد هم به زودی تولید می شود.

تهیه کننده «خانه ما» این برنامه را یک سند اقتصادی نیز معرفی کرد و گفت: نگاه ما کمتر مصرف کردن یا حداقل مصرف نبوده بلکه خواستیم بگوییم چطور می شود با توجه به تورم بهتر زندگی کرد. کار را سال ۹۲ با کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی شروع کردیم و اکنون به خانواده های شرکت کننده برای یک ماه هزینه زندگی، کارت هدیه ۲ میلیون تومانی می دهیم. با توجه به اینکه جایزه ما نیز 100 برابر پس انداز این خانواده ها است، جایزه ما از ۳۰ میلیون نیز به ۶۰ میلیون رسیده است. بنابراین خانواده ها باید با یک میلیون و 400 هزار تومان از پس زندگی معمولی، مهمانی و چالشها و ماموریتهایی که برایشان در نظر گرفته ایم بربیایند و 600 هزار تومان پس انداز کنند تا به جایزه برسند و این چالش خوب و بهینه زندگی کردن است.

به گفته افشار «خانه ما» یک فرمت ایرانی امیدبخش است که در شرایط روز جامعه که همه نسبت به آنها دلخوری های به حقی داریم و آنها را لمس می کنیم می گوید چطور می توان خوب زندگی کرد و لذت برد.

پخش کننده های بین المللی می خواهند فرمت «خانه ما» را خریداری کنند

وی اضافه کرد: کشور ما استعدادهای متنوعی برای لذت بردن دارد و مهم ترین شاخصه برنامه این است که فرمتی از جنس فرمت ایرانی امیدبخش و رویاپردازانه دارد تا به ما انگیزه زندگی بهتر را بدهد. فرمتی که بین المللی هم هست و برای مردم فارسی زبان منطقه جذاب خواهد رسید. بنابراین به جایی رسیده که می خواهند این فرمت را از ما خریداری کنند.

افشار در پاسخ به سوالی درباره جزئیات این موضوع گفت: اخیرا دو سه پخش کننده بین المللی سراغ ما آمده اند و خواسته اند دفترچه راهنمای این برنامه را از ما بگیرند، مثل فیلمنامه که در عرصه فیلم و سریال خرید و فروش می شود، پخش کننده های عرصه رئالیتی شو نیز سراغ دفترچه راهنمای برنامه ما آمده اند و در خصوص واگذاری رایت و خرید و فروش آن امسال به نتیجه اجرایی می رسیم.

از خانه ما تا خانه آقازاده ها

تهیه کننده «خانه ما» در پاسخ به اینکه ساخت «خانه ما» از زندگی سیاست مدارها تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر، توضیح داد: ما در اتاق طراحی برنامه این موضوع را به اشتراک گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که چنین کاری «خانه ما» را به یک برنامه دیگر تبدیل می کند. ما اینجا با مردم عادی طرف هستیم و مهم ترین ویژگی همین عادی بودن خانواده ها است اما آنگونه از فرمت اصلی خود فاصله می گیریم. شاید به برنامه دیگری نیاز داریم که مثلا خانه آقازاده ها نام داشته باشد و در آن به چنین امری بپردازیم.

در ادامه عمادی کارگردان برنامه با بیان اینکه ادعای ما این است که مهمانان ما سفارشی نیستند و خودشان هستند، تاکید کرد: گاهی از حضور خانواده ها، نحوه صحبت کردنشان، شوخی هایشان و... تعجب می کنیم که چطور اینقدر مقابل دوربینی که بنا است به واسطه آن میلیون ها نفر آنها را ببینند، اینقدر راحت هستند. گاهی خود ما آنقدر به حریم خصوصی آنها نزدیک می شویم که در پخش مجبور به ممیزی می شویم.

علی رغم تمام محدودیت ها بدون لطمه زدن به ارزشها جلو آمده ایم

وی افزود: ما برخلاف رئالیتی شوهای خارجی در نمونه ایرانی باد حریم خانواده ها رعایت شود و این یکی از مهم ترین دستاوردهای «خانه ما» است که با همه محدودیت های فرهنگی، ملی و مذهبی کار را برای جامعه ای که حیا برای همگی بسیار باارزش است بدون لطمه زدن به این ارزش ادامه داده ایم.

این مستندساز ادامه داد: ما دوربین برنامه را به آشپزخانه می بریم، شوخی عروس و مادرشوهر را نمایش می دهیم و جزئیات دیگر زندگی خانواده ها را مقابل دوربین می گذاریم. یکی از حرفهایی که بر مبنای همین تلاش ما، گفته می شود این است که شما که کار خاصی نمی کنید و دوربین را می گذارید تا همه چیز ضبط می شود. همین که به نقطه ای رسیده ایم که حضور ما احساس نمی شود برای ما یک تعریف به حساب می آید.

حسام اسلامی نیز در خصوص میزان واقعی بودن حضور خانواده ها مقابل دوربین بیان کرد: واقعی بودن یک امر نسبی است و در همین جلسه خودمان به صرف حضور عکاسان ممکن است ما کاملا خودمان نباشیم. بنابراین اینکه همیشه دوربین رفتار را تغییر می دهد نمی شود انکار کرد اما ما موفق شده ایم از این مرحله عبور کنیم.

افشار در این زمینه گفت: یکی از مهارت های بچه های استودیو نوبین این است که می دانند چگونه رفتار کنند تا دوربین ضایع نباشد و به چشم نیاید که ما حریمی را شکانده ایم و وارد زندگی مردم شده ایم.

«خانه ما» آیینه ای از شهرها و قومیتها

عمادی هم یادآور شد: ما همواره تلاش می کنیم شخصیتها مقابل دوربین راحت باشند و خودشان را به نمایش بگذارند، همچنین هر کدام از آنها به شکلی منعکس کننده سبک زندگی اقلیم و قومیت ها هستند و «خانه ما» را می توان آیینه ای از شهرها و قومیتها دانست.

وی افزود: اخیری دوستی که خودش خوزستانی ساکن تهران است می گفت برای من جذاب ترین بخش این برنامه این است که یک تبریزی چطور مهمانی می دهد و مدل سفر کردن یک شیرازی چگونه است. به ویژه که من امکان معاشرت با این افراد از نزدیک را ندارم و «خانه ما» این فرصت را به ما می دهد.

امکان تحقق بخشیدن به «اگر می شودها»

این کارگردان با اشاره به دو فصلی که خانواده ها ماموریت نجات دنیا را داشتند، ادامه داد: در این فصل ایده های جالبی به ما رسید و خانواده ها فرصت داشتند به «اگر می شودها» تحقق ببخشند. مثلا مشت و مال دادن آدمها در پارک، شستن قبرهای قبرستان یا زندگی کردن در غار و دوری از تکنولوژی اتفاقاتی نیست که در زندگی روزمره با آنها روبرو باشیم.

اسلامی تاکید کرد: یکی از کلیدواژه های خانه ما فرهنگ عامه است و سراغ زندگی آدمهایی می رود که به نظر می رسد جز جرأت ثبت نام در برنامه ویژگی عجیب و غریبی ندارند و در یک ماه بخش زیادی از زندگی شان ثبت می شود. مدل آشپزی، رابطه پدر و مادر، نوع مهمانی گرفتن و.. آنها ثبت می شود که خود این تصاویر می تواند منبع پژوهش باشد.

تولیدات قطعات بیشتر با صدای گامنو

افشار در ادامه از تلاش برای تولید قطعات موسیقی بیشتر مطابق با شهرهای مختلف با صدای سیدهومن شاهی (گامنو) خبر داد و گفت: برای گامنو در تلویزیون اتفاقاتی افتاده و «کودک شو» هم صدایش را پخش نمی کند و ما هم دنبال حل این موضوع هستیم.

وی یادآور شد: ما برای سری قبل دوست داشتیم اختتامیه را وسط شهر بین مردم بگیریم اما امکان این کار به وجود نیامد. اما این بار در تلاشیم با برنامه ریزی جدی حتما اختتامیه فصل شیراز که البته جزئیات آن بعد از پخش برنامه و جمع آوری آرای مردمی مشخص خواهد شد، در بین مردم برگزار شود.

اصحاب رسانه به موج ستاره پروری دامن نزنند

عمادی در بخش پایانی سخنان خود به نکات مهمی اشاره کرد: طبیعی است آدمها ترجیح بدهند محمدرضا گلزار یا امین حیایی را در تلویزیون ببینند اما برنامه خانواده های کاملا معمولی که نه اعضایش رتبه برتر کنکور هستند نه بلدند تمساح بگیرند پربیننده شده و «خانه ما» قصه جذاب زندگی معمولی ترین آدمها را بیرون می کشد و این جزو سخت و جذاب ترین بخشهای کار است. «خانه ما» آدمهای معمولی را روی صفحه تلویزیون به ستاره تبدیل کرد اما می بینیم این برنامه به خاطر فقدان ستاره از سوی رسانه ها کمتر موردتوجه قرار می گیرد و اهالی رسانه هم دنبال کسانی هستند که اصطلاحا لایک خورشان بیشتر باشد. امیدوارم اصحاب رسانه به موج ستاره پروری دامن نزنند.

افشار نیز در پایان ابراز امیدواری کرد: ای کاش مسئولان دغدغه داشته باشند که به مردم نزدیک شوند. اگر از سرمایه خوبی برخوردارند به فکر مردم هم باشند و کسب وکاری برایشان راه بیندازید نه اینکه فقط دلالی کنند. هرچه آنها دارند از مردم و به خاطر مردم است و طبیعتا باید دغدغه بیشتری نسبت به مردم داشته باشند.

فصل جدید مستند مسابقه پرمخاطب «خانه ما» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج تهیه شده در استودیو نوبین از 30 خرداد در ۱۰ قست ۵۲ دقیقه ای پنجشنبه شب‌ها ساعت ۲۱ از شبکه نسیم سیما روی آنتن می رود.

خانه ما

خانه ما

 

نظر شما