علیرضا امینی:

کمدی‌های پرفروش ضعیف برای سینمای ما خجالت‌آور است / وضعیت امروز حاصل سیاستگذاری کارشناسی نشده است

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۰۵:۵۵:۰۰
کد خبر: ۸۶۲۱۵۸
کمدی‌های پرفروش ضعیف برای سینمای ما خجالت‌آور است / وضعیت امروز حاصل سیاستگذاری کارشناسی نشده است
علیرضا امینی با اشاره به محدود شدن سینمای ایران به دو ژانر کمدی و اجتماعی، اینکه در سینمای ایران پرفروش‌ترین فیلم‌ها آثار کمدی بسیار ضعیف هستند را خجالت‌آور دانست.

علیرضا امینی، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: محدود شدن سینما به دو ژانر کمدی و اجتماعی به مدت‌ها پیش برمی‌گردد. وزارت فرهنگ و ارشاد مسبب اصلی این اتفاق است و این وضعیت را این وزارتخانه از مدت‌ها پیش در دوره‌های قبل رقم زده و همچنان ادامه دارد. با توجه به مجوزهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد صادر می‌کند به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید.

امینی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد با مجوز‌هایی که صادر می‌کند تفکر را از سینما گرفته و مخاطب تنها حق انتخاب بین چند فیلم ضعیف که بعضاً کمدی هم هستند را دارد. زمانی در همین سینمای ما فیلم‌های عباس کیارستمی و فیلمسازانی چون تارکوفسکی اکران می‌شد اما امروز حتی در بخش هنر و تجربه نیز پیدا کردن فیلم‌هایی متفاوت و خوب کار سختی است. سینمای ما امروز مخاطبش را از دست داده و تنها به یک نوع سرگرمی تبدیل شده است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: برای سینمای ما بسیار خجالت‌آور است که پرفروش‌ترین فیلم‌هایمان فیلم‌های کمدی بسیار ضعیف است و فیلمسازهای خوب‌مان یا فیلم نمی‌سازند و یا فیلم‌شان توقیف شده و این وضعیت حاصل سیاستگذاری‌های کارشناسی نشده است و در صورتی که راهکاری وجود داشته باشد اگر از امروز تلاش‌مان را برای بهبود وضعیت به کار ببریم 10 سال دیگر به نتیجه می‌رسیم.

کارگردان فیلم سینمایی «هفت دقیقه تا پاییز» اظهار داشت: تلاش‌های زیادی در راستای نازل شدن سلیقه مخاطبان صورت گرفته که با این حال خوشبختانه امروز می‌بینیم فیلم‌های خوبی چون «شبی که ماه کامل شد» با وجود اینکه همزمان با فیلم سخیفی اکران شده، فروش خوبی دارد چرا که به شعور مخاطب توهین نمی‌کند و هر کس که به دیدن این فیلم سینمایی برود می‌فهمد که فکری در پس این فیلم وجود دارد. امروز بسیار خوشحالم که فیلم‌های خوب در رقابت با فیلم‌های ضعیف مملوء از ستاره فروش قابل توجهی دارند و اینکه دیگر مردم تا حدی آگاه شده‌اند و فرمول استفاده از ستاره‌ها در گیشه جواب نمی‌دهد بسیار خوشحال کننده است. مردم دیگر از فیلم‌هایی که به شعورشان توهین می‌کند استقبال نمی‌کنند.

وی در پایان گفت: امیدوارم فیلمسازها، تهیه‌کننده‌ها و سینمادارها از فیلم‌های خوب حمایت کنند و ما شاهد ساخت فیلم‌های سخیف نباشیم. مخاطبان امروز با دیدن فیلم‌های روز سینما سلیقه‌شان نسبت به گذشته ارتقا داشته و سینمای ما نیز باید در پی این اتفاق فیلم‌هایی با کیفیت تولید و اکران کند.

نظر شما
پرونده ویژه