بررسی دلیل واکنش مردم به حواشی اخیر هنرمندان؛

چرا مردم از دیدن رامبد جوان و ستاره اسکندری به خشم آمدند؟

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۸۶۳۰۴۰
چرا مردم از دیدن رامبد جوان و ستاره اسکندری به خشم آمدند؟
در روزهای گذشته شاهد پخش شدن ویدئوهایی خصوصی از سلبریتی ها در فضای مجازی بودیم. فیلم هایی که با خشم مردم رو به رو شد و واکنش شدید آنها را در پی داشت. درمورد دو بُعد از این مسئله یعنی علت خشم و نفرت مردم و امنیت سلبریتی ها با جامعه شناسان گفت و گو کردیم. محمدعلی الستی جامعه شناس ارتباطات به آسیب شناختی این موضوع پرداخت که در ادامه حاصل را از نظر می گذرانید.

دکتر محمدعلی اَلستی، جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درمورد دلیل واکنش شدید مردم نسبت به اتفاقات اخیر رخ داده برای هنرمندان گفت: در حال حاضر کشور در شرایط حاد و بحرانی قرار دارد و مردم در دشواری‌های طاقت فرسا و تنگناهای نفس‌گیر هستند. در چنین شرایطی وقتی ببینند همه در شرایط برابر و یکسان قرار دارند می‌توانند سختی ها را بیشتر تحمل کنند اما وقتی احساس کنند تبعیض وجود دارد و در این شرایط نابسامان بعضی افراد بهتر زندگی می کنند و بیشتر به آنها خوش می گذرد تحملش برایشان سخت می شود. به ویژه اینکه اگر اینگونه افراد در قِبل آنها به موقعیتی رسیده باشند.

وی در ادامه افزود: امروز بسیاری از افراد آرزو می کنند کاش می توانستیم خارج از مرزهای ایران یک مامن برای خودمان داشته باشیم و برای فرزندانمان شناسنامه خارجی بگیریم تا زندگی راحتی در آینده داشته باشند. این مسئله نامبارک، نشات گرفته از شرایط بسیار بدی است که در حال حاضر در کشور وجود دارد.

این جامعه شناس با اشاره به علت حساسیت شدید مردم درخصوص سفر رامبد جوان و همسرش به کانادا بیان داشت: مردم وقتی می بینند کسی دائما در رسانه ملی شعار می داده که ما خیلی خوبیم! حالمان خیلی خوبه سپس در واقعیت کاری برخلاف شعارش انجام می دهد و از امکاناتی استفاده می کند که مردم معمولی بهره مند نیستد، طبیعی است حساسیت مردم تحریک می شود.

اَلستی درمورد مفهوم زندگی خصوصی تصریح کرد: زمانی که شخصی با تبلیغات و برنامه های خود روی زندگی خصوصی مردم تاثیر می گذارد و به عنوان یک نخبه تلویزیونی به مردم معرفی می شود قطعا مسئولیت اجتماعی پیدا خواهد کرد. این فرد دیگر نمی تواند مثل بقیه انسان ها حوزه خصوصی اش را جدا کند و بگوید زندگی شخصی من ربطی به مردم ندارد. چون در زمانی که صاحب قدرت و رسانه بوده بسیاری از حوزه های خصوصی دیگران را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع نمی توان به بهانه حوزه خصوصی مسئولیت اجتماعی را انکار کرد.

محمدعلی الستی

این جامعه شناس با تبیین دلایل دیگر مبنی بر حساسیت مردم نسبت به اعمال سلبریتی ها اظهار کرد: یک بُعد دیگری که وجود دارد این است، مردم از اینکه کسی در ایران پول در بیاورد اما آن را خارج از کشور خرج کنند شاکی می شوند. این مسئله سالیان سال هست که در پزشکان، وکلا و... مطرح است  اما نسبت به سلبریتی ها این حساسیت شدیدتر می شود چراکه برای مردم حس دوگانگی به وجود می آید این سلبریتی ها از رسانه ملی پول می گیرند چرا در کشورهای خارجی خرج می کنند؟!

محمدعلی الستی با اشاره به پخش شدن ویدئویی از ستاره اسکندری در فضای مجازی گفت: وقتی کسی در ایران در حمایت از حجاب اجباری صحبت می‌کند طبیعتا وارد حوزه خصوصی دیگران شده و به عنوان یک عضو در دستگاه تبلیغاتی حکومت سیاسی محسوب می‌شود. قاعدتا چنین شخصی نمی‌تواند بگوید من زندگی خصوصی دارم و می‌توانم در هر کشوری بدون حجاب رفت و آمد کنم.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه در پایان اظهار داشت: هر خانم و آقای سلبریتی حق دارد هرکاری می‌خواهد انجام دهد اما باید این نکته را درنظر بگیرند چون دارای مسئولیت اجتماعی هستند حوزه خصوصی آنها نسبت به سایر مردم جامعه محدودتر است. از طرفی چون رهبران فکری و الگوی جامعه هستند نمی‌توانند هرکاری دوست دارند انجام دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز